Kauden 2011 tekniset innovaatiot

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tähän voitais koota otsikon mukaisia tekeleitä ja yleistä suunnittelufilosofistista suuntausta. Tässä ainakin muutama huomio nyt kun jokunen auto on jo esitelty:

- Superkorkeat keulat (mm. Ferrari, Mercedes)

- Takatötterön toteutukset(ns "keskipakoputki", eli jäähdytysilman ulostulo) Ferrarilla erilainen, muilla putki johdettu taakse takasiiven alapuolelle

- Kaksoiskölin paluu(mm. Ferrari, Sauber)

Mitäs muuta?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Ferrarillakin on 'tötterö' mutta se on todella huomaamaton, F150:n moottorikopan harja on leikattu auki josta kuuma jäähdytysilma pääsee ulos, tuota on helppo muokata jäähdytystehon nostamiseksi kuumissa kisoissa.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Renaultilla uusi innovatiivinen pakoputkijärjestelmä? :eek!:

Hopkinsonf1 sanoi:
Images of Lotus Renault GP’s R31 are all over the internet now, and people analysing the images have noticed that the exhaust exits are nowhere to be seen.

I’m hearing that the car is running an incredibly innovative exhaust system. Rather than routing the exhausts to the rear, the exhaust exits the car at the front, blowing over a front-mounted diffuser to generate additional downforce. If this is true, it would certainly explain the disappearance of the exhaust exits from the expected locations, and would be a major innovation in F1.

More to come.
http://hopkinsonf1.wordpress.com/2011/01/31/renaults-exhaust-blown-front-diffuser/
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
No ainakin tuo vetotankojousitus on nyt yleistynyt muissakin autoissa RedBullin lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minusta näyttäisi siltä, että tuossa alatukivarren edessä on reikä, jossa on sekä pakoputki etupuolella, että jokin ilmanottoputki lähempänä perää, eli siis hämärältä näyttää...


 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minusta näyttäisi siltä, että tuossa alatukivarren edessä on reikä, jossa on sekä pakoputki etupuolella, että jokin ilmanottoputki lähempänä perää, eli siis hämärältä näyttää...
Taitaa olla vain heijastuksia. Muissa kuvissa tuossa ei näy reikää tai putkea (mä en kyllä näe niitä tuossakaan)...
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Sähköauto!:idea: ovat laittaneet kymmenen kerssiä autoon ja hylänneet moottorin kokonaan. Varmaa sisäpiirintietoa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Minusta näyttäisi siltä, että tuossa alatukivarren edessä on reikä, jossa on sekä pakoputki etupuolella, että jokin ilmanottoputki lähempänä perää, eli siis hämärältä näyttää...


Eipä näy..



Ja ny näkkyy.. Tiedä sitten onko mitään tekemistä asian kanssa.

 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se noista kahdesta alakuvasta ainakin käy mielestäni ilmi, että tuplapohjahan se siellä pilkistää. Reno taitaa tosiaan olla aikas erikoinen tekele noine olemattomine pakareineen...

edit. Vai onko nuo tuolla edessä olevat alasuuttimet muka pakoputket, häh? Nyt menee kyllä jo melkein yli hilseen. Seuraavaksi Renoo istuttaa varmaan kuljettajat ylösalaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Reiättömältä tuo perä vaikuttaa.



Putkien ulostulot mahtuisivat kyllä tuonne toisessa kuvassa näkyvään diffuusorin ja katteiden väliin. Ilmesesti esittelyautossa putkenpäätä ei sieltä löytynyt. Jotain erikoista tuossa Renaultin putkiratkaisussa taitaa olla, joten eiköhän sitä ole tuossa näytetyssä autossa piiloteltu. Aika hurjalta tuo väite putkien viemisestä eteen kyllä kuulostaa, mutta useampi F1:stä kirjoitteleva henkilö on siihen jo yhtynyt.

Secret F1 sanoi:
I can confirm that the concept of the exhausts on the R31 is to exit via the side of the side pods, towards the front, essentially to blow hot air at the front of the floor area.

I will not disclose the source however you can probably guess roughly...
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Ei kai putkien eteen vetäminen lisää putkien pituutta yhtään verrattuna vaikkapa näihin missä putket on vedetty aivan auton diffuusorin läheisyyteen. Silti tuo eteen vienti on kyllä melkoisen eksoottista. Hyvä, että tallit jaksavat tuoda uusia innovaatioita autoon.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jeps, erittäin mielenkiintoista ja toivotaan, että siellä on joku ihme viritys. Mitä härömpi, sitä parempi!!! :thumbup:
 

rkantos

Well-known member
Liittynyt
26.3.2010
Viestit
58
Mites turvallisuus tuon kanssa? Auton ollessa paikallaan kuljettaja saa kaikki höyryt hengitettäväksi. Ei ole aivan otollisessa paikassa suhteessa bensatankkiinkaan. :eek!:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renaultin tekninen päällikkö James Allison sanoikin suunnittelusta:
"I believe that we have chosen a direction that is really on the brave end of brave."
 
Ylös