Romain Grosjean - Sveitsiläinen ranskis

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mites toi vaihteen vaihtaminen nyt sitten menee? Että kumpi on moottorin kierrosluvun kanssa parempi kierrosajan suhteen, överit vai vajarit.? Tai siis eihän varsinaisia övereitä voi vetää koska *rajoitin*, mutta niinku kumpi on parempi, ajella muutama sekunnin sadasosa rajoitinta vastaan vai vaihtaa saman verran (muutama sadasosasekunti) "liian aikaisin"?
Ainakin tähän asti jokaisessa pelissä "vajari" on nopeampi kuin rajoittajaan paukahtaminen.. Vaikka kierrokset jonkun verran laskee (vaihtaessa), niin kiihtyvyys on edelleen lähes yhtä hyvää. Mutta rajoittajalle mennessä tulee katkos..
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Ja sitten on vielä kysymys, onko ns soft cut vai hard cut. Veikkaan, että noissakin ensiksi tulee tuo soft.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Todennäköisesti Grosjean tuntee renkaat, paljon paremmin kuin Räikkönen, oltuaan Pirellin testikuski viimevuonna. Saattoi testata tämänvuotisia seoksia melko paljon jo viime syksynä, joten taitaa tuntea renkaat paremmin, kuin kaikki muut kuljettajat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Todennäköisesti Grosjean tuntee renkaat, paljon paremmin kuin Räikkönen, oltuaan Pirellin testikuski viimevuonna. Saattoi testata tämänvuotisia seoksia melko paljon jo viime syksynä, joten taitaa tuntea renkaat paremmin, kuin kaikki muut kuljettajat.
F1-kuskin hommahan on juuri käyttää renkaat parhaalla mahdollisella tavalla hyödyksi, ja siinä Grosjean on ollut hyvä. Ei mitään ongelmia renkaiden kanssa missään kisassa, ja aika-ajovauhti tasaisen vahvaa. Silverstonessa painoi pitkään vetoa kovaa, lopussa vähän taantui muttei mitään dramaattista.

Kimi tuntuu ajavan melko säästeliäästi, mut silti renkaat loppuun usein ennen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Vuodesta toiseen jauuhetaan aina tätä ajotyyli rikkoo mantraa. EN ole ikinä uskonut sitä enkä usko jatkossakaan. EIköhän noissa autoissa ole kaikki varmistusjutut ja systeemit että auton hajottaminen vaihteita vaihtamalla on mahdotonta tai liikaa "repimällä" tai muutenkaa käyttämällä hajottaa. Hankala kuvitella että asiat laskettaisiin noissa rasituksissa ja nopeuksissa ja kierrosluvuissa silleen että tää kestää mutta jhos tätä liian rajusti käyttää niin ei kestä. Että kuskien pitäisi miettiä että voinko vetää näin limitillä kestääköhän tää. :D

ERi asia tietenki jos ajelee kanttareita leveäksi tai pihalle että pohja tai jousitus ottaa osumaa yms.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vuodesta toiseen jauuhetaan aina tätä ajotyyli rikkoo mantraa. EN ole ikinä uskonut sitä enkä usko jatkossakaan. EIköhän noissa autoissa ole kaikki varmistusjutut ja systeemit että auton hajottaminen vaihteita vaihtamalla on mahdotonta tai liikaa "repimällä" tai muutenkaa käyttämällä hajottaa.
Minäkin hieman epäilen sitä, että kuljettaja "hajottaisi" auton niin, että tallin toinen auto hajoaa ja toinen ei (kuten Ferrarilla Rubensin aikaan).

Mutta se on päivänselvää, että kuljettajien pitää tehdä asiat oikein jotta auto kestää. Se on ihan sama siviilipuolellakin, autoa voi ajaa säästeliäästi, tai voihan sen vaihteen laittaa päälle polkematta kytkintä.. Tai automaatti jos on niin laittaa P:n vielä pienestä liikkeestä ja jää keinumaan paikalleen.. Tapoja on monia, mutta minusta on päivän selvää että formuloissa pitää olla hellävarainen niiden joidenkin asioiden suhteen (joita minä en tiiä). (älkääkä vonkuko ettei formuloissa poljeta kytkintä, entä sitten)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
Tietty yksi mahdollisuus huonon onnen lisäksi on se miten ajellaan esim. kanttareiden yli ynm ;)

Herkkiä autojahan nuo on mutta ei niitä ihan hetkeen "kovaa ajamalla" rikki ole saanut.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Vuodesta toiseen jauuhetaan aina tätä ajotyyli rikkoo mantraa. EN ole ikinä uskonut sitä enkä usko jatkossakaan. EIköhän noissa autoissa ole kaikki varmistusjutut ja systeemit että auton hajottaminen vaihteita vaihtamalla on mahdotonta tai liikaa "repimällä" tai muutenkaa käyttämällä hajottaa. Hankala kuvitella että asiat laskettaisiin noissa rasituksissa ja nopeuksissa ja kierrosluvuissa silleen että tää kestää mutta jhos tätä liian rajusti käyttää niin ei kestä. Että kuskien pitäisi miettiä että voinko vetää näin limitillä kestääköhän tää.
Olen asiasta täysin eri mieltä. En usko, että noissa on mitään "varmistus"systeemejä. Miksi ihmeessä pitäisi olla?
Sadannen kerran: tämän vuotista esim Lotuksen F1-mallia on maailmassa tasan kaksi kappaletta olemassa (= prototyyppi). Sitä ajaa max 4 (siis sis testikuskit) eri henkilöä. On huomattavasti helpompaa (ja halvempaa) opettaa noille neljälle kaikki omituisuudet, kun palkata koodaajia pelkästään, että autosta saataisiin sopiva maailmanlaajuiseen myyntiin ja levitykseen. Ja vielä ohjekirjan kirjoittajat päälle ;)
Toisekseen, jos autosta hajoaa jotain, mutta on vielä ajokelpoinen, kaikki tuollaiset varmistusjärjestelmät kääntyvät itseään vastaan. Varmistusjärjestelmien tehtävähän on tehdä autosta turvallinen ja mukava kaikille toopeille ja vian sattuessa ottaa kontrolli.
Nyt, sen sijaan, kuski voi hypyyttää vaihteita yli, säätää koneen parametreja (ainakin Mersussa on sillekin ratissa nuppeja, luin jostakin tämän vuoden Sport Bild:sta), säätää lukkoperän asetuksia jne.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olen asiasta täysin eri mieltä. En usko, että noissa on mitään "varmistus"systeemejä. Miksi ihmeessä pitäisi olla?
Sadannen kerran: tämän vuotista esim Lotuksen F1-mallia on maailmassa tasan kaksi kappaletta olemassa (= prototyyppi). Sitä ajaa max 4 (siis sis testikuskit) eri henkilöä. On huomattavasti helpompaa (ja halvempaa) opettaa noille neljälle kaikki omituisuudet, kun palkata koodaajia pelkästään, että autosta saataisiin sopiva maailmanlaajuiseen myyntiin ja levitykseen. Ja vielä ohjekirjan kirjoittajat päälle ;)
Toisekseen, jos autosta hajoaa jotain, mutta on vielä ajokelpoinen, kaikki tuollaiset varmistusjärjestelmät kääntyvät itseään vastaan. Varmistusjärjestelmien tehtävähän on tehdä autosta turvallinen ja mukava kaikille toopeille ja vian sattuessa ottaa kontrolli.
Nyt, sen sijaan, kuski voi hypyyttää vaihteita yli, säätää koneen parametreja (ainakin Mersussa on sillekin ratissa nuppeja, luin jostakin tämän vuoden Sport Bild:sta), säätää lukkoperän asetuksia jne.
Autoissa on varmistussysteemit sen vuoksi että kuskit ovat vain ihmisiä. Vaikka kaiken osaisi niin vahinkoja sattuu. Lisäksi on paljon parempi lisätä pätkä koodia kuin keskeyttää kärkipaikalta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Voisiko olla, että Kimi toisinaan saattaa hieman sudittaa hitaista mutkista lähdettäessä renkaita niin, että vaihde käy siinä kohtaa rajoittimella. Tässä kohtaa kuitenkin ylös vaihtaminen vetäisi kierrokset aivan liian alhaalle. eli vaihde on kuitenkin vedettävä vaihtopisteeseen sitten kun pito löytyy. Mielestäni Romain lähtee mutkista todella pehmeästi, eikä tällaista ilmiötä siis pääsisi tapahtumaan.

Mutua, mutta voi hyvinkin pitää paikkaansa. Sitä on vähän vaikea niellä, että Kimi ihan muuten vaan hakattaisi rajoittimelle, eiköhän miehellä ole sen verran kokemusta vaikka mistä luokista, että varmaankin tietää sen faktan, ettei rajoittimella kiesi kiihdy mihinkään...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitä on vähän vaikea niellä, että Kimi ihan muuten vaan hakattaisi rajoittimelle, eiköhän miehellä ole sen verran kokemusta vaikka mistä luokista, että varmaankin tietää sen faktan, ettei rajoittimella kiesi kiihdy mihinkään...
Jäänyt väärä sävelkorkeus päähän niistä ajoista kun koneet kiersivät yli 19.000 ja odottaa edelleen sitä ennen vaihtamista. :p
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jäänyt väärä sävelkorkeus päähän niistä ajoista kun koneet kiersivät yli 19.000 ja odottaa edelleen sitä ennen vaihtamista. :p
Jeps ja mm. rallissa ainakin aiemmin vaihdettiin ihan korvakuulon perusteella ja mm. McRaeta ohjeistettiin unohtamaan tuon tavan välittömästi kun pääsi Jordanin F1 autoa testaamaan. :p
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Liittymätön nippelitieto, mutta nykyään kuskeille annetaan pieni piippaus korvaan oikeassa vaihtokohdassa. Kojetaulun valo ja kierrosten kuunteleminen ei ole riittävän tarkkaa.
Puolet enemmän voi olla merkityksellinen tai täysin merkityksetön tieto. Esim. jos Grosjean viettää rajoittimella 0,05 sekuntia ja Kimi 0,1 niin ero ei varmaan ole nähtävissä kuin sieltä telemetriasta. Jotain tuollaisia lukuja ne varmaan onkin.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Ei kun siellä on varikolla kaverit, jotka seuraa telemetriasta milloin kuskin pitää vaihtaa, ja nappulaa painamalla päästävät kuskin korviin sen piippauksen.
Juu, varikollahan on tietysti kaksi kaveria per tiimi, jotka istuvat koko kisan tuijottaen telemetria ruutua, ja painelevat parin sekunnin välein hiirellä nappia... :thumbup:


Ja sittenkun ne missaa yhden painalluksen autoja tulee ohi oikealta ja vasemmalta :rolleyes:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Juu, varikollahan on tietysti kaksi kaveria per tiimi, jotka istuvat koko kisan tuijottaen telemetria ruutua, ja painelevat parin sekunnin välein hiirellä nappia... :thumbup:


Ja sittenkun ne missaa yhden painalluksen autoja tulee ohi oikealta ja vasemmalta :rolleyes:
Se on katsos tiimityötä. Kuskitkin puhuu aina kisan jälkeen suorituksestaan monikossa. Varsinkin jos se kisa on mennyt päin persettä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös