Virgin VR-01

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Marussia (Virgin) nousisi jo 1:llä MM-pisteellä menestyneimmäksi venäläistalliksi vertailukohtana kun ei ole kuin Midland F1 Racing:
[--]
MM-pisteitä...................0 :D
Toisaalta, Midlandilla olisi nykypisteytyksellä 3 pistettä. Autojakin toki oli tuolloin vähemmän. Mutta Marussia Virginin siis pitäisi vähän nostaa tasoaan päästäkseen kymmenen sakkiin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mahtavatkohan nimetä Daniil Moven ja Ivan Lukaševitšin "testikuskeiksi"...
Fomenko mainitsi Ivan Lukašhevichin ja toivoo hänen olevansa valmis ensi kaudeksi F1-tasolle , mutta tuskin kuitenkaan ihan kilpakuljettajaksi vaan testikuskin roolissa ensiksi aloittelisi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onhan tuossa oma pointtinsa, Virginillä kun Petrov ajaisi vihoviimeisenä ja silloinkin seinään. Nyt sentään ajelee vähän ylempänä seinään.
Petroville hitusen heikompi auto olisi ihan oikea paikka. Nyt pitäisi saada joka kisassa aikaan jotain, mikä näyttää johtavan yliyrittämiseen. Väläyksiäkin on kuitenkin nähty.

Itse sponsorisopimus kuulostaa melko pahaenteiseltä. Minun on vaikea uskoa, että Marussiaa ylipäätään on olemassa muutaman vuoden päästä. Englanninkieliset nettisivut kertovat omaa kieltään siitä, kuinka vankalla pohjalla tässä ollaan liikenteessä: http://www.marussiamotors.ru/en/

Joppe001 sanoi:
Siksi mainitsinkin sanan kilpailutoiminta. Virgin osti tallin "ulkokuoret", ja auttaa sponsoreiden hankkimisessa, muttei muuten ole satsannut tallin toimintaan lainkaan.
Satsaushan se on investointikin. Virginin rooli tallissa ei ole sponsori, vaan sijoittaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoinen päätös ryhtyä tukemaan tiimiä. Venäjällä liikkuu iso raha mutta tuontiala ja f1-bisnes on riskialtista ja se tosiaan voi päätyä melkoiseksi ruletiksi tuo Virginin tulevaisuus. Toivottavasti tiimi ei rupea sitomaan sponsorirahojaan debentuureihin kuten Lotus teki kausina 90 ja 92 joiden ylijäämäeristä ja veloista lisättiin korot loppusummaan kaudeksi 94 jolloin tiimi kaatui. Collins teki kaudella 92 virheen kun laittoi Fordin sopimusmiljoonat debentuurisidonnaisiksi ja lopulta 12 miljoonan markan sopimushinnasta korot nousivat niin korkeiksi, että Lotukselta jouduttiin melkein pakkolunastamaan moottorit kokonaan kaudella 94.

Aikoinaan Fittipaldi joutui tällaiseen tilanteeseen ja sen ratkaisi vain Emmo isolla massillaan. Lopulta konkurssin ollessa ovella moottorisopimuksen hintakorkotaso oli pompsahtanut 30 miljoonaan markkaan. Sillä rahalla jonka Mika Salo toimitti tiimiin ja mikäli Salo olisi jäänyt tiimiin kaudeksi 95 niin Nokian sponsorituki joka oli tuo 30 miljoonaa niin ei olisi riittänyt kuin sen maksuun ja kauden 95 ajoja se ei olisi riittänyt kustantamaan. Kiintoisaa kaikessa oli se, että tuolloin moottorit tulivat Mugenilta eivätkä enää Fordilta mutta ilmeisesti jossain oli mutka matkalla. Toisaalta Collins pelasi jo tuossa vaiheessa taloudellista rulettia kun maksoi myös ainoasta evoluutiomallin moottorista ja riski ilmeisesti sijoittui vuoden 94 toivoon siitä, että Toshiba ja muut japanilaiset sponsorit olisivat sijoittuneet omilla maksuillaan lunastamaan moottoridebentuurit ja niiden erämaksut.

Tuossa vaiheessa budjetti ei riittänyt luottomaksuun jolloin osakehaltijoilla eli Fordin herroilla oli oikeus saada kertakaikkismaksuilla maksu käteisenä. Japanilaisten vetäytyminen oli surmanisku Collinsille joka lopulta turvautui Mugenin pajaan ja sen tuotteisiin. Ja tunnetuin seurauksin velat kasautuivat ja peli oli selvä. Toivottavasti näin ei vain käy Virginille.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Hmm no tosi aiheellinen postaus että missä Branson pitää naisseikkalujaan. :D
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Onko Virginillä menossa samansuuntaisia yhteistyödiilejä kuten hännänhuippu HRT:llä tai FernandezF1*:llä?
Silmääni ei ainakaan ole pistänyt mitään "Virginmäisen" poikkeavaa..

Rajoitetulla mielikuvituksella Heikki Kullan jutuista päätelty Lotus Racingin uusi nimi.*
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Multa ei luottoa virginiin löydy lain , ennenku alkavat suunnitella autonsa muullakin kuin pelkällä softalla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Multa ei luottoa virginiin löydy lain , ennenku alkavat suunnitella autonsa muullakin kuin pelkällä softalla.
Mjaa no tuota voi katsella aika monelta kantilta. Jos suunnittelisivat autonsa niin kuin kaikki muutkin, niin peränpitäjän rooli olisi taattu. Pelkällä CFD:llä touhuamisessa on omat ongelmansa, mutta se voi antaa avaimet keskikastin kiusaamiseen puolet pienemmällä budjetilla. Ehkei vielä ensi kaudella, mutta tulevaisuudessa.

Samalla Wirth toimii koekaniinina tekniikan kypsyyttä arvioitaessa. Jos pelkällä CFD:llä on mahdollista suunnitella kohtalaisen kilpailukykyinen F1-auto, niin tulevaisuudessa kyseisen tekniikan mahdollistamat järjellisen suuruiset budjetit saattavat houkutella lisää uusia talleja lajiin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Mjaa no tuota voi katsella aika monelta kantilta. Jos suunnittelisivat autonsa niin kuin kaikki muutkin, niin peränpitäjän rooli olisi taattu. Pelkällä CFD:llä touhuamisessa on omat ongelmansa, mutta se voi antaa avaimet keskikastin kiusaamiseen puolet pienemmällä budjetilla. Ehkei vielä ensi kaudella, mutta tulevaisuudessa.

Samalla Wirth toimii koekaniinina tekniikan kypsyyttä arvioitaessa. Jos pelkällä CFD:llä on mahdollista suunnitella kohtalaisen kilpailukykyinen F1-auto, niin tulevaisuudessa kyseisen tekniikan mahdollistamat järjellisen suuruiset budjetit saattavat houkutella lisää uusia talleja lajiin.
Ajoinkin takaa "tätä päivää" , villisti veikkaisin että vielä vuosia menee ennenkuin softalla saadaan korvattua tuulitunneli. Ei maailman tehokkaimmilla supertietokoneillakaan voida täysin tarkasti mallintaa ydinräjähdystä vieläkään , vaikka vuosikaudet sitä on jo harjoiteltu. Muuttujia on niin paljon ja softan luominen , paikkaaminen , päivittäminen yms lisää kokoajan muuttujia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ajoinkin takaa "tätä päivää" , villisti veikkaisin että vielä vuosia menee ennenkuin softalla saadaan korvattua tuulitunneli. Ei maailman tehokkaimmilla supertietokoneillakaan voida täysin tarkasti mallintaa ydinräjähdystä vieläkään , vaikka vuosikaudet sitä on jo harjoiteltu. Muuttujia on niin paljon ja softan luominen , paikkaaminen , päivittäminen yms lisää kokoajan muuttujia.
Niinno, yhtälailla voidaan kysyä, että olisiko auto yhtään sen parempi jos siihen käytettäisiin tuulitunnelia? Tallin budjetti on niin pieni, että sillä ei vielä ihmeitä saada tuulitunnelissakaan aikaan. CFD:n käyttö on edullisempaa, ja mahdollistaa ainakin periaatteessa täysipainoisen kehitystyön. Se miten simulaatio lopulta vastaa tosielämää, onkin ihan toinen juttu.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Niinno, yhtälailla voidaan kysyä, että olisiko auto yhtään sen parempi jos siihen käytettäisiin tuulitunnelia? Tallin budjetti on niin pieni, että sillä ei vielä ihmeitä saada tuulitunnelissakaan aikaan. CFD:n käyttö on edullisempaa, ja mahdollistaa ainakin periaatteessa täysipainoisen kehitystyön. Se miten simulaatio lopulta vastaa tosielämää, onkin ihan toinen juttu.
You just prooved my point. Eli miksi ei oikein uskoa talliin löydy täl hetkel.

Mutta ettei karkaa ihan offtopiciksi m niin toivon että hulkki saa paikan , mutta pidän hyvin epätodennäkösenä että saa :S
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Anthony Davidson nosti esiin melkoisen hyvän pointin jossain haastattelussa. (Esimerkiksi, pitää varmasti paikkansa muidenkin isojen tallien kohdalla) Mercedesin CFD-budjetti on suurempi kuin Virginin, ja he tekevät tuulitunnelitestit vielä tietokonemallinnusten päälle. Tätä taustaa vasten on melko vaikea nähdä, miten Virginin konsteilla hätyyteltäisiin nykytilanteessa edes keskikastia. Idea voisi olla toimiva, jos resurssirajoitukset olisivat nykyistä selkeästi tiukemmat, mutta nykytilanteessa Virgin ei juurikaan eroa liian pienestä budjetista kärsivästä pikkutallista. Eipä silti, mielellään tuon näkisi toimivan tavalla tai toisella.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Anthony Davidson nosti esiin melkoisen hyvän pointin jossain haastattelussa. (Esimerkiksi, pitää varmasti paikkansa muidenkin isojen tallien kohdalla) Mercedesin CFD-budjetti on suurempi kuin Virginin, ja he tekevät tuulitunnelitestit vielä tietokonemallinnusten päälle. Tätä taustaa vasten on melko vaikea nähdä, miten Virginin konsteilla hätyyteltäisiin nykytilanteessa edes keskikastia. Idea voisi olla toimiva, jos resurssirajoitukset olisivat nykyistä selkeästi tiukemmat, mutta nykytilanteessa Virgin ei juurikaan eroa liian pienestä budjetista kärsivästä pikkutallista. Eipä silti, mielellään tuon näkisi toimivan tavalla tai toisella.
No olihan se varmaan kohtalaisen selvää, että suuret tallit törsäävät enemmän jokaisella osa-alueella. Mulla on vielä luottoa Wirthiin, joka sai Simtekinkin kulkemaan toisella kaudellaan pienestä budjetista huolimatta. Rahat tosin loppui, joten...vedetään hiljaa mielessämme omia johtopäätöksiä.

Budjettikatto mielessään Manor ja Wirth alunperin sarjaan tulivatkin. Tulevina vuosina on tulossa uusia kiristyksiä kulutusjuhlaan, mutta en usko että kulut laskee ikinä järkevälle tasolle jos tallit sen saavat päättää.

Ja sitten itse aiheeseen. Toro Rosso ei ole julkistanut kumpaakaan kuljettajaansa, mutta vissiin Buemi ja Alguersuari jatkavat. Mallyalla on tullut joulu etuajassa, kun hänen autoonsa jonottavat Sutil, Liuzzi, di Resta ja Hulkenberg (+Karthikeyan?). HRT:n kuskit arvottaneen Bahrainin varikolla, jos tiimi sinne ehtii.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Samalla Wirth toimii koekaniinina tekniikan kypsyyttä arvioitaessa. Jos pelkällä CFD:llä on mahdollista suunnitella kohtalaisen kilpailukykyinen F1-auto, niin tulevaisuudessa kyseisen tekniikan mahdollistamat järjellisen suuruiset budjetit saattavat houkutella lisää uusia talleja lajiin.
Eiköhän ne kuitenkin ole paremmin perillä tietokonemallinnustensa hyvyydestä, jotka tekevät siihen päälle ne tuulitunnelitestit. Takavuosina kuului sellaistakin ongelmaa, että tuulitunnelimittaukset eivät vastanneet suoritusarvoja radalla, mutta ne ongelmat lienee jääneet taakse tunneleiden ja niiden käytön osaamisen parantumisen myötä. Mallinnukseen täysin luotaminen on jotain pimeässä tarpomista, mutta varmaan silläkin jotain etua saavuttaa silmämääräiseen muotoiluvaraukseen verrattuna ;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Asia tuli mieleen vain siksi, että CNBC alkaa sponsoroida Virginiä ja jenkkikuskia ei vain ole näkynyt. Toki parempikin toikki olisi tälle pitänyt suoda. Tälle kaudelle lähtiessä Virginillä ei ainakaan ole liikaa bensaa syövää autoa eikä aika-ajoon tarvitse ottaa kaksinkertaista määrää bensaa jotta bensa ei loppuisi autosta.:eek:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tälle kaudelle lähtiessä Virginillä ei ainakaan ole liikaa bensaa syövää autoa eikä aika-ajoon tarvitse ottaa kaksinkertaista määrää bensaa jotta bensa ei loppuisi autosta.:eek:
Uusi autohan syö todennäköisesti ihan saman verran bensaa kuin viimevuotinenkin. Ongelmat aika-ajoissa eivät johtuneet janoisasta koneesta, vaan siitä ettei viimeisiä litroja saatu moottorille asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä jos bensansyötössä oli ongelmia eikä kulumisen kanssa niin asia voi olla noin. Alkukauden jälkeen kun tankkia muutettiin niin ongelma katosi. Sitä ennen tiimi joutui varsin usein miettimään raskaalla autolla ajattamista niin aika-ajoissa kuin kisoissa.
 
Ylös