Formula 1 - 2010 - Hungaroring: Välituomiot ja aika-ajot

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eni Magyar Nagydíj
Időmérő​

F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator



Aikataulu:
15:00 Aika-ajot (1h)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:38:23.876
Aika-ajojen nopein 2009: Fernando Alonso (Renault) 1:21.569, 20 krs (87,620 km)
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)

Ratakartat:

Wikipedia

F1.com

Ilmakuva

Sää
Näytä liitetiedosto 12759

Lippu:


MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.

Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.

Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.

Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.

Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.

Harjoitusten tulokset:
1. Harjoitukset (1h 30min)
Koodi:
 1. Sebastian Vettel   RBR-Renault        1.20,976  29 kierrosta
 2. Mark Webber        RBR-Renault          +0,130  27
 3. Robert Kubica      Renault              +1,096  21
 4. Jenson Button      McLaren-Mercedes     +1,468  17
 5. Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +1,625  25
 6. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari   +1,788  24
 7. Fernando Alonso    Ferrari              +1,796  25
 8. Nico Rosberg       Mercedes GP          +1,801  25
 9. Michael Schumacher Mercedes GP          +1,816  26
10. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    +1,990  25
11. Adrian Sutil       Force India-Mercedes +2,027  19
12. Felipe Massa       Ferrari              +2,031  26
13. Vitali Petrov      Renault              +2,273  24
14. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari   +2,351  23
15. Paul di Resta      Force India-Mercedes +2,544  19
16. Sebastien Buemi    STR-Ferrari          +2,804  22
17. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari          +2,892  28
18. Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     +3,099  15
19. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth       +4,056  22
20. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth       +4,234  23
21. Timo Glock         Virgin-Cosworth      +5,014  21
22. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth      +5,710  17
23. Bruno Senna        HRT-Cosworth         +6,014  34
24. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth         +7,181  24
2. harjoitukset (1h 30 min)
Koodi:
 1. Sebastian Vettel    RBR-Renault      1.20,087  33 kierrosta
 2. Fernando Alonso     Ferrari            +0,497  34   
 3. Mark Webber         RBR-Renault        +0,510  36  
 4. Felipe Massa        Ferrari            +0,899  33  
 5. Vitali Petrov       Renault            +1,108  33  
 6. Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes   +1,221  30  
 7. Robert Kubica       Renault            +1,288  37  
 8. Nico Hülkenberg     Williams-Cosworth  +1,536  41  
 9. Jenson Button       McLaren-Mercedes   +1,643  33  
10. Michael Schumacher  Mercedes GP        +1,686  31  
11. Pedro de la Rosa    BMW Sauber-Ferrari +1,722  38  
12. Rubens Barrichello  Williams-Cosworth  +1,757  36  
13. Nico Rosberg        Mercedes GP        +1,952  28  
14. Kamui Kobayashi     BMW Sauber-Ferrari +2,125  37  
15. Jaime Alguersuari   STR-Ferrari        +2,382  43  
16. Adrian Sutil        F. India-Mercedes  +2,420  22  
17. Sebastien Buemi     STR-Ferrari        +2,515  38  
18. Vitantonio Liuzzi   F. India-Mercedes  +3,051  36  
19. Jarno Trulli        Lotus-Cosworth     +4,466  37  
20. Timo Glock          Virgin-Cosworth    +5,289  35  
21. Lucas di Grassi     Virgin-Cosworth    +5,582  32  
22. Bruno Senna         HRT-Cosworth       +6,658  33  
23. Sakon Yamamoto      HRT-Cosworth       +6,711  32  
24. Heikki Kovalainen   Lotus-Cosworth     +7,618   5
3. harjoitukset (1h)
Koodi:
 1. Mark Webber        RBR-Renault      1.19,574  17 kierrosta
 2. Sebastian Vettel   RBR-Renault        +0,484  15
 3. Fernando Alonso    Ferrari            +1,150  19
 4. Robert Kubica      Renault            +1,492  19
 5. Felipe Massa       Ferrari            +1,690  16
 6. Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes   +1,802  17
 7. Vitali Petrov      Renault            +1,825  15
 8. Nico Rosberg       Mercedes GP        +1,848  18  
 9. Jenson Button      McLaren-Mercedes   +1,899  18  
10. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth  +1,939  18  
11. Rubens Barrichello Williams-Cosworth  +2,131  19  
12. Michael Schumacher Mercedes GP        +2,365  15  
13. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari +2,577  21  
14. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari +2,763  20  
15. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari        +2,853  19  
16. Sebastien Buemi    STR-Ferrari        +2,934  22  
17. Adrian Sutil       F. India-Mercedes  +3,344  14  
18. Vitantonio Liuzzi  F. India-Mercedes  +4,134   8 
19. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth    +4,973  19  
20. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth     +5,002  22  
21. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth     +5,049  22  
22. Timo Glock         Virgin-Cosworth    +5,231  17  
23. Bruno Senna        HRT-Cosworth       +6,905  21  
24. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth       +7,602  21
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Yllättävän isoiksi ovat erot kärjessä kasvaneet. Red Bullien vauhti ollut todella vakuuttavaa ja paalupaikasta ajaa näillä näkymin vain 2 kuljettajaa. Mersulla on tiukkaa päästä edes Q3:een mukaan.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Koba ulkona jo Q1:n jälkeen, kiitos Sennan. Kubica ja Rosberg :thumbup:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Uusien tallien taistelussa Glock veti pisimmän korren ja oli 1 kymmenyksen Kovalaista nopeampi. Trulli oli ihan Heikin perässä ja di Grassi jäi Trullista sekunnin. Senna ja Yamamoto ajoivat omilla sekunttiluvuillaan.

Kobayashin aika-ajo loppui jo Q1:een tiukan kymmenystaistelun jälkeen.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Onkos Vettel pihalla kun tolla insinöörillä oli joku murtunut palanen kädessä jota mallaili Vettelin auton oikeapuoleisen etupyörän kohdalle?
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Onkos Vettel pihalla kun tolla insinöörillä oli joku murtunut palanen kädessä jota mallaili Vettelin auton oikeapuoleisen etupyörän kohdalle?
En tiedä mikä toi oli mutta ainakin Vettel ajaa toisessa osiossa. Hmm?
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Petrov on yllättävän kovassa iskussa.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
RBR:n etusiipi viistää maata ja heiluu muutenkin ku... :dunno:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Petrovilla ekaa kertaa tällä kaudella sama paketti käytössä kuin Kubicalla ja Puolan ihme saa heti nokkaansa?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Petrovilta, de la Rosalta ja Rosbergilta hyvät kierrokset Q2:n loppuun. Red Bullin ero muihin kuitenkin hurja.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Petrov on kyllä ollut yllättävän kovassa vedossa tänään. Pedro de la Rosakin yllätti lievästi. Red Bullit menevät kyllä menojaan. :ahem:
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Petrovilla ekaa kertaa tällä kaudella sama paketti käytössä kuin Kubicalla ja Puolan ihme saa heti nokkaansa?
Joo olin samaa sanomassa, nyt vasta ekan kerran auto millä pystyy ajeleen niinkuin haluaa. Ennen joutunut yliyrittään kun auto ei natsannu petrovin ajotyylille. :thumbup:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Alonson kommentteja odotellessa: This is ridiculous, no car should be allowed to be more than 0.6 seconds faster than its competitors.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Petrovilta kokonaisuudessaan hyvät aika-ajot. Pääsi Q3:een ja päihitti Kubican. Paljon Renaultit kyllä menettivät q3:ssa aikaa verrattuna q2:een.

Vettelillä erinomaiset mahdollisuudet ottaa helppo voito huomenna. Webber jää 2 sektorilla liian paljon. Ferrarit ja Hamilton tappelevat sitten kolmannesta tilasta.

Rosbergilta maksimaalinen suoritus. Kilpailusta voi kuitenkin tulla vaikea, kun Renaultit painostavat takana.

Rosa tappelee Williamsien kanssa viimeisestä pistetilasta. Button tulee takaa varmasti ohi huomenna.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Jostain syystä Rosberg, Petrov, Kubica, De La Rosa ja Hulkenberg ajoivat kaikki hitaamman ajan Q3:ssa kuin Q2:ssa. Kubica ajoi vieläpä hitaimman aikansa...
 
Ylös