"Suomalaiset" B-ryhmän ralliautot

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Terve!

Tällä foorumilla on ERITTÄIN ansiokkaasti onnistuttu kaivamaan esiin ennen näkemättömiä valokuvia rallin vanhoilta "hyviltä" ajoilta. Tästä esimerkkinä tuo hyvin suosittu 70-luvun suurajoja käsittelevä keskustelu (ISO kiitos Makka!) ja kaikki rallin B-ryhmää sivuavat keskustelut (myös esim. Toivosen onnettomuutta käsittelevä keskustelu, vaikka aihe onkin surullinen).

Kun itsellänikin on tuo B-ryhmä lähellä sydäntä (osin siksi, että synnyin hiukan liian myöhään kokeakseni sitä kunnolla itse) ja kun olen huomannut, että suomesta löytyy aivan huikea määrä hienoja valokuvia ralleista ja ralliautoista niin syntyi seuraavanlainen idea.

Olisiko täällä muita kiinnostuneita jotka haluaisivat nähdä / saada kootuksi kaikki suomalaisten kuskien "yksityiset" B-ryhmään kuuluneet ralliautot. "Yksityinen" voisi tässä tapauksessa olla aika vapaa sana, mutta jos nyt ainakin karsittaisiin pois kaikki tämän aikakauden suomalaiset tehdaskuskit kuten Mikkola, Alen, Toivonen jne. Tämän ei kai pitäisi olla mahdotonta, sillä puhutaan ajallisesti kumminkin "vain" 80-luvun alkupuolesta (suomessa kai vielä jotain B-ryhmän aktiviteettiä vuonna 1987?).

Itse olen netissä törmännyt kuviin suomalaisista B-ryhmäläisistä kuten Audi, Mazda rx7, Renault 5 ja Nissan 240rs ja tietenkin Lada. Kulkeutuiko tänne koskaan "yksityiseen käyttöön" esim Lancia S4 (tuskin), Pösö 205 t16 tai MG metroa? Varmaan jokunen Manta/Ascona 400 on ollut käytössä?

Kuskeina on ollut ainakin Lasse Lampi, Peter Geitel ja Minna Sillankorva. Mutta on heitäkin varmasti paljon enemmän!?

Eikö olisi hienoa, jos saisimme kerättyä kasaan kuvia ja tietoa suomalaisista tiimeistä ja kuskeista tältä hienolta B-ryhmän aikakaudelta?

Valitettavasti minulla itselläni ei ole ainuttakaan itse ottamaani kuvaa kyseisistä autoista. Mutta jos joku teistä omistaa kuvia niin haastan teidät mukaan tähän "keräykseen". Tästä tuskin syntyy kirjaa (vaikka ajatus onkin mielenkiintoinen, tyyliin Reinhard Kleinin tuore "the ultimate group B-book"), mutta kai tästä jotain voisi saada aikaiseksi.

Ja henkilökohtaisesti lupaan, että jos tämä homma lähtee pyörimään ja juttuja ja tietoa sekä kuvia saadaan kasaan, niin kuvien omistajille / käyttöoikeuden luovuttajille pyrin oikeuden luovuttajan kiinnostuksen ja omien mahdollisuuksieni mukaan antamaan jotakin takaisin oman harrastukseni tiimoilta. Tarkemmat tiedot siitä mitä tällä tarkoitan löytyy osoitteesta http://www.elisanet.fi/artbyantero/

Ystävällisin terveisin,

Antero Visaheimo
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Pohjoisesta voin valoittaa täällä aikanaan olleita en tiedä onko enään.


Mäkelä Lancia S4 entinen Matti Alamäen Crossiauto

Sauli Pätsi Audi Quatro A2 entinen Risto Virtasen punainen quatro ja Mikkolan Portugalin auto

Mustonen Pasi MG Metro entinen Mika Arpiaisen auto

George Kettunen MG Metro ex tehtaan auto

Pelkonen Juhani Opel Ascona 400

Tervo Einari Porche 911

Ari Eklund Audi A2 quatroja useampiakin.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Hei!

Kiitos näistä tiedoista! Nyt kun mainitsit Matti Alamäen, niin tosiaan, hänhän ajoi ensin tuplaturbo Porschella, sitten Lancia S4:lla ja lopulta moninkertaiseksi EM-mestariksi 205 t16 pösöllä. Mutta oliko tuo Alamäen S4 koskaan muussa kuin rallicross käytössä? Entäs onko kellään tietoa siitä, että oliko tuossa S4 Crossiautossa "alkuperäinen" Lancian Trilux-moottori (pahoittelen jos väärä termi, mutta siis ahdettu ja turbotettu), vai tehtiinkö siihen jokin tekniikkavaihto?

Oli yllättävää kuulla, että täällä on ollut Metrojakin ihan rallipoluilla. Ralli.netissä oli yksi taannoin myynnissä, mutta jos ymmärsin oikein, niin nuo edellä mainitut on ollut ihan rallipoluilla (ei sprintissä) silloin 80-luvun puolessa välissä?

Noista Alamäen B-ryhmän ohjuksista vielä; Kuvia löytyy netistä ihan helposti hakemalla, mutta niitä ei taida viitsiä laittaa tänne kun ei ole omia... Onko jollain "omia" kuvia Alamäen B-monstereista?

Ja tässä kun annan ajatuksen virrata niin jatkan samaan syssyyn (näistä "ajatuspieruista" saa varmasti taas palautetta), niin muistanko oikein, että joku suomalainen kuski olisi "testannut" tai muuten vain ajanut rallicross käyttöön tehtyä Audi S1;stä joskus jossain soramontussa ja "vähän" muotoillut sitä uusiksi!?

Onko tämä muistikuvani totta, ja jos on niin kuka ja mikä auto (ja lottovoittona vielä kuvia autosta jostain vaiheesta sen elämää)?

Entä osaako joku sanoa mitä kautta Minna Sillankorva päätyi ajamaan juuri Mazda RX7:kaa?

Paljon kysymyksiä ja niin vähän vastauksia...vielä

Jatketaan tutkimuksia....

Terv,

Antero
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä nuo pohjosen luetellut autot on nimenomaan tainnut olla sprinttikäytössä. B-ryhmäläisillä ajaminen kun kiellettiin rallissa jo 1987 alusta (paitsi jotkut VFTS:t ja Visat tms). Sorakuoppalegenda taitaa käsitellä Pätsiä? Ralli.netin puolella oli joskus tarinaa mutta en jaksanu kaivella esiin.

Suomessa olleita b-ryhmäläisiä on crossipuolelta myös ainakin Niittymäen 205 T16 ja sprintistä Matti Santin (sittemmin Peltokankaan Eemelillä ja nykyisin Anders Nymanilla oleva) MG Metro.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
B-ryhmäläisillä ajaminen kun kiellettiin rallissa jo 1987 alusta (paitsi jotkut VFTS:t ja Visat tms).
Mestaruus sarjoissa B-ryhmäläiset kiellettiin -87 mutta itselläni on sellainen muistikuva että niillä ajettiin rallia vielä sen jälkeenkin kansallisesti. En kyllä omaisuuttani siitä pantiksi laita mutta olisiko ollut joku parin vuoden siirtyma aika ennenkuin ne kiellettiin lopullisesti...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pekka Rantakarin Ford RS200:n kuva löytyy meikäläisen sivuiltakin. Ajoi varsin pitkään rallicrossin EM-sarjaa.

Alamäen S4 taisi olla tehokkaampi kuin ralli-B:läinen, kuten lähes kaikki rallicross versiot. Abarthilta ainakin piti tulla päivityksiäkin kauden mittaan, mutta yhteistyö taisi olla sen verran heikkoa, että siinä yksi syy miksi seurasi Seppo Niittymäkeä ja laittoi Pösön... Lancian osti Jarmo Lähteenmäki ja ajeli jonkin vuoden EM-sarjaa.

http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=35745

Hannu Ruohorinteellähän on (ollut) Metro harrasteajokkina -mutta on ainakin ollut myynnissä.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Mestaruus sarjoissa B-ryhmäläiset kiellettiin -87 mutta itselläni on sellainen muistikuva että niillä ajettiin rallia vielä sen jälkeenkin kansallisesti. En kyllä omaisuuttani siitä pantiksi laita mutta olisiko ollut joku parin vuoden siirtyma aika ennenkuin ne kiellettiin lopullisesti...
Beeläisillä oli oma cup-sarjansa vuoden '89 loppuun asti. Viimeinen mestari muuan Jouko Puhakka Audi Quattro A2:lla, kalusto muutenkin pääasiassa Quattroja ja VFTS-Ladoja mutta mukana myös pari Talbot Lotusta ja yksi Posrche 911 SC.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jossain olen nähnyt pätkän -80 luvun lopun rallisprinttiä, jossa vilahtaa Audi Sport quattro E2 tehtaan väreissä. Voiko tämä pitää paikkansa ja kenenhän auto mahtoi olla?

Jotkuthan yrittivät suurajoissa kokeilla myös Peugeotin 504 avolavaa (sekin tietääkseni luokiteltu b-ryhmään), mutta suomen tieliikenne lainsäädäntö ei sallinut sillä kilpailemista (tai näin ainakin tuomaristo asian tulkitsi). Auto hyväksyttiin kuitenkin 0-autoksi.

Jossakin harrasteauto (olikohan Mobilisti?) lehdessä oli vuosi pari takaperin, joku entinen rallicross Audi quattro A2.

Sellainen mielikuva minulle on jäänyt haastatteluista, että Alamäen Lanciassa oli ihan alkuperäinen tekniikka.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Kiitos kaikille lisäselvityksistä!

Näyttää siis siltä, että B-ryhmäläisiä oli enemmän "aktiivisina" sprintin ja crossin kuin rallin puolella. Tämä liennee oikeanlainen olettamus?

Mutta suomen maalla on siis ajettu miltei kaikilla muilla b-ryhmäläisillä kilpaa eri tyyppisissä kilpailuissa (unohdetaan suurajot) paitsi Citroenin hirvityksellä (onneksi).

Itse olen tosiaan nähnyt vielä kuvia jossa Minna Sillankorva ajaa RX7:kaa, mutta ajoiko myös suomessa ja oliko se B-ryhmän "vireessä" (onko edes muita luokitusvaihtoehtoja...)?

Niin ja onhan täällä ajettu myös Rellun turbo viitosella, siitä minulla on ihan itse tekemäni kuva. Nyt en vain muista kuka oli kuskina. Kisa oli kylläkin suurajot, vaikka se kilpailu pitikin jättää pois liian "kansainvälisenä"...

 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Käsittääkseni Sillankorvan sisarukset ajoivat RX-7:lla paljonkin Suomessa.
Odottelemme ettelbruckin syväluotausta...

Kukas suomalainen ajoi Metrolla EM-crossia, onko jo mainittu? Nimi taitaa löytyä tuolta Ten Tenthsin foorumin puolelta ainakin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vuonna 1985 oli Sillankorva ainakin Jyväskylässä RX-7:lla, joka oli Mazda team euroopan rakentama täysiverinen b-ryhmäläinen:

http://www.youtube.com/watch?v=XVO9He56wiY

Mazda oli luokiteltu A-ryhmään pienemmällä koneella ja B-ryhmään isommalla. Vuonna -87 myös pienempikoneisen Mazdan luokitus muutettiin B-ryhmään (vissiin haluttiin kieltää wankel-moottorit).
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Käsittääkseni Sillankorvan sisarukset ajoivat RX-7:lla paljonkin Suomessa.
Odottelemme ettelbruckin syväluotausta...
kiitos..:alppu:

Mutta asiaan, käsillä ei ole vahvempaa dokumenttimateriaalia täällä harvinaisen vapaan viikonlopun vietossa, mutta käsittääkseni tolla B-ryhmän RX7:lla ajoi oikeissa kisoissa vain Minna Sillankorva. Kartturina useimmiten Johanna Nieminen. Mazdan tiedottaja Terttu Rantala oli sitten kyydissä sen kerran kun lipesi kansallisessa kisassa tuolla Kelassa (siis Neuvosto-Porkkalan alueella).

Autohan tuli Suomeen kun Achim Warmbolt ihastui Minnan ajamiseen ja tuloksena oli jonkinlainen tehdasdiili.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mutta suomen maalla on siis ajettu miltei kaikilla muilla b-ryhmäläisillä kilpaa eri tyyppisissä kilpailuissa (unohdetaan suurajot) paitsi Citroenin hirvityksellä (onneksi).
Hirvityksellä tarkoittanet BX:ää mutta ajoivathan Suomessa piirimyyjän tuella ralleja B-ryhmän Citroen Visa 1000 Pistes'llä Marjo Salonen ja Teijo Lahti.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Kyllähän Suomessa on ollut runsaasti b-ryhmäläisiä mutta valtaosa kuitenkin sprint/rallicross/jäärata käytössä. Toki tuohon 1989 loppuun asti niillä sai myös ralleja ajaa. Tämmöset tulee nyt nopeesti mieleen jo mainittujen lisäksi.

Nissan 240 RS - Peter Geitel ja Erkki Pitkänen, autot oli tehtaalta vuokrattuja.

Toyota Celica Turboilla ei tainnut kukaan yksityinen ajella. Kankkusen museosta löytynee kuitenkin yksi.

S4 Lanciat taidettu jo käsitellä. 037:lla ajaneet taisivat kaikki olla tehtaan listoilla.

Citroeniltahan oli myös Visa, millä kurvaili mainitut Lahti ja Simonen sekä 90-luvun loppupuolella joku, en muista kuka, ajoi muutamia sprinttejä kyseisellä automallilla.

Renault 5 Turbolla ajoi joku Grönlund 80-luvulla.

Ascona 400 (oliko b-ryhmäläinen?) ainakin Ari Vihavainen, Jouko Pöysti, Jouko Puhakka?, Ari Seppälä 80-luvulla ja sittemmin historicin puitteissa ainakin Saku Jokinen, Jari Kankaanmäki, Petri Tiikkala ja aiemmin mainittu Oulun mies.

Manta 400 - Kalevi Aho ja 90-luvulla Jarkko Ihamäki taisi rakennella tämmösen.

Metroja on ollut useitakin yksilöitä, tässä muutama auto ja ketkä sillä samalla yksilöllä muistan ajaneen.
Pauli Silvennoinen-Raimo Skog-Saku Vierimaa-Kari Kämäräinen-Pekka Kanerva-Matti Santti-Eemeli Peltokangas-Anders Nyman.
Mauno & Marko Jokinen-Hemmo & Miikka Salonen-Anssi Viskari-Tomi Vihavainen-George Kettunen.
Pasi Mustonen-Ilkka Aminoff-?.
Hannu Ruohorinne.
Nils-Gustav Wiik (oliko Mäkelä autotuningin omistama?).

Audi taisi olla yleisin b-ryhmän neliveto Suomessa eri malleineen. Tässä nimiä sekalaisessa järjestyksessä ja autotkin varmasti kiertäneet kuskilta toiselle.

Petteri Lindstöm, "Jorma Kovanen", Matti Laaksonen, Asko Mäkinen, Jari Pehkonen, Raimo Lähdesmäki, Timo Virtanen, Sauli Pätsi, Jouko Puhakka, Kari O. Sohlberg, Kai Blomberg, Hannu Laine, Mika & Juha Harjapää, Hemmo Salonen, Kari Reinikka, Harri Tikkinen ja Ismo Toronen.

Lada VFTS-kuskeja löytyy varmasti pitkälti toista sataa, koska niillä sai ajaa vielä f-ryhmässä 90-luvun puoleen väliin.

Siinä jonkinlainen lista kuskeista. Autothan tosiaan kiertäneet kuskilta toiselle mutta onhan noita auto yksilöitä kuitenkin melko paljon. Toki osa autoista on Suomessa tehtyjä replicoita.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Renault 5 Turbolla ajoi joku Grönlund 80-luvulla.
Eikös se ollut Hans Sjölund, joka ajoi 1985(?)-1986 Renault 5 Turbolla Suomessa. Hankirallissa 1986 ainakin pomminvarmasti ko. laitteella mukana.

Jossain VM:n numerossa taisi tuolloin olla kuiskuissa juttua jopa Maxi Turbon hankkimisesta...
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Morjesta vaan!!

Olikos tämmöiset mainittu?
H. Valtaharju Lancia 037 Suurajot 1983
P. Airikkala Lancia 037 Suurajot 1985, oli ilmoittautunut, ajoiko?
K. Mäkelä Daihatsu Charade turbo Suurajot 1985, 1986

ja se lavapösö taisi olla S.Junnila 1984 Suurajoissa?

Siitä Alamäen/ Lähteenmäen Lancia S4, Niin taisi olla ihan kompressori+ turboahdettu normi S4 EI TRIFLUX, koska kyseinen moottori piti tuleman ECV kehitelmään.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Morjesta vaan!!

Olikos tämmöiset mainittu?
H. Valtaharju Lancia 037 Suurajot 1983
P. Airikkala Lancia 037 Suurajot 1985, oli ilmoittautunut, ajoiko?
Airikkala oli kuulemma sairaana -85, eikä siis ajanut. Hänen autonsa oli brittiläisen yksityistallin (liekkö sama jolla hän ajoi Circuit of Irelandin -83?).
Olisi ollut kiva nähdä hänet mukana. Tuskin ihan kärkikahinoihin olisi kerinnyt, mutta varmaan siellä kuuden parhaan joukossa olisi ollut, jos vehkeet kestivät.

Onkohan tosta Valtaharjun Lanciasta missään kuvaa?

Teemu Tahko ajoi -84 suurajoissa Manta i200:lla.
 
Ylös