Caterham F1 Team 2014: Entistä syvemmälle

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

hippi

hippileirin isonen
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2661
Gascoynen autot oli aivan järkyttävän näköisiä saippualaatikoita.
Ensimmäisen auton suunnittelu ulkoistettiin, koska Fernandes sai FIA:n osallistumisluvan aika myöhäisessä vaiheessa, ja auton valmistamisessa ennen kauden alkua oli kiire. Gascoyne otti ohjat auton suunnittelussa vasta sitten, kun kausi oli jo päässyt alkamaan. Ensimmäinen Gascoynen kokonaan suunnittelema auto Fernandesin tallille näytti tältä.

Seuraavan vuoden auto olikin muistaakseni jo Mark Smithin suunnittelema.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

hippi

hippileirin isonen
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2661
No onhan tuo aivan kamalan kauhia saippualaatikko. :frank:
Downforcea puuttui aika lailla keskikastiin verrattuna. Lieventävänä asianhaarana voi kuitenkin mainita, että Gascoynen käytössä oli huomattavasti vähemmän tuulitunneliaikaa kuin keskikastin talleilla, ja tuulitunneli sijaitsi Italiassa, kun taas tallin tehdas oli Englannissa.

Jarno Trulli on sanonut jossain haastattelussa vuosi tai pari sitten, että Gascoyne on taitava organisoimaan tallin toimintaa, muttei kovin hyvä auton suunnittelijana. Trulli on Gascoynen ystävä, joten mielipide lienee vilpitön.

Olisi ehkä kannattanut pitää Gascoyne tallin palveluksessa jossain muussa roolissa kuin teknisenä johtajana, mutta toiseen rooliin siirtäminen olisi tietysti tuntunut arvonalennukselta. Fernandes antoi sen sijaan Gascoynelle pomoroolin Caterham Groupin toisessa yksikössä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Jos ensimmäisen auton suunnittelu ulkoistettiin niin kuka ihmeen lego-insinööri kehtasi tuollaisen kenkälaatikon puskea ulos uunista? Ettei ollut Heikki kehittämässä kun sitä tehtaalla jostai ihmeen syystä kehui fantastisen näköiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

hippi

hippileirin isonen
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2661
Jos ensimmäisen auton suunnittelu ulkoistettiin niin kuka ihmeen lego-insinööri kehtasi tuollaisen kenkälaatikon puskea ulos uunista?
Selvitys tästä asiasta oli tuomioistuimen päätöslausunnossa, kun Force India haastoi Fernandesin, Gascoynen ja tuulitunnelifirma Aerolab / Fondtechin oikeuteen väittäen, että Lotus Racingin auton perustana oli käytetty Force Indian vanhan auton tuulitunnelimallia. Force India hävisi oikeudenkäynnin. Tuomioistuimen lausunto löytynee yhä jostain Internetistä, jos joku viitsii sitä etsiä.

Muistelen, että myös HRT:n auto suunniteltiin tilaustyönä, Dallaran tekemänä. Virgin suunnitteli autonsa omin voimin ilman tuulitunnelia, mutta autossa taisi olla sellainen ongelma, että bensatankki oli liian pieni.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5251
Selvitys tästä asiasta oli tuomioistuimen päätöslausunnossa, kun Force India haastoi Fernandesin, Gascoynen ja tuulitunnelifirma Aerolab / Fondtechin oikeuteen väittäen, että Lotus Racingin auton perustana oli käytetty Force Indian vanhan auton tuulitunnelimallia. Force India hävisi oikeudenkäynnin. Tuomioistuimen lausunto löytynee yhä jostain Internetistä, jos joku viitsii sitä etsiä.
Force India nimenomaan voitti mutta pettyi saamiinsa mitättömiin korvauksiin, jotka olivat vain muutamia kymmeniä tuhansia dollareita. Missään nimessä kyse ei kuitenkaan luultavasti ollut koko auton kopioimisesta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mulle tulee jäämään ikuisesti mysteeriksi se, miten Caterham pystyi paljon suuremmalla budjetilla putoamaan Marussian taakse. Ensimmäiset kolme vuotta näyttivät kuitenkin lupaavalta.
Hmm.. Mikähän tässä on aikajana? Minusta Fernandesin mielenkiinto rämpimiseen Marussian edellä lopahti ensin. Putoaminen tapahtui sen jälkeen. Budjettia taisi olla joo, mutta liekkö siinä oli tallipäällikön vaihdon jälkeen jo ideana valmistalla tallia myyntiin. Ostajaa vain ei löytynyt, joten toimintaa pidettiin yllä että on jotain mitä myydä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ensimmäisen auton suunnittelu ulkoistettiin niin kuka ihmeen lego-insinööri kehtasi tuollaisen kenkälaatikon puskea ulos uunista?
Se on ihan sama minkä näköinen auto on, jos se suorittaa sen mitä siltä odotetaan. Ja se kenkälaatikko teki niin, toi tallille 10. tallisijan. Sen jälkeisten kausien autot ovat jääneet asetetusta tavoitteesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5251
Hmm.. Mikähän tässä on aikajana? Minusta Fernandesin mielenkiinto rämpimiseen Marussian edellä lopahti ensin. Putoaminen tapahtui sen jälkeen. Budjettia taisi olla joo, mutta liekkö siinä oli tallipäällikön vaihdon jälkeen jo ideana valmistalla tallia myyntiin. Ostajaa vain ei löytynyt, joten toimintaa pidettiin yllä että on jotain mitä myydä.
Fernandes roiski rahaa ympäriinsä kuin innostunut pikkupoika, Marussian projekti oli paljon keskittyneempi. Omata mielestäni Marussia hävisi Caterhamille ensimmäisinä vuosina vain sen takia, että he kärsivät teknisestä takapakista. Marussia jatkoi Fordin asiakkaana Caterhamin jo hankittua Renault'n moottorit. Samoin he kärvistelivät vuoden pidempään ilman kersiä. Voidaan myös sanoa Marussian antaneen paljon etumatkaa aerodynamiikan suhteen, kun he kokeilivat ensimmäisellä kaudella virtuaalista aerokehitystä Caterhamin käyttäessä perinteisiä menetelmiä. Kaikesta huolimatta omasta mielestäni tallit olivat kuitenkin lähes tulkoon samalla viivalla kaudet 2011-12 ja sijoitukset ratkaistiin noppaa heittämällä. Caterhamilla oli päteviä kuljettajia kaksi ja Marussia sinnitteli Glockin kanssa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Fernandes roiski rahaa ympäriinsä kuin innostunut pikkupoika, Marussian projekti oli paljon keskittyneempi.
Niin no, minusta Fernandesilla oli ihan aito pyrkimys ylöspäin vaikkei se sitten toteutunutkaan. Virgin lähinnä oli mukana. Olihan niillä Glock alkuaikoina, mutta talli kyllä profiloitu maksukuskien penkkitehtaaksi paljon ennen Caterhamia.

Voidaan myös sanoa Marussian antaneen paljon etumatkaa aerodynamiikan suhteen, kun he kokeilivat ensimmäisellä kaudella virtuaalista aerokehitystä Caterhamin käyttäessä perinteisiä menetelmiä.
Kokeilivat mitä? Ei kai mikään talli ilman CFD:tä autoa kehitä? Vai mitä tarkoitat?
 

hippi

hippileirin isonen
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2661
Force India nimenomaan voitti mutta pettyi saamiinsa mitättömiin korvauksiin, jotka olivat vain muutamia kymmeniä tuhansia dollareita. Missään nimessä kyse ei kuitenkaan luultavasti ollut koko auton kopioimisesta.
Minä taas muistelen päätöksen menneen niin, että k.o. tuulitunnelifirma joutui pulittamaan Force Indialle mitättömän pienen korvaussumman joidenkin Force Indian aiemmin käyttämien malliosien (jotka FI oli jättänyt maksamatta) kierrättämisestä, kun taas Force India tuomittiin maksamaan Gascoynelle huomattavasti isomman korvaussumman väärästä syytöksestä. Fernandes oli myös Force Indian syytösten kohteena, mutta tuomioistuin katsoi Fernandesin syyttömäksi, samoin kuin Gascoynenkin. Force India taisi myös joutua maksamaan oikeudenkäyntikulut. Aika vaikeaa tällaista tuomiota on Force Indian voitoksi käsittää.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei. Kyllä se oli Virgin, John Peter "Nick" Wirthin Wirth Researchin suunnittelemana.
Voi olla kyllä että muistan väärin, taikka sitten kyseessä on sekä että -tilanne.

Jotain koitin googlettaa asian tiimoilta mutta totesinpa tässä itsekseni myös senkin että mitäpä tuolla väliä.
 

hippi

hippileirin isonen
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2661
Ilmeisesti asia on myös niin, että jos joku talli jättää ilmestymättä kolmeen osakilpailuun saman kauden aikana, niin tämä talli menettää FIA:n myöntämän oikeuden osallistua F1-kilpailuihin tulevina kausina. Fernandesilla ei siis ole F1-tallinsa osalta paljon kaupattavaa, jos joku ei maksa Caterham-tallin velkoja lähiviikkoina.
Tämän kuvakaappauksen perusteella tallit voivat sääntöjen puitteissa jättää osallistumatta jopa kolmeen kilpailuun kauden aikana, joten Caterhamin F1-talli näyttäisi pysyvän houkuttelevana myyntikohteena vaikka se ei osallistuisi tällä kaudella enää yhteenkään kisaan. Caterhamin konkurssipesän selvittäjien ongelmana tietysti on, että tallin ostaminen houkuttelee etupäässä Engavestin tapaisia hämäräperäisiä keinottelijoita, jotka haluavat ostaa tallin halvalla ja myydä sen mahdollisimman nopeasti ja hyvällä voitolla ennen kuin joutuvat itse maksamaan tallin velkoja.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Marussian 2012 autokin oli vielä alkukaudella pelkkä cfd tuotos. Sitten lätkäisivät päälle yhden tuulitunnelista tulleen päivityksen ja yhtäkkiä olivatkin melkein kers-caterhamin vauhdissa. Mun mielestä tässä kohtaa Fernandesin selästä kuului naks.
 
Ylös