McLaren ja Mercedes - onko satu lopussa?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tästä merkittävästä aiheesta McLarenin ja itse asiassa koko sarjan tulevaisuuden suhteen on keskusteltu viime päivinä useamman otsikon alla, joten lienee aika tehdä asiasta oma aiheensa.

Lyhyesti tiivistettynä McLarenin ja Mercedesin yhteistyön huhutaan olevan vaakalaudalla. Tämänhetkinen sopimus on voimassa vuoden 2011 loppuun, minkä lisäksi Mersu omistaa 40 prosenttia McLarenista. Muut omistajat ovat Ron Dennis ja Mansour Ojjeh 15 prosentin ja bahrainilainen Mumtalakat Holding 30 prosentin osuudella. Päätäntävalta on Dennisillä ja Ojjehilla, sillä he hallitsevat myös Mumtalakatin äänivaltaa myynnin yhteydessä tehdyn kovenanttiehdon kautta.

Huhuja liiton rakoilusta on kuulunut aiemminkin erityisesti em. hallintojärjestelyn takia, sillä Mercedesin on uskottu haluavan päätäntävallan McLarenissa. Viimeisimmät myrskyt koskevat tietoja, joiden mukaan Mercedes on hankkimassa osuutta Brawn-tallista. Uskotaankin, että saksalaisvalmistaja aikoo tehdä tallista uuden tehdastallinsa. Merkit ovat kieltämättä samankaltaiset kuin BMW:n kyllästyessä Williamsin haluttomuuteen myydä talliaan baijerilaisille ja hankkiessa Sauberin omistukseensa.

Viimeisin merkki suhteen rakoilusta nähtiin tänään, kun ensimmäiset tiedot McLarenin uudesta katuautosta tulivat julki. Sen sijaan, että autossa olisi Mercedesin moottori, on se McLarenin omaa tuotantoa. Normaalisti molemmat hyötyisivät Mercedesin nimen näkymisestä tässä yhteydessä, joten ilmoitus on vähintäänkin yllättävä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tuo katuauton julkistus sai minutkin miettimään tätä yhteistyökuviota samalla tavalla...
alkuperäsissä "vuodetuissa" tiedoissahan tosiaan arveltiin Mersun moottorin ja muiden komponenttien löytyvän McLarenin uudesta autosta, vaan toisin kävi.
autoa on ilmeisesti kehitelty jo vuosikymmen, mm. saumatonvaihteisto ja moottori ovat vain ja ainoastaan McLarenin tuotantoa, ja auto tullaan 100% rakentamaankin Englannissa ilmeisesti...
edit. henk.koht. yllätti tämä aika paljonkin kun olen seurannut uutisia tuosta P11 koodilla kulkeneesta kautautosta viime vuosina...
noh, nyt se TopGearin toive toteutuu, SLR:n koeajon jälkeen Hammond muistaakseni sanoi "I wish it was a bit more McLaren and a bit less Mercedes".... :ahem:

itse uskon että jotain isompaa siellä on tapahtumassa, kenties Mercedes ei vetäydy McLarenista kokonaan vaan jää osakkaaksi ja moottorintoimittajaksi tiimiin, ja rakentaa sitten Brawnin ympärille oman laisensa kokonaisuuden...

näin ainakin itse näkisin tuon tällä hetkellä... :)
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
En ole asiantuntija, mutta eikös aiempinakin vuosina ole puhuttu kuinka Mercedes ostaisi McLarenin tai hommaisi uuden tallin itselleen. Eikös Prodrivestakin puhuttu jossain vaiheessa, että siitä saattaisi tulla Mersun oma talli? En usko, että McLarenilla on varaa menettää mersun tukea takaansa. Ei niinkään taloudellisesti, vaan moottoritilanteen kannalta. Tekisikö McLaren muka omat moottorit, vai jatkaisiko se Mersun asiakastallina? Ei kuitenkaan tule mieleen mitään muuta moottoria, joka autoon voitaisiin pultata... tai ehkä Ferrari. :wink: (tässä onkin aihetta toimittajille uusiin spekulointeihin: mclarenille ferrarin moottori, kimillä ferrarisopimus...)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tai ehkä Ferrari. :wink: (tässä onkin aihetta toimittajille uusiin spekulointeihin: mclarenille ferrarin moottori, kimillä ferrarisopimus...)
Ei paha spekulaatio :ahem:
Saas nähdä kauanko kestää ennen kuin on mtv:n sivulla spekulointia tuolla...:D
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
itse uskon että jotain isompaa siellä on tapahtumassa, kenties Mercedes ei vetäydy McLarenista kokonaan vaan jää osakkaaksi ja moottorintoimittajaksi tiimiin, ja rakentaa sitten Brawnin ympärille oman laisensa kokonaisuuden...

Samoilla linjoilla oon pitkälti. Jotain isompaa on tekeillä. Sanomasi spekulaatio siitä, että Mercedes jäisi McLarenin moottorintoimittajaksi voi pitää hyvinkin paikkaansa.

Brawn on sen verran potentiaalinen tiimi, että ihan varmasti Mersua kiinnostaa liittyä kunnolla osalliseksi tiimiin. Eikä kuulostaisi mitenkään mahdottomalta yhtälöltä, etenkin kun McLaren on haluton antamaan lisää valtaa Mercedekselle.

Ei kyllä harmittaisi yhtään vaikka Mercedes McLarenin jättäisi vähemmälle tai kokonaan. Olisi taas hyvä merkki siitä, että wanhat hyvät ajat palaa :alppu:

Että sillein.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Niin miksi ei.. Jos kerran Ross tietää tallinsa taloustilanteen ja tarvii vahvan tukijan, joka kaappaa tallin yli 50% osuudella. Siinä tosin on vaara, että lentää itsekkin pellolle tallista pääomistajan toimesta. Olisiko Ross niin pöljä.

Mersu on aina halunnut täysin oman tallin ja hopeanuoli-imagon. Se ei ole salaisuus. Voi olla myös mahdollista, että jättävät koko sarjan, kun se nyt on muoti-ilmiö taloustaantumien kanssa näin. Isot herrat joku aika sitten äänestivät ja jatkaminen voitti niukasti.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Entä jos Mclarenilla haikallaan jälleen hieman isompaa kakkua Formula ykkösten osatoimittajana, eli alkaisivat muutaman vuoden sisällä (eikös sopimus mersun kanssa ole katkolla lähivuosina) toimittamaan sarjalle moottoreita?

Vaikka Mclaren onkin viime vuosina hieman tahrannut mainettaan, niin minä ainakin näkisin mielelläni pienempien pajojen koneita autoissa, cosworthin lisäksi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
SPEEDtv kertoilee että McLaren yrittää estää Mersun ja Red Bullin diiliä, ja myös tämä hiertää välejä.

Mersu on pian allekirjoittamassa jatkosopimuksen Brawnin kanssa, ja tämä sopimus pitää sisällään hopeanväriset autot Brawnille ja Mersun logo moottorinkatteessa jo ensi vuodeksi. Vuoteen 2012 mennessä Mersu omistaisi jo 75% tallista. Myös Brawnin tuleva pääsponsori on jokin saksalainen yhtiö, joten myös heille sekä Mersulle kävisi Rosberg kuskiksi.

http://formula-one.speedtv.com/article/f1-abu-dhabi-involved-in-mercedes-brawn-buyout-report/
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mahtaisikohan Brawnin rahoituskin olla Mersun orkestroima? Sauberille Mercedes hankki 1994 sponsoreita, kun tallin oma varainhankinta oli naurettavan ja säälittävän rajamailta - harvoista sponsoreistakin osa jätti maksamatta. Kuvio selittäsi myös, miksi Brawn eroaa Virginin kanssa niin hyvissä väleissä, kertovat jopa auttaneensa Manor-sponsoroinnin suhteen.

Red Bullin Mercedes-diilin blokkaaminen kuulostaa varsin dennismäiseltä. Whitmarsh on lyhyen johtohistoriansa aikana ollut huomattavasti sovittelevampaa sorttia.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoisia aikoja eletään. Oon samoilla linjoilla tuossa, että homma muistuttaa jossain määrin BMW.Williamsin aikoja. Silloinhan BMW kyllästyi Williamsin heikohkoihin autoihin ja kurittomaan kuskipolitiikkaan ja lähti oman tiimin voimin yrittämään. No nyt se homma loppuu, mutta tuskin Williamsin kanssa olisi mennyt niin hyvin kuin lopulta oman tiimin kanssa meni.

McLarenin katuauton Mersu-yhteyden puuttuminen kertoo kyllä jostain. Ekassa McLarenissa oli se BMW:n tekemä kone koska se oli paras. Ymmärtääkseni nuo myöhemmät Mersu-McLaren katuautosähläykset ovat vain maksaneet rahaa. Ehkä siksi ei ole haluttu mennä yhdessä.

Jos pohditaan vielä hieman tätä McLaren-MB yhteistyötä, niin mielestäni nyt ollaan siinä tilassa että MB on yhteistyön paremmin suoriutuva puoli. McLaren on sählännyt kuskipolitiikan kanssa pahasti, eivätkä nuo autotkaan ole joka kerta olleet ihan huippuja. Mersun kone sitävastoin näyttäisi olevan sarjan tehokkain, luotettavin ja helpoin ajaa...

Pitää muistaa että 15 kauden aikana Mersu on voittanut McLarenin kanssa 3 kuskien MM:ää ja 1:n valmistajien MM:n. Nämäkin suhteellisen niukasti. Kun muistetaan että yhteistyön alkaessa puhuttiin kauden kaikkien kisojen voittamisesta yms. niin selvää on, että tavoitteista on jääty reippaasti.

En ihmettelisi jos Brawnin autot olisivat tulevaisuuden hopeanuolia...
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuo urheiluauto sattuu olemaan juuri tuo MP4-12C.
Mutta muistetaan että McLarenin tarkoituksena on uutisten mukaan tehdä useampaa mallia, tuo MP4-12C on niistä ensimmäinen = tätä voidaan hyvinkin valmistaa vielä tuossa nykyisessä tehtaassa :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muutamia tarkennuksia tähän kyllä:

Mielenkiintoisia aikoja eletään. Oon samoilla linjoilla tuossa, että homma muistuttaa jossain määrin BMW.Williamsin aikoja. Silloinhan BMW kyllästyi Williamsin heikohkoihin autoihin ja kurittomaan kuskipolitiikkaan ja lähti oman tiimin voimin yrittämään. No nyt se homma loppuu, mutta tuskin Williamsin kanssa olisi mennyt niin hyvin kuin lopulta oman tiimin kanssa meni.
Siis miten niin paremmin kuin Williamsin kanssa?
Ei mielestäni viime vuoden BMW ollut sen parempi kuin Williamskin BMW:n koneella parhaimmillaan
(kuitenkin BMW.Williamsillakin otettiin voittoja ja oltiin siellä ihan huipulla alkuun)

McLarenin katuauton Mersu-yhteyden puuttuminen kertoo kyllä jostain. Ekassa McLarenissa oli se BMW:n tekemä kone koska se oli paras. Ymmärtääkseni nuo myöhemmät Mersu-McLaren katuautosähläykset ovat vain maksaneet rahaa. Ehkä siksi ei ole haluttu mennä yhdessä.
BMW:n kone ei ollut paras autoa suunniteltaessa. Auto päätettiin tehdä, ja sitä varten tilattiin kone erikseen BMW:ltä.
Ts. sitä kuinka hyvä se V12 tulisi olemaan ei ollut tiedossa autoa suunniteltaessa, tosin loistavaksihan se osoittautui :)

Huomionarvoista on myöskin se että F1-projektia piti tehdä 100-150kpl, mutta tuotanto lopetettiin ennen aikaisesti
65kpl kohdalla (1994-1998) koska silloin alettiin suunnitelemaan Mercedeksen kanssa SLR:ää...

Nytkin siis Mersun puuttuminen touhusta voi hyvinkin olla selkeä merkki siitä että jonkinmoista "pesänjakoa" on tulossa lähivuosina...

Jos pohditaan vielä hieman tätä McLaren-MB yhteistyötä, niin mielestäni nyt ollaan siinä tilassa että MB on yhteistyön paremmin suoriutuva puoli. McLaren on sählännyt kuskipolitiikan kanssa pahasti, eivätkä nuo autotkaan ole joka kerta olleet ihan huippuja. Mersun kone sitävastoin näyttäisi olevan sarjan tehokkain, luotettavin ja helpoin ajaa...
Noh, totta osittain, tosin muistetaan että kyllä Mersullakin on ollut 2000-luvulla ongelmia koneensa kanssa, periaatteessa -00 MM-taistelu kaatui koneen luotettavuuteen, samoin -02 (tehon puute), -05 (luotettavuus) ja -06 (teho/luotettavuus).
Eli ei se MB:n toimintakaan nyt niin putipuhdasta ole ollut... :rolleyes:
(ei kyllä McLareninkaan, olet siinä oikeassa kyllä)

Pitää muistaa että 15 kauden aikana Mersu on voittanut McLarenin kanssa 3 kuskien MM:ää ja 1:n valmistajien MM:n. Nämäkin suhteellisen niukasti. Kun muistetaan että yhteistyön alkaessa puhuttiin kauden kaikkien kisojen voittamisesta yms. niin selvää on, että tavoitteista on jääty reippaasti.
Nojoo, tosin täytyy muistaa että aina asiat menee sykleissä F1-maailmassa, ei ykskään talli ole,
eikä tule olemaan voittamaton 10v. putkeen...
Toki takkuisempaa yhteistyö on ollut kuin olisi odottanut, mutta onhan nuo saavutukset aika komeat siihen verrattuna mitä BMW/Honda yms. valmistajat (ainoastaan Ferrari poislukien) on saaneet aikaan samana ajanjaksona...
Ja muistetaan että olihan Ferrarillakin synkkä kausi, mitäs se oli, 21v. ilman yhtään mestaruuttako? ;)

En ihmettelisi jos Brawnin autot olisivat tulevaisuuden hopeanuolia...
Joo sama täällä. Ihme on jos ei Rosberg / Button kaksikko ajele hopeanuolilla ensi vuonna, sen verran positiiviseen sävyyn Heikkiäkin on McLarenin suunnalta kommentoitu viime aikoina...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuskin Mersu ostaisi palasta Brawnilta hakematta muutakin kuin varmaa asiakastallia. Mersulla on nyt sikälikin hyvä tilanne, että heillä on sirkuksen paras moottori. Osaomistus takaa, että moottoreista saadaan tilisiirrot mersulle, mutta Brawn vaatii tallina panostusta, jotta sieltä saadaan markkinointihyöty myös tuloksien puolesta. Yksi vaikutin saattaa olla hankala vähemmistövalta McLarenilla, jonka myötä monta päätöstä on Mersun puolelta vain ollut pakko niellä. Toki McLarenin tehokas koneisto on niittänyt myös menestystä ja sponsorointia.

Munat ( moottori ja omistus ) kahdessa korissa antaa mahdollisuuden valita ja tehdä toisesta se hopeanuoli. Brawn on instituutionakin ihan toista kuin suuri McLaren joten tallin muuttaminen suoraksi tehdastalliksi on paljon todellisempi vaihtoehto. Sitä paitsi Brawn on pystyssä velkarahalla joten niiden kuittaus on varmasti myyjien intressinä nyt, kun osakkeet voidaan hinnoitella lähes mestaruustallina.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
pmv herännyt pitkiltä uniltaan? Harvinaista kyllä, olen FO110K:n linjoilla.

Jos ensin off topicciin mennään, niin McLaren F1:ssä on BMW:n moottori Gordon Murrayn suhteittein ansiosta -ja olihan merkeillä keskinäistäkin historiaa.

McLaren-Mercedes -parivaljakossa Mercedes on ollut se heikompi lenkki huomattavasti useammin kuin McLaren.

BMW taasen mokasi Sauber-kaupassaan. Williamsin kanssa olisi kannattanut pysyä. Sauberin mahdollisessa täydellisestä alasajosta merkki kyllä menetti pahasti kasvonsa meikäläisen silmissä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Jep, kyllähän McLaren-Mercedes on hyvinkin mainetta niittänyt. Eikä ole kyllä kuskeista kiinni menestys ollut. Suurin ongelma on ollut useaan otteeseen itse Mersu.

Samaa sanoisin Bemarin kuviosta. Kyllä ne Williamsin kanssa hyvin pärjäsivät mutta omillaan eivät ole kummoisia tuloksia aikaan saaneet. Siis verrattuna Williams yhteistyöhön.

Luultavaa on, että Mersun ja McLarenin tiet erkanevat. Useitakin syitä voi olla. Mersu haluaa enemmän päätäntävaltaa ja McLaren taas mieluummin yksinoikeiden Mersun koneisiin. Kumpikaan ei luovuta, joten luultavaa on, että erohan siitä tulee. Harmi sinänsä mutta voihan tässä olla hyviäkin puolia.

McLaren omilleen, ehkä perinteisin värein. :thumbup: Tuskin kuitenkaan omalla koneella. Toivottavasti Hondan yhteistyökumppanina. Vaikkakaan ei kovin todennäköistä.

Mersu omilleen, eli alkuperäiset hopeanuolet radalle. Siinähän olis jo vähän sellasta nostalgia meininkiä :ahem:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Paljonkohan tässä vaikuttaa se, että tänä vuonna Mersun moottoreilla on McLarenia paremmin pärjännyt Brawn, ja viime kisassa, nopealla radalla, Force India. Eli Mäkin puutteet ovat tulleet selvästi esille. Luulen että tämä hiertää McLarenia aika paljonkin. Jos heillä olisi ainoina Mersun koneet, voi olla että tulokset olisivat suhteessa parempia (koska Brawn ja FI olisivat nykyistä heikompia) eikä ainakaan olisi niin selvää kummassa osapuolessa (McLaren vai Mersu) se vika tällä hetkellä on. Aiempina vuosinahan McLarenin vaisuus pistettiin melkein aina Mersun piikkiin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Paljonkohan tässä vaikuttaa se, että tänä vuonna Mersun moottoreilla on McLarenia paremmin pärjännyt Brawn, ja viime kisassa, nopealla radalla, Force India. Eli Mäkin puutteet ovat tulleet selvästi esille. Luulen että tämä hiertää McLarenia aika paljonkin. Jos heillä olisi ainoina Mersun koneet, voi olla että tulokset olisivat suhteessa parempia (koska Brawn ja FI olisivat nykyistä heikompia) eikä ainakaan olisi niin selvää kummassa osapuolessa (McLaren vai Mersu) se vika tällä hetkellä on. Aiempina vuosinahan McLarenin vaisuus pistettiin melkein aina Mersun piikkiin.
Itse uskoisin, että suurin syy mahdolliseen välirikkoon on Montezemoloa mukaillen "sponsorit tai -moottorinvalmistaja- ei päätä kuljettajistamme". Mersu haluaa vuodesta toiseen saksalaisen kuljettajan eli nyt Nicon, Mclaren odottaa Kimin tilannetta. Mersu laulaa toista viulua 40% osuudellaan, valtapeliä siis.
 
Ylös