Formula 1 - Iso-Britannia: Kisan jälkih*hkututukset

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Harmi kun Schumi oli liian innoissaan alussa ja osui Kobaan, oli muuten loistavassa vauhdissa autonsa suhteen.

No, onneksi Nico keräsi lähes maksimisijat ja pisteitä laariin.

+ Alonso
+ Perez
+ Alguersuari

? Lewis: ihan hieno nousu, mutta todella harmaalla alueella liikkunutta blokkailua
? Schumi: hienossa vauhdissa, mutta liian innokkaasti yritti oha Kobasta ja omaan piikkiin jäänyt kolari.
? Renault: olipahan heikko ja mitäänsanomaton vkl, mutta Heidfeld napsi pari pistettä.

- Team Lotus
- Tallimääräys
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Ittellä meinas kilahtaa ku Alonso ohitti Hamiltonin DRS:llä. Sitten kaiken v*tutuksen kukkuraksi Saari hehkuttaa tätä ohitusta "tyylikkääksi" samoin kuin muitakin nössöohituksia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllä, nimenomaan.

Mun mielestä tälläinen tilanteen jäädyttäminen on hiukan eri juttu, kuin se, että ruvetaan pistämään kuskeja uuteen järjestykseen. Kenelläkään tuskin olisi Saksassa viime vuonna ollut nokan koputtamista, jos Ferrari olisi ilmoittanut, että "jäädytäppäs Ridiculous tilanne nykyiselleen ja aja kolaroimatta kakkosena maaliin".
Hyvä huomio.

Mitä tulee "Vettel McLarenissa" ajatusleikkiin, niin luultavasti tulokset olisivat olleet likimain samat kuin ovat olleet Red Bullin ratissa. Kritiikki osui nähäkseni siihen, että Vettel ei olisi niin hyvä mies miestä vastaan kilvanajossa? Red Bullin auto ei ole kovin hyvä kilvanajossa muita huipputallien autoja vastaan johtuen sellaisista seikoista kuin KERS ei ole ihan muiden tasolla (ovat sen sijaan panostaneet enemmän autoon kokonaisuutena, mutta KERS on nimenomaan tärkeä kilvanajossa), moottori on heikompi kuin lähimmillä kilpailijoilla, sekä auto on melko herkkä aerodynaamisesti eikä sillä ole kovin hyvä seurata edellä ajavaa autoa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kisan hienoin ohitus oli mielestäni ehdottomasti Buttonin ohitus Massasta. Väittäisin jopa, että se on yksi tämän kauden hienoimpia ohituksia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ittellä meinas kilahtaa ku Alonso ohitti Hamiltonin DRS:llä. Sitten kaiken v*tutuksen kukkuraksi Saari hehkuttaa tätä ohitusta "tyylikkääksi" samoin kuin muitakin nössöohituksia.
Joo, DRS on osoittautumassa aika turhaksi. Pirellin renkaat ovat olleet vastuussa näistä hyvistä kisoista, ei niinkään DRS. Pikemminkin DRS on tehnyt paikoitellen herkullisista tilanteista tylsiä koska on menty liian helposti ohi. Mutta tätä ei varmaankaan osattu ennakoida silloin kun DRS suunniteltiin ja alla oli Bridgestonen tylsät Playstation-renkaat.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
- Team Lotuksen tavarantoimittajat.

Kovalaiselta hajosi McLarenin tekemä ECU ja Trullilta Renaultin tekemä moottori.
Huomaa, että Team Lotus on kehittynyt. "Established" tiimeillä tutisevat pöksyt jo siinä määrin, että pitää ruveta sabotoimaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pikemminkin DRS on tehnyt paikoitellen herkullisista tilanteista tylsiä koska on menty liian helposti ohi. Mutta tätä ei varmaankaan osattu ennakoida silloin kun DRS suunniteltiin ja alla oli Bridgestonen tylsät Playstation-renkaat.
Se on DRS:n ominaisuus, että tiukka tilanne (ollaan aivan lähellä) muuttuu helpoksi ja taas vähän vähemmän tiukka (ollaan kauempana) muuttuu tiukaksi. DRS ei voi toimia eri etäisyyksiltä samalla tavoin tuottaen aina yhtä näyttävän lopputuloksen. Sama toki päti ennen imuun. Jos suoran alussa oltiin aivan laatikossa kiinni, mentiin ohi naurettavan helposti, kun taas kauempaa piti ensin kelata ero kiinni ja ohitus tapahtui jarrutuksessa, jos tapahtui.

Renkailla ei ole vaikutusta DRS:n toimivuuteen, joten Bridgestonet eivät ole vaikuttaneet ennakointiin tai suunnitteluun.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se on DRS:n ominaisuus, että tiukka tilanne (ollaan aivan lähellä) muuttuu helpoksi ja taas vähän vähemmän tiukka (ollaan kauempana) muuttuu tiukaksi. DRS ei voi toimia eri etäisyyksiltä samalla tavoin tuottaen aina yhtä näyttävän lopputuloksen. Sama toki päti ennen imuun. Jos suoran alussa oltiin aivan laatikossa kiinni, mentiin ohi naurettavan helposti, kun taas kauempaa piti ensin kelata ero kiinni ja ohitus tapahtui jarrutuksessa, jos tapahtui.

Renkailla ei ole vaikutusta DRS:n toimivuuteen, joten Bridgestonet eivät ole vaikuttaneet ennakointiin tai suunnitteluun.
Calvin varmaan meinasi sitä ettei koko systeemiä olisi tullut jos viime kaudet oltaisiin ajettu Pirellin renkailla...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nonni saatiinhan se Alonsoki voittajaksi ku riittävästi Santander antaa FIA tyypeille lahjuksia. Hieno laji :alppu:
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Tallimääräykset mun mielestä kuuluu lajiin, mutta mua huvittaa, että tällä foorumilla jaksetaan aina haukkua Alonso, Santander ja Ferrari vastenmielisiksi, kuinka tallimääräykset ja ykköskuski-statukset on perseestä ja kuinka hieno talli Red Bull Racing on, kun kuskit saavat kilpailla keskenään aina. Enää näille puheille ei ole mitään perustetta.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Enpä muista, olisinkin Alonson voitosta ikinä ollut näin iloinen. Vaikka Vettelistä tykkäänkin, niin hienosti veti hra. Santander - ironisesti Allu oli podiumilla ainut, joka ei saanut Sontanderin muotoista pystiä :alppu:

Vettel (ja/tai RBR) pelasi turhan varman päälle pelin. Jo parin kierroksen jälkeen ollut 10 sekunnin johto katosi hetkessä, ja päälle vielä varikkomoka. Lisäksi taisi käydä selväksi, että tuolla autolla on melkoisen vaikea ohittaa ketään radalla.

Webolta perusvarma suoritus. Olisi saanut mennä lopusas Vettelistä ohi.

Hamilton pilasi hidastelullaan mahdollisen Vettel-Alonso -taistelun. Alussa hieno nousu mieheltä, mutta muuten jäi kyllä tyhjää käteen. Valen kolarista Massan kanssa olisi ehkä ansainnut rangaistuksen, tosin en nähnyt tilanteesta kuin pari uusintaa, joten paha sanoa.

Massalta webbermäinen suoritus. Alonsoon verrattuna olisi toki voinut ajaa kovempaakin. Taistelutilanteissa melkoinen lapanen tosin.

Muita:
- Mersuilta ja Pereziltä hieno suoritus. Sgumi teki hyvän nousun oman hölmöilyn jälkeen, etusiiven vaihdon jälkeen olin valmis veikkaamaan Maikkolin ajelevan maaliin sijalla 17 tms.

- Miten Maldonado ja di Resta valuivat niin alas? Renaultkin on umpisurkea. Olisikohan Kubica voittanut tämänkin kisan tällä autolla jos olisi ollut ajamassa?

- Ohjaaja oli paikoin hukassa, keltaisten lippujen aiheuttajat menivät lähes aina ohi. Muuten kyllä loistotyötä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tallimääräykset mun mielestä kuuluu lajiin, mutta mua huvittaa, että tällä foorumilla jaksetaan aina haukkua Alonso, Santander ja Ferrari vastenmielisiksi, kuinka tallimääräykset ja ykköskuski-statukset on perseestä ja kuinka hieno talli Red Bull Racing on, kun kuskit saavat kilpailla keskenään aina. Enää näille puheille ei ole mitään perustetta.
Viime vuonna tallimääräykset oli kielletty säännöissä. Ferrari rikkoi sääntöjä ja sai siitä rangaistuksen. Ja olisi pitänyt rangaista vielä kovemmin valehtelusta jota suorittivat kisan jälkeen, mutta näin ei jostain syystä tapahtunut.

Red Bull antoi kuskiensa ajaa viime vuonna kisaa vaikka Webber vaatikin heitä antamaan tallimääräyksiä, ja tästä aiheutui kolari.

Nyt tiimikäskyt on sallittuja, joten Red Bull toimi täysin sääntöjen puitteissa. Mutta eivät tehneet niin oksettavaa temppua että vaihtoivat autojensa järjestystä kärjessä, vaan jäädyttivät kisailun sijoilla 2-3. Jos et tajua eroa tilanteissa, käy kysymässä Porttilalta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tallimääräykset mun mielestä kuuluu lajiin, mutta mua huvittaa, että tällä foorumilla jaksetaan aina haukkua Alonso, Santander ja Ferrari vastenmielisiksi, kuinka tallimääräykset ja ykköskuski-statukset on perseestä ja kuinka hieno talli Red Bull Racing on, kun kuskit saavat kilpailla keskenään aina. Enää näille puheille ei ole mitään perustetta.
Jos ei näe eroa sillä kun kuskien välinen tilanne jäädytetään kolaroinnin estämiseksi ja kun edessä olevaa käsketään päästämään takaa tuleva ohi niin voi tietysti olla tuota mieltä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos ei näe eroa sillä kun kuskien välinen tilanne jäädytetään kolaroinnin estämiseksi ja kun edessä olevaa käsketään päästämään takaa tuleva ohi niin voi tietysti olla tuota mieltä.
Ferrarilla tilanne jäädytetään jo ennen lähtöä niin että Alonso on edellä. Tosin joskus Massa kuitenkin on ajellut edellä maaliin, kun Alonso on ajellut niin surkeasti että olisi surkuhupaisuuden ylistystä jos Massa vielä viime hetkellä laskisi edelle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
- Ohjaaja oli paikoin hukassa, keltaisten lippujen aiheuttajat menivät lähes aina ohi. Muuten kyllä loistotyötä.
Minua tämä on vituttanut jo pitemmän aikaa, usein 3/4 keltaisita lipuista jää täysin avaamatta. Katuradoilla tämä tietenkin vituttaa vielä enemmän...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Red Bull antoi kuskiensa ajaa viime vuonna kisaa vaikka Webber vaatikin heitä antamaan tallimääräyksiä, ja tästä aiheutui kolari.
Kolari tapahtui Turkissa, josta ne puheet tallimääräyksistä vasta alkoi, kun talli käsittämättömästi pisti törmäyksen Webberin viaksi. Sen jälkeen Webber alkoi vitsailla kakkoskuskiasemastaan. Mutta missä hän vaati tallimääräyksiä?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ferrarilla tilanne jäädytetään jo ennen lähtöä niin että Alonso on edellä. Tosin joskus Massa kuitenkin on ajellut edellä maaliin, kun Alonso on ajellut niin surkeasti että olisi surkuhupaisuuden ylistystä jos Massa vielä viime hetkellä laskisi edelle.
Niin, Ferrarilla on vahva perinne tässä asiassa. Maranellossa riittää myös ainoana munaa tehdä niitä tallipäätöksiä kiperissäkin paikoissa, kuten Saksa 2010. Joku Horner uskaltaa vasta nyt kun mestaruus on puoliksi paketissa. Kukaan ei jälkikäteen kyseenalaistanut tätä määräystä paitsi epäkelvot jeesustelijat. Viisinkertainen maailmanmestari Fangio ansaitsi muuten pari mestaruutta sillä, että hänelle luovutettiin kakkoskuskin auto oman hajottua.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
paskin kisa f1 historiassa. Tehdään FIA:n kans säänöist sellaset et Ferrari voittaa... Yksi suuri kusetus oli tämä !! Missä Alonso ? sielä FIASKO ! Toivottavasti tämä paska ei jää tähän vaan tallit päättävät rueta yhdessä Ferraria vastaan jauhamaan jotain turhaa kuten he tekevät FIA:n kanssa yhdessä. Ei muuta ku entinen tallipäälikkö johtoon ni rupeehan sitä tapahtuun jossain vaiheessa.

edit: ny vituttaa sen verran et käytän jotain laitonta rentouttamaan mieleni !! Kiitos isot "äffät" te olette parhaita !
 
Viimeksi muokattu:
Ylös