Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
933
Sennalla ja Mansellilla on 6kpl. Lieköhän tuo ennätys.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
Max Verstappen teki historiaa ottamalla viisi peräkkäistä paalupaikkaa kauden alkuun. Ainoastaan Mika Häkkinen pystynyt samaan kaudella 1999.

Sikäli erikoista, ettei näin koskaan tapahtunut Schumacherin parhaimpina Ferrari-vuosina, tai Hamiltonin parhaimpina Mercedes-vuosina.
No ei se nyt kovin erikoista ole, kun kriteerit rajaavat 92 % vastaavista paaluputkista pois. Verstappeninkin sarja on itse asiassa jo kuuden paalun pituinen, sillä hän otti paalupaikan myös viime kauden viimeisessä kisassa. Viime kaudella hän saavutti lisäksi viiden perättäisen paalun putken.

Kaikista pisin paalupaikkojen putki on Sennalla: kahdeksan paalua kausien 1988–89 välillä.

Pisin yhden kauden aikana saavutettu putki on seitsemän paalua ja sen ovat saavuttaneet Alain Prost kaudella 1993 sekä Hamilton kaudella 2015.

Kuuteen perättäiseen paaluun yhden kauden aikana on ylletty hieman useammin: Lauda (1974), Senna (1988 + 1989; kahdesti!), Mansell (1992), Häkkinen (1999) ja Nico Rosberg (2015).

Häkkisen kausi 1999 oli paalupaikkojen(kin) valossa erinomainen, sillä kauden alussa hän saavutti mainitun viiden paalun perättäisen sarjan, mutta myöhemmin kauden aikana teki vielä toisen kuuden paalun sarjan.

Vähintään viiden paalupaikan pituisia putkia on tilastoitu yhteensä 25 kpl.

Sitä voisi pitää pienenä tilastoihmeenä, että Schumi mahtuu listalle vain yhden kerran kausien 2000–01 välillä kirjatulla seitsemän paalupaikan putkellaan. Vaikka hän dominoi 2000-luvun alkua varsin suvereenisti ja on edelleen paalupaikkojen all time -listalla kakkosena, niin hän ei koskaan myöhemmin saavuttanut kolmea perättäistä paalupaikkaa enempää.

https://www.statsf1.com/en/statistiques/pilote/pole/consecutive.aspx
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Häkä taisi viitata siihen, että ennätyksen tavoittelu jäi kesken Kanadan GP:n aika-ajojen klassisessa lehdistötilaisuudessa.

"Tästä mä saan kuulla, eli siitä että mä missasin...",
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3809
Ensi viikolla ajetaan GP Miamissa. Rata ei vielä ole tässä vaiheessa mitenkään legendaarinen, vaan vasta muutama GP ajettu täällä.

Mutta onko teistä hyvä suuntaus se, että vielä 1900- luvulla eurooppalaisena pidetty laji laajenee myös USA:n puolelle näin voimakkaasti, että peräti kolme GP:tä ajetaan siellä kauden aikana?

Eurooppalaisittain ei ole mitenkään ideaaliset lähetysajat.

Myös menestyvää jenkkiläistä F1-kuskia ei olla aikoihin nähty, viine vuosina ollut vain Sargeant ja Scott Speed.

Kanadasta toki menestyneitä kuljettajia tullut, Gilles ja Jacques Villeneuve.

USA:sta toki Mario Andretti ja Phil Hill myös mestareita.

Mitä muistoja USA:ssa järjestetyistä F1-kisoista teillä on?

Itselleni tietysti päällimmäisenä Räikkösen ja Häkkisen voitot.

Häkkinen teki myös F1-debyyttinsä USA:n maaperällä, Phoenixissä kaudella 1991.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8519
Sijainti
Helsinki
Pieni visa tähän iltaan.

Missä Mika Salo ajoi uransa viimeisen podiumin avopyöräisillä, eli Formula-autoilla?
Cart-sarjan Miamin kisa 2003, kisatallene (englanninkielinen selistus) löytyy YouTubesta ja olen linkin postamnut tänne foorumille. Ko. kisaviikonlopun aikana kuvattiin jaksoa CSI Miami-rikossarjasm.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3809
Tällä päivämäärällä, 28.4, vuonna 1996, Jacques Villeneuve otti uransa ensimmäisen GP-voiton. Yhteensä niitä tuli Villeneuven uralle 11.

Kyseessä oli Nurburgringillä ajettu GP, jossa Ferrarilla ajanut Michael Schumacher antoi kyllä kovan vastuksen. Williamsilla ajanut Villeneuve kuitenkin siis voitti hiuksenhienosti. Kolmas oli McLarenilla ajanut David Coulthard.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3809
Tuossa aiemmin tällä viikolla tutkiessani Coulthardin uraa tarkemmin, niin tuli yllätyksenä, että Coulthard halusi ajaa McLarenilla jo kaudella 1995 Williamsin sijaan. Williamsin kanssa tehty aiempi sopimus kuitenkin velvoitti miehen vielä kaudeksi 1995 Williamsille.


Tämä oli siis yllätys. Onko foorumilaisilla tietoa siitä, miksi David olisi ajanut mieluummin McLarenilla kuin Williamsilla? Williams oli kuitenkin huipulla, ja McLaren vielä konttasi.

Erikoista haluta huonompaan tiimiin.

David Coulthard siirtyi sitten kaudeksi 1996 McLarenille, mutta ajatelkaa, jos mies olisi jatkanut Williamsilla. Ehkä mies olisi ollut mestari kaudella 1997.

Williamsin oli ilmeisesti hankittava Villeneuve vasta sen jälkeen, kun Coulthard lähti McLarenille. Aiemmin olin ajatellut, että Williams avasi pelin palkkaamalla Villeneuven, ja sen jälkeen Coulthardin oli pakko vaihtaa muualle.

Näin ei ilmeisesti ollutkaan.

https://us.motorsport.com/f1/news/board-recognise-williams-claim-on-coulthard/1654756/
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5171
Tuossa aiemmin tällä viikolla tutkiessani Coulthardin uraa tarkemmin, niin tuli yllätyksenä, että Coulthard halusi ajaa McLarenilla jo kaudella 1995 Williamsin sijaan. Williamsin kanssa tehty aiempi sopimus kuitenkin velvoitti miehen vielä kaudeksi 1995 Williamsille.

Tämä oli siis yllätys. Onko foorumilaisilla tietoa siitä, miksi David olisi ajanut mieluummin McLarenilla kuin Williamsilla? Williams oli kuitenkin huipulla, ja McLaren vielä konttasi.
Olisiko asiaan liittynyt se, että Williams penkitti Coulthardia jatkuvasti ja ajatti läskiperseeksi kasvanutta Mansellia hänen tilallaan aika kevyin perustein eli lähinnä sponsoreiden vaatimuksesta.

Eihän McLaren mikään huono talli ollut kaudella 1994 eli silloin, kun Coulthard yritti loikata talliin ensimmäistä kertaa. Häkkinen ajoi podiumille melkein joka kisassa – kunhan ei keskeyttänyt – ja sijoittui MM-sarjassa neljännelle sijalle vaikka Peugeotin koneita haukuttiin paskoiksi. Edellisellä kaudella talli oli ollut Sennan kanssa mukana MM-taistossa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1111
Olisiko asiaan liittynyt se, että Williams penkitti Coulthardia jatkuvasti ja ajatti läskiperseeksi kasvanutta Mansellia hänen tilallaan aika kevyin perustein eli lähinnä sponsoreiden vaatimuksesta.

Eihän McLaren mikään huono talli ollut kaudella 1994 eli silloin, kun Coulthard yritti loikata talliin ensimmäistä kertaa. Häkkinen ajoi podiumille melkein joka kisassa – kunhan ei keskeyttänyt – ja sijoittui MM-sarjassa neljännelle sijalle vaikka Peugeotin koneita haukuttiin paskoiksi. Edellisellä kaudella talli oli ollut Sennan kanssa mukana MM-taistossa.
Nojaa, pointti tuli selväksi, mutta kyllähän Williams oli valovuoden edellä McLarenia tuohon aikaan, eikä Senna mistään mestaruudesta taistellut edelliskaudella.

Lisätään nyt vielä sekin, että mainittu läskiperse ajoi paremmin kuin skotti.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
DC ajoi monessakin kisassa kaudella 1994 Hillin edellä, mutta epäonnea sattui matkalle enemmänkin. Belgiassa kutsuttiin tarkastuttamaan takasiipeä ollessaan Hillin edellä (juu, olisi tallimääräyksellä joutunut antamaan tietä) ja Monzassa oli kakkosena kun polttoaine loppui Parabolicaa edeltävällä suoralla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1936
Sijainti
Vyborg
Coulthard oli todella nopea 95 kauden aikana olemalla säännöllisesti Hillin vauhdissa aika-ajoissa ja voitti yhden kisan sinä vuonna Portugalissa.
Ongelma oli Coulthardin epätasaisuus sinä vuonna. Hill ja Coulthard teki virheitä niin paljon että Schumacher voitti mestaruuden selvällä erolla lopulta ja taisi olla että Williams oli hiukan nopeampi auto 95. Oliko auto liian haastava ajaa 95 vai oliko paineet rasitteena Williams-tallin kaksikolle?
Ehkä Mclarenin ympäristö sopi Davidille enemmän kuin Williamsin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Kuskien virheiden lisäksi Williams oli aika lailla epäluotettavampi auto kuin Benetton. Hillillä hajosi jousitus aiheuttaen spinnauksen Brasiliassa, vaihdelaatikko Kanadassa ja pyöränlaakerivika aiheutti ulosajon Saksassa. Neljästi Hill aiheutti sitten itse keskeytyksensä, pari kertaa vei Schumin mukanaan.

Schumin auto hajosi vain kerran (Unkari), minkä lisäksi hän itse mokasi kerran ja joutui kolmesti muiden kolaroimaksi.

DC:lläkin oli viisi teknisestä syystä johtunutta keskeytystä (Argentiina, Espanja, Monaco, Belgia, Italia) ja kolme omaa mokaa (Kanada, Japani ja Australia)

Herbertin auto hajosi niin ikään vain kerran (Australiassa), minkä lisäksi hän kolaroi kolmesti, ja ainakin kaksi kertaa syy oli muissa kuskeissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3809
Aika tasaiset taisivat Williams ja Benetton olla kaudella 1995, kumpaakin vauhditti Renaultin V10-moottori. Kummatkin myös huimasti McLarenia edellä.

Herbert ja Coulthard ajoivat hyvin tasaisesti tuolla kaudella, vain neljä pistettä herrojen ero kauden päätteeksi. Herbert voitti kahdesti, Coulthard kerran.

Schumacher erottui edukseen Williams-ja Benetton-kuskeista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8519
Sijainti
Helsinki
Youtuben kautta voi palata muistoihin vuoden 2003 USA:n kisasta Indianapoliksessa. Barrichello ja Montoya kolaroivat, joten JPM:n mestaruus saumat menivät siihen. Kimi ajoi toiseksi, mutta ero Schumiin oli ennen Suzukaan yhdeksän pistettä, joten Saksalainen oikeastaan varmisti tuolloin mestaruuden. Frentzen ajoi uransa viimeisen podiumin. Kilpailua maustoi tihkusade. Edellä mainittu mestaruuden varmistus ennen Suzukaa oli pohdintaa Australian Channel 9:n studiossa kisan jälkeen.
Itse katsoin kilpailun suorana MTV3:lta ja myös herkuteltu uusintana englanninkielisellä selostuksella.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3063
Frank taisi myös tehdä aika selväksi Kuutiolle, että haluaa mieluummin Manselin autoonsa, roikotti Kutia epätietoisuudessa ja Mäkki teki hyvin rahakkaan tarjouksen. Taisi se mennä sopimusruomioistuimeenkin.

Tälläinen muistikuva itsellä tuosta, mutta voi mennä pahastikin pieleen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8519
Sijainti
Helsinki
Frank taisi myös tehdä aika selväksi Kuutiolle, että haluaa mieluummin Manselin autoonsa, roikotti Kutia epätietoisuudessa ja Mäkki teki hyvin rahakkaan tarjouksen. Taisi se mennä sopimusruomioistuimeenkin.

Tälläinen muistikuva itsellä tuosta, mutta voi mennä pahastikin pieleen.
Vuoden 1994 lopussa Coulthard oli tehnyt sopimuksen McLarenin kanssa, jota Williams ei hyväksynyt. Sopimustuomioistuin ratkaisi tapauksen Williamsin hyväksi.

https://us.motorsport.com/f1/news/board-recognise-williams-claim-on-coulthard/1654756/
 
Ylös