Kausi 2010- mitä jäi käteen?

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Niin, millaiset fiilikset jäi tästä kaudesta? Availen vaikkapa yksinkertaiseen tyyliin plussilla ja miinuksilla:

+ Red Bull ja Vettel: hämmentävää miten näin ylivoimainen auton ja kuljettajan kombo voi olla näinkin sympaattinen ja mielenkiintoinen. Tallin ja Vettelin kämmäykset tietysti sopivasti tasoitti pakkaa niin homma säilyi kiinnostavana ja kuljettajien maailmanmestaruus tuli loppupeleissä jopa altavastaajan asemasta. Ja eihän tuo ylivoima mitenkään musertavaa ollut, aina silloin tällöin McLaren tai Ferrari tuntui sopivan tietylle radalle parhaiten.
+ Erittäin jännittävä MM-taistelu: viisi kuskia pitkään realistisilla mahdollisuuksilla mestaruuteen, viimeisessä kisassa vielä 3-4, harvinaista herkkua tämä. Ja jotenkin tuntuu olevan sääntö eikä poikkeus, että kausi päättyy draamaan, hemmetin hienoa :)
+ Hyviä kisoja oli kauden mittaan paljon. Listaisin niitä tähän jos muistini ei olisi niin huono. Joka tapauksessa suurin osa kisoista piti hyvin otteessaan, ja kausi oli hyvin monipuolinen kokonaispaketti.
+ Button: omissa ajatuksissani kuittasin Buttonin kutakuinkin tuurimestariksi viime kauden jälkeen. Tällä kaudella hän kuitenkin osoitti olevansa kovan luokan tekijä, vaikka Buttonin tapa viedä kisaviikonloput läpi poikkeaa hyvin paljon muista. Piti jäädä täysin Hamiltonin jalkoihin, näin ei käynyt. Mukava olikin nähdä Abu Dhabissa kolme ansaittua mestaria yhtä aikaa pallilla.
+ Nico Rosberg: tasaisen vahvaa suorittamista. Mestaruusainesta kunhan talli osuu kohdalleen :ahem:

- nämä v***n Tilke- radat, näillä mennään seuraavat 50 vuotta…
- uudet tallit melkoista kuraa. 0 pistettä vaikka niitä olisi nykyään jaossa 10 ensimmäiselle.
- Suomalaisittain näissä kisoissa ei enää ole oikein mitään. Minulle ainakin on aivan yksi lysti että onko siellä joku maailman nopein Heikki sijalla 15 vai ei. Kauden paras suomalaishetki taisi olla ”palomies Kovalainen”.
- Schumacher: no, pieleenhän se meni. Kaikesta huolimatta en ole valmis kuittaamaan comebackia epäonnistuneeksi ennen ensi kauden alkukisoja. Sinänsä yksikin voitto riittää.
- heh, Massa

Yhteenvetona niin hyvä kausi kuin mitä nyt näillä Tilke-radoilla ja tällä suomalaispanoksella voi olla :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ensimmäinen huomio on, että vaikka massiivinen kampanja pidettiin syksyllä siitä, että Alonso on mies paikallaan korvaamaan Kimin - niin pieleen meni. Kuten jokainen itse ajatteleva näki, Ferrari otti rahaa ja sai kuskin kylkijäisenä. Ok - maailma on tälläinen, mutta tuo Ferrarin mollauskampanja kääntyi nyt monen iloksi itseään vastaan. Matkan varrella tuntunut kuvotus Massan kohtelusta ja Alonso-hypetyksestä voidaankin nyt vääntää leveän vanhingoniloisen hymyn taakse.

Toinen, että vaikka pisteuudistus oli joiltain osin teennäinen - niin se toimi kuitenkin melko hyvin.

Tervetullut on myös suuntaus, ettei Ferrari ole FIAn erityissuojeluksessa. Vaikkakin tallimääräys jäi rankaisematta.

Isot macLaren ja Ferrari saivat nyt yhden ison vierelleen: Red Bull.

Red Bull uskalsi olla oma itsensä ja vielä allekirjoitti sen ironian, että ilman tallipeliä ja juonimista voi voittaa puhtaasti ja suoraselkäisenä. Ilahduttavaa moraalia moraalittomaan maailmaan.

siinä pari päällimmäistä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Hyvä voitti pahan ! Mailmassa on siis vielä jotain hyvää olemassa ! Kaikkea ei onneksi vielä saa rahalla ;)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Red Bullin "ylivoima" oli aika lailla suurempi aika-ajoissa, kuten paalupaikkojen määräkin osoittaa. Oliko sitten sen moottorinohjauksen tulosta vai mitä, mutta ei kisoissa mitään murskaavaa ylivoimaa ollut edes vauhdillisesti. Kauden suurin voittomarginaali oli Webberin 24 sekuntia Barcelonassa. Toki turva-autot aina voivat sotkea pakkaa, mutta kauden kisoista 10 oli kuitenkin sellaisia, missä turva-autoa ei ollut pl. kilpailun ensimmäinen kierros (esim. Abu Dhabi)

Kauden ekan kisan jälkeen nousi aikamoinen älämölö siitä, että tankkauskiellon takia kisa oli tylsä, mutta kauden edetessä ne puheet pystyi hyvin unohtamaan. Itse en ainakaan kaivannut tankkauksia koko kauden aikana.

Mestaruuskamppailu oli hieno, ja todella monivaiheinen. Kaikki kärkikuskit tekivät virheitä, Button oli varmin mutta samalla kuitenkin hitain. Yleisesti varmimpana kuljettajana kauden aikana pitäisin kuitenkin Nico Rosbergia.

Nico tosiaankin vei Schumia aika selvästi. En itse toki odottanut Schumin taistelevan mestaruudesta, toisin kuin eräät, mutta en nyt lähellekään näin huonoa kautta odottanut. Ei yhtään palkintosijaa kertoo aika paljon kaudesta.

Kamui Kobayashi säväytti monessa kisassa, ja vaikkakin virheitä tuli, hienoilla ohituksilla varsinkin Valenciassa ja Suzukassa saa hyvin anteeksi.

Uusista talleista ei juuri mihinkään vauhdillisesti ollut. Oli oikeastaan heti selvää, että paremmuutta ei ratkaista niinkään sillä, kuka on useimmin nopein, vaan kuka sattuu olemaan sillä kertaa nopein, kun kärkiautoja jää matkan varrelle eniten. No, Lotus oli usein nopein ja myös Suzukassa, kun seitsemän vanhojen tallien kuskia keskeytti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Käteen jäi se, että välitankkauskielto on hyvä asia kisatapahtumien kannalta. Eipä sitä tarvinnut toivoakaan kuin siitä asti kun ykkösiä rupesin katsomaan. Slickist on myös edelleen hyvä asia, vaikka ne tulikin jo 2009. Renkaanvaihtopakko on ollut aika teennäinen sääntö sen jälkeen kun kuskit oppivat säästelemään renkaitaan. Alkukaudella puhuttiin jopa kahdesta renkaanvaihdosta, mutta nyt loppukaudesta kovemilla ajetaan ongelmitta koko kisa, ja pehmeämmilläkin puoli kisaa. Ehkä olisi parempi, että kisassa saisi käyttää vain yhtä laatua, sitä millä aika-ajossa tehtiin nopein kierros. Ohittaminen on edelleen vaikeaa, mutta taktiset kuviot hieman helpottavat sitä, sillä varikolla käynti ei hidasta vauhtia vaan antaa sitä lisää. Ja muutenkin varikon kautta ohittaminen ei ole niin itsestään selvää, että se onnistuisi vain pysymällä radalla. Uudet budjettiluokan tallit eivät olleet niin surkeita kuin pelkäsin. Eivät jääneet kierroskaupalla kärjelle. Ainoastaan HRT:llä tekee tiukkaa 107% säännön kanssa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
+ Sympaattisin talli vei mestaruuden.
+ Ferrari oli mestaruustaistelussa mukana aivan viime metreille saakka, joten ensi kauden autosta on odotettavissa täyttä sutta ja sekundaa, kun kehitystyö on jouduttu priorisoimaan tämän vuotiseen autoon.
- Aika vähän oli Kimi Räikkösiä kisoissa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
+ Red Bullit eivät saaneet ylivoimaisen viittaa päälleen, kuten viime vuoden ihmeauto Brawn.
+ Hamilton. Hamiltonista on alettava pitää: hän osaa ohittaa. Hän on melkein jokaisessa tilanteessa pirteä ja luotettava. Oli mulle pitkään iso sukka nieltäväksi.
+ Webber. Kyllä Webber ansaitsee kaikesta huolimatta ison hatunnoston wonder boyn ja lopettamispekulaatioiden välissä. Aussien mielenkiinto lajiin palkittiin vihdoin mestarikandidaatilla.
+ Vettelille vielä iso plussa. Todella sympaattinen ja mukavasti jääräpäinen kaveri.
+ Nico Rosbergin vauhdille.
+ Robert Kubicalle.

- Schumacherin paluulle iso plussa, muttei Schumacherin paluun tyylille. Kaikesta huolimatta toivon hänen jatkavan vielä yhden, kahden vuoden. (Olipa muuten outoa nähdä Norbert Haug kauhistelemassa Schumacherin kolarille - siis ei siksi, etteikö kolari olisi ollut järkyttävä. On vaan ylipäätään outoa nähdä Norbert, joka on kiljunut Häkkisen ja Räikkösen suorituksille ja avoimesti pilkannut Ferrarin ykkösnyrkkiä, nyrpistelevän nykyään nenää, kun Schumin mylly hengästyy.)
- Jenson Button. Vaikkei kukaan odottanutkaan häneltä mitään, niin suokaa anteeksi, ajoi hän silti tylsästi ja yllätyksettömästi. Muutaman voiton jälkeen hän latistui ja ontui liian usein.
Miksi hän ansaitsisi paikan McLarenilta, tuolta "tasa-arvon" tallilta? Koska hän on britti? Koska hän on ex-maailmanmestari? Tilaa paremmille.
- Massa. Nyyh. Heh. Jos vain märissä unissani Massa ei olisi koskaan loukkaantunutkaan ja hiljainen tyylikäs sivuhivutus olisi tehty hänelle eikä Räikköselle... mitä olisikaan ollut Ferrarin vuosi 2010 Räikkösen ja Alonson kanssa? Vihjailen tuhmia.
- Vitali Petrov. Ei tolla nimellä voi mitenkään olla huonompi kuin Scott Speed!! Huono homma muutenkin venäläiskuskeille. Joita on siis niiiiin paljon.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Yksityistalli voitti jälleen mestaruuden, se on hyvä. Kausi oli kokonaisuutena paras aikohin.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Lähinnä vain plussaa, oikea talli voitti mestaruudet, samoin suosikkikuski.
Kisat (jopa Valencia) oli hyvää viihdettä ja Ferrari ja Alonso tekivät itsestään narrin.
Lisäksi Kovalainen oli oman sarjansa kuningas ja Lotus oli paras uusin tiimi, lisäksi HRT voitti Virginin

Miinuksina oikeastaan vaan, että kausi ei alkanut Ausseista eikä päättynyt Brasseihin. Lisäksi viiminen kisa olis ollut umpitylsä ilman mestaruuskamppailua. Niin ja isona miinuksena Group Lotus, tämän foorumin rataruikuttajat ja Hispanian mollaus.

AD:n ohitusvähyys ei johtunut niinkään radasta vaan siitä, että monet heikommat tallit panostivat suoranopeuteen.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Red Bullin "ylivoima" oli aika lailla suurempi aika-ajoissa, kuten paalupaikkojen määräkin osoittaa. Oliko sitten sen moottorinohjauksen tulosta vai mitä, mutta ei kisoissa mitään murskaavaa ylivoimaa ollut edes vauhdillisesti. .
Mulla oli tuohon RB-relluun sellainen käsitys, että hitaissa ja ylipäätään mutkissa moottorilla saattoi ohjata ohi palotilan lisää ilmaa pakokaasuun ja sitä kautta johdettuna tupladifuun. Tarkoitti suurentunutta d-forcea. Tästä kylläkin seurauksena, niin polttoainekulutusta kuin myös moottorin kestävyysongelmia joten tuota voitiin käyttää lähinnä aika-ajoissa Q3:ssa.

No etu on tietenkin melkoinen jos sillä paransi aika-ajo sijoitusta ja sellaisestakin keskiverto aika-ajajasta kuin Webberistä tuli muutamaan otteeseen hyvä aika-ajaja.

Kisassa tätä pientä etua ei kuitenkaan ollut ja esim Ferrari oli aivan samassa nopeudessa mutta harmikseen siis RB takana.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Rosbergin näytti tänä vuonna mihin pystyy. Näytti et osaa ohittaa, rikkomatta autoaan. Kaverilla on selvästi munaa, jos vauhti pysyy samana hän tulee tulevaisuudessa taistelemaan mestaruuksista. Sit hänen tasaisen varma suorittaminen ansaitsee hatun noston, kauden tasaisin kuljettaja.

Iso plussa Rosbergille :alppu:

Kauden epäonnistujaksi nostaisin Bruno Sennan, tiedän toki että tuon kaliberin autolla ei pysty parhaaseen,silti häviäminen kaikille kolmelle tallikaverille on karvas pettymys mieheltä joka on kuitenkin sukua Ayrtonille...
Toivotaan et pystyy ens kaudella parempaan.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Voisiko tämän kauden tiivistää sananlaskuun: "Joka maksukuskiin (Alonso) tarttuu, se maksukuskiin (Petrov) hukkuu".
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Tämän kausihan oli kuin "Hyvät, Pahat ja Rumat".

Vettelin ollessa hyvä, Alonson paha ja Webberin ruma.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Oli kyllä loppuun asti todella jännittävä kausi. Ferrarin "rypemistä" oli kiva katsoa ja seurata, muutaman vuoden päästä todennäköisesti tästä kaudesta tulee ensimmäisenä mieleen juurikin "yli-jumala" Failonson Massan kiilaus varikolle tultaessa, this is ridicilous huutelut tiimiradioon ja kansainväliset käsimerkit Petroville mestaruuden ratkaisevassa kilpailussa. Ja tietenkin Red bullin saavuttamat molemmat mestaruudet.


Luojan kiitos että Failonso ei onnistunut siinä missä Kimi onnistui. :alppu:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joko on selvitetty ketkä kaikki syö hatullisen paskaa ja kuinka monta kossupulloa on tulossa?
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Joko on selvitetty ketkä kaikki syö hatullisen paskaa ja kuinka monta kossupulloa on tulossa?
Mun muistaakseni se oli "se on kossupullo kaikille jos Vettel ei vie titteliä ja syön hatullisen paskaa jos Schumi on parempi kuin Nico" joten ei ketkään ja 0 :(
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
- nämä v***n Tilke- radat, näillä mennään seuraavat 50 vuotta…
En allekirjoita tätä. Malesia ja varsinkin Kiina tarjosivat hyvää viihdetta, kuten myös Korea. Pelottavinta oli myös se, että Valenciassa sattui ja tapahtui. Ainoastaan Abu Dhabin radalla ohittamisesta ei tullut mitään. Sen sijaan ei-Tilke radoilla ohiteltiin paljon vähemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
+ mielenkiintoisia kisoja
+ paljon ohituksia
+ tasainen mestaruuskamppailu
+ useita voittajia
+ vaihtelevat voimasuhteet
+ uudet tallit
+ Korean rata

- mokailevat kuskit
- hajoilevat autot
 
Ylös