Laitetaan sitten vähän arvostelua tästä kisasta.
Sebastian Vettel ajoi jälleen ylivoimaiseen voittoon. Kierrokseen 5 asti Vettel joutui kuitenkin odottamaan Alonson ohittamista. Turva-auto vei tosin Alonson mahdollisuudet ja Vettelille se lisäsi onnistumismahdollisuutta. Kisan edetessä Ferrarin vauhti tippui joten turva-autolla ei sinällään ole merkitystä. Jenson Button ajoi jälleen vakuuttavasti toiseksi. Voittokin olisi ollut mahdollinen jos olisi saanut paalupaikan. Aika-ajoissa vetäytyi radalta, mutta antoi myöhemmin selityksen siihen ja Vettelin parannus oli kyllä sen verran vakuuttava että ei olisi Buttonilla ollut mahdollisuuksia.
Fernando Alonso onnistui huudattamaan Tifosoja ja ajamaan kärjessä vähän aikaa. Autossa on kuitenkin jotain perustavaa ongelmaa joka aiheuttaa vauhdin hidastumisen loppua kohden. Kolmas sija oli tänään kyllä maksimisuoritus. Lewis Hamilton ajoi todella hienosti tänään ja ei kolaroinut. Palkinnoille ja voittoonkin olisivat olleet mahdollisuudet ja siitä osoituksena oli kisan nopein kierros. Kisa kuitenkin meni pieleen Schumin yllättävän vauhdin takia.
Mercedeksellä oli tällä radalla hirvittävä suoranopeus ja Michael on pikkuhiljaa alkanut löytää sitä vauhtia takaisin. Siinä missä Montreal voitiin vielä laittaa keliolojen piikkiin niin tällä radalla Mersulla ainakin vauhtia riitti. Viides sija olisi parhaimmillaan voinut olla muutakin. Felipe Massan kisa meni jälleen tasapaksusti ajellessa vaikka hyviä otteita oli ajoittain. Sijoitus oli kuudes.
Seuraava kaveri alkaa pian lunastaa paikkansa eräänlaisena suosikkinani huolimatta hänen aikoinaan olleista kokeneempien kuljettajien panettelusta ja omista kohuiluistaan huolimatta. Jaime Alguersuari onnistui jälleen nousemaan pisteille 18:sta sijalta 7:nneksi. Se on kuin oljista tekisi kultaa. Ja näitä suorituksia on ollut liian paljon ollakseen enää vain sattumaa. Paul di Resta ajoi hienosti kahdeksanneksi ja otti pisteitä jälleen kotiin. Eräs hetki painui myös mieleen kun Bruno Senna otti kaksi mm-pistettä.
Adelaidessa 1993 viimeksi Senna otti pisteitä ja voiton. Tuolloin Ayrtonin muodossa. Siinä oli lähellä tulla tippa linssiin. Brasilian lippukin heilui vaikka Matti Kyllönen jossakin kauden alun kilpailussa ilmoitti Prostin ottavan mielellään Brasilian lipun. Keke vain sanoi, että harvemmin se Prost mitään Brasilian lippua ottaa kunniakierroksilleen.
Imolan 1994 jälkeen ei olisi uskonut tätäkään todeksi kun Sennan perheessä tragedia oli suuri ja Bruno oli vedetty pois kilpailemasta.:frown: Lisäksi Ayrtonin tavoille vastaisena olisi Imolan mahdollisen voiton kunniaksi liehunut Itävallan lippu Ratzenbergerin muistoksi. Oskari Saarellakin sattui olemaan uskoa Ayrtonin lähtöruudukossa olemiseen kun ilmoitti kaverin olevan ruudussa.
Tuntui taas Maikkarilla olevan nuo selostukset hukassa vaikka Mikakin ajoittain sekoili ja ainakin Ferrarin kannatus paistaa läpi. Saarella on sitten Vettelin tai Hamiltonin kannatus selvästi näkyvillä. Maikkarille on tosin annettava plussaakin, että vihdoin ja viimein myös Buttonkin alkaa olla siellä mainittavissa vaikka edelleen selkeää aliarviointia on havaittavissa.
Sebastien Buemi otti kuitenkin viimeisen mm-pisteen ja vaikka suoritukset ovat hyviä niin Alguersuari on kuitenkin taikonut sijoituksia siihen malliin, että paikka voi olla uhattuna. Williamsilla näytti tulevan pisteitä tästäkin kilpailusta, mutta auto on mitä on ja lopulta Maldonado ja Barrichello jäivät ilman pisteitä sijoituksilla 11 ja 12. Heikki Kovalainen ajoi kalustoon nähden taas hyvän kilpailun ollen 13:sta, mutta rivien välistä on tyytymättömyyttä ja ensi vuoden jälkeen Lotuksen tai mahdollisesti Caterhamin pyöriessä samoilla sijoilla niin Heikin kannattaisi vaihtaa tallia.
Jarno Trulli ajoi kotiyleisön edessä paremman ajon kuin normaalisti, mutta Heikki oli parempi tällä kertaa. Timo Glock sai ohjausvaikeuksissa olleen Virgininsä maaliin sijalle 15:sta. Viimeisenä maaliin tuli 14 kierrosta jäljessä ollut Nascar-tyyliin radalle palautettu Daniel Ricciardo. Autossa tehtiin isoa remontia ja korjattiin muun muassa vaihdelaatikkoa ja paljon muuta. Keskeyttäneistä suurin yllätys oli Mark Webber.
Mies pilasi kilpailunsa huonon lähdön ja kolarin seurauksena. Lisäksi myös liian kovaa ilman etusiipeä ajaminen tiesi ulosajoa. Keskeytys on Red Bullin kauden ensimmäinen. Vettelillekin voi niin käydä mutta se on erittäin epätodennäköistä. Sauberien ja Perezin ja Kobayashin tilanne päättyi vaihdelaatikoiden hajoamiseen. Adrian Sutilin hydrauliikka meni myös ja Jeromen vaihdelaatikko myöskin. Vitantonio Liuzzin käsistä karkaaminen ja kolarointi pilasivat Vitaly Petrovin ja Nico Rosbergin kilpailut. Kaikki kolme joutuivat keskeyttämään.
Viimeinen Euroopassa tällä kaudella ajettu kilpailu tarjosi kyllä jännitystä enemmän kuin tavallinen Monzan kisa, mutta edelleen kun rata on Monza ja ohituksia ei tule niin helposti niin menee tämän kauden kisojen jännittävyydessä hieman alemman keskitason puolelle poislukien keskikastin pistetaistoa ja aivan alkukierroksia. Hyvä että selostuksessa ei ainakaan niin paljoa sitä mietitty kun taas entinen Indycar-lahjakkuus Pulkkinen onnistui kyllä taas valittamaan kun autot eivät joka sekunti aja ihan kontissa kiinni.
Vettel voi myös varmistaa mestaruuden jo Singaporessa onnen ollessa riittävän hyvä. Mika Salolla on vielä yksi kisa jäljellä tällä kaudella ja Singaporessa palaa puikkoihin jälleen myös kilpailupuolelle Erkki Mustakari. Oheisluokkien suurin huomio oli Valtteri Bottaksen erinomainen suoritus jolla tuli mestaruus ja seuraava luokka on mitä luultavammin GP2-sarja. Mahdollisesti Williamsilla on testiä enemmän kuin tällä kaudella, mutta siitä ei voi olla varma sillä testit ovat yhä rajoitettuja. Kilpailun tuomarilinja tosin ihmetyttää. Liuzzille tuli rangaistus kilpailun alun kolarista ja Schumin ja Hamiltonin taistelu loppui kun seinään kun tuli varoitus.
Schumin otteet eivät ollenkaan olleet niin törkeitä kuin takavuosina puhumattakaan viime aikojen erään kolarisankarin kiemurteluista radalla joitakin kilpailuja sitten. Lisäksi Maikkarille miinusta tuli edelleen Maldonadon raivopäiseksi nimittelystä. Lisäksi myös Massan nimittäminen sikamaiseksi toi kyllä hymyn huulille. Tietysti tuokin oli siinä ja siinä nykyisen tuomarilinjan mukaan. Niiden linjakynnys on ainakin mennyt todella matalaksi kauden 1994 vastaavaan verrattuna.
Tuo kauden 1994 tuomarilinja oli varsin ankara, mutta se ainakin salli reilun kilpailun ja kolarit olivat enemmän kilpailutilanteita. Alkukauden ankarien rangaistuksien jälkeen tuomaristoon kohdistuneiden valitusten myötä linja menikin enimmäkseen ehdollisiin poislukien Häkkiselle myöhemmin langetettua kilpailukieltoa lukuunottamatta. Nykyinen tuomaristo taas sakottaa pienistäkin jutuista ja jos vertaa entisten kuljettajien tuomarilinjoja niin Theodoren ihmemiehellä oli hätäisempi linja kuin Leijonalla tai Tennismiehellä.