Rallicross 2011

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Perustetaanpa tämäkin toikki. Kitissä ei vielä ole paljoa ilmoittautuneita, mutta huhuja liikkuu sitäkin enemmän. Voisi kyllä sanoa jo nyt, että ensi kauden kovin uutuus on tässä!



Otetaan myös pieni uutinen parin päivän takaa.

Marcus Grönholm palaa Fiestan rattiin Jenkkien crossisarjan avausosakilpailussa tämän kuun lopulla.

Eipä olisi mikään ihme, jos Marcuksen näkisi myös esim. Höljesissä ja "Helvetissä".
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Kun ei itsellänikään enää Urho-tv näy niin SM-sarjaa koskien paras uutinen oli tämä:
Rallicrossin SM-sarja palaa Maikkarille!

Eli koostelähetykset myös maksuttoman MTV3:n puolella. Varmaan kilpailijat sponsoreineenkin ottavat tämän paluun innolla vastaan.

SM-sarjan osakilpailut:
14.5. Kouvola
28.5. Veteli
18.6. Kitee
16.7. Kauhajoki
06.8. Joensuu
10.9. Hyvinkää

Näistä Kemoran kisa siis kokonaan asvaltilla. Ei Ahvenistoa :thumbdown

EM-sarjan osakilpailut:
April 24-25 Lydden Hill Race Circuit Wootton England
May 14-15 Pista Automóvel de Montalegre Montalegre Portugal
May 21-22 Circuit des Ducs Essay France
June 25-26 Lånkebanen Hell Norway
July 2-3 Höljesbanan Höljes Sweden
August 6-7 Duivelsbergcircuit Maasmechelen Belgium
August 13-14 Eurocircuit Valkenswaard Netherlands
September 3-4 PS Racing Center Greinbach Austria
September 10-11 Tor Słomczyn Słomczyn Poland
October 1-2 Autodrom Česká Lípa Sosnová Czech Republic

Mukana myös Jussi-Petteri Leppihalme.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ei Ahvenistoa on todellakin mun mielestä myös :thumbdown.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Varmasti mielenkiintoiset sarjat on varmasti tulossa, niin SM:n kun EM:kin.

Täyden EM-sarjan kiertää Supercar luokassa Toomas Heikkinen.
http://www.toomasheikkinen.com/

Ja kotimaan sarjaan Harri Arola tulee luokkaan Supercar, uudella autolla joka on Mazda RX-7.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep osannee valottaa miten tuo vetelin skaba on toteutettu. Noin äkkiseltään en keksi mihin kohtaan KeMoRa:n moottoorirataa saisi luontevasti pykättyä Crossi-baanan....
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Zep osannee valottaa miten tuo vetelin skaba on toteutettu. Noin äkkiseltään en keksi mihin kohtaan KeMoRa:n moottoorirataa saisi luontevasti pykättyä Crossi-baanan....
Ilmeisesti asfaltilla koko kisa, en kyllä ymmärrä miksi crossia ajettaisiin vaan asfalttiradalla:eek:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu uskoisin, että assulla mennään koko matka, kuten Asfalttikunkussa.

Crossiratahan on aikoinaan ollut, mutta sittemmin kaiteilla blokattu. Kyllähän tuonne saisi tehtyä ihan pätevän radan, joskaan ei kovin lyhyttä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juu uskoisin, että assulla mennään koko matka, kuten Asfalttikunkussa.

Crossiratahan on aikoinaan ollut, mutta sittemmin kaiteilla blokattu. Kyllähän tuonne saisi tehtyä ihan pätevän radan, joskaan ei kovin lyhyttä.
Onhan siellä pääkatsomon takana tosiaan se sorapätkä, mutta kun sieltä ei ole mitään liittymää itse radalle. Ja mitenhän ne meinaa totetutaa tämän pakollisen(?) lisälenkin? Ratavarikon takana olevaa mikroautorataa hyödyntäen vai????
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Onhan siellä pääkatsomon takana tosiaan se sorapätkä, mutta kun sieltä ei ole mitään liittymää itse radalle. Ja mitenhän ne meinaa totetutaa tämän pakollisen(?) lisälenkin? Ratavarikon takana olevaa mikroautorataa hyödyntäen vai????
Juttelin tästä Kemoran crossiradasta MP11-näyttelyssä ratayhtiön nokkamiehen kanssa. Ajavat "vanhan" Kemoran lyhyen lenkin, eli kääntävät katsomon edestä syherölle. Rata kokonaan assulla ilman lisälenkkiä. Alamäki ajoi viime syksynä testikierroksia, jolloin todettiin, että parempi jättää Ahveniston kaltainen tynnyriviritys tekemättä. Toimii kuulemma muutenkin.
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
Kemoralla ei mitään tekemistä crossinkanssa

Aivan järjetöntä viedä kisat kokonaan assulle!!! Moni jättää ko. kisan väliin pitävät ajatusta vaarallisena niin itselle kuin kalustollekin.
Voisi tehdä rallicrossin lajirymälle samat kuin jm:n puolella eli kaikki vaihtoon keskenkauden.:thumbup:
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Aivan järjetöntä viedä kisat kokonaan assulle!!!
Samaa hämmästelin kuukausi-pari sitten kun kuulin että kokonaan asfaltilla. Aivan järjetöntä, ne kuljettajat jotka haluavat menestyä, joutuvat sijoittamaan suunnattoman määrän rahaa että saavat asfaltille täydellisesti toimivan alustan...
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Samaa hämmästelin kuukausi-pari sitten kun kuulin että kokonaan asfaltilla. Aivan järjetöntä, ne kuljettajat jotka haluavat menestyä, joutuvat sijoittamaan suunnattoman määrän rahaa että saavat asfaltille täydellisesti toimivan alustan...
Miten siihen suunnattoman summan joutuu sijottaan? Aukase vähän, että yksinkertasempikin tietää.

Muuten on vähän kaksjakoset fiilikset ko. kisasta. Toisaalta hienoa ja haastavaa ja toisaalta jotain muuta. Eipähän tarvi ainakaan kuskien valittaa radan pettämisestä..
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Miten siihen suunnattoman summan joutuu sijottaan? Aukase vähän, että yksinkertasempikin tietää.
Yhden kuljettajan sanoja tässä lainasin, eli hänen mielestään suunnaton summa.

No joka tapauksessa joka kulmaan uudet iskunvaimentimet ja jouset, lisäksi pitää säätää alustaa jotta se sopii pelkälle asfaltille. Eli useammat erilaiset jouset ja iskarit jotta saa toimivan alustan. Ja tuo säätäminen onnistuu vain testaamalla, mikä lisää kuluja. Ratavuokrat, polttoaineet, renkaat yms yms.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Yhden kuljettajan sanoja tässä lainasin, eli hänen mielestään suunnaton summa.

No joka tapauksessa joka kulmaan uudet iskunvaimentimet ja jouset, lisäksi pitää säätää alustaa jotta se sopii pelkälle asfaltille. Eli useammat erilaiset jouset ja iskarit jotta saa toimivan alustan. Ja tuo säätäminen onnistuu vain testaamalla, mikä lisää kuluja. Ratavuokrat, polttoaineet, renkaat yms yms.
Jos oikein lähdetään hifistelemään niin lähes joka radalle pitäis optimoida mm. välitykset ja alustan säätöjä rukata jopa erien välillä sen mukaan kuinka röykkyiseksi rata on mennyt ja kuinka paljon on mahdollisesti irtonaista maa-ainesta lanattu takas ajouralle. Eli kyllä sitä rahaa saa ajoharrastukeen palamaan poskettomiakin summia jos välttämäti haluaa.

Tai sitten tekee sellaisen allrounderi-kompromissin ja harrastaa vähän pienemmällä budjetilla.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Alusta asiassa kannattaa kääntyä säätämiseen perehtyneitten puoleen, siinä säästyypi äkkiä liki suunnaton summa. Varmasti voi samoilla iskareilla ajaa, jouset toki voi joutua vaihtaan ja testaamistahan tapahtuu varmasti muutenkin. Asvalttia löytyy joka pitäjästä ja se on vaan kuskin/tiimin saamattomuutta jos pitää kauas lähtee testaileen.

Oonpa joskus ollu erään jo lopettaneen rallikuskin asvalttitestejä seuraamassa mitkä ajettiin kovapohjasella soratiellä. Ja tulipa vielä menestystäkin kisoista.

Varmastihan toi kisa kuluja nostaa mutta kääntöpuolella tulee aivan varmasti säästöjä kun ei ajeta röykkysellä sorauralla.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Viimeksi muokattu:

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Oliko kukaan Kouvolan kilpailua seuraamassa? Joitakin autoja vielä uupui viivalta ja monella taisi vielä olla ongelmia testaamattomuuden takia.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Oliko kukaan Kouvolan kilpailua seuraamassa? Joitakin autoja vielä uupui viivalta ja monella taisi vielä olla ongelmia testaamattomuuden takia.
Joo tuli oltua paikanpäällä, monelle oli tosiaan tullut eka kisa liian aikaisin, autoja puuttui vielä viivalta ja monella tekniikka myös takkusi. Mutta kyllä se meno tästä paranee, kun mennään kevättä eteenpäin!
 
Ylös