Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Abu Dhabi? Uusi kallis hiekkalaatikko keskellä-ei-mitään ja aneeminen profiili. Kiinnostaa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Joo, perun sanani, katsoin vain sitä värikuvaa ja tajusin mutkat väärin, perustilkepaskaahan tuo on.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Abu Dhabi? Uusi kallis hiekkalaatikko keskellä-ei-mitään ja aneeminen profiili. Kiinnostaa.
Niinpä. Radalla on tasan yksi ohituspaikka profiilin perusteella. Ainoastaan ensimmäinen sektori näyttää edes vähän mielenkiintoiselta, loput on pelkkää stop-and-gota. Toivottavasti olen väärässä, mutta ennakkoon näyttää varsin tylsältä radalta. Ei ainakaan kovin haastavan oloinen "kuskin rata".
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Rata on hienolla paikalla, mutta miten hyvä rata on?

No ei sillä väliä, onhan se kauden viimeinen kisa!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Niinpä. Radalla on tasan yksi ohituspaikka profiilin perusteella. Ainoastaan ensimmäinen sektori näyttää edes vähän mielenkiintoiselta, loput on pelkkää stop-and-gota. Toivottavasti olen väärässä, mutta ennakkoon näyttää varsin tylsältä radalta. Ei ainakaan kovin haastavan oloinen "kuskin rata".
Onhan tuossa kaksi ohituspaikkaa kuitenkin, molempien pitkien suorien päässä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Rata ei välttämättä tarjoa kuskille valtavaa haastetta ja rata on pinnanmuodoiltaan lähes pannukakku, mutta parin hyvän ohituspaikan myötä saatetaan nähdä ihan mielenkiintoisia kisoja. Mielenkiintoista on myös, että rata taitaa olla hybridi (satama-alueen tiet lienee yleisessä käytössä ei-kisa-aikana). Puitteetkin ovat mahtavat, joten eiköhän tällekin F1-kaudelle saada mukava päätös. Tässä olisi yksi ratakierros jonkun F1-pelin modissa ajettuna. Keinotekoinen mäki ei vaikuta kovinkaan isolta (12m on kuitenkin aika pieni korkeusero F1-radalle), mutta muuten "Eau Rouge" on varmasti hieno mutka ajaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Onhan tuossa kaksi ohituspaikkaa kuitenkin, molempien pitkien suorien päässä.
Tuo takasuoran shikaani olisi muuten hyvä ohituspaikka, mutta epäilenpä, että suoraa edeltävät mutkat tekevät seuraamisesta mahdotonta ja eroa suoralle jää liikaa. Shikaanin jälkeisellä suoralla on mielestäni ainoa todellinen ohituspaikka. Shikaanista on helpompi iskeä imuun ja yrittää suoran päässä ohi.

Tuossa takasuoran shikaanissa tullaan näkemään ennätyspaljon suoraan ajoja. Ja tietenkin turva-alue on kuin tehty oikaisuille ja suorastaan kannustaa riskinottoon. Saisivat laittaa siihen jonkin kierrettävän esteen. Piikkimattoja.:D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuo takasuoran shikaani olisi muuten hyvä ohituspaikka, mutta epäilenpä, että suoraa edeltävät mutkat tekevät seuraamisesta mahdotonta ja eroa suoralle jää liikaa. Shikaanin jälkeisellä suoralla on mielestäni ainoa todellinen ohituspaikka. Shikaanista on helpompi iskeä imuun ja yrittää suoran päässä ohi.
Onhan siinä kolme hidasta mutkaa ennen ensimmäistä pitkää suoraa. Kyllä sen uskoakseni pitäisi riittää, vaikka kaksi edellistä mutkaa nopeita ovatkin.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Ja tietenkin turva-alue on kuin tehty oikaisuille ja suorastaan kannustaa riskinottoon. Saisivat laittaa siihen jonkin kierrettävän esteen. Piikkimattoja.:D
Sellaiset vanhan ajan korkeat kanttarit, jotka nostavat auton ilmaan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Onhan siinä kolme hidasta mutkaa ennen ensimmäistä pitkää suoraa. Kyllä sen uskoakseni pitäisi riittää, vaikka kaksi edellistä mutkaa nopeita ovatkin.
Se jää nähtäväksi.

Tuosta tulee Turkin viimeiset mutkat mieleen. Ei sielläkään paljoa ohitusyrityksiä pääsuoran päähän nähty, vaikka sitä edeltääkin hidas mutkayhdistelmä.
 

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Vika on enemän autoissa kuin radoissa,jos ohituksia ei nähdä.Tilkeä siitä on turha syyttää.Tilken radat päihittää suurimman osan perinteisistä F1 radoista kuusnolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se jää nähtäväksi.

Tuosta tulee Turkin viimeiset mutkat mieleen. Ei sielläkään paljoa ohitusyrityksiä pääsuoran päähän nähty, vaikka sitä edeltääkin hidas mutkayhdistelmä.
Turkin lähtösuora onkin huomattavasti lyhyempi. Mutta ensimmäisessä mutkassakin kyllä nähtiin joitakin ohitusyrityksiä ja ohituksia.
 

Tappara

Member
Liittynyt
3.8.2009
Viestit
18
Sijainti
Turku
No marraskuun 1.päivä nähään onko rata hyvä ja tapahtuuko ohtiuksia vai ei.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jännä juttu sinänsä kun porukka puhuu klooniradasta. YMC(A) poikkeaa liki täysin Tilken aikaisemmista radoista.

Pari ennakkoon jopa ihan kiinnostavaa mutkaakin mahtuu joukkoon. Tosin en kyllä välttämättä olisi lähtenyt kyhäämään kolmea shikaania uudelle radalle...ei tämä nyt mikään Monza ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pari ennakkoon jopa ihan kiinnostavaa mutkaakin mahtuu joukkoon. Tosin en kyllä välttämättä olisi lähtenyt kyhäämään kolmea shikaania uudelle radalle...ei tämä nyt mikään Monza ole.
Shikaanimaisia kohtia on kyllä kolme, mutta oikeastaan vain yksi - niistä loivin - toimii hidastusmutkana (eli shikaanina). Kyse on tietenkin "pistoolin piipussa" olevasta katsomoalueesta. Autojen nopeus on saatava riittävän hitaaksi ennen neulansilmää, jotta katsomot voidaan tuoda noin lähelle rataa.

Kahta muuta paikkaa en varsinaisesti pidä hidastusmutkina, niissä vain on Istanbulin lopun kaltaisesti suoran jälkeen tuplamutka (tai oikeastan tripla-). Varmaankin samantyylistä vaikutustakin on haettu. Kaartuvan suoran lopussa ei mitään hidastusmutkaa edes tarvita, koska ratahan joka tapauksessa kääntyy sen 90 astetta ja vauhti on jo laskenut. Turva-alueen takia rataa ei ole voitu vetää ihan rantaan asti.

Ja pitkän takasuoran päässähän turva-alue jatkuu nostetun katsomon alle, mikä selittää sen katsomon läheisyyden rataan nähden. Tietysti siinäkin suora päättyy tiukkaan jarrutukseen, joten ei sen jälkeen enää tarvitse vauhtia erityisesti hidastaa. Tietysti, jos ajattelee, ettei suora päättyisikään, vaan kaartuisi yhtenäisenä kaarevalle suoralle, niin sitten tuon voi nähdä shikaanina.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Videossa nuo kulmikkaat mutkatkin näytti suht nopeilta ja haastavilta. Taitaa olla melko poikkeuksellinen rata
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Mielenkiinnolla odotan ja hartaasti toivon et ei tule samanlaista paskaa mitä Valenciasta tuli, näin katsojan silmin siis.
 
Ylös