Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikai se uskonasia ole, sen ajan ralliautoissa oli vielä hyvin tilaa. Turvakaarikehikot olivat vielä melko vaatimattomia.
Kyllähän tuo Lancia meni oletettavasti aika pahasti lyttyyn jo ulosajossa, turvakaaret aivan sisässä. Ilmeisesti tässä kohtaa varmaa on, että Henkka oli osittain auton ulkopuolella, mutta muu on spekulointia. Ehkä turvavyöt ja penkki pettivät ja Henkka lensi makaamaan siihen mistä lopulta löydettiin? Muistan myös lukeneeni (virallisen) selvityksen, jonka mukaan törmäyksen voima oli niin kova, ettei siitä voinut selvitä hengissä. No, näistä tuskin koskaan tulee enempää selvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3577
Sijainti
JKL
Kyllähän tuo Lancia meni oletettavasti aika pahasti lyttyyn jo ulosajossa, turvakaaret aivan sisässä. Ilmeisesti tässä kohtaa varmaa on, että Henkka oli osittain auton ulkopuolella, mutta muu on spekulointia. Ehkä turvavyöt ja penkki pettivät ja Henkka lensi makaamaan siihen mistä lopulta löydettiin? Muistan myös lukeneeni (virallisen) selvityksen, jonka mukaan törmäyksen voima oli niin kova, ettei siitä voinut selvitä hengissä. No, näistä tuskin koskaan tulee enempää selvyyttä.
Oon sun kanssa samaa mieltä. Molemmat ovat olleet penkeissä kiinni ja kun penkki ja vyöt ovat sulaneet kuumuudessa on Henkka pudonnut auton katon päälle. Noin raju kylkiosuma puihin tuon aikaisilla turvavarusteilla on ollut sen verran kohtalokas että molemmat ovat olleet vähintään tajuttomia kun auto on syttynyt tuleen.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Jos katsoo alla olevia kuvia näyttää siltä että auto on osunut puuhun ylösalaisin eli kuskin kylki edellä. Henkka on yrittänyt autosta ulos Creston puoleista ovesta/ikkunasta mutta menettänyt tajuntansa hengitettyään myrkyllisiä kaasuja. Se selittäisi miksi hänellä oli jalat auton sisällä. Jos en hirveästi erehdy niin näyttää siltä että höyryt nousee vielä autosta kun poliisi tekee tarkastuksen.

Neljäs rivi alhaalta, toinen vasemmalta.
http://biser3a.com/rally/henri-toivonen-biography-and-pictures/

tai tästä lehdykästä sivulla 74.

http://rallysportmag.com.au/home/magazine/10398-read-it-now-rallysport-magazine-issue-1-may-2016

Tästä kuvasta (joka löytyy myös tämän threadin sivulta 7) näkyy että runko on vääntynyt kuskin puolelta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
.

Itse en usko tuohon ulos selviytymis teoriaan. Ensinnäkin auto on niin ahdas, että sinne täytyy kontata ja silloin nilkat jää ulkopuolelle.
Toisaalta jos jättää tuon auttamis teorian pois ja Toivonen on yrittänyt vaikkapa ryömiä ulos rikkinäisestä ikkunasta, niin tilanne alkaa jo kuulostamaan realistisemmalta.
Vaikka autosta ulos selviytyminen kuulostaakin uskomattomalta, itse näkisin asian mielummin näin:

- Meidän on täällä netissä helppoa tehdä omia spekulaatioita, mutta mielestäni ne tahot, jotka paikalla ovat todella olleet ja ylipäätään kuuluvat "sisäpiiriin", tietävät asiasta kuitenkin eniten ja heidän arvioitaan kannattaa kuunnella. Esim. tuosta Henkan löytymisestä nilkat auton sisällä emme tiedä kaikkia yksityiskohtia, toisin kuin paikalla olleet henkilöt. Tuskin he ihan hatusta ovat tuota Creston pelastamisjuttua keksineet. Todennäköisesti paikalla on ollut joitakin sellaisia jälkiä ja yksityiskohtia, joista asian on voinut helposti päätellä. Kaikkia yksityiskohtia ei ole kuitenkaan medialle kerrottu. Paikalla olevat pystyvät nopeasti tekemään päätelmiä asioista, esim. onko auton ovet olleet auki vai kiinni, onko vyöt olleet auki vai kiinni, kuljettajien ruumiista näkyvät jäljet, löytymisasento, auton ympäristö jne. Näistä erilaisista pikku yksityiskohdista ja tiedonjyväsistä pystytään kyllä päättelemään paljon, mitä on tapahtunut.
Moni on myös arvioinut, että Toivonen on vain pudonnut autosta ulos vöiden sulaessa. Jos vyöt ovat palaneet, tipahtaisi kuljettaja käytännössä vain suoraan alaspäin, eikä lennähtäisi metrikaupalla auton ulkopuolelle. Pitää myös muistaa, että tuskin kuljettajistakaan olisi mitään jäljellä siinä vaiheessa kun vyöt ja auton ovet ovat ympäriltä palaneet. Ovi täytyisi käytännössä olla auki, jos autosta ulos voisi jotenkin pudota, eikä se ovi varmasti itselläänkään ole auennut. Toivonen kuitenkin käsittääkseni löydettiin ja tunnistettiinkin heti, joten ei hän kovin kauaa palavan auton sisälläkään ole voinut olla.
Jos Toivonen on palannut autoon auttamaan Crestoa, hän on yrittänyt sitä varmastikin siten, että on ryöminyt oman puolen ovesta autoon sisälle kyykyssä. Jos hän on edennyt Creston penkin kohdalle asti, kyllä silloin jalatkin ovat varmasti sisällä autossa. Sitten on tapahtunut räjähdys, joka on lennättänyt hänet selälleen auton ulkopuolelle. Jos on kyykyssä ja kaatuu selälleen taaksepäin, nilkat jäisivät luultavasti auton sisäpuolelle.
Auto ilmeisesti oli katollaan siten, että Creston puolen ovi oli palavan puun vieressä. Sitä kautta olisi luultavasti mahdotonta kulkea, koska palo roihusi sillä puolella pahemmin, eikä ovikaan ole välttämättä auennut puun takia.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
No joo no tämä nyt on vähän tällaista juupas eipäs väittelyä.
Uskoni perustuu vain todisteisiin jotka voin nähdä.
Tottahan tietty porukka tietää enemmän kuin mitä me (esim. poliisi joka pyörii paikalla). Ongelma on että ne jotka tietävät eivät katso suuren yleisön tarvitsevan tapauksesta sen tarkenpia tietoja. Joudumme olemaan toisen käden tietolähteiden varassa. Jotenkin vaan tulee epävarma olo, kun jossain lukee "Creston äiti sanoi", "Harri oli kuullut", tai "Wilson kertoi". Vielä kun lisätään lehdistön tarve myydä sankari myyteillä.

On se Delta s4 hauskan kuuloinen laite. Gripin juontaja ja kansallisen tason rallikuski Niki Schelle kokeilee kyseistä laitosta:
https://youtu.be/ecPzCTYaPew
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
220
On se Delta s4 hauskan kuuloinen laite. Gripin juontaja ja kansallisen tason rallikuski Niki Schelle kokeilee kyseistä laitosta:
https://youtu.be/ecPzCTYaPew
Noikin olis voinu laittaa kypärät päähän kun laskee tollasta vauhtia, mutta ei mennä siihen..

Hieno laitos kyllä toi S4, on varmaan ollu hienoa kyytiä aikoinaan kun kaikki on mennyt hyvin :thumbup: Mutta onhan tuo aika turvaton noilla turvavarusteilla, kaaret, penkit jne...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
547
Sijainti
pk.seutu
No joo no tämä nyt on vähän tällaista juupas eipäs väittelyä.
Uskoni perustuu vain todisteisiin jotka voin nähdä.
Tottahan tietty porukka tietää enemmän kuin mitä me (esim. poliisi joka pyörii paikalla). Ongelma on että ne jotka tietävät eivät katso suuren yleisön tarvitsevan tapauksesta sen tarkenpia tietoja. Joudumme olemaan toisen käden tietolähteiden varassa. Jotenkin vaan tulee epävarma olo, kun jossain lukee "Creston äiti sanoi", "Harri oli kuullut", tai "Wilson kertoi". Vielä kun lisätään lehdistön tarve myydä sankari myyteillä.

On se Delta s4 hauskan kuuloinen laite. Gripin juontaja ja kansallisen tason rallikuski Niki Schelle kokeilee kyseistä laitosta:
https://youtu.be/ecPzCTYaPew
Jep. Jos tietolähteenä mainitaan Creston sisko (ei siis äiti), joka tuskin oli onnettomuuspaikalla, tulee väistämättä olo, että kyse ei ole mistään muusta kuin siitä että yritetään väkisin luoda sankarimyyttiä. Kun lehdistö ja osa faneistakin rakastaa näitä, jopa romanttisia ja ylväitä piirteitä sisältäviä sankaritarinoita, ainekset legendan syntymiselle ovat valmiit.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jep. Jos tietolähteenä mainitaan Creston sisko (ei siis äiti), joka tuskin oli onnettomuuspaikalla, tulee väistämättä olo, että kyse ei ole mistään muusta kuin siitä että yritetään väkisin luoda sankarimyyttiä. Kun lehdistö ja osa faneistakin rakastaa näitä, jopa romanttisia ja ylväitä piirteitä sisältäviä sankaritarinoita, ainekset legendan syntymiselle ovat valmiit.
No toki media yleensä vääristelee, suurentelee ja jättää jotakin oleellista usein kertomatta. Korjataanpa nyt kuitenkin sen verran, että tietolähteenä on käsittääkseni Lancian mekaanikko/ joku tiimin jäsen, joka oli ensimmäisten joukossa paikalla. Juuri hän yhdessä muiden paikalla olleiden kanssa oli tehnyt nuo havainnot kuljettajien löytymisestä ja viimeisistä tapahtumista. Onhan Harrikin useaan otteeseen maininnut, että tuo kaasupolkimen juuttuminenkin on peräisin erittäin luotettavasta tietolähteestä, (eli Lancian tiimiin kuuluvalta henkilöltä). Creston sisko kuten myös Harrikin ovat kuulleet tietonsa Lancian väeltä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
915
Pitkästä aikaa piti kirjotella tänne taas. Törmäsin itselle osin uuteen materiaaliin 1986 Korsikalta, yhteensä tunnin verran rankalaista koostetta FR3 ja TF1-kanavilta. Välähti heti mieleen F1-Forumin analysoinnit ja laitoin pikimmiten Youtubeen ja löytyvät täältä:

https://www.youtube.com/watch?v=HCWgqx4LknM
https://www.youtube.com/watch?v=Hw4JsiWGvIY

Onnettomuuteen liittyen aikalailla tutut pätkät tässä materiaalissa mitä on nähty muuallakin, mutta joitain klippejä en ole ennen nähnyt yhtä pitkinä otoksina. Jotain uutta näkökulmaa voisivat tuoda ranskalaiskuskien tuoreet teoriat toisilleen onnettomuudesta. Itseltä ei ranska oikein taivu mutta tyttöystävä avuliaasti käänsi joitain oleellisia pätkiä. Ragnotti ja Chatriot juttelevat tuossa toisilleen siitä missä kulmassa auto on pudonnut alas kuten käsieleistäkin selviää. Ragnotti jutteli haastattelussa jotain että mutka kiristy pahasti ja se koitu kohtaloksi. Saby ja Jean-Pierre Nicolas myös juttelee onnettomuudesta toisella dokumentilla ja Nicolas sanoo Sabylle että Henkan ja Sergion on jo täytynyt kuolla osumassa puuhun mutta Saby ei vastaa tähän. Saby sanoo että mutka oli tosi paha, joka tiukkenee yllättävästi uudestaan sillä hetkellä kun odottaa sen jo aukeavan. Saby sanoo myös, että hänen ollessa paikalla tapahtu jonkinlainen voimakas räjähdys ja liekit löi yhtäkkiä kymmenen metriä ilmaan. Tämä varmaan tapahtu pian sen jälkeen kun Saby oli saapunut paikalle väärästä suunnasta.

Tuota mutkan pahuutta mietittäessä täytyy unohtaa kokonaan miltä mutka näyttää nykyään kun kaidekin tuo jo paljon referenssiä auttamaan näkökenttään ja onhan siitä juttua ollut että profiiliakin on muutettu. Jos mietitään tuota mutkaa 1986 muodossa, niin kaiteen puuttumisen lisäksi siinä on kanssa kasvustossa ollut osuva aukko joka on hämännyt lisää. Ne puut joiden sekaan Henkka putosi tulevat näkökenttään liian myöhään referenssiä antamaan, siinä vaiheessa tilanne on jo auttamattomasti päällä. Ehdottomasti sellanen mutka joka 1986-muodossa olis voinu aiheuttaa ajovirheonnettomuuden johon riittää puhdas keskittymisvirhe, tai sitten vaan huono tai väärinluettu nuotti.

FISA-tutkija Cadringher myös sanoo tässä ihan videon muodossa ne samat mitä on joskus näkyny tekstin muodossa, eli hänen mukaansa raju osuma puuhun josta auto kimposi alas, oli jo itsessään melkein varmasti tappava sekä kuskille, että kartturille. Osumanopeudeksi arvioi vähintään 100 km/h. Cadringher sanoo, että osuma puuhun tuli suoraan kuskien penkkien alle, siis vahvistaa että pohja edellä on menty lujaa puuhun. Tätä Cadringher ei sano, mutta vaurioista voidaan päätellä, että se luja ja kohtalokas osuma on tullut nimenomaan Henkan istuimen alle. Tästä osumasta ainakin toinen osa bensasäiliöstä on haljennut ja bensaa roiskunut välittömästi ulos. Cadringher selittää voimakkaat räjähtelyt palon aikana magnesium-osien asteittaisella palamisella joka vois selittää myös sen voimakkaan räjähdyksen mistä Saby puhu. Jos bensaa on välittömästi roiskunut paljon ulos ensimmäisen puuosuman jälkeen niin se selittää sen minkä takia auto räjähti lähes välittömästi tuleen sen jälkeen kun tipahti viimeiselle lepopaikalle. Auton ollessa ylösalasin siinä on kanssa kaikki kuumat osat hollilla samalla kun bensaa tippuu vielä ylhäältä auton päälle. Ja kun sanon 'bensaa tippuu vielä' niin puhun ehkä kymmenyksien erosta siinä kun ulos roiskunut ja alaspäin tippuva bensa kohtaa kriittisen kuuman osan sen jälkeen kun auto on pysähtyny ylösalasin paikalleen ja tulipalo on valmis. Tällanen ilmiö vois selittää sen minkä takia auto ei leimahtanu heti puuosumasta vaan vasta alhaalla rotkossa, ja minkä takia auto ei leimahtanu myös ihan samalla hetkellä pudottuaan alas maahan vaan siinä on joidenkin kymmenyksien häviävä viive ennen kun se leimahtaa. Verstappenin varikkopalo aikanaan formuloissa hyvä esimerkki, että se leimahtaa nopeeta isoihin liekkeihin kun bensaa pääsee väärään paikkaan. Palon välitön voimakkuus vähintään yhtä raju kun Toivosen tapauksessa. Muu turvallisuus toki 'hieman' eri ja tästä taidettiin selvitä vaan kulmakarvojen palamisella. https://www.youtube.com/watch?v=1TnFLw0opMI


Mutta onnettomuusmateriaalia lukuunottamatta kyllä paljonkin uutta kuvaa itselle näissä koosteissa ja paljon uusia välähdyksiä Henkan parista viimeisestä päivästä, esim. Alénin kanssa jutustelua tuloksista motorhomessa. Yhdessä vaiheessa joku kysyy Henkalta vähän huonolla englannilla onko Henkan flunssa edelleen yhtä paha, en tiedä onko ekalta vai toiselta päivältä klippi, en tiedä ymmärsikö Henkka kysymyksen väärin kun vastas että aikoo jatkaa edelleen samaa vauhtia. Ranskalainen dubbaus toki häirittee ja volyymia saa säätää korkeelle että saa selvää välillä. Sergio Creston haastatteluunkaan en ollut ennen törmännyt.

Paljon uutta hyvää ajokuvaa kanssa. Jollain toisen päivän pätkistä on hieno pitkä klippi kun helikopteri seuraa minuutin verran Henkan liitoa vuoristoteillä. Hienosti taipu S4 paiskaamalla neulansilmään Henkalta tossa vaiheessa kisaa verrattuna kisan alun pakin kanssa vekslailuihin. Veikkaan että yksin jo tollasessa paikassa tulee sekunti tai kaks eroo muihin jotka yrittää rauhassa ja hitaasti kääntää auton neulansilmästä läpi.

Onnettomuusklipin analysointiin liittyen, itse en edes freimi kerrallaan kattomalla kyllä löydä valkopukuista hahmoa kiipeämässä missään vaiheessa vuorta ylös. Yhdessä vaiheessa kyllä savu nousee vähän hämäävästi puitten välistä sillä tavalla että se voi äkkiseltään näyttää hahmolta. Mutta se nousee kyllä niin nopeasti ja tasaisesti ylös että sanoisin että savua sieltä vaan tupruaa. Ne palon erinäiset voimakkuudeet kyllä voi tosiaan havaita materiaalista eli siinä vaiheessa kun Biasion oli saapunu paikalla, oli palo jo todella raju. Mutta ääniin liittyen kylläkin jotain analysoitavaa, päätin tuoreilla korvilla kuunnella tarkkaan uudestaan. Silloin kolme vuotta sitten kun tämä äänellinen klippi rantautu nettiin epäilin vahvasti että videoon oli lisätty törmäysääniefektejä ja samaa epäilen todella vahvasti vieläkin koska äänet on aivan liian kovat + liian hyvin synkroonissa kuvaan, jos verrataan muihin ääniin ja kuvaajan etäisyyteen onnettomuuspaikasta. Oleellista on että aidot äänet kuuluu kuitenkin vielä efektijysähdyksien alta, ja niitä kun kuuntelee pitää ottaa huomioon se about sekunnin viive joka johtuu etäisyydestä. Ja samalla yrittää jättää kokonaan huomiotta voimakkaat törmäysefektiäänet.

Mielestäni S4:n persoonallinen vinkuna erottuu kyllä melko selvästi tuolta äänimaailmasta, kahdessa eri osassa. Lisäksi sieltä erottuu selvästi sekunti tulipalon alkamisen jälkeen poksahtava ääni joka on 99 % varmuudella peräisin auton syttymisestä palamaan koska kun ottaa viiveen huomioon se menee lähes täysin yksiin leimahdushetken kanssa. Mutta oleellista on että S4:n moottorin ääni on kahdessa osassa, ei yhtäjaksoisena poksahdukseen asti. Jos kaasu ois juuttunu kiinni niin vois olettaa että vinkuna kuuluis tasasena pötkönä palon syttymiseen asti. Nyt se kuulostaa siltä että auton alas pyöriessä Henkan jalka on käyny välillä kaasulla törmäyksien voimasta.

Sitten kun mietitään että auto meni voimakkaasti yliohjaten ulos mutkan lopussa niin kaasunjuuttumisteoria on mielestäni aika epätodennäköinen mutta ei sitä voi täysin sulkea poiskaan. Jos joku kuski on voinut selvitä tuon mutkan ulostuloon asti juuttuneella kaasulla niin Toivonen. Ja nyt en tarkoita ajolahjoja vaan ajotyyliä. Tein saman huomion jo aiemminkin vuosia sitten tässä samassa topikissa, mutta tuossa uudessa materiassa on myös joitain klippejä joissa pistää voimakkaasti silmään, että Henkka tasapainottaa autoa vähän siellä sun täällä kevyesti jarrun päällä seisomalla. Välillä jarruvalot palaa jo pitkään ennen varsinaista voimakasta jarrutusta ja aika usein jarruvalot vilkkuu vielä mutkan ulostuloissakin kun ollaan jo täydellä kaasulla laukkaamassa uudelle suoralle. Joltain ekan päivän pätkältä on olemassa kuvaa nopeesta mutkayhdistelmästä jossa Henkka on kevyesti jarrulla läpi koko yhdistelmän. Henkka selvästi tasapainotti äkästä S4:sta jarrun kanssa ja täysin eri tyylillä millä Biasion ja Alén ajo tota rallia. Jos otetaan hypoteesi että kaasu on juuttunu kiinni niin sillon Henkan reaktioaika on ollu todella lyhyt koska vasuri on sillä hetkellä ollu jo valmiiks jarrulla. Hätänen pienemmän vaihteen silmäänheitto osuvilla moottorin kierroksilla on taas voinu johtaa voimakkaaseen yliohjaamiseen. Lisäks rallin kuvamateriaalista voi päätellä että Henkan jarrubalanssi oli säädetty aika taakse, todennäkösesti avittamaan tuota Henkan tyyliä paiskata auto jarrulla neulansilmiin kun käsijarrukäännökset ei noilla vehkeillä onnistunu. Eli se ois voinu kanssa edesauttaa perän irtoomista mutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
915
Sitten vielä yks mahollinen skenaario josta ei oo ollu juurikaan puhetta: jossain ranskalaisella sivulla oli silminnäkijähavainto näiltä katsojilta jotka oli samalla paikalla kuvaajan kanssa ja siellä oli joku kommentti "erikoisista käsieleistä" ohjaamossa ennen ulosajoa, muistaakseni linkkasin joskus muinoin tänne topikkiin sen lähteen. Voihan olla että siellä on vaan yksinkertasesti ollu ohjaamo täynnä käsiä kun Henkka on yrittäny epätoivosesti pitää Lanciaa tiellä, mutta yks skenaario vois olla, että kypäräradiopuhelimet on lakannu toimimasta pätkän aikana ja Cresto on antanu nuotteja käsimerkeillä. Tällasessa skenaariossa paha ja hämäävä kirraava mutka ois ollu aika haasteellinen ilmasta käsimerkillä ja sitten on käyny vahinko. Tosin luulis, että tässä tapauksessa joku katsoja aikasemmin pätkällä ois pannu merkille samat käsieleet.

Edelleen kuitenkin itselle olemassaoleva todistusaineisto viittaa vahvimmin joko kuljettajan tai kartanlukijan virheeseen ilman ulkopuolisia tekijöitä, mutka on jostain syystä yllättäny täysin. Tosin heittäsin vieläkin pienen kysymysmerkin siihen valkoiseen kaarevaan osaan joka on selvästi irronnut jostain ennen kun auto on suistunut lopullisesti ulos tieltä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Hahmottelin kuvankäsittelyohjelmalla auton katteita palaneen rungon ympärille selvittääkseni miten pahasti ohjaamo on kärsinyt törmäyksessä. Toki tässä saattaa olla virheitä jo ihan mittakaavassakin, mutta jonkinlaista ideaa saa siitä, miten vähän tilaa ohjaamossa on ollut rungon vääntymisen ja A-pilarien suoristumisen seurauksena.

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sitten vielä yks mahollinen skenaario josta ei oo ollu juurikaan puhetta: jossain ranskalaisella sivulla oli silminnäkijähavainto näiltä katsojilta jotka oli samalla paikalla kuvaajan kanssa ja siellä oli joku kommentti "erikoisista käsieleistä" ohjaamossa ennen ulosajoa, muistaakseni linkkasin joskus muinoin tänne topikkiin sen lähteen...

...Tosin heittäsin vieläkin pienen kysymysmerkin siihen valkoiseen kaarevaan osaan joka on selvästi irronnut jostain ennen kun auto on suistunut lopullisesti ulos tieltä.
Voisiko olla, että käsieleet on nähty jossain aikaisemmassa mutkassa? On meinaan aika pitkä matka nähdä tuolta kuvaus paikalta. Autokin oli suurimman osan näkyvillä olo aikaa perä kohti katsojia.

Tuo erillinen osa oudoksuttaa itseänikin. Mielestäni auto ei vielä tuossa kohtaa ole voinut osua mihinkään, joka olisi voinut irrottaa palan katteesta.
Tuossa kohtaa penkassa ei ole myöskään viitteitä mistään irtoavasta.
Osa lentää melko kauas palopaikalta. Voisiko se olla vielä siellä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta siinä lentää vain kivi tai soraa tms. Ja se mitä nähdään videolla ei ole koko totuus siitä mitä katsojat ovat nähneet käsien heilumisesta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Onnettomuusklipin analysointiin liittyen, itse en edes freimi kerrallaan kattomalla kyllä löydä valkopukuista hahmoa kiipeämässä missään vaiheessa vuorta ylös. Yhdessä vaiheessa kyllä savu nousee vähän hämäävästi puitten välistä sillä tavalla että se voi äkkiseltään näyttää hahmolta. Mutta se nousee kyllä niin nopeasti ja tasaisesti ylös että sanoisin että savua sieltä vaan tupruaa.
.
Se valkopukuinen hahmo ei itse asiassa liiku yhtään mihinkään, vaan se on kohdassa 0.04 alkavassa väläyksessä tuo kuvan keskellä selvimmin erottuva valkoinen kohta, johon kuvaaja myös zoomaa. Eli löytyy tuon ylöspäin kohoavan savun/vaimeiden liekkien vasemmalta puolelta.
Vasta kun kuva muuttuu vaaleanpunaiseksi sutuksi, valkoinen kohde näyttäisi liikahtavan hieman oikealle. Ei se valkoinen alue oikein Lancialtakaan näytä, koska auton pitäisi olla hieman alempana, puiden juurella.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Äkki googletuksella löysin tämän kohdan videosta. Onko tuo se valkoinen tuossa kuvan oikeassa reunassa?

 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Äkki googletuksella löysin tämän kohdan videosta. Onko tuo se valkoinen tuossa kuvan oikeassa reunassa?

Näyttää vähän samalta, mutta ei se tuo ole. Onnettomuusvideossa näkyy kohdassa 0.24, kun Biasion juoksee tiellä ja pysähtyy. Tuo mainitsemasi samanmuotoinen valkoinen kohta näkyy suoraan Biasionin alapuolella, tuossa 0.24 kohdassa. Se valkoinen hahmo jota tarkoitin, näkyy ihan eri paikassa, kohdassa 0.04-0.06. Itse asiassa se ei näy videon alussa, kun Lancia vasta lähtee suistumaan tieltä. Valkoinen on ilmestynyt kuvaan vasta rysäyksen jälkeen. Kun vertailee valkoisen hahmon kokoa, se ei voi olla mikään ihan pieni kivi tai Lancian osa, koska se erottuu noinkin selvästi kaukaa. Kaiken järjen mukaan siinä on todella valkopukuinen henkilö tai sitten joku isompi osa Lancian katetta tms.
tässä vielä linkki tuohon onnettomuusvideoon, niin löytyy helpommin.
https://www.youtube.com/watch?v=8cdbq8sKNSA
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itse en nyt tuota hoksaa. Ainut minkä näen on tuo, joka tuossa kuvassa on, mutta se on koko videon ajan samassa paikassa ja tod. näk. kivi.
Pystytkö ottamaan screenshotin ja laittamaan kohdan päälle jonkun merkin?
 

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Itse en nyt tuota hoksaa. Ainut minkä näen on tuo, joka tuossa kuvassa on, mutta se on koko videon ajan samassa paikassa ja tod. näk. kivi.
Pystytkö ottamaan screenshotin ja laittamaan kohdan päälle jonkun merkin?
Sama täällä. En tuosta 3-7sek väliltä erota, kuin saman vaalean möykyn, joka sitten Biasionin alapuolella näkyy uudestaan. Zoomatussa kuvassa tuo vaalea möykky on maximissaan 2 kertaa Mikin kypärän kokoinen. Se ei minunkaan silmissäni liiku. Liekö siis kivi?

Yhtälailla screenshotti kiinnostaisi.
 
Ylös