Scuderia Ferrari kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5251
Tietysti bensatankin koko muuttuu, kun koko moottoritekniikka muuttuu. Lisäksi sääntöpykälissä erikseen rajoitetaan polttoaineen virtaamista (100 kg/h), mikä tietysti leikannee moottoreiden kulutusta entisestään. Bensatankin kokoa ei säännöissä ole määritelty aiemminkaan, mutta tietysti se pyritään suunnittelemaan niin pieneksi kuin mahdollista, koska se vaikuttaa myös auton ulkomittoihin ja siten koko auton aerodynamiikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tietysti bensatankin koko muuttuu, kun koko moottoritekniikka muuttuu. Lisäksi sääntöpykälissä erikseen rajoitetaan polttoaineen virtaamista (100 kg/h), mikä tietysti leikannee moottoreiden kulutusta entisestään. Bensatankin kokoa ei säännöissä ole määritelty aiemminkaan, mutta tietysti se pyritään suunnittelemaan niin pieneksi kuin mahdollista, koska se vaikuttaa myös auton ulkomittoihin ja siten koko auton aerodynamiikkaan.
No lähinnä viittasin sääntöön, jonka mukaan kisan aikana saa käyttää (vai tankissa saa olla?) max 100 kg bensaa. Tuskinpa tankki siis montaa litraa isompi on.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5251
Tuollaista sääntöä ei ole olemassakaan.

Nykyään autoihin saa tankata juuri niin paljon löpöä kuin halutaan ja bensatankit on siten suunniteltu projisoidun kisakulutuksen mukaan. Ensi kaudelle on suunniteltu sääntöä, jonka mukaan auton kulutus saisi olla enintään 100 kg/h eli reilut 150 kiloa per kisa (kisan kesto hieman päälle 90 minuuttia). Jonkin lähteen mukaan bensiinin tiheys olisi n. 0,75 kg/l, joten tuosta laskemalla saadaan bensatankin tarpeelliseksi enimmäiskooksi melkein tarkalleen 200 litraa.

Formula1.comissa kerrotaan nykyisten bensatankkien olevan vähintään 235-litraisia, joten tuo rajoitus ei välttämättä kuulosta överiltä, vaikka Ferrari-pomo siitä jo kerkesi kitistäkin.

Mielestäni bensan kulutuksen rajoittaminen on puhdasta idiotismia, koska moottoreita ei kuitenkaan saa kehittää merkittävästi jatkossakaan. Siten on täysin mahdotonta parantaa "ekologisuutta" vuosikausiin. Tankkaamisen rajoittaminen johtaisi vain tylsempiin kisoihin, kun autoja pitäisi säästellä entistäkin enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni bensan kulutuksen rajoittaminen on puhdasta idiotismia, koska moottoreita ei kuitenkaan saa kehittää merkittävästi jatkossakaan. Siten on täysin mahdotonta parantaa "ekologisuutta" vuosikausiin. Tankkaamisen rajoittaminen johtaisi vain tylsempiin kisoihin, kun autoja pitäisi säästellä entistäkin enemmän.
Liekö tuossa tarkoitus siirtää energian tuottoa vähitellen polttomoottorista ERSin puolelle, ja siis sitä kautta parantaa ekologisuutta. Siis siten, että kerättyä energiaa hyödynnettäisiin ihan siihen eteenpäin menoon eikä pelkästään push-to-pass -tarkoituksiin. ERSistä saadaan jatkossa ulos nykyistä enemmän energiaa, joten polttomoottorin tuottamaa energiaa voidaan vastaavasti vähentää.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuollaista sääntöä ei ole olemassakaan.

Nykyään autoihin saa tankata juuri niin paljon löpöä kuin halutaan ja bensatankit on siten suunniteltu projisoidun kisakulutuksen mukaan. Ensi kaudelle on suunniteltu sääntöä, jonka mukaan auton kulutus saisi olla enintään 100 kg/h eli reilut 150 kiloa per kisa (kisan kesto hieman päälle 90 minuuttia). Jonkin lähteen mukaan bensiinin tiheys olisi n. 0,75 kg/l, joten tuosta laskemalla saadaan bensatankin tarpeelliseksi enimmäiskooksi melkein tarkalleen 200 litraa.
Siis ensikaudelle tulevat säännöt määräävät että bensiinin maksimivirtaus on sen 100kg/h ja lisäksi kilpailussa saa käyttää sata kiloa bensaa. Tankin kokoa ja mukana kuljetettavan bensan määrää ei ole rajoitettu mutta käyttää saa vain sata kiloa tai ajo diskataan. Eli kisassa ei voi ajaa täysillä tehoilla koko aikaa.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis ensikaudelle tulevat säännöt määräävät että bensiinin maksimivirtaus on sen 100kg/h ja lisäksi kilpailussa saa käyttää sata kiloa bensaa.
Lainaatko sääntöjen kohtaa, jossa polttoaineen määrä rajataan 100 kiloon?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka tuo nyt FIA:n sivustolta onkin, niin kuulostaa aika hurjalta, kun nykyisin keskikulutus on minun tietoni mukaan jotain 160 kilon luokkaa. Ja maininta, että asiaa tarkkaillaan virtausmittarilla (mikä viittaa tietysti sääntöön 100 kg/h) on hieman ristiriidassa asian kanssa. 100 kg/h on tietysti sallittu maksimi, mutta 60 kg:n vähentäminen kokonaiskulutuksesta kuulostaa aika isolta.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Vaikka tuo nyt FIA:n sivustolta onkin, niin kuulostaa aika hurjalta, kun nykyisin keskikulutus on minun tietoni mukaan jotain 160 kilon luokkaa. Ja maininta, että asiaa tarkkaillaan virtausmittarilla (mikä viittaa tietysti sääntöön 100 kg/h) on hieman ristiriidassa asian kanssa. 100 kg/h on tietysti sallittu maksimi, mutta 60 kg:n vähentäminen kokonaiskulutuksesta kuulostaa aika isolta.
Tuo bensa määrän lasku on tietty suuri, mutta täytyy muistaa että ensikaudella on tehokkaampi kers ja toisaalta pikkasen enemmän painoa. Pelkällä bensa määrän rajoituksella/kisa tulisi ongelmaksi että hetkellisesti voitaisiin moottorista ottaa todella paljon tehoa ja silloin mentäisiin isoa lujaa.

IMO tuo 100 KG/h rajoitetaan maksimi teho ja 100kg/kisa tehdään kisoista mielenkiintoisempia, koska kuski joutuu miettimään koska käytää energiansa. Toisaalta tämä energiatehokkuuden lisääminen on kehitystyötä, jota autotehtaat voivat käyttää tulevaisuudessa myös siviilipuolella.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuo bensa määrän lasku on tietty suuri, mutta täytyy muistaa että ensikaudella on tehokkaampi kers ja toisaalta pikkasen enemmän painoa. Pelkällä bensa määrän rajoituksella/kisa tulisi ongelmaksi että hetkellisesti voitaisiin moottorista ottaa todella paljon tehoa ja silloin mentäisiin isoa lujaa.

IMO tuo 100 KG/h rajoitetaan maksimi teho ja 100kg/kisa tehdään kisoista mielenkiintoisempia, koska kuski joutuu miettimään koska käytää energiansa. Toisaalta tämä energiatehokkuuden lisääminen on kehitystyötä, jota autotehtaat voivat käyttää tulevaisuudessa myös siviilipuolella.
Jep. Maksimivirtaus 100kg/h on tyyliin pitkä suoran pätkä ja edes mutkasta uloslähdettäessä ei koneen täysiä tehoja käytetä. Tai, noh aina kun on pitoa.. Toisin kuin SJ jotenkin kuvitteli, että kisassa paahdettais puoltoistatuntia urku auki pitkää suoraa, jolloin saatais nippa nappa kisan keskikulutuskin tuohon 100kg/h. :D jos kisa kestää 1-2h niin keskikulutushan voi olla teoriassa vain 50-100kg/h.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5251
En minä mitään kuvitellut, enpähän vain tullut ajatelleeksi, että kiihdytyksessä virtaa tietysti enempi kuin keskikulutus on.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Eli siis 131,25 litralla pitäisi selvitä maaliin kilpailuissa ja syöttöä on rajattu varsin reippaasti. Tällä kaudella ja muutamalla aiemmallakin kaudella kilpailuihin on lähdetty keskimäärin 210-220 litran lasteilla kilpailuun. Joillakin radoilla kuten Monacossa on tankissa loiskunutkin sitten huomattavasti vähemmän polttoainetta. Mielenkiintoista tulee kyllä ensi kaudesta.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Jaksaa aina ihmetyttää nuo jutut, että mersun on huhuttu olevan nopein ensi kaudella :D Milläköhän perusteella? Yhtä hyvin voisi väittää, että Marussia on täysin ylivoimainen ensi kaudella ja Chilton ajaa viisi mestaruutta putkeen.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Jaksaa aina ihmetyttää nuo jutut, että mersun on huhuttu olevan nopein ensi kaudella :D Milläköhän perusteella? Yhtä hyvin voisi väittää, että Marussia on täysin ylivoimainen ensi kaudella ja Chilton ajaa viisi mestaruutta putkeen.
Mersu kun valmistaa sellaisen V6:n ensi kaudeksi että oksat poijes :p
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Vaikka tuo nyt FIA:n sivustolta onkin, niin kuulostaa aika hurjalta, kun nykyisin keskikulutus on minun tietoni mukaan jotain 160 kilon luokkaa. Ja maininta, että asiaa tarkkaillaan virtausmittarilla (mikä viittaa tietysti sääntöön 100 kg/h) on hieman ristiriidassa asian kanssa. 100 kg/h on tietysti sallittu maksimi, mutta 60 kg:n vähentäminen kokonaiskulutuksesta kuulostaa aika isolta.
No ei niiden moottorien muutokset muutenkaan ole pieniä. Ja tottakai kokonaiskulutusta monitoroidaan virtausmittarilla, milläs muullakaan. Vai minkälainen mittari itselläsi on esimerkiksi vesimittarina.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei niiden moottorien muutokset muutenkaan ole pieniä.
No ei todellakaan ole pieniä. En tiedä moottoreista riittävästi arvioidakseni kuinka paljon taloudellisemmin turbo V6 pystyy kilpailukykyisesti suoriutumaan F1:n kisamitasta, mutta kyllähän enemmän kuin kolmasosan pienemmän polttoainemäärän voisi kuvitella jotain vaikuttavan suorituskykyyn. Ja kuten olen aikaisemminkin todennut, ERS ilmeisesti tuonee tuohon vajaukseen helpotusta. Pidän vain pudotusta aika isona (ja suhtaudun siihen edelleen epäuskoisesti).
Ja tottakai kokonaiskulutusta monitoroidaan virtausmittarilla, milläs muullakaan. Vai minkälainen mittari itselläsi on esimerkiksi vesimittarina.....
No aikaisemmin sitä kontrolloitiin polttoainetankin koolla, virtausmittari (tai millä FIA sitä kulutusta sitten kontrolloikaan) tulee ensi kertaa ensi kaudelle. Itselläni ei ole vesimittaria, maksan vakiovesimaksun. Taloyhtiöllä varmaankin mittari on.
 

juicystar

Well-known member
Liittynyt
19.3.2013
Viestit
54
No ei todellakaan ole pieniä. En tiedä moottoreista riittävästi arvioidakseni kuinka paljon taloudellisemmin turbo V6 pystyy kilpailukykyisesti suoriutumaan F1:n kisamitasta, mutta kyllähän enemmän kuin kolmasosan pienemmän polttoainemäärän voisi kuvitella jotain vaikuttavan suorituskykyyn. Ja kuten olen aikaisemminkin todennut, ERS ilmeisesti tuonee tuohon vajaukseen helpotusta. Pidän vain pudotusta aika isona (ja suhtaudun siihen edelleen epäuskoisesti).

No aikaisemmin sitä kontrolloitiin polttoainetankin koolla, virtausmittari (tai millä FIA sitä kulutusta sitten kontrolloikaan) tulee ensi kertaa ensi kaudelle. Itselläni ei ole vesimittaria, maksan vakiovesimaksun. Taloyhtiöllä varmaankin mittari on.
Kunnolla tehty turbo-konstruktio luo edellytykset järkyttävän hyville hyötysuhteille, ja kun suunnittelijoina on moottoriteollisuuden parhaat propellihatut, niin uskon homman olevan ns. pala kakkua.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7529
^ Juuri samaa olin kirjoittamassa, että Turbo ja ERS nostavat moottorin hyötysuhdetta niin paljon, että bensankulutuksen kiristäminen on ihan perusteltua.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös