Lopettavat tallit ?

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Budjettikaton kautta saataisiin enemmän talleja lähemmäksi samaa viivaa. Katon suuruudesta olen kuitenkin FIA:n nykylinjauksen kanssa melkoisen eri mieltä. Katto pitäisi rakentaa vaiheittain vaikkapa kolmen vuoden siirtymäajalla ja lopullinen katto voisi olla jossain 50-100 miljoonan välillä, rippuen vähän mitä kaikkea siihen lasketaan. Lopullisen rajan tulisi olla ehdoton, eikä mitään etupelleilyjä. Siirtymäajalle voisi etuja antaa, jotta se kannustaisi tavoittelemaan alempaa budjettia jo ennen lopullista kattoa.
Komppaan. FIA yrittää haukata liian suurta palaa kerralla.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Torresin kanssa samaa mieltä. Juuri noin sen pitäisi mennä. Ei mitään kahden kerroksen väkeä, mutta ei myöskään naurettavan pientä budjettikattoa. Parin vuoden ajan se voisi laskea sopivassa tahdissa ja sitten asettua jonnekin 70-90 miljoonaan vaikka.

Lähtevistä talleista kun on puhetta niin Toyota voipi olla melko lähellä lähtöä tulipa sitten sääntöihin mitä tahansa muutoksia. Kausi alkoi hyvin, mutta nyt on palattu keskinkertaisuuteen ja nousu takaisin kärkeen taitaa olla liian kova pala. Harmi, Toyotan olisin toivonut olevan mukana jatkossakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siirtymäajalle voisi etuja antaa, jotta se kannustaisi tavoittelemaan alempaa budjettia jo ennen lopullista kattoa.
Juuri tästä tuplasäännöissä on mielestäni kyse. Budjettia ei pakkorajoiteta, mutta ylenmääräinen rahankulutus tehdään niin epäedulliseksi, että isojenkin on pakko sopeutua - tai lähteä.

Jos (ja kun) toimivaa kilpailevaa sarjaa ei saada aikaiseksi, niin sopeutuminen on välttämätöntä. Järjetön tuhlaaminen sadasosiin loppuu ja tallit keskittyvät olennaiseen.

Hyvä kirjoitus Torresilta. Joskin uskon ehdotetunkin kulukaton riittävän, mutta ehkä se vaatii muutaman vuoden siirtymäajan. Vaikkapa 80 miljoonaa -> 60 miljoonaa -> 40 miljoonaa puntaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
EDIT.
Tuli mieleen, että mitä iloa isoille talleille on hilata kulukattoa ylöspäin, jos eivät kuitenkaan pääse sen alle. Tämähän antaa sääntöetuja saaville talleille lisää etulyöntiasemaa, kun budjetissa on enemmän varaa kehittämiselle.
Kyllä suuretkin tallit kulukaton alle mahtuvat, kyse on vain tahdosta.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Italialaisen autonvalmistajan Ferrarin johtokunta kokoontuu tiistaina Maranelloon pohtimaan Ferrarin tulevaisuutta formula ykkösissä.

Ferrari vastustaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n F1-talleille ensi kaudeksi suunnittelemaa 45 miljoonan euron vapaaehtoista budjettikattoa.

Red Bull ja Toyota ovat jo tiedottaneet, etteivät ne jätä ilmoittautumista ensi kauden F1-sarjaan, mikäli FIA:n huhtikuun lopussa julkistamat säännöt pysyvät voimassa.


(MTV3)
Ferrari kokoontuu
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ferrarille olisi kaikkien aikojen häpeäpilkku jos nyt lähtisivät. Meinaan, on sitä ollut huonompiakin aikoja, niin miksi nyt pitäisi luovuttaa näin helpolla? :rolleyes:
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Ferrarille olisi kaikkien aikojen häpeäpilkku jos nyt lähtisivät. Meinaan, on sitä ollut huonompiakin aikoja, niin miksi nyt pitäisi luovuttaa näin helpolla? :rolleyes:
Tuskimpa ne mihinkään oikeasti on lähdössä. Bluffaavat vaan että saavat paremmat säännöt.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24337
Sijainti
lappeen Ranta
Ferrarille olisi kaikkien aikojen häpeäpilkku jos nyt lähtisivät. Meinaan, on sitä ollut huonompiakin aikoja, niin miksi nyt pitäisi luovuttaa näin helpolla? :rolleyes:
Ei ne taida huonon menestyksen takia sarjasta lähtemisellä uhata.

Lopettavat tallit on muuten sanamuunnoksena Tapettavat lollit, ehhehe.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Tuskimpa ne mihinkään oikeasti on lähdössä. Bluffaavat vaan että saavat paremmat säännöt.
Varmasti näin onkin, mutta myös FIA tietää tämän. Saa nähdä kumpi osapuoli antaa periksi. Toivottavasti kuitenkin monet tallit lähtevät ja perustavat uuden sarjan, jossa sääntöjä ei muuteta joka kierroksella. Yksi vaihtoehto on myös että iso E potkaisee tyhjää ja iso M seuraisi perässä.. Kuten täällä joku taisi sanoakin, F1:ä johtavat seniili kääpiö ja natsifetissinen papparainen, jotka vielä keskenään tappelevat kumpi voittaa.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ferrarille olisi kaikkien aikojen häpeäpilkku jos nyt lähtisivät. Meinaan, on sitä ollut huonompiakin aikoja, niin miksi nyt pitäisi luovuttaa näin helpolla? :rolleyes:
Nythän on kyseessä nämä uudet säännöt joista yksikään suuri talli ei pidä. Ei Ferrari ole "huonoutensa" takia lähdössä ja nythän auto on jo hyvä.

Itsekään en pidä tästä kulukatosta tai "kahdista eri säännöistä". Tai sitten sen katon pitää olla kaikilla ja todella korkea ettei sinne voi kuka tahansa perustaa tallia.

Tuskimpa ne mihinkään oikeasti on lähdössä. Bluffaavat vaan että saavat paremmat säännöt.
En nyt ole ihan varma että bluffaavatko. Jos seitsemän tallia kymmenestä ei halua näitä uusia sääntöjä niin mikä heitä estää lähtemästä FIA:n alaisuudesta ja perustaa omaa sarjaa. Yksin sieltä tuskin kukaan lähtee, ainakaan Ferrari.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsekään en pidä tästä kulukatosta tai "kahdista eri säännöistä". Tai sitten sen katon pitää olla kaikilla ja todella korkea ettei sinne voi kuka tahansa perustaa tallia.
Nykyisten tallien kulujen vähentämisen lisäksi kulukaton toinen tavoite nimenomaan on mahdollistaa uusien tallien mukaantulo. "Todella korkea" ei auta oikein kummassakaan asiassa.
Jos seitsemän tallia kymmenestä ei halua näitä uusia sääntöjä niin mikä heitä estää lähtemästä FIA:n alaisuudesta ja perustaa omaa sarjaa. Yksin sieltä tuskin kukaan lähtee, ainakaan Ferrari.
Sanoisin, että tavalla tai toisella uusikin sarja olisi "FIA:n alaisuudessa", vaikka itsenäisesti organisoitu olisikin. Max on ilmoittanut, että FIA tunnustaa uuden sarjan, jos jotkut haluavat lähteä omille teilleen. Mikä onkin varsin välttämätöntä, sillä halutessaan FIA voisi aika pitkälti estää sarjalta pääsyn merkittäville moottoriradoille ("jos päästätte Sarjan X radallenne, on turha odottaa yhtään FIA:n alaista kisaa seuraavaan kymmeneen vuoteen").

Jos uusi sarja syntyisi, niin Kiina, Intia, Etelä-Korea ja muut moderneihin F1-ratoihin satoja miljoonia investoineet maat saavat sätkyn. Tutut nimet kilpailisivat ihan jossain muualla kuin heidän radoillaan ja ihan muulla nimellä kuin F1. Ja he ovat naimisissa monivuotisessa sopimuksessa FOMin kanssa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Paitsi että.. monet kisajärjestäjät on vit**untunu aika pahasti jo bernien rosvoamiseen ja uhkailuun. Uusi sarja mahdollistaisi todennäköisesti järjestäjille enemmän voittoa ja pienemmät kulut, joten ottaisivat varmasti ilolla vastaan.

Varsinki ne radat joista kisat on viety pois herra Eclestonen toimesta
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Mitä? Ei! Voi perkele jos lähtevät. Nyt FIA toimeksi ja sääntöjä muuttamaan, kyllä Ferrari pitää sarjassa pitää :frown:

Käänsin sitten Google Translatorilla, saatoin ymmärtää väärinkin..
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/876908

Edellä on ilmeisesti sama asia Italian kielisenä, mutta itse en ainakaan siitä mitään ymmärtänyt. :D Tässä maikkari uutisoi Ferrarin päätöksestä.

E: Nyt alkaakin sitten kova peli tallien ja FIA:n välillä. Veikkaan että monet tallit uskaltavat nyt tehdä saman päätöksen kun Ferrarikin näin päätti ja se tuo lisää painetta FIA:lle.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
ja autosport:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75277

Ferrari has confirmed that it will not enter next year's world championship unless plans for a voluntary £40 million budget cap are changed.

Although the team has expressed private reservations about the rule changes and governing processes for 2010, it finally confirmed its intentions in a statement issued following a board meeting at Maranello on Tuesday afternoon.

"The same rules for all teams, stability of regulations, the continuity of the FOTA's endeavours to methodically and progressively reduce costs, and governance of Formula 1 are the priorities for the future," said the statement.

"If these indispensable principles are not respected and if the regulations adopted for 2010 will not change, then Ferrari does not intend to enter its cars in the next Formula 1 World Championship."
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Nykyisten tallien kulujen vähentämisen lisäksi kulukaton toinen tavoite nimenomaan on mahdollistaa uusien tallien mukaantulo. "Todella korkea" ei auta oikein kummassakaan asiassa.
Omasta mielestäni nykyinen 10 tallia on hyvä määrä ja ehkä pari tallia siihen voisi lisää tulla mutta jos kohta tallin voi perustaa 20-25 miljoonalla niin talleja alkaa tupsahtelemaan joka reiästä.
Voisin perua tuon "korkea kulukatto" -ajatuksen ja sanoa suoraan että mielestäni sellaista ei tarvita ollenkaan.
Mielestäni viimeiset vuodet ovat olleet hyviä F1:ssä enkä ymmärrä miksi pitäisi alkaa tekemään noin radikaaleja muutoksia.

E: Tietysti tallien kuluja pitäisi jotenkin pudottaa.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Sille ei varmaan sitten voi mitään... Hyvästi Scuderia ja kiitos kuudestakymmenestä vuodesta... Eivät varmasti aio tehdä mitään :mad:
 
Ylös