Monte Carlo 2010

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ja Garde out!

Pääsi näemmä jatkaan, mutta auto selvästi paskana ja varmaan minuutti meni tuossa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Aika perusteellisesti on nuo tämänkertaiset Eurosportin livelähetykset koukuttaneet allekirjoittaneen töllöttimen ääreen, ja Turinin yö on vielä edessä. Tämä viikonloppu taitaa kattaa noin 90% prosenttia siitä tuntimäärästä mitä tulee rallia katsottua töllöstä tänä vuonna, Maikkarin maksuttoman tarjonnan ollessa lähellä nollaa. Tulosruudun tulosvälähdykset riittää ihan hyvin kattamaan MM-rallin tarjonnan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ei kauheen lupaavalta vaikuta. Just tuollasessa sohjossa kuin EK8 pitäis suomalaisten osaamisen olla vahvimmillaan, niin joku "asfalttipelle" Ogier pistää Hirvosta puol minsaa pataan, Hännisellä on tilanteita ja Garde vetää 2xpihalle. Hirvosella ilmeisesti vielä parhaat renkaat.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ei kauheen lupaavalta vaikuta. Just tuollasessa sohjossa kuin EK8 pitäis suomalaisten osaamisen olla vahvimmillaan, niin joku "asfalttipelle" Ogier pistää Hirvosta puol minsaa pataan, Hännisellä on tilanteita ja Garde vetää 2xpihalle. Hirvosella ilmeisesti vielä parhaat renkaat.
Nyt kirveet joukolla kaivoon, eihän tästä kaksoisjohdosta hyvä seuraa... :alppu:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Nyt kirveet joukolla kaivoon, eihän tästä kaksoisjohdosta hyvä seuraa... :alppu:
Meillä ei ole tuota voittamisen kulttuuria.

Hirvonen ajannut hyvin ja odotetusti lyönyt nämä kakkossarjan tyypit. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hienostihan tuo on toteutettu, muttei sinällään toimi ihan joka paikassa. Montessa pikiset kiertelevät vuorten rinteitä, joten helikopteri voi lennellä osin jopa vierellä, eikä kopterin ja tien välissä ole juurikaan näköesteenä olevia puita. Ilmeisesti homma hoidettiin kahdella kopterilla, toisen kuvatessa toisen siirtyessä seuraavan auton luo. Samalla kai toimivat linkkiasemina incar-lähetykselle. Maalissa haastattelukamera ja väliaikapisteellä "webkamera".

Esim. Jyväskylän metsissä kopterien pitäisi käytännössä lentää (ja kuvata) autojen yläpuolella, koska pikikset kulkevat keskellä metsää. Menettelee sekin, mutta jää selvästi Monten annista. Lisäksi osalla ralliväestä voisi olla sanomista siitä, että seurataan vain 10 kärkimiestä. Tavan katsojia se tuskin kamalasti hetkauttaisi.

Olisi tuosta ISC:llä opittavaa. Itse olen seurannut välillä ralliradion säestyksellä, välillä pelkällä kuvalla ja tietty Eurosportin lähetyksen. Jonkinlainen välimuoto olisi ehkä paras. Ihan koko ajan ei tarvitse äänessä olla, mutta taustoitusta saa tehdä ja kuvassa näkymätöntä selostaa.

[offtopic]Kimillä tulee vielä kiire pysyä tuon Ogierin vauhdissa.[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu, on se kamalaa ku on vain kaksoisjohto ja Ogier hätyyttelee Hännistä puolen minuutin päässä. Ei tästä mitään tule!

Oikeasti olosuhteet on taas niin kamalat, että kun pätkän maaliin pääsee kymmenen nopeimman sakissa, niin hyvä.

Gardehan taitaa tuoda Grande Puntoa ylitse auton rajojen, siitä nuo ongelmat. Fiat on menneen talven lumia, sille ei voi mitään.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Tämän kisan ratkaiseva grande casinohan on luvassa vasta huomisen päätöspätkillä pimeässä, olettaen että sääolosuhteet vaihtelee sulan/märän/jäisen/lumisen välillä niilläkin pätkillä. Ja sen casinon voittaja voi ottaa isojakin eroja kiinni, eli tätäkin Montea pitää jännittää ihan loppuun asti, hyvää viihdettä luvassa huomennakin.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Tonin kokemuksella ladun pitäisi kyllä riittää,mutta ei...ja olikos tämän keissin tarkoitus olla näyttö siitä että hommat vielä osataan? Tosin kisahan on vielä kesken...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mikäs kaveri tämä päätöspäivään neljäntenä lähtevä Vouilloz on? Ajeleeko kotiteillään vai onko muuten vain patonkimaan kasvattina asfalttimiehiä?
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Mikäs kaveri tämä päätöspäivään neljäntenä lähtevä Vouilloz on? Ajeleeko kotiteillään vai onko muuten vain patonkimaan kasvattina asfalttimiehiä?
Lähetyksessä selittivät, että mestarismies alamäkipyöräilyssä. 2008 voitti IRC-sarjan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
No kyllähän kaikkien suomalaisten otteista sentään näkyy, että yritystä on, eikä sitä tyypillistä "ajan sijasta 5." tai "luotettavasti maaliin". Tosin nyt "En ottanut enää suuria riskejä, koska olemme niin kaukana, Gardemeister totesi." (MTV3) En ihan hiffaa tuollasen kuljettajan ajofilosofiaa, että jos ei saa hyvää kokonaissijoitusta, niin sitten vaan körötellään maaliin? Kai sitäkin arvostettais melkosesti, jos Garde vaikka yrittäis enemmin vetää pohjat kaikille jäljellä oleville EK:lle? Siinä olis näyttö joka saisi kaikki tallipäälliköt uskomaan, että on vielä melkonen vetomies. Ei pidä luovuttaa liian helposti. Mutta kai se oli Gardelle jo epäluonteenomaista, että uskalsi vetää niin riskillä, että lipesi. Hirvosella ja etenkään Gardella ei oo tässä kisassa mitään suurempaa menetettävää. Sama tilanne Ogierilla, joka varmaan tulee painamaan 100% riskillä ottaakseen voiton. Jos menee ulos niin en usko, että on itkemässä. Hänninen on se, joka voi menettää eniten.

On myös kiva hypotisoida, että jos Hirvosen sijaan Fiestaa olis kuskaamassa Latvala, Märtin tai vaikka Tuohino niin missä epäilisitte sen nyt olevan?
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Hirvosella ja etenkään Gardella ei oo tässä kisassa mitään suurempaa menetettävää. Sama tilanne Ogierilla, joka varmaan tulee painamaan 100% riskillä ottaakseen voiton. Jos menee ulos niin en usko, että on itkemässä.
Aika typerryttävän lapsellinen näkemys. Esimerkiksi Hirvonen on tekemässä duunia palkanmaksajalleen ja yrittää saada Fiestan näyttämään hyvältä. Voitto näyttää hyvältä, tai mitä vaan Malcolm nyt päättää, että näyttää hyvältä ja myy autoja.

Ylipäänsä kuljettajat eivät ole mitään itsenäisiä toimijoita, jotka suhaavat vapain käsin ja vailla velvoitteita rallista toiseen. Tai harva on. Sieltä voi taustalta löytyä yksi jos toinekin syy, että miksi ajetaan mieluummin körötellen maaliin kuin väkisin pätkäpohjia yrittäen pusikkoon. Lystin hinta lienee paras syy. Tuskin ne näyttöpaikat halpenevat tai lisääntyvät autoja romuttamalla. Gardenkin on fiksumpaa odotella seuraavaa kisaa ja korjailla nuotteja ensi vuotta varten kuin vetää hirveällä riskillä nyt kun kisa on kokonaistilanteen kannalta käytännössä ohi.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Luulen, että monet päättävistä tahoista priorisoi asiat seuraavalla järjestyksellä: Sarjan voitto, yksittäisen kisan voitto, nopeus. Hirvosella on paineettomampaa koska päätavoite on muualla. Auton debyytissä tärkeintä on todistaa auton luotettavuus ja nopeus. Nopeuden osalta se on jo tehty, tekninen luotettavuus taas ei ole Mikosta kiinni, toki sitä ei voi esitellä jos on ojassa jo EK1. Voidaan sanoa, että Mikolla ennemmin varaa virheeseen nyt kuin vaikka Ruotsissa. Hirvosen ja Ogierin tavoite on voitto. Ogierilla niin talliin liittyvät/henk.koht paineet ovat todennäköisesti pienemmät kuin Mikolla ja halu/tarve ottaa riskejä on vielä suurempi. Gardelle voitto ei ole enää mahdollinen, joten kannattaisi tavoitella kohtaa kolme, eli nopeutta. Riskinotto voi tuoda nopeutta, nopeus tuo näkyvyyttä ja näkyvyys tuo sponsoreita, uusia tilaisuuksia, jne. Auton hajoaminen ulosajossa liene osa lajia ja budjetoitu osittain Fordin ja Skodan toimintaan. Garden kohdalla taas voidaan miettiä kannattaako lähteä edes ajamaan kisaa alunperinkään mikäli on niin vähän massia, että ainoa mahdollisuus on tuoda auto maaliin ehjänä ja toivoa että sijoitus paranee toisten keskeyttäessä. Itse miellän kyseisen taktiikan monesti myös suomalaisten wannabe MM-kuskien käyttämäksi, eikä se ole toiminut kovinkaan monessa tapauksessa kun kyse on yksittäisestä tai muutamista irrallisesta kilpailusta ja niiden tuloksissa olevissa tavoitteissa.
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Garde ainakin omien sanojensa mukaan lähti ajamaan podiumista, mutta tais olla molempina päivinä rengasrikko, siinä kun jäät sen 4-5 minuuttia, niin ymmärrettävästi motivaatio ajaa podiumista laskee. Kyllä se vielä tänään aika limiitillä tuli kerran ei oikein tiellä pysyny tuo Punto on sen verran vanha, ettei sillä oikein ehdi enää kärjen vauhtiin ilman kohtuuttomia riskejä mikä taas on tällä kertaa kostaunut.

Hirvonen toisaalta ajaa testiä tarkoituksena saada mahdollisimman paljon kilsoja uudelle autolle, joten tuskin millään törkeällä riskillä ajaa toisaalta tunnettu aika varmana kuskina muutenkin. Mikko sanoi yhden pätkän maalissa eilen, että se on vielä ihan raakile kiinnityspisteitä pitää muuttaa etc. toimittaja oli sitä mieltä, että auto olis jo aika hyvä.

Ogier tulee kovaa, mutta omien sanojensa mukaan varman päälle tosin mokas eilen sen yhden kohdan syytteli katsojia, niitä kyllä syytteli pari muutakin, mutta joku sanoi fiksusti ottaneensa varman päälle kohdat missä oli paljon katsojia.

Hänninen ei oo vissiin ollu oikein tyytyväinen vauhtiinsa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hirvonen ja Ford ovat ottamassa tuntumaa S2000-kalustoon. Tottakai voitto kelpaa, jos siihen on mahdollisuus, mutta en usko sen olleen kovinkaan korkealla prioriteettilistalla, kun syitä osallistumiseen mietittiin. Paljon dataa on jo kertynyt ja tilanne hyvä, joten viimeisenä päivänä voi entistä enemmän keskittyä itse kilpailemiseen. Ulosajo/keskeytys ei hirvittävästi haittaisi enää (paitsi tietysti alarinteen puolelle ei kannata ajaa ulos), mutta tuskin Mikko tuossa asemassa turhia riskejäkään lähtee ottamaan.

Ogier puolustaa viimevuotista voittoaan, eikä hänellä taida sen kummoisempaa "panosta" tässä kisassa olla, kun ralli ja kalusto on ennestään tuttuja.

Jos Gardemeisterin tarkoitus on antaa näyttöjä, niin yliyrittäminen ei ole hyvä tapa siihen. Nopea pitäisi olla juu, mutta jos se johtaa pyörähtelyihin, ei näyttö vakuuta.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Taas oli Hirvonen vaikeuksissa lumella. Ogier on ottanut ulosajonsa jälkeen jo yli minuutin kiinni.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Garde ei lähtenyt lainkaan pätkälle. Mechanical failure. Osaisko joku nyt täällä edes kertoa että minkä takia S2000-autot on noin paljon N-ryhmäläisiä nopeampia, ja miksi etuveto Cliot vetää yhtä kovaa Subarujen ja Mitsujen kanssa?

Juu täytyy kyllä myöntää että Ogier on tullut hirmukyytiä. Eikös tässä ole enää pelkkiä pimeellä ajettavia pätkiä jäljellä?
 
Ylös