Kausi 2010- mitä jäi käteen?

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
+Jännittävä mestaruuskamppailu
+Paljon jännittäviä kisoja
+Välitankkauskielto ja uusi pistejärjestelmä tuntuivat toimivilta sääntömuutoksilta
+Yeongamin rata yllätti positiivisesti
+Schumacherin paluu
+Kubican reippaat otteet
+Hülkenbergin paalu
+Ferrarin ja Alonson huima loppukiri
+Button ei jäänyt täydellisesti Hamiltonin varjoon
+Italian GP ja Alonson voitto oli upeaa todistaa paikan päällä

-"Väärä" kuski voitti mestaruuden
-Uusien tallien mukana olo oli tietysti sinänsä hyvä asia, mutta niiden kilpailukyky oli erittäin heikkoa, eikä merkittävästi parantunut kauden edetessä
-Hispanian kuljettajanvaihtopelleily
-Todellisten yllätysvoittajien puuttuminen
-Red Bullin ylivoima
-Mercedeksen heikko suorituskyky ja sitä kautta myös Schumacherin vaisu paluu
-Massan vaisut suoritukset

Tuossa nyt ainakin jotain mietteitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta eikö kilpaurheilu ole itsessään juurikin onnistumisten ja epäonnistumisten tasapainottelua? Pelkistä onnistumisista koostuva kilpaurheilutapahtuma ei ole tapahtumana kovin kiinnostava.
Ei, kilpaurheilu on onnistumisten tavoittelua.

Sadan metrin juoksussa kaikki kilpailijat onnistuvat usein pääsemään maaliin kaatumatta tai välineiden hajoamatta. Silti monet kokevat sen mielenkiintoiseksi. :p Ymmärrän kyllä että epäonnistumiset luovat viihdearvoa katsojille (ja vahingoniloa kanssakilpailijoille), mutta ne ovat silti ei-toivottuja ja niistä pyritään eroon. Siksi miinusmerkki.

-Edit- Tuskin tälläkään foorumilla on hirvittävästi plussia annettu Häkkisen ja Räikkösen moottoriongelmille tai ulosajoille.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei, kilpaurheilu on onnistumisten tavoittelua.
Sitähän se on kilpailijan näkökulmasta. Mutta siitä kovasti mainostamastasi neutraalista näkökulmasta, kokonainen urheilutapahtuma rakentuu juurikin onnistumisten ja epäonnistumisten vaihtelusta.

Jokainen (yksinkertaistaen) lähtee kilpailemaan tavoitteenaan olla paras. Eli normaalissa tilanteessa kaikki paitsi yksi epäonnistuvat tavoitteessaan jossakin määrin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Itse olen kyllä pettynyt myös tulokastallien paikallaan polkemiseen. Joku tilastonikkari on varmaan tutkinut kierrosaikoja, mutta itsellä fiilis, että alun pikkuparantamisen jälkeen, on poljettu paikallaan, ei hyvä.
Tilastonikkari vahvistaa fiiliksesi. Ennen kautta oli varmasti turhan optimistinen käsitys siitä, miten paljon uudet tallit pystyisivät autojaan kehittämään kauden aikana.

Virgin oli ainoa, jolla oli edes jossain määrin aikaa suunnitella autoaan. CFD oli pieni kysymysmerkki, eikä vähäinen testaus ainakaan auttanut asiaa. Sitten tuli bensatankkisekoilu ja lopulta loppui rahat. Lotuksella oli kiire, ja auto oli sen mukainen. Talli sai sitä kuitenkin kehitettyä, mutta lopulta vissiin todettiin ettei tuohon saippualaatikkoon kannatta tuhlata tämän enempää rahaa. Puhtaalta pöydältä ensi kauteen. Hispanialla oli koko kauden käytössään ne kaksi Bahrainissa nähtyä keskeneräistä Dallaraa, eikä niitä kehitetty lainkaan.

Tämä kausi meni treenaillessa, mutta ensi vuonna on jo pakko tulla tuloksia. Ja miksi ei? Lotus osti puoli autoa Red Bullilta. Wirth on taas vuoden verran viisaampi CFD:nsä kanssa ja Marussia diili varmistanee täysipainoisen kehitystyön. Mä ainakin olen luottavainen tämän kolmikon vauhdista ensi vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ei kai kukaan oikeasti tulokastalleilta mitään erityisempää odottanutkaan. Ensi vuonna täytyy skarpata.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Itse odotin Lotukselta aika paljon.
No juu, sama tähän. Kyllä tuon rämpimisen nyt kuitenkin jokseenkin ymmärtää. Jos joku noista nousee oikeasti keskikastiin ensi kaudeksi, niin eiköhän se Lotus ole.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Kaiken kaikkiaan hieno ja mielen kiintoinen kausi aikoihin, vaikka ei suomi poikia kärjessä ollutkaan. Uusi pistelasku järjestelmä näyttää toimivan, toivottavasti sitä ei lähi tulevaisuudessa paljon muutella.
Kauden alussa itse uskoin että ferrari ei tule pärjäämään tällä kaudella, ja kieltämättä TOIVOINKIN sitä jostain syystä. Ihmeellisen nousun he kuitenkin tekivät ja saivat aikaan jonkinlaisen trillerin.
Alonson toiminta "tuomion" saaneena oli jossain määrin ymmärettävää mutta EI missään tapauksessa hyväksyttävää(arvostus meni mieheen).
Odotellaan ensi kaudesta samanmoista ja rellun koneista Heikille lisää vauhtia!
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Omat mietteet:

Täytyy myöntää että viime kautta en niin intensiivisesti seurannut , mutta tämä kausi sai syttymään f1:siin taas kunnolla , tuli jopa tännekkin rekisteröidyttyä =).

+Vettel: kertakaikkisen nopea kaveri ja noinkin nuorena hallitsi paineet tärkeällä hetkellä.
+Red Bull: Upeaa , kun yksityistalli missä on hyvä meno voittaa ja mikä auto :eek!:
+Hamilton : Ennen en niin kaverista piitannut , mutta kaverin kilpailuvietti yms sai minut pitämään hänestä.
+Webberin tason nosto ja oman tyylinsä pitäminen , sai minun sympatiat ja loppupeleissä ihan hauska tyyppi muutenkin.
+Kubica , toivottavasti ensi kaudeksi rellu saa vielä paremman auton kasaan.
+Koba , on se vaan tavan kamikaze , hyvällä tavalla.

+/-Uudet tallit , toivat oman mielenkiinnon , harmi vaan ettei pistesijojen muodossa.
+/- Button , jostakin syystä sai mun sympatiat , ajoi tasaisen kauden (jokseenkin hieman tylsän)
+/-Tilkeringit , en pidä niistä , mutta tänä vuonna niilläkin tapahtui. Korea vaikutti ihan hyvältä radalta
+/-Alonso , niin paljon kun kaveri vituttaakin , niin on kuitenkin antanut paljon keskustelun aihetta ja ajoi ihan hyvän kauden tuntuu kaveri sopivan hyvin italialaiseen talliin ja mielestäni tarvitaanhan fykkösiin vähä ylitunteiluakin =D
+/-Maksukuskit , like back in the days... Niin hyvässä kun huonossa.

-Monsuunirenkaiden puute.
-Turva-alueet.
-Saksan gp...
-Liian kestävät kumit
-Maikkari (onneksi puolet kaudesta tajusin katsoa bbc:eeltä)
-Santander

Noiden lisäksi on paljon yksittäisiä miinuksen ja plussien aiheita , mutta en jaksa kaikkia luetella.

Kaikenkaikkiaan jännittävä ja hyvä kausi. Välillä melkein pasko housuun , välillä huusin melkein kurkku suorana ilosta , välillä vitutuksesta ,välillä ilosta, välillä oli iho niin kananlihalla että pallikarvatkin muuttuivat tikkusuoriksi.

Tälle kaudelle :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse odotin Lotukselta aika paljon.
Odotin huhutuilta merkittäviltä Lotuksen aeropäivityksiltä suht paljon, mutta niitä ei koskaan tullut, vaan saippualaatikko jäi saippualaatikoksi. Mitä vähän siipiä modattiin.

Tätä nyt käytettyä malliahan ei varsinaisesti edes "suunniteltu", vaan kasattiin vain toimivat perusosat yhteen ja piirrettiin niihin kuori päälle. Osia ei mitenkään suunniteltu tiettyyn autoon vaan olivat "hyllytavaraa". Muuta ei lyhyen valmistautumisajan takia oikein ehtinyt tehdä.

Ponttoonit piti mennä keväällä uusiksi niihin erityisesti muotoiltujen jäähdytinritilöiden myötä, mutta kyseistä päivitystä ei koskaan tehty, vaan se siirrettiin ensi kauden malliin. Siipiä sentään pystyi uusimaan pistämättä koko runkoa uusiksi.

Eipä silti, en minä muistaakseni silti odottanut Lotuksen nousevan hitaimpien vanhojen tallien tasolle, vaan vain lähemmäs niitä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minun mielestäni termiä "yksityistalli" ei voi käyttää Red Bullin tapauksessa. Totta, tiimiä ei omista autonvalmistaja, mutta kaukana yksityistallista se on, kun omistajana on yksi maailman suurimmista juomanvalmistajista.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Minun mielestäni termiä "yksityistalli" ei voi käyttää Red Bullin tapauksessa. Totta, tiimiä ei omista autonvalmistaja, mutta kaukana yksityistallista se on, kun omistajana on yksi maailman suurimmista juomanvalmistajista.
Eipä sitten Virginkään ole "yksityistalli", kun omistajana on yksi maailman suurimpia lentoyhtiöitä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
PDF-dokumenttina julkaistussa "Lotus Racing Notes"-julkaisussa Mike Gascoyne kertoi ennen Barcelonan kisaa autoon tulevista päivityksistä:
"With the current spec of Formula One™ cars the two key areas are double-diffuser and front wing, so those are the two main areas we've been looking to improve," explains Gascoyne. "We've also made big upgrades to the brake ducts and sidepods."

"On pure aero terms, the package will be worth about one second. I would imagine this will leave us in the same position as we were in for the first four races, but instead of being 1.5 seconds off the pace we'll be 0.5 off. But we will be ahead of Virgin and HRT."

"Will we qualify higher up the grid? Probably not, but we'll be racing the cars in front rather than the ones behind."

Mike believes that the sensible approach is to put more resources into designing next year’s car, rather than try to develop the T127 too much this summer.

"There's an argument for saying that, once we're in that position [ahead of all the other new teams and on pace with Sauber and Toro Rosso], we should now concentrate on next year's car. We want to finish in the top ten because that's worth money. Will we beat Toro Rosso and Sauber? Probably not, but who cares if we qualify 15th or 17th? Better to focus on 2011 so we can look at qualifying in the top ten 12 months from now. We need to take a long term view in order to take this team where we want to be."

"It's a balancing act, because we want to look like we're moving forward now, but we want to make a big step forward in 2011. So that's our priority and [Team Principal] Tony Fernandes agrees with this approach."

SIDEPOD INLETS
"The sidepod inlets are heavily modified. Again, we had to make decisions on side-impact tubes, engine cooling etc without having done any proper aero or engine testing. So basically we had to design a generic sidepod inlet. The actual inlet itself doesn't look so different but the bottom floor and turning vane are extensively modified."

BRAKE DUCTS
"One of the problems with being a new team and starting our aero program very late was we had to be very conservative on the brake ducts, because with no-refueling and therefore very heavy cars, the braking requirement was always going to be a lot heavier. With limited information and wind tunnel testing we had to take a very conservative approach, especially in Bahrain which is very heavy on brakes. We did it right because we encountered no problems, but we were giving away a lot of aero performance in the front and rear brake ducts. They might not look like much but, of our upgrade package, the brake ducts are 20 percent. They're a massive step forward."

BODYWORK
"The actual bodywork won't look any different. There's no real gain to be made there. We created a car with a lot of margin for cooling etc and at the launch a lot of journalists commented that the bodywork was conventional and a bit chubby. I was keen to slim it down, but for the cost of building a new body we would rather put that money into areas that will see a much greater return – like the areas outlined here for our Barcelona upgrade."

REAR WING
"We will be introducing a new rear wing, but that's probably going to miss Barcelona. It won't have an F-Duct because we've just got other areas to tackle. Plus an F-Duct means weight high up at the rear and we want weight down low and at the front, so that's not an area we're chasing."

DIFFUSER
"We've got a totally new diffuser and floor which will dramatically improve airflow."

FRONT WING
"The new front wing is an entirely different concept to the old one. It's very heavily modified and obviously that has a dramatic impact on the flow around the car downstream. So we've changed the front brake ducts too. The front wing is the one part everyone will noticed has changed."
Suurin osa muistakin talleista toi Barcelonaan merkittävän aerodynamiikkapäivityksen, joten Lotuksen päivitys ei ollut ehkä ihan niin näkyvä kuin Gascoynen ennakkopuheet antoivat odottaa. Ero muihin uusiin talleihin kasvoi kuitenkin selvästi ja ero "vanhoihin" talleihin kutistui, Red Bullia lukuunottamatta. Red Bull näytti Barcelonassa parantavan vauhtiaan enemmän kuin muut tallit, mutta Lotus paransi vauhtiaan toiseksi eniten.

Silverstonen kisaan Lotus toi pienemmän aerodynamiikkapäivityksen ja vaihtoi joitakin auton osia kevyempiin. Siitä eteenpäin suunnittelutyö keskittyi kokonaan ensi kauden autoon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ponttoonit piti mennä keväällä uusiksi niihin erityisesti muotoiltujen jäähdytinritilöiden myötä, mutta kyseistä päivitystä ei koskaan tehty, vaan se siirrettiin ensi kauden malliin. Siipiä sentään pystyi uusimaan pistämättä koko runkoa uusiksi.


Muuttuiko Lotuksen takaosan aerodynamiikka? Vastaukset braille-kirjoituksena osoitteeseen F1-Forumin Webslave, Sokevan tehdas.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
YouTubessa sattui silmiini tällainen audio-visuaalinen tiivistelmä kauden 2010 kohokohdista. Kovalaisen Heikkikin siellä muutaman kerran vilahtaa. :)
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
+ mielenkiintoisia kisoja
+ paljon ohituksia
+ tasainen mestaruuskamppailu
+ useita voittajia
+ vaihtelevat voimasuhteet
+ uudet tallit
+ Korean rata

- mokailevat kuskit
- hajoilevat autot
Itse pidän siitä kun autot hajoilee ! Näyttäviä moottoririkkoja on ikävä. Niitä saisi olla enemmän. Mikäs sen komeampi näky kun ajettaisiin pimeässä ja alonson ferrarin mylly iskisi 3 metrisiä liekkejä ;)
 
Ylös