Verotuspolli, parte três, veronkevennykset

Mistä pitäisi keventää


  • Äänestäjiä yhteensä
    17

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Pienituloisten veroja pitäisi keventää. Alv:hen ei tarvitsisi koskea, koska sitä on vekslattu suuntaan jos toiseen tässä viime aikoina. Niin ja urheiluvälineiden veroja voisi hilata alaspäin, kuten myös kevyttuotteiden.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Mä kohdistaisin kaikki veronkevennykset arvonlisäveroon. En edes vetänyt kotiinpäin ja valinnut pienituloisten veronkevennystä, koska ei tää mun tämänhetkinen veroprosentti (15%) liian suuri ole.

Meilläpäin on kuntakin älynnyt, ettei tänne lisää asukkaita saada veroprosenttia nostamalla. Itse asiassa täällä oli ainakin jossain vaiheessa maakunnan suurin työttömyysprosentti ja pienin veroprosentti. Muuttotappio on kuitenkin kääntynyt hienoiseksi muuttovoitoksi, kun tontteja on kaavoitettu lisää ja toivottavasti väki lisääntyy, kun rakenteilla/suunnitteilla olevat kerrostalot valmistuu.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pienituloisten veroja pitäisi keventää. Alv:hen ei tarvitsisi koskea, koska sitä on vekslattu suuntaan jos toiseen tässä viime aikoina. Niin ja urheiluvälineiden veroja voisi hilata alaspäin, kuten myös kevyttuotteiden.
Kevyttuotteet saisi puolestani kieltää.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Vastasin melkein kaikki kohdat, no esim. kiinteistöveroa ei tarvitse välttämättä nyt ainakaan ekojen joukossa alentaa. Pääomaverotuksen ja yhteisöverojen sekä ylipäänsä pk-yrittäjiin kohdistettujen verojen kevennys on ensiavroisen tärkeää talouden dynamiikan ja työpaikkojen syntymisen kannalta.

Koko kansantalous eri voi pyöriä nykyiseen kolhoosityyliin, eli että siirrellään näennäisesti virkamieheltä/julkisen talouden instituutiolta toiselle rahoja (karrikoiden) ja mistään ei varsinaisesti teetätetä lisää rahavirtaa Suomeen. Nyt yritysten vaikea toimia Suomessa kannattavasti ja houkutus suuri siirtää toimintoja ulkomaille kevyemmän verotuksen piiriin= tätä tapahtunutkin paljon.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nyt yritysten vaikea toimia Suomessa kannattavasti ja houkutus suuri siirtää toimintoja ulkomaille kevyemmän verotuksen piiriin= tätä tapahtunutkin paljon.
Verotus yksistään ei aja varmaan yhtään yritystä Suomesta. Yrityksen sijainnin valintaan vaikuttaa moni asia logistinen sijainti, ammattitaitoisen työvoiman saatavuus ja kustannukset ja moni muu asia. Ei yritysverotus Suomessa kansainvälisesti vertailtuna niin paha ole.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Ihan vaan tiedoksi "veroexperteille":rolleyes: ( ainakin pollin laatija, ja 4 muutakin... jaskaa kyllä ihmettelen tuossa joukossa...
esim Wikipedia
Varallisuusvero, aikaisemmin omaisuusvero oli Suomessa veroa, jota maksettiin omaisuuden mukaan. Muissa maissa varallisuusverolla voidaan tarkoittaa myös muun muassa kiinteistö-, perintö-, lahja- tai pääomaveroa.

Suomessa varallisuuden perusteella maksettiin omaisuusveroa vuodesta 1920 lähtien.[1]. Kun verolakeja vuonna 1974 uudistettiin, sen nimi muutettiin varallisuusveroksi.[2] Varallisuusvero lakkautettiin vuoden 2006 alussa, jolloin sitä koskenut laki kumottiin.[3] Varallisuusvero poistettiin, koska vuonna 2004 työehtosopimusneuvottelujen yhteydessä Vanhasen I hallitus oli tehnyt lupauksen työnantajille asiasta – asiaa ei kuitenkaan sovittu kolmikantaisesti[4].
Tuloveroja hieman alas, varainsiirtoveroja voisi muokata, ns Tobinin veroa valuutanvaihtoon voisi laajentaa pörssikauppaan,, jotain 0,05 % tms ei "säästäjää" paljon hetkauttaisi, kenties hieman keinottelijoita? Siitä saatavat varat globaaleihin kehitysmaatoimintaan yms ilmastoasioihin
 
Viimeksi muokattu:

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Veromietteissä kannattaa vilkuilla aluksi hieman vaikka valtion tulo-ja menoarviota.
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/vm_2011.html

Taitaa taulukkomuoto hajota kopsatessa:

11. VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT

Selvitysosa:

Veropolitiikan linja

Veropolitiikan keskeiset tavoitteet ovat

työllisyyden edistäminen työn verotusta keventämällä
työvoiman liikkuvuuden ja kohtaannon parantaminen
verotuksen oikeudenmukaisuuden lisääminen
yrittäjyyden, osaamisen, kotimaisen omistajuuden ja säästämisen edistäminen
ympäristönäkökohtien painottaminen ja
harmaan talouden torjuminen.
Työn verotusta on kevennetty merkittävästi ja verotusta kehitetty työvoiman liikkuvuutta edistäen. Verotuksen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi on korotettu pienituloisille kohdentuvaa perusvähennystä sekä alennettu elintarvikkeiden arvonlisäveroa. Alkoholijuomien ja tupakan valmisteveroja on korotettu.

Talouskriisi on muuttanut veropolitiikan toimintaympäristöä

Syksyllä 2008 alkanut talouskriisi on kaventanut veropolitiikan liikkumavaraa huomattavasti. Vuoden 2009 verotuksessa painotettiin elvyttäviä toimenpiteitä mm. kohdentamalla lähes koko hallitusohjelman tuloverokevennysvara vuodelle 2009. Elvyttäminen jatkuu vuonna 2010, mutta samalla kiinnitetään huomioita verokertymien turvaamiseen. Vuonna 2010 arvonlisäveron kaikkia verokantoja korotettiin yhdellä prosenttiyksiköllä heinäkuun alusta lukien, ja vielä jäljellä oleva hallitusohjelman mukainen työn verokevennysvara jätettiin käyttämättä.

Vuonna 2011 hallituksen veropolitiikan painopiste on verotulojen ja julkisen talouden tasapainon turvaamisessa sekä talouskasvun tukemisessa.

Energiaverotus muuttuu ympäristöperusteiseksi ja verotuksen painopistettä siirretään työn verotuksesta kulutuksen verottamiseen

Energiaveroja esitetään korotettavan 750 milj. eurolla vuoden 2011 alusta lukien. Korotuksella kompensoidaan työnantajan kansaneläkemaksun poistamisesta aiheutuvia verotuottomenetyksiä. Korotus toteutetaan korottamalla kaikkien energiatuotteiden verotasoja lukuun ottamatta liikenteen polttoaineita. Samanaikaisesti energiaverotuksessa siirrytään ympäristöohjausta korostavaan energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin perustuvaan veroon kaikkien polttoaineiden osalta.

Osana polttoaineverotuksen rakennemuutosta korotetaan vuoden 2012 alusta lukien dieselpolttoaineen veroa noin 8 sentillä litralta ja samalla alennetaan henkilöautoista kannettavaa ajoneuvoveron käyttövoimaveroa. Dieselpolttoaineen veron korotus lisää verotuottoa noin 130 milj. eurolla ja ajoneuvoveron muutos alentaa verotuottoa vuositasolla noin 40 milj. eurolla.

Vuoden 2011 alussa otetaan käyttöön uusi makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero, joka korvaa nykyisen virvoitusjuomaveron ja jonka tavoitteena on lisätä valtion verotuloja.

Ajoneuvovero muuttuu ympäristöperusteiseksi 1.3.2011. Ajoneuvoveron perusvero muuttuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi.

Työn veroperusteita lieventämällä kompensoidaan ansiotason nousun sekä sosiaalivakuutusmaksujen nousun verotusta kiristävää vaikutusta. Eläketulon verotusta kevennetään siten, että eläketulon veroaste on korkeintaan vastaavan palkkatulon veroasteen tasolla.

Verotulojen kehitys vuonna 2011

Valtion verotulojen arvioidaan kasvavan 7,5 % vuonna 2011 eli 2,5 mrd. eurolla vuodelle 2010 budjetoituun (talousarvio ml. lisätalousarviot) verrattuna. Veroperustemuutokset lisäävät verotuottoa nettomääräisesti 0,9 mrd. euroa, ja loppuosa tulojen kasvusta selittyy veropohjien kasvulla.

Kansainvälisen talouden elpyminen ja kotimaisten toimijoiden myönteiset odotukset luovat edellytykset talouskasvun nopeutumiselle vuonna 2011. Nämä tekijät yhdessä työllisyystilanteen tuntuvan paranemisen kanssa vahvistavat myös veropohjien kasvua. Keskeisimpien veropohjaerien kasvuennusteet on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa.

Veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2011 ja vuositasolla (milj. euroa)
muutos vuonna 2011 vuositaso

Ansio- ja pääomatuloverot
— ansiotason ja palkansaajamaksujen nousun kompensoiva verokevennys -281 -306
— eläketulon verokevennys -17 -19
Arvonlisävero
— kaikkien arvonlisäverokantojen korottaminen 22 prosentista 23 prosenttiin 1.7.2010 alkaen 472 692
— ravintoloiden ruokamyynnin arvonlisäveron alentaminen 22 prosentista 13 prosenttiin 1.7.2010 alkaen -172 -258
— käännetyn arvonlisäverovelvollisuuden käyttöönotto 50 100
— työvaltaisten palvelualojen alv-kokeilun jatkaminen -81 -81
Vakuutusmaksuvero
— veroprosentin korottaminen 22 prosentista 23 prosenttiin 1.7.2010 alkaen 18 27
Energiaverot
— energiaverojen korottaminen työnantajan kansaneläkemaksun poistamisen kompensoimiseksi 750 750
— dieselpolttoaineen veron korottaminen 1.1.2012 alkaen - 130
Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero
— veropohjan laajentaminen virvoitusjuomista makeisiin ja jäätelöön ja veron korottaminen 100 120
Ajoneuvovero
— henkilöautojen käyttövoimaveron alentaminen 1.1.2012 alkaen -21 -42
— pakettiautojen CO2-perusteisen ajoneuvoveron käyttöönotto 1.3.2011 alkaen 60 60
Arpajaisvero
— arpajaisveroprosentin korottaminen 10 prosenttiin 16 16
Jätevero
— jäteveron veropohjan laajentaminen ja veron korottaminen 50 70
Yhteensä 944 1 259
— josta verotuottoa lisäävät 1 435 1 884
— josta verotuottoa vähentävät -491 -625


Viime vuosina välillisten verojen osuus valtion verotuloista on kasvanut ja kehityksen arvioidaan jatkuvan vuonna 2011. Tuloon ja varallisuuteen perustuvien verojen suhteellinen osuus aleni selväsi vuonna 2009, jolloin etenkin yhteisö- ja pääomatuloverojen tuotto aleni voimakkaasti talouskriisin seurauksena. Vaikka verotulojen arvioidaan kasvavan selvästi vuonna 2011, tuloon ja varallisuuteen perustuvien verojen osuus pysyy alhaisempana kuin ennen vuotta 2009. Vaikka etenkin yhteisöveron tuoton arvioidaan kasvavan tuntuvasti vuonna 2011, sen ei kuitenkaan arvioida palautuvan kriisiä edeltäneelle tasolle. Välillisten verojen osuutta kasvattavat myös arvonlisäveron ja energiaverojen korotukset.
_________

Menopuolelta löytyy sitten paljon tutkimista ja jotain hieman ihmeellistä.

Tarkistin mm tuon... "Yhdistyneelle Kuningaskunnalle myönnettävän
maksuhelpotuksen rahoitus 74 000 000 "
Maksamme siis IsonBritannian EU-jäsenmaksua 74 miljoonaa,,,:wink: Oli joskus muistaakseni 135 milj.

Jossain on oltava myös Tansianian tai jonnekin sinne ulkohuusseihin jotain 50 000 e. Projektimäärärahaa Kansalliselle Huussiseuralle vai mikä se oli...
EDIT... olikin 170 000 Zambiaan ja Swazimaahan No, lie tarkoitus hyvä...
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24329
Sijainti
lappeen Ranta
Jossain on oltava myös Tansianian tai jonnekin sinne ulkohuusseihin jotain 50 000 e. Projektimäärärahaa Kansalliselle Huussiseuralle vai mikä se oli...
EDIT... olikin 170 000 Zambiaan ja Swazimaahan No, lie tarkoitus hyvä...
Ideana varmaan edistää terveyttä opettamalla porukat käymään jossain tietyssä paikassa jätöstelemässä sen sijaan että paskotaan sinne missä kulloinkin hädän tullen satutaan olemaan. Tai ainakin ehkä luultu noin siellä toimittavan ja siltä pohjalta kehitetty hanke.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ihan vaan tiedoksi "veroexperteille":rolleyes: ( ainakin pollin laatija, ja 4 muutakin... jaskaa kyllä ihmettelen tuossa joukossa...
Niin kopioin nämä vaihtoehdot suoraan parte doisista, ja unohdin ettei moista ellutkaan enää olemassa, joten sitä ei voi enää keventää... :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Verotus yksistään ei aja varmaan yhtään yritystä Suomesta. Yrityksen sijainnin valintaan vaikuttaa moni asia logistinen sijainti, ammattitaitoisen työvoiman saatavuus ja kustannukset ja moni muu asia. Ei yritysverotus Suomessa kansainvälisesti vertailtuna niin paha ole.
En muista oliko se tässä vai toisessa ketjussa kun joku kritisoi yrittämisen kalleutta. Itse olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että yrittämällä pystyy tekemään hommia verotuksellisesti aika selvästi halvemmalla, kuin teettämällä samat hommat palkatulla työntekijällä. Ei tarvii maksaa tuloveroa kaiksesta siitä mitä yrityksen kassaan kilahtaa. Alvit vaan ja voitosta sitten jotain. Ja sen lisäks kirjanpitoon pystyy kätevästi laittamaan yksityiselämänsä kuluja.
 
Ylös