Formula 1 - 2010 - São Paulo: Kisa & jälkityöt

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
XXXIX Grande Prêmio Petrobras do BRASIL
Gran Premio​

Centro das favelas tem estrada fórmulas. Mas uma linha fina há certamente. Grande corrida enquanto aguarda ...



Aikataulu:
Su 8.11. 1800 Kisa (71 krs / 2h)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1936
Ensimmäinen f1-kilpailu: 30.3.1972 (MM-sarjan ulkopuolinen) - MM sarjassa 11.2.1973
Peruskorjattu: Suurin 1989-90, pienemmistä suurin 2007
Voittajia: Ei jaksa laskea
Kilpailuja: 26
Kilpailuvuodet: 1972-1978, 1980, 1990-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: Petrobras
Pituus: 43,09 hm
Kierroksia kilpailussa: 71
Kisapituus: 0,305909 Mm
Voittaja 2009: Mark Webber (RBRR) 1h 32m 23.081s
Aika-ajojen nopein 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Paalupaikka 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Rataennätys: Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1:11.473 (2004)

Ratakartat:

Wikipedia

Ilmakuva

Sää
http://foreca.fi/Brazil/Sao_Paulo

Lippu:




MTV3:n rataesittely:
Interlagosin rata-alue sijaitsee keskellä Brasilian ja Etelä-Amerikan suurinta kaupunkia, 11,5 miljoonan asukkaan São Pauloa. Metropolialueella on asukkaita yli 22 miljoonaa. Radalta on matkaa ydinkeskustaan 15 kilometrin verran.

Kaoottisesta liikenteestä, rikollisuudesta ja ilmansaasteista kärsivä São Paulon miljoonakaupunki slummialueineen ei ole F1-sirkuksen suosituin pysähdyspaikka, vaikka itse rata onkin suuresti kuljettajien mieleen. Rapistunut rata-alue on nähnyt parhaat päivänsä, mutta formulapomo Bernie Ecclestone on katsonut puutteita sormien läpi – onhan kyseessä tärkeä markkina-alue.

São Paulossa ajettiin kilpaa katuradalla jo vuonna 1936. Interlagosin radan historia alkaa vuodesta 1938, jolloin maa-alue ostettiin alun perin asuntojen rakentamista varten. Kun asuntoprojektit eivät toteutuneet, päädyttiin paikalle rakentamaan kilparata. Radan suunnitteluun haettiin innoketta New Yorkin Roosevelt Raceway -kilparadasta.

Interlagosissa ajettiin formula ykkösten MM-sarjan osakilpailu ensimmäisen kerran vuonna 1973. Tuolloin käytössä oli radan alkuperäinen, pidempi versio, jota monet aikakauden rattimiehet muistelevat kaiholla. Brasilian GP käväisi 1980-luvulla Rio de Janeirossa, mutta vuodesta 1990 on kilpailtu Interlagosin nykyisellä lyhennetyllä radalla.

Rata on nimetty Interlagosissa yhden voiton ottaneen ja nuorena lento-onnettomuudessa menehtyneen brasilialaiskuljettaja José Carlos Pacen mukaan.

Vaikka Interlagosin rata on asfaltoitu monesti uudelleen, kuljettajat valittelevat vuosi toisensa jälkeen radan pomppuisuudesta. Kilpailusta tekee fyysisesti erittäin raskaan myös kuumuus ja lukuisat vasemmalle kääntyvät mutkat. Interlagos on yksi harvoista vastapäivään kierrettävistä MM-sarjan radoista, joten kuljettajien niskalihakset eivät ole tottuneet kestämään rasitusta. Useimmat kuskit pitävät silti radasta, joka tarjoaa kaksi erinomaista ohituspaikkaa pitkän pääsuoran päässä ja Subida do Lago –mutkan jarrutuksessa. Interlagos on hyvin yleisöystävällinen rata, sillä pääsuoraa reunustavista katsomoista näkee lähes koko radan.

Innokas brassiyleisö on saanut riemuita vuosien varrella Emerson Fittipaldin, Pacen, Nelson Piquet’n ja Ayrton Sennan ja viime vuosina Felipe Massan voitoista. Tosin vuonna 2008 yleisö poistui siitä huolimatta radalta pettyneenä, kun Massa hävisi mestaruustaistelun Lewis Hamiltonille niukimmalla mahdollisella erolla huikean jännitysnäytelmän päätteeksi.

Interlagos toimi myös Kimi Räikkösen mestaruusjuhlien näyttämönä 2007. Viime vuonna Jenson Button varmisti mestaruutensa niin ikään Brasiliassa.

Ennakointia:
Rata koostuu taas kahdesta eri osasta: ykkös ja kolmos sektorit ovat pelkkää suoraa, kun taas kakkossektori on RBR:lle sopivaa syheröä. RBR on tod. näk. vähvoilla, mutta kuitenkin pääsuoralla saattaa olla alitehoinen moottori riesana.
Toisaalta taas ei se Alonsonkaan moottori ole parhaimmillaan, kun kerran vain kahteen kertaan käytettyjä moottoreita on jäljellä.
Mutta pelianalyysiin: RBR on taas Sebun kanssa paalulla ja saa ottaa voiton Webberin edestä vaikka Alonso tuleekin kolmantena maaliin. McLareneista ei taida olla enää mihinkään.

F1.com rataesittely

Natural high - the challenge of Interlagos


Interlagos may be one of the shorter tracks on the calendar at just over 4.3 kilometres, but there’s no shortage of challenges for the drivers and engineers. With one of the longest straights of the season, combined with slow hairpins and a couple of high-speed corners, finding the sweet spot at the Sao Paulo circuit is all about making the right set-up compromise, as the Renault team explain.

The perennial question facing teams at the Brazilian Grand Prix is whether to choose straight-line speed over optimum lap time. It’s a challenge that has been made easier this year for some teams thanks to the wonders of the F-duct, but it’s still front-of-mind for the engineers.

“We usually set the car up to achieve the optimum lap time, and the way the R30 works with our F-duct should still allow us to achieve good straight-line speeds,” explains Renault’s chief engineer Alan Permane. “It means we can have the downforce in the slow infield corners but still be competitive enough to attack or defend down the straights.”

Finding the sweet spot for the mechanical set-up is a similar story, with a balance necessary to deliver a car that works well in the low- and high-speed sections. “As always, it’s the low-speed corners where the most lap time can be found, so it’s important that your car has good traction,” says Permane. “But with high-speed corners such as Turn 11, which has an apex speed of 230 km/h, the car needs to be responsive and you can’t afford to have a set-up that is too soft. As ever, it’s about striking the right balance.”

It’s those quick corners with the high g-forces that make Interlagos a tough race physically for the drivers. The forces are highest in Turns Six and Seven where the drivers have to endure 4.5g of lateral acceleration for 4.5 seconds. The anti-clockwise layout also subjects the drivers’ necks to the opposite loadings experienced at clockwise circuits for many of the corners. As a result, don’t be surprised to see extra cockpit padding appear on the drivers’ headrests to help them through the 71 laps of the Grand Prix.

On the engine side, the long main straight means that engine power is a critical factor at Interlagos with the cars on full throttle for 16 seconds from the exit of Turn 12 until the braking zone for Turn One. On top of that, all the engines must cope with the effect of running at altitude because the circuit is situated around 800 metres above sea level.

“Running at altitude costs an F1 engine around eight percent of its power,” confirms Remi Taffin, Renault’s head of engine track operations. “Despite losing this power, the altitude actually has a positive impact on the engine because the moving parts suffer less. There is less air entering the engine, which means less pressure and less stress on the pistons, conrods, crankshaft and every moving part.”

The engine engineers will also work hard over the weekend to deliver engine mapping that provides good torque delivery, especially at low revs.

“There are a couple of tricky low-speed corners so the engine needs to be drivable at the lower end of the rev range from 8,000 to 13,000 rpm,” says Taffin. “Getting smooth power delivery will help to ensure a stable car balance and good performance through the twisty middle sector.”

The final challenge of the lap is the long left-hand drag up the hill onto the main straight, which can make it tricky to pick up the last bit of fuel in the tank, especially during low-fuel qualifying runs. “We will need to check the fuel pick-up in free practice,” explains Taffin. “We don’t expect any problems with the fuel system we have been running, but it’s better to be safe than sorry.”
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pelaamisikkuna

Lähtöjärjestys:
Koodi:
Brasilian GP:n lähtöjärjestys:
1.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth 1.14,470
2.  Sebastian Vettel   RBR-Renault         +1,049
3.  Mark Webber        RBR-Renault         +1,167
4.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes    +1,277
5.  Fernando Alonso    Ferrari             +1,519
6.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth   +1,733
7.  Robert Kubica      Renault             +2,082
8.  Michael Schumacher Mercedes GP         +2,455
9.  Felipe Massa       Ferrari             +2,631
10. Vitali Petrov      Renault             +3,186
11. Jenson Button      McLaren-Mercedes
12. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari
13. Nico Rosberg       Mercedes GP
14. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari
15. Nick Heidfeld      BMW Sauber-Ferrari
16. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes
17. Timo Glock         Virgin-Cosworth
18. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth
19. Sebastien Buemi    STR-Ferrari *
20. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth
21. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth
22. Adrian Sutil       Force India-Mercedes *
23. Christian Klien    HRT-Cosworth
24. Bruno Senna        HRT-Cosworth

* lähtöruuturangaistus edelliskisan kolaroinnista.
Kisan tulokset:
Koodi:
Brasilian GP:n lopputulokset:
 1.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault   1.33.11,803
 2.  Mark Webber        Red Bull-Renault        +4,243
 3.  Fernando Alonso    Ferrari                 +6,807
 4.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes       +14,634
 5.  Jenson Button      McLaren-Mercedes       +15,593
 6.  Nico Rosberg       Mercedes               +35,320
 7.  Michael Schumacher Mercedes               +43,456
 8.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    - 1 kierros
 9.  Robert Kubica      Renault              - 1 kierros
10.  Kamui Kobayashi    Sauber-Ferrari       - 1 kierros  
11.  Jaime Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari   - 1 kierros
12.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes - 1 kierros
13.  Sebastien Buemi    Toro Rosso-Ferrari   - 1 kierros
14.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    - 1 kierros
15.  Felipe Massa       Ferrari              - 1 kierros
16.  Vitali Petrov      Renault              - 1 kierros
17.  Nick Heidfeld      Sauber-Ferrari       - 1 kierros
18.  Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth     - 2 kierrosta
19.  Jarno Trulli       Lotus-Cosworth     - 2 kierrosta
20.  Timo Glock         Virgin-Cosworth    - 2 kierrosta
21.  Bruno Senna        HRT-Cosworth       - 2 kierrosta
22.  Christian Klien    HRT-Cosworth       - 6 kierrosta

Keskeyttäneet:
Lucas di Grassi     Virgin-Cosworth      62 kierrosta
Vitantonio Liuzzi   Force India-Mercedes 49
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tjaa bbc:eelt tulee jo feediä =)... Toivottavasti ei pätkisti kun kisa alkaa ja enemmän katsojia tulee linjoille... Vaihteeks tulee sivujen kautta kateltua.

Edit : ei tullutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itse veikkaan yhdeksääsataa viestiä eli kauden pohjia.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Button oli joutunut aseellisen ryöstöyrityksen kohteeksi. Onneksi ei ollut käynyt mitään, ja olivat päässeet autolla pakenemaan.

Saattaa hieman vaikuttaa keskittymiseen...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hienosti Eki yleisti Brassi yleisön tietämyksen." Ei tää porukka varmaan tajuu missä mennään". :D Hyvin sä Eki vedät.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Toivotaan tylsää kisaa, niin ei tarvii koko iltaa refreshaa tätä threadia uusien viestien takia.

Ehtis jotain pientä vetoakin viel heittää...Ai kun jännittää taas.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Hamiltonilta hyvää juttua liittyen vaarallisuuteen ja aiempien aikakausien HC-kuljettajiin. Tuollaisen asenteen toivoisi yleistyvän.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
BBC:n pre race lähetys:

Repeilen tässä hamiltonille, alan oikeasti pitää tuosta suklaan värisestä vesselistä. Olkoonkin mitä tapahtui 2007 rookie kaudella kovien paineiden alla niin täytyy sanoa että on miehessä paljon hyvääkin F1-kuljettajana.

Nähdessään fernandon peileissä kilpailuvietti kuuleman nousee kokonaan uudelle tasolle. Samassa puhui Korean kilpailusta että olisi halunnut aloittaa kilpailun sateessa hakien "vanhojen aikojen hard core fiilistä" :alppu:
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Hülkenberg kolaroi takasuoralla Vettelin ulos kisasta ja Webber keskeyttää kärjestä kuusi kierrosta ennen maalia moottorivikaan. Alonso voittaa ja Hamilton tulee toiseksi. Fernando juhlii mestaruutta Santander-valojen loistaessa. Ketjun pituus on puolilta öin 47 sivua, joista viimeiset 40 pelkkää kiroilua.

Toivottavasti ei.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hamiltonista olis helposti voinut tulla vaikka monen lempikuski kaudella 2007, jos asetelmat ei olis ollut koko Suomen Kimi vs iso paha Mclaren. No melko ymmärettävistä syistä Hamiltonin suosio tipahti aika pohjalle, mutta itselleni on ihan siedettävä kaveri nykypäivänä, kunhan tyttis ja faija pysyvät pois tv-ruudusta.

Ajaa viihdyttävästi, yrittää aina, eikä ole mikään mamman poika, niinkun tuntuu moni muu gridin kavereista olevan. Melkeen toivon Vettelin mestaruuden jälkeen eniten voittoa Hamiltonille.

Harmittavan huono Mclaren vaan ollut, niin Hämis ei oo päässyt kiusaamaan Ferrareita eikä Red Bulleja. Toivottavasti tänään vauhtia löytyy ja haastaa Alonsoa oikeen kunnolla. Hamiltonin on pakko kuitenkin onnistua, jos mielii mestaruuden voittaa eli romua voi tulla jopa Alonson kanssa, jos kumpikaan ei tajua antaa periksi.

EDIT. No okei, ei ehkä lempikuski. Olihan Hamiltonin jutut aivan h*lvetin ärsyttäviä sillon alussa. Mutta kuitenkin siedettävämpi mitä se nyt oli ja tosiaan nykyään kasvanut fiksumman oloseks kaveriksi eikä aiheuta enää naurua ja häpeää, niin kun pari-kolme kautta sitten.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Globon (BRA) pre-race lahetys

Barrichello ihan tuhinoissaan selittaa miten yrittavat tulla maaliin ennen Force Indian autoja.

Eilisen sateen ansioksi pisti hyvat sijat aika-ajossa ja tanaan tavoitteena vahintaan 5-6 sijat!

Bruno Senna: Jos jumala suo, niin São Paulosta jatketaan hyvissa tunnelmissa Abu Dhabiin. Interlagoksessa aina kiva kisata kun kannustajajoukot on aina taysilla mukana. Tanaan tavoitteena tehda paras tulos mika talla autolla (HRT) on mahdollista.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Klienin auto jää varikon ulostuloportille. Ilmeisesti Hispaniaa hinataan parhaillaan varikolle, mutta miehen osallistuminen kilpailuun näyttää äärimmäisen epätodennäköiseltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kovalainen aloittaa näemmä 19 ruudusta eli tuo rangaistusten jakelukin selvisi.
Maikkari sanoo 20. ruutu, joten ilmeisesti Buemin rangaistus käsiteltiin ensin (eli tipahti juuri Heikin eteen. Jos Sutilin rangaistus olisi käsitelty ensin, Buemi olisi tippunut Kovalaisen taakse.

-Edit- Ja niin sanoo Live Timingkin.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
BBC:n pre race lähetys:

Repeilen tässä hamiltonille, alan oikeasti pitää tuosta suklaan värisestä vesselistä. Olkoonkin mitä tapahtui 2007 rookie kaudella kovien paineiden alla niin täytyy sanoa että on miehessä paljon hyvääkin F1-kuljettajana.

Nähdessään fernandon peileissä kilpailuvietti kuuleman nousee kokonaan uudelle tasolle. Samassa puhui Korean kilpailusta että olisi halunnut aloittaa kilpailun sateessa hakien "vanhojen aikojen hard core fiilistä" :alppu:
Hieno asenne! :ahem:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin se vaan on, että kun joskus hieman toivoo jonkun voittavan. Niin nyt saa itsensä kiinni niinkin turhamaisesta ajatuksesta kuin toivomasta ettei vain joku tietty kuski kisaa voita. :tongue:
 
Ylös