Categories
f1

Kryptovaluuttasponsorointi moottoriurheilussa: uusi tapa ansaita rahaa urheilusta

Kryptovaluutoiden kasvattaessa suosiotaan, niillä voi tulevaisuudessa olla merkittävä rooli myös moottoriurheilun maailmassa.

Fanien seuratessa moottoriurheilua, he altistuvat useille eri merkkilogoille autoissa, kuljettajien kypärissä ja haalareissa, ratojen reunassa ja osana näyttöjen grafiikkaa TV-lähetysten aikana.

Tämä sisältää tietysti monia tyypillisiä brändejä, jotka on liitetty moottoriurheiluun koko kilpa-historian ajan, mukaan lukien öljy-yhtiöt, rengasvalmistajat ja muut autoihin liittyvien tuotteiden valmistajat.

Mutta jos kiinnität huomiota, huomaat myös, että monet kryptoyritykset ovat liittyneet näihin brändeihin.

Kryptovaluuttojen nousu viime vuosina on johtanut siihen, että monet yritykset ja jopa itse kolikot ovat saaneet promootio- ja sponsorisopimuksia, ja on esitetty väitteitä, että niistä voi tulla seuraava moottoriurheilun suuri rahoittaja. Osoitteessa https://cryptomeister.com/fi/ voit lukea lisää kryptovaluutoista.

NASCAR

National Association for Stock Car Racing, joka tunnetaan paremmin nimellä NASCAR, perustettiin vuonna 1948.

Daytona Beach Floridassa oli yleinen paikka nopeusennätysten tekoon, ja kuljettajat kokoontuivat kilpailemaan tapahtumissa nähdäkseen, mitkä autot olivat nopeimmat. Kilpailija ja liikemies William “Bill” France Senior ajatteli, että kilpailua oli edistettävä ja säänneltävä.

NASCAR on perustamisestaan lähtien ollut johtava kilpailujen tuottaja ja mainostaja, ja siitä on tullut maailman suurin autokilpailujen hallintoelin.

Vaikka autokilpailujen suurimman palkinnon voittajaa ei tällä hetkellä sponsoroi kryptoyhtiö, kuljettaja Brandon Brown aloitti vuoden 2022 alussa keskustelun siitä, saako hän mainostaa meemimerkkiä LGBcoin. LGB on lyhennetty sanoista Let’s Go Brandon. Nykyään kolikko on vahvasti esillä Brandonin auton teippauksissa ja vastaavasti kolikon kotisivulla on kuvia hänen autostaan.

LGB on hajautettu meemi kryptovaluutta; Ethereumin lohkoketjussa oleva ERC-20-digitaalinen keräilymeemikolikko, jonka avulla omistajat voivat ”ilmaista digitaalisesti tukensa Amerikalle ja amerikkalaiselle unelmalle”. Kolikon tavoite on inspiroida lisää positiivisuutta ja isänmaallisuutta ja pitämään hauskaa sitä tehdessä.

NASCARissa krypto-sponsorointisopimukset ovat olleet melko rajallisia toistaiseksi, vaikka suuri osa sen yleisöstä sopii lohkoketjupohjaisen valuutan kohde demografiaan.

IndyCar

NASCARin serkku IndyCar on nähnyt useamman krypto-sponsorin luovuttaneen käteistä vastineeksi näkyvyydestä.

Autograph, Web3-brändi, jonka yksi perustaja Tom Brady, yhdessä INDYCARin, Indianapolis Motor Speedwayn ja Team Pensken kanssa julkistivat ensimmäisen eksklusiivisen NFT-kokoelmansa 29. toukokuuta 2022.

Ainutlaatuiseen NFT-yhteistyöhön kuuluu kolmiosainen NFT-kokoelma: eksklusiivinen lunastettavissa oleva 2022 Indianapolis 500 Race Day NFT; NTT INDYCAR SERIES Mystery Driver Container, jossa on 33 erottuvaa kuljettajakorttia, yksi jokaiselle viime vuoden Indy 500 -sarjassa kilpailleelle korkeasti taitavalle urheilijalle; ja ainutlaatuinen, monimutkaisen yksityiskohtainen uudelleenluominen vuoden 1972 Indianapolis 500 -voittaja autosta Team Penskelle.

2022 Race Day NFT on muisto-NFT, joka on saatavilla ilmaiseksi kaikille, jotka ostivat paikan ikoniseen moottoriurheilutapahtumaan, ja siinä on blockchain-teknologialla toimiva todennus. Kaikki Indianapolis 500 -lipun haltijat voivat lunastaa juhlallisen NFT:n ja avata erityistä lisäsisältöä.

Mystery Driver Container

Lisäksi INDYCAR ja Autograph tekivät yhteistyötä paljastaakseen vuoden 2022 Mystery Driver Containerin: ainutlaatuisen NFT:n, joka ostettuna avattuaan paljasti yhden 33 lahjakkaasta NTT INDYCAR SERIES -kuljettajasta, jotka kilpailivat 106. Indianapolis 500 -kilpailussa.

Muutama päivä ennen kilpailua saatavilla oli 1 089 mysteerikorttia. Kortit paljastettiin perjantaina 27. toukokuuta ennen Indianapolis 500 Race Weekendia. Fanit pystyivät kerätä suosikkikorttinsa paljastamisen jälkeen ostamalla, myymällä tai vaihtamalla NFT:t heti, kun ne oli avattu. Jokaisen NFT:n haltija sai kilpailun alussa erityisen apuvälineen: muistopalan hiilikuitua, joka laitettiin heidän NTT INDYCAR SERIES- kuljettajan autoon.

Formula 1

Formula 1:ssä näemme koko moottoriurheilun suurimmat kryptosponsorointisopimukset. Tämä on ymmärrettävää, koska F1 on maailman suurin ja katsotuin moottoriurheilusarja, joka houkuttelee noin kaksi miljardia televisionkatsojaa ruudun ääreen kauden aikana. Kaiken lisäksi urheilun maine teknisten innovaatioiden ja seikkailujen tarjoajana tekee siitä täydellisen kumppanin myös kryptovaluutalle.

Formula 1:n merkittävin kryptosponsorointisopimus on Crypto.comin kanssa. Kesäkuussa 2021 sovitun globaalin kumppanuussopimuksen arvo on lähes 100 miljoonaa euroa viiden vuoden aikana.

Vastineeksi Crypto.comin brändäys on esillä ympäri radan jokaisessa F1:n Grand Prix -tapahtumassa. Yhtiö on myös nimisponsori kaikille Sprint Races -kilpailuille, joita järjestetään valituissa tapahtumissa ympäri vuoden, mikä lisää näkyvyyttään entisestään.

Myös F1-tallit ovat liittyneet toimintaan. Alkuvuodesta 2022 Red Bull teki 150 miljoonan dollarin sopimuksen kryptopörssin Bybitin kanssa, jonka uskotaan kestävän kolme vuotta.

Nykyiset mestaruusjohtajat eivät kuitenkaan olleet ensimmäisiä, jotka solmivat tällaisen kumppanuuden. Viime vuosina kahdeksan kymmenestä Formula 1 -tiimistä on solminut kryptosponsorointisopimuksia. Alfa Romeo jopa käytti Flokin sponsorointibrändiä talvitestien aikana Barcelonassa.

Vaikka kryptomarkkinoilla vallinnut tilapäiseksi odotettu laskusuhdanne, alalla virtaa edelleen paljon pääomaa. Tulevina vuosina näemme todennäköisesti vielä enemmän sopimuksia.