WRC: Jordania 2010

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kuule on se Citorenkin ottanut muilta sijoilta pois kuin peräkkäisiltä. Eikös taannoin ollut sellainenkin tilanne, että tuli "moottoririkko" kun Loebi ajoi sijalla 9. Toinen sitikka ajoi palkintopallilla tai siinä tuntumassa.

Siinä IWE:lle vähän muistelemista : http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Citroen+taktikoi+Loebille+härskisti+pisteen+–+Latvala+lahjoitti+toisen/1135247256366

Mitäs sanot?


Ja Ford puolestaan harrasti samaa näyttelemistä jo ennen Citroenin mukaantuloa, mutta ettehän te lapsukaiset tämmöistä muista, kun omat suosikkinne sattuivat ajamaan Citroenin sisar tiimissä? :alppu:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ja Ford puolestaan harrasti samaa näyttelemistä jo ennen Citroenin mukaantuloa, mutta ettehän te lapsukaiset tämmöistä muista, kun omat suosikkinne sattuivat ajamaan Citroenin sisar tiimissä? :alppu:
Kuka noita Citroenin kakkoskuskia on kannattanut. En edes muistanut noiden nimiä.

Ford on harrastanut, itseasiassa jokainen talli, mutta noin törkeää kohtelua minä en muista.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kuka noita Citroenin kakkoskuskia on kannattanut. En edes muistanut noiden nimiä.
En puhunut kakkoskuljettajista, vaan sisar tiimistä! Kannattaisiko käydä se eppuluokka loppuun, niin opit edes jotenkin lukemaan?

Ajoihan siellä ainakin Marcus Grönholm, Sebastian Lindholm ja Harri Rovanperä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
En puhunut kakkoskuljettajista, vaan sisar tiimistä! Kannattaisiko käydä se eppuluokka loppuun, niin opit edes jotenkin lukemaan?

Ajoihan siellä ainakin Marcus Grönholm, Sebastian Lindholm ja Harri Rovanperä.
Tarkoitin kakkostiimiä, kirjoitin kakkoskuljettajia. Tuo sisartiimi on niin hämäävä termi, että yrität vain tietoisesti sekoittaa tätä keskustelua.

Laitas "törkein" Fordin tekemä tallitaktiikka, rupesi ihan kiinnostamaan aihe.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/04/1092962 Taas löytyi selitys kuin apteekin hyllyltä. Seuraavaa "selitystä" odotellessa.


Taktikoinnista tulikin mieleen: voisiko teorissa tehdä seuraavaa. Ennen viimeistä EK:ta olisi seuraava järjestys 1. Hirvonen 2. Latvala 3. Loeb. Latvalalle tulisi "tekninen vika". Rupeisi jäämään kärjestä ja kenties pysähtymäänkin reitille. Sitten vika korjaantuisi, mutta kappas auto sattuikin jäämän 10s Loebin edelle. Latvala pölyttäisi vielä tarkoituksella tietä, jotta Loebin ajo hidastuisi radikaalisti. Itse olen odotellut jotain vastaavaa, mutta onneksi ei ole vielä nähty.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tarkoitin kakkostiimiä, kirjoitin kakkoskuljettajia. Tuo sisartiimi on niin hämäävä termi, että yrität vain tietoisesti sekoittaa tätä keskustelua.

Ei ole tarvetta sekoittaa, kun teikäläinen tuntuu olevan niin pöhnässä ja valikoivamuistinen muutenkin! Ensikerralla perehdy myöskin niihin tapauksiin joissa Fordin suomalaiset kuljettajat ovat olleet hyötyvänä osapuolena, vaikka faktat saattaakin joskus olla ikävä myöntää.

Hyvää päivänjatkoa. :rolleyes:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tulipa oikein hyvä mieli, että en ole rallia tänä vuonna seurannut. Sellaista pelleilyä, että DTM:n ja WTCC:n tallimääräykset jää kakkoseksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tulipa oikein hyvä mieli, että en ole rallia tänä vuonna seurannut. Sellaista pelleilyä, että DTM:n ja WTCC:n tallimääräykset jää kakkoseksi.
Tässä käy kohta niin, että Räikkösen halut loppuu ralliin kun tehdastiimin päällikkö soittaa Nogierille, että voisko Kimin vaihdeloota jumittua vaikka vitoselle.

Hienohko kisa Kimiltä. Vaikka vauhti on kateissa nyt, tulos oli hyvä. Nyt kun vauhtia vähän lisää kokemuksen myötä, voidaan odotella loppukaudesta TOP6:senkin sijoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei ole tarvetta sekoittaa, kun teikäläinen tuntuu olevan niin pöhnässä ja valikoivamuistinen muutenkin! Ensikerralla perehdy myöskin niihin tapauksiin joissa Fordin suomalaiset kuljettajat ovat olleet hyötyvänä osapuolena, vaikka faktat saattaakin joskus olla ikävä myöntää.

Hyvää päivänjatkoa. :rolleyes:
Siis koska suomalaiset ovat joskus vuonna 1 ja 2 hyötyneet tallimääräyksistä,jotka eivät muuten ikinä ole olleet näin räikäiseviä,niin ei saisi suuttua ja valittaa Citikan touhusta? Vituttaako sua kun olet syntynyt suomalaiseksi,kun mikään mitä suomalaiskuskit tekevät niin ei kelpaa? Hanki elämä ja lopeta toi helvetin trollaaminen joka kerta kun joku sattuu nostamaan suomalaiset jalustalle.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tässä käy kohta niin, että Räikkösen halut loppuu ralliin kun tehdastiimin päällikkö soittaa Nogierille, että voisko Kimin vaihdeloota jumittua vaikka vitoselle.
Itse toivon noin tapahtuvan. Se tosin edellyttää Räikköseltä huomattavasti nopeampaa ajoa. Nyt Räikkönen ajoi hienosti maaliin asti, kuten tavoitteena olikin, mutta eroa oli niin paljon, ettei hänen osaltaan voitu mitään taktikointia harrastaa. Esim. Ogierin päästäminen edelle köröttelemällä viimeinen ek olisi ollut hyvä porkkana f1:iin palaamista ajatellen, mutta Kimi jäi niin kauas, ettei edes lähes 9 minuutin aikasakko tiputtanut Ogieria hänen taakseen. (Ogierin sijoituksen parantamisesta ei toki olisi ollut mitään etua citikalle, mutta noin esimerkkinä).
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Ihan varma en ole mutta muistaakseni ensimmäisen kerran taktikointiin turvautui Ford kaudella -08. Sittemmin molemmilta merkeiltä on nähty taktikointia mielestäni suunnilleen saman verran.

Mitään väliähän tällä ei ole, kun säännöt nyt taas on näin perseestä että tämä on mahdollista niin ihan turha siitä on talleja syyttää.
Tietenkin kaikki sallitut keinot käytetään menestystä haettaessa.

Toivottavasti palattaisiin vanhaan käännetyn järjestyksen sääntöön mahdollisimman pian. Siitähän kyllä seurannee se että Loeb jyrää Ford kaksikon mutta silti...
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ei ole tarvetta sekoittaa, kun teikäläinen tuntuu olevan niin pöhnässä ja valikoivamuistinen muutenkin! Ensikerralla perehdy myöskin niihin tapauksiin joissa Fordin suomalaiset kuljettajat ovat olleet hyötyvänä osapuolena, vaikka faktat saattaakin joskus olla ikävä myöntää.

Hyvää päivänjatkoa. :rolleyes:
Pahalla päällä kun Kimi sai pisteitä?:ahem:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Pahalla päällä kun Kimi sai pisteitä?:ahem:
Miksi ihmeessä harmittaisi tämmöinen historiaallinen hetki ja vieläpä maamiehen toimesta? :ahem:

---

Pohja pois Fordin syytöksiltä:

"Citroenin junioritallin tallipäällikkö Benoit Nogier ei selittelemättä niele syytöksiä tallin lauantaisesta taktikoinnista.

Nogierin mukaan Sebastien Ogierin autossa oli aamulla ilmennyt vika, jonka seurauksena ranskalainen myöhästyi ensimmäiseltä aikatarkastuspisteeltä.

- Meillä oli ongelmia Ogierin auton elektroniikan kanssa. Vaihdoimme keskikonsolin ja elektroniikkayksikön. Kesti viisi minuuttia löytää ja korjata ongelma, Nogier taustoitti Autosport.comille.

Nogier selitti, että Citroen joutui turvautumaan taktikointiin vasta sen jälkeen kun he havaitsivat, että Ford kikkaili Mikko Hirvosen lähtövuoron kanssa.

- Kun huomasimme, mitä Ford oli tekemässä Hirvosen kanssa, tehdastallimme pyysi meitä tekemään saman Ogierin kanssa. Sen takia me tulimme lähtöalueelle kahdeksan minuuttia ajoissa, Nogier sanoi.

Kikkailun seurauksena Citroen ajatti Ogieria lauantaina letkan ensimmäisenä autona, jotta Sebastien Loeb sai ajaa kisan voittoon paremmalla ajovuorolla."

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/04/1092962
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Pohja pois Fordin syytöksiltä:
*reps* Kyllä joo, pakkohan se on uskoa Citroenin edustajaa kun näin sanoo, sen täytyy olla totta. Sattui vaan somasti oman taktiikkamokan jälkeen seuraavalle aamulle pientä bugia autoon jotta joutui päästämään Latvalan edelle. Menee samaan sarjaan kuin Burnsin renkaanvaihto ym. temput kärkikuskeilta joskus ennenmuinoin Australiassa jne.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Kuka muu noita Citroenin selittelyjä uskoo kuin he itse?

Aina on jokainen mahdollinen piste pitänyt luovuttaa löebille, vastaavaa ei ole esim. viime kaudella nähty Fordilta vaikka itse sitä olisinkin toivonut.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Saas nähdä jatkaako Ford valitsemallaan "mikko ykköskuski ja JM kakkonen"-linjalla nyt kun JM johtaa pisteissä Hirvosta:eek:
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
- Kun huomasimme, mitä Ford oli tekemässä Hirvosen kanssa, tehdastallimme pyysi meitä tekemään saman Ogierin kanssa. Sen takia me tulimme lähtöalueelle kahdeksan minuuttia ajoissa, Nogier sanoi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/04/1092962
Pohja pois Citröenin syytöksiltä. :tongue:
Quinn totesi, että heidän oli pakko muuttaa Mikko Hirvosen taktiikkaa sen jälkeen, kun Citroen oli temppuillut Sebastien Ogierin lähtöpaikan kanssa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/04/1092949
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kuskit ovat itsekin kypsyneet tähän tilanteeseen. Loeb ehdottaa aika-ajoja, jonka voittaja saa valita lähtöpaikan:

"We should all do four laps in the order of championship. The first three laps are to clean the road, then on the fourth lap we take the time and the driver with the fastest time can then chose his position for the first day [of the rally]. After that, the leader of each day can chose his position for the following day. Then it's fair for everybody, we would all start at equal chances to win. On the sport side, this is fair.

"This would also make some interest for the shakedown stage. It will make a good story for the media and stop this problem. This could work for a two-day rally because on some events, we spend two days doing nothing really, just playing tactics and then on Sunday we have the race."
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Tuo on muuten Loebiltä tosi hyvä ehdotus,sen lisäksi,että taktikointi loppuu,saataisiin vielä pikku lisämauste ennen kisaa :alppu:
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Kuskit ovat itsekin kypsyneet tähän tilanteeseen. Loeb ehdottaa aika-ajoja, jonka voittaja saa valita lähtöpaikan:
Jossain yhteydessä on mainittu että tämä koskisi esimerkiksi noin 15 kärkikuljettajaa. Mitäköhän tapahtuu jos vähäkään pölisevässä sorarallissa jotkin 10-15 sijoilla ajavat ajaisivat suoraan jonkin kärki kolmikosta edellä. Muutekin pitkillä ek:lla olisi pelkona että autokunnat joutuisivat ohittelemaan. Esimerkiksi tässä rallissa ek 10 41.45km kärki viisikko oli 27s. sisällä ja 6. hävisi jo yli minuutin, 15. melkein kaksi minuuttia voittajalle.

Voisi kuvitella että rallin seuraaminenkin olisi helpompaa jos kuljettajat ajaisivat jossain loogisessa järjestyksessä. Lisäksi tämä ehdotus vielä suurentaisi autokuntien välisiä eroja koska parhaalle kuljettajalle tarjotaan parasta lähtöpaikkaa. Urheilullisestihan tämä on hyvä muttei show'lle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja Ford puolestaan harrasti samaa näyttelemistä jo ennen Citroenin mukaantuloa, mutta ettehän te lapsukaiset tämmöistä muista, kun omat suosikkinne sattuivat ajamaan Citroenin sisar tiimissä? :alppu:
Ja muutama vuosi sitten Mitsu määräsi Tommin antamaan tilaa Ruotsin rallissa tallikaveri Kennet Eriksonille, koska PR-osaston mielestä oli parempi että Kenkku voittaa kotikilpailunsa. Tästäkös sitten mm. Veikkaus ja Matti Kyllönen riemastuivat.

Vielä aiemmin Markku Aleni joutui pysähtymään useaksi minuutiksi EK:lle San Remo rallissa kun Lancialla haluttiin Dario Cerrato nostaa kärkeen.

Niin pitkään kun autotehtaat on hommassa mukana, niin urheilullisuus ei ole mitenkään korkean prioriteetin muuttuja tässä pelissä. Tallimestaruus on 1. prioriteetti ja sen perään kuljettajien mestaruus.
 
Ylös