Aina yhtä tahdikas FIA:n presidentti Max Mosley on lähettänyt Jordanian prinssille Feisalille kirjeen, jossa hän varoittaa Feiselin tukeman ehdokkaan "häviävän ja häviävän kunnolla." Prinssi Feisal on ilmaissut tukensa Ari Vataselle ja on miehen kabinettilistallakin.
Prinssi Feisal oli erittäin pettynyt Mosleyn kirjeeseen ja ehdottaa FIA:aa perustamaan "eettisen komission", koska sitä se pahasti tarvitsee Mosleyn jälkeen voitti kuka tahansa.
Linkki.
Aiemmin tällä viikolla Mosley hienovaraisesti jälleen muistutti Sir Jackie Stewartin olevan vajaaälyinen
Ja sitten vielä täytyy puuttua tähän höpönhöpöön:
Ensinnäkin en ole laittamassa Amerikan yksityyppiluokkien nykytilaa FIA:n tilille, vaikka se sinne kyllä sopisikin. En kuitenkaan laita. Sanoin, että sillä oli merkitystä, vaikutusta, FIA puuttui CART-sarjan asioihin. Miksi? Varsinkin, kun EU on jälkikäteen todennut FIA:n rikkoneen lakia toimiessaan niin. Et kuitenkaan suostu edes kommentoimaan asiaa tältä kantilta, vaan sivuutat tämän kokonaan.
Sen lisäksi kommentoin jo tuota sinun argumenttiasi amerikkalaisen fanin hylkäämisestä. Mainitse mitkä kilpailut tippuivat 90-luvun kalenterista Rion, Surfers Paradisen, Motegin ja Euroopan osakilpailujen takia. Et pysty mainitsemaan yhtään. CARTin aikaan kilpailut lähetettiin suorana silloin kun ne ajettiin ja jälkilähetyksenä paremmin amerikkalaisille sopivana ajankohtana. Yleisellä tasolla liikkuminen ja itsestäselviltä vaikuttavat asiat eivät paina mitään, kun todellisuus on täysin toinen.
Kansainvälisen kuljettajakaartin tuleminen ei vaikuttanut 90-luvun alussa eikä lopussakaan. CARTin katsojaluvut eivät romahtaneet, kun Zanardi kilpaili sarjan mestaruudesta. Kuten sanoin, aikajanasi ja oletuksesi mättää.
Vapaita yksityyppiluokkiakaan ei ole kyllä tarpeeksi. Siis sellaisia, joiden asemaa ja tulevaisuutta FIA tai F1-väki ei sanelisi F1:n kustannuksella a'la GP2 ja F2. Toisaalta CART oli alunperin täysin samanlainen valmistajien sarja kuin F1:kin, joten sellaistakin sarjaa tarvittaisiin. F1 puolestaan ei minua enää kiinnosta yhtä paljon kuin vielä neljä vuotta sitten. Tällainen CART/Champ Car -hybridi ei ole muuta kuin halpa mukaelma aidosta tuotteesta, joka eri vaiheissaan minusta oli kilpailullisesti ja viihdyttävyydeltään paras formulasarja.
Kun F1 nyt on jäässä ja autot näyttävät hoopoilta, niin nopeita tekniikkahirmuja nähdäkseni LM-protot ovat paljon edistyksellisimpiä ja mielenkiintoisempia. Koska F1-kilpailun voi voittaa dieselillä, etanolilla tai biobutanolilla?
F1 on menettänyt minun silmissäni sen ainoan asian, joka erotti sen muista moottoriurheilusarjoista ja edes jotenkin selitti satakertaiset budjetit verrattuna Stoddartin Champ Car - tiimiin.