Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSkausi '09

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep, lentäjillä menee helkutin hyvin, Finnairilla taas ei niinkään.
Missä suuri raha liikkuu, sieltä pystyy vetämään siivua välistä. Ilman lentäjää kone ei nouse, ja lentäjien palkat on kuitenkin pienehkö siivu kokonaisuudessa. Samaa harrastaa johtoportaat monessa paremmin ja heikommin menestyvässä yrityksessä, jopa valtion yrityksissä ja laitoksissa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Varmaan aika harvalla alalla on yhtä suuret palkkaerot saman alan sisällä kuin lentäjillä. Ymmärtääkseni nämä Finnairin lentäjät tienaavat lähes kaksi kertaa enemmän kuin vaikkapa Finncomin lentäjät. Ja työtehtävä on ihan sama.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Missä suuri raha liikkuu, sieltä pystyy vetämään siivua välistä. Ilman lentäjää kone ei nouse, ja lentäjien palkat on kuitenkin pienehkö siivu kokonaisuudessa. Samaa harrastaa johtoportaat monessa paremmin ja heikommin menestyvässä yrityksessä, jopa valtion yrityksissä ja laitoksissa.
Finnairilla on runsaat 800 lentäjää, mikä on kahdeksan prosenttia yhtiön koko
henkilöstömäärästä. Lentäjien henkilöstökulut ovat 26 prosenttia yhtiön noin
550 miljoonan euron henkilöstökulumassasta. Loppu jakautuu 8600 finnairilaisen
kesken.
Kylla sentaan normaalifirmassa ei ole ihan 800 johtajaa... :thumbfh:

Harvoin olen tata mielta, silla lentajilla on todella vastuullinen tyo, mutta kylla finskilla on reilusti yli keskiarvon tuo palkkaus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kylla sentaan normaalifirmassa ei ole ihan 800 johtajaa... :thumbfh:

Harvoin olen tata mielta, silla lentajilla on todella vastuullinen tyo, mutta kylla finskilla on reilusti yli keskiarvon tuo palkkaus.
Palkkausta voi ihan hyvin perustella muutoinkin kuin vain markkinakriteerein että uskottelee olevansa jonkin arvoinen. Enkä tarkoita nyt finskin lentäjiä, vaan sosialistisempaa palkkapolitiikkaa. Tässä kapitalistisessa maailmassa rahalla voi ostaa vaikka mitä. Tämä on kuitenkin vain sopimuskysymys. Toisenlaisten arvojen mukaan voidaan ajatella, että tässä maailmassa on monia asioita, jotka eivät kuulu sen enempää rahamiehille kuin muillekaan. Kaiken ei tarvitse olla rahalla omittavissa. Markkinataloudessa kilpailemme luonnonvaroista rahoillamme, mutta yhtä hyvin voitais ajatella, että kukaan meistä ei omista tätä maapalloa sen enempää kuin toinenkaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kyllähän Finnairin lentäjiä pitää onnitella, että ovat saaneet itselleen joskus neuvoteltua tuollaiset edut (eikös niillä ole autoetukin?) ja palkat. Ei niistä ihan heti kannata luopua ja hiukan on varaa antaakkin periksi. Ja saahan noilla palkoilla jo ihan kivasti ansiosidonnaista...
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Kyllähän Finnairin lentäjiä pitää onnitella, että ovat saaneet itselleen joskus neuvoteltua tuollaiset edut (eikös niillä ole autoetukin?) ja palkat. Ei niistä ihan heti kannata luopua ja hiukan on varaa antaakkin periksi. Ja saahan noilla palkoilla jo ihan kivasti ansiosidonnaista...
Tossa on vain se vaara, etta ainakin itse jos olisin Finskin johdossa, alkaisin tosissani harkita ulkomaisvoimin lennattamista... :thumbfh:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Tossa on vain se vaara, etta ainakin itse jos olisin Finskin johdossa, alkaisin tosissani harkita ulkomaisvoimin lennattamista... :thumbfh:
Eikös tossa lakossa juuri siitä ulkopuolisesta työvoimasta ole enimmäkseen kysekin?

"Olemme sitoutuneet yhtiöön, tehneet säästöehdotuksia, suostuneet alentamaan palkkojamme, nostamaan eläkeikää, heikentämään etuisuuksiamme, mutta perusperiaatetta, että olisimme mahdollistaneet muiden lentäjien tulon vapaasti ohjaamoihimme, emme hyväksy", sanoi Lentäjäliiton puheenjohtaja Kristian Rintala.
No, se lienee väistämätöntä että ulkomaiseen työvoimaan mennään joka tapauksessa jossain vaiheessa kuitenkin/koko firma myydään ulkomaille. Ei tuo lentäjien lakkoilu toki sitä ainakaan hidasta.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Eikös tossa lakossa juuri siitä ulkopuolisesta työvoimasta ole enimmäkseen kysekin?

No, se lienee väistämätöntä että ulkomaiseen työvoimaan mennään joka tapauksessa jossain vaiheessa kuitenkin/koko firma myydään ulkomaille. Ei tuo lentäjien lakkoilu toki sitä ainakaan hidasta.
Juuri nain. Ja tama lakkoilu ei mielestani edesauta pilottien toiveita, vaan painvastoin.

Meilla on omassa firmassa hiukka samansuuntainen meininki. Belgian (jossa lakkoillaan kuin Ranskassa :( ) tehdas menee samantien muuttoon josko siella iskee pahahko lakko. Tama on jo johtokunnassa keskusteltu ja paatetty. :thumbfh:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Eikä siinä mitään ulkomaisia lentäjiä tarvita, kun Suomestakin löytyy lentäjiä, jotka lentävät finnairilaisia halvemmalla. Finncomm onkin nyt lisännyt ensi viikolle vuoroja Vantaalta eri puolille Suomea ja Tukholmaan. Veikkaisin et vuokraavat Finnairilta koneita. Ylimääräisiä lentäjiä niillä varmaan onkin, kun niitähän piti kouluttaa lentämään Finnairin koneita.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Itse asiassa jos muut lentoyhtiöt vuokraavat Finnairin koneet, matkustamohenkilökunnan (pois lukien lentäjät) ja maapalvelut ja lentävät Finnairin vuorot niin tuskin lakosta kovin kallista Finnairille tulee. Työttömiä lentäjiä löytyy varmasti ympäri maailmaa eikä Finnairin konemallit niin harvinaisia ole etteikö niitä joku osaisi lentää.

Paperiteollisuuden työsulun aikana konsernit siirsivät tuotantoa ulkomaisille tehtailleen sulun ajaksi. Itse teen paperitehtaille tuotteita ja meidän tuotantomme ei laskenut lainkaan työsulun aikana. Eräs metsäkonserni järjesti niin, että meidän tuotteemme menivät työtaistelun ajan venäläisille tehtaille, joissa tehtiin Suomenkin paperit.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Kaverit vetivät pulkkaa auton perässä - 17-vuotias kuoli

17-vuotias poika on menehtynyt Rantasalmella erikoisessa auto-onnettomuudessa. Nuorten miesten joukko oli vetänyt auton perässä pulkkaa, jonka kyytiin nuoret olivat vuorotellen nousseet.

17-vuotias oli lähtenyt omalla vuorollaan pulkan kyytiin ja pudonnut pulkan kyydistä lähellä tehtaan toimistorakennusta. Auton kuljettaja havaitsi kaverinsa pudonneen kyydistä ja kääntyi takaisin tulosuuntaan, jolloin pulkassa kyydissä ollut löytyi toimistorakennuksen seinustalta. Ensiavusta huolimatta nuorukainen menehtyi tapahtumapaikalle.

Poikien ajelu tapahtui perjantai- lauantain välisenä yönä tehdasalueella Rantasalmen asemalla.

(MTV3)
:(
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Tietoviikko sanoi:
Japanilaisyhtiö kehitti silmälasit kielitaidottomille

Japanilainen tietokonevalmistaja NEC on kehittänyt erikoiset silmälasin kielitaidottomille.

Tele Scouter -silmälasit (kuvassa) on varustettu minikokoisella tietokoneella ja näytöllä. Silmälasit nauhoittavat puhetta, lähettävät sen etäpalvelimelle, jossa se käännetään silmälaseja käyttävän henkilön äidinkielelle. Käännös tulee luettavaksi lasinäytölle käännösapua tarvitsevan silmien eteen.

Jos kahdella keskustelua käyvällä erikielisellä henkilöllä on molemmilla lasit käytössä, voivat he puhua keskenään, vaikkeivät toistensa kieliä osaakaan.

Ihan joka turistin kukkarolle silmälasit eivät kuitenkaan sovi. NEC arvioi, että kun tuote saadaan kauppoihin vuonna 2010, muodostuu lasien hinnaksi yli 80 000 dollaria.

Silmälaseista ei ole vielä saatavilla testaustuloksia, joten puheentunnistuksen ja konekäännösten laadusta ei ole vielä tietoa.

Asiasta uutisoi Reuters.
Toimiikohan paremmin kuin Google Kääntäjä?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ja samalta sivustolta... :thumbup:

Elokuvien "Spotify" tulossa Suomeen

Uusi ruotsalainen elokuvapalvelu Voddler on ottanut mallia musiikkipalvelu Spotifysta.

Spotifyn tapaan Voddler on mainosrahoitteinen, mutta tarjoaa musiikin sijaan elokuvia streaming-palveluna.

Tavallinen Voddler-käyttäjä katsoo ennen elokuvaa yhden mainoksen. Kuten Spotifyssäkin käyttäjä voi ostaa premium-tilin, joka toimii ilman mainoksia.

Ruotsalaisella Voddlerilla on sopimukset kahden suuren elokuvayhtiön, Walt Disneyn ja Paramountin, kanssa. Tällä hetkellä Voddlerissa on tarjolla 800 eri elokuvaa.

Kaksi viikkoa pystyssä ollut palvelun beetaversio on kerännyt jo 70 000 käyttäjää. Omaa käyttäjätiliään odottaa jonossa yli 200 000 kiinnostunutta. ”Lisäämme noin 3 000 tiliä päivässä”, kertoi palvelun perustaja Zoran Slavic ruotsalaiselle Local-uutispalvelulle.

Palvelu on tällä hetkellä tarjolla ainoastaan Ruotsissa. Slavicin mukaan palvelu laajenee vuonna 2010 ainakin Suomeen, Norjaan ja Tanskaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös tossa lakossa juuri siitä ulkopuolisesta työvoimasta ole enimmäkseen kysekin?
On, muttei nyt mistään ulkomaisten lentäjien raahaamisesta kaikkiin Finnairin koneisiin. Finski on yrittänyt jo vuosia saada aikaan oman regional-lentoyhtiön, joka voisi lentää lyhyitä ja pienivolyymisiä syöttöreittejä kannattavasti. Viroon tätä tarkoitusta varten perustettu ja pian sen jälkeen kuopattu Aero kaatui juuri siihen, että Finnairin lentäjät kaatoivat koneiden siirron tytäryhtiön pilottien lennettäväksi. Nyt on yritetty samaa Finncommin kanssa ja Finnair tekikin siihen suuntaan avauksen umpeutuneen työehtosopimuksen varjolla siirtämällä kaksi viimeisen vuoden ajan tarpeettomana ollutta 70-paikkaista Embraer-konetta Finncommin käyttöön lentäjiltä kysymättä.

Finnairin valitseman verkostostrategian (yksinkertaistettuna, kattava Euroopan reittitarjonta täyttää kaukolennot, joiden kilpailuvalttina on Helsingin sijainti Aasian reittien suhteen ja suht pieni ja siten logistisesti hallittavissa oleva lentoasema) kannalta kattava reittiverkosto on ensisijaisen tärkeä, ja sitä taas ei pikkureittien osalta voida toteuttaa emoyhtiön kustannusrakenteella. Suurilla lentoyhtiöillä on kaikilla omat alueelliset yhtiönsä, eikä Finskillä yksinkertaisesti ole rahkeita kilpailla tällaisen tasoituksen kanssa. Jos ongelmaa ei saada ratkaistua, merkitsee se Aasian valloituksen loppua ja sitä, että Finnairin 800 lentäjästä aika moni saa alkaa etsiä muita töitä. Siinä sivussa vaakalaudalla on joitain tuhansia muita työpaikkoja, joiden muistomerkiksi jäisi veronmaksajien sponsoroima, liki autio terminaalirakennus.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Itse asiassa jos muut lentoyhtiöt vuokraavat Finnairin koneet, matkustamohenkilökunnan (pois lukien lentäjät) ja maapalvelut ja lentävät Finnairin vuorot niin tuskin lakosta kovin kallista Finnairille tulee. Työttömiä lentäjiä löytyy varmasti ympäri maailmaa eikä Finnairin konemallit niin harvinaisia ole etteikö niitä joku osaisi lentää.
käsittääkseni maailmalla ei noita lentäjiä ihan liikaa ole. SAS:lta taitaa lentäjiä olla menossa esim. lähi-itään, jossa maksetaan vielä paremmin (SAS yritää kanssa laskea palkkoja).

Käsittääkseni ongelmia aiheuttaa lähinnä:
- Nuo lyhyet reitit, kuten Bobakkikin perusteli
- Lentäjien poskettomat edut, kuten että he saavat itse koenukkua ja valita hotellin jossa yöpyvät kohteissa. Alle 5 tähteä ei kelpaa. Olikos se Tokiossa jossa lentokentän lähellä olleet hotellit ei kelvannut (lentokenttähotellit on normaalisti maailmassa niin huonoja :rolleyes: ), vaan 2h ruuhkan päässä keskustassa ollut hotelli. Näitä oli muitakin, kun IS ne joskus esitteli

Ja kun Moe on halunnut mun kantaa asiaan, niin todetaan nyt että toki ymmärrän lentäjien huolen työpaikkojen ulosmittaamisesta, mutta tällä toiminnalla niitä kanssa ulosmitataan - kun Finnairin toiminta supistuu. Muut (huonommin palkatut) henkilöstöryhmät on tän tajunnut ja hyväksynyt tosiseikat, lentäjät ei. Kyllähän se pistää ihmettelemään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös