Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eipä tuo moottori kauheasti vaikuta alle 150kmh nopeuksissa, nuo vehkeet kun sutiin armotta varmaan jonnekkin 200kmh tienoille oli kone mikä vaan. Mekaaninen vetopito se on mitä lotukselta puuttuu hitaissa vauhdeissa + huono aerodynamiikka hitaissa mutkissa = kiihdytä-jarruta radat myrkkyä. Tähän kun lisätään kone jossa ei ole huipputehoa, joudutaan nopeista mutkista tinkimään huippunopeuden vuoksi. Lotus on vahvoilla radoilla missä on paljon nopeita ja keskinopeita mutkia mutta ei liian pitkiä suoria eikä 1-2 vaihteen mutkia.
Eipä ne taida 100 kmh jälkeen sutia suoralla lainkaan. Varikolta kun lähtevät (80kmh) niin saattaa hivenen ravistaa, mutta kaasu pohjassa pääsee sieltäkin eikä mitään ongelmaa..


Muuten olen samaa mieltä (Lotuksen autoon liittyvässä jorinassa).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En jaksa tarkistella, laiska p*ska kun olen... onko Lotarilla sama vaihdelaatikko kuin noilla muilla Renutalleilla?
Lyhyt vastaus: Ei.

Red Bullilla ja Caterhamilla on Red Bullin laatikko, Williamsilla omansa. En muista lukeneeni mikä boxi Lotuksella on, mutta siis muillakaan ei ole yksi ja sama.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Oisko sillä merkitystä, että Lotus ei käytä pakokaasuja hyväksi kuten muut huipputallit.
Lotus ei tosiaan taida hyödyntää pakokaasuja yhtä hyvin kuin kilpailijat. Yllättävän hyvin ovat pärjänneet siihen nähden. Luulisi että siinä on kehityssuunta jokaiselle tallille. Onnistuessaan hyöty olisi paljon suurempi suurempi kuin jossain DDDDDDDDRS:ssä. Ollaankohan siellä Lotarilla oikein hereillä...? :doubtful:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Lotus on vahvoilla radoilla missä on paljon nopeita ja keskinopeita mutkia mutta ei liian pitkiä suoria eikä 1-2 vaihteen mutkia.


Suzukan pitäisi sopia Lotukselle. Siellä ei ole montaa hidasta mutkaa - about 2. Radan takaosassa yksi todella hidas ja sitten pääsuoraa edeltävä shikaani.

Pääosin loppukauden radat ovat melko vauhdikkaita. Koreassa ja Abu Dhabisssa Q3 ovat melko syheröisiä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Abu Dhabi on myrkkyä Lotukselle, pitkiä huipputehoa vaativia suoria, hitaita shikaaneja joissa vetopidon merkitys on suuri ja viimeisen sektorin katuratamainen vekslaus. Ei tee hyvää....
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jos Lotuksessa olisi esim. Mersun koneet, niin Kimi olisi varmasti päässyt paremmin yrittämään ohituksia. Lotuksessa on parempi aerodynamiikka ja täten ajalla mitattuna on Mersuja nopeampi. Mersun moottori on puolestaan niin vahva, että Renaultin koneilla ei päästä kiihdytyksissä kantaan ja hakemaan tuota ohituspaikkaa. Tuo on Spasta asti näkynyt ihan TV-kuvista, kun Mersu ampuu mutkista ulos ja Lotus jää nielemään pölyä. Tuossa voisi olla Lotuksella ensikautta ajatellen miettimisen paikka. Tallissa tosin on aika vahvat ranskalaiskytkökset, joten taitaa tuo moottoritoimittajan vaihto olla aika epätodennäköistä.
Näinköhän tuo auttaisi. Kun yhdistetään kilpailijoita heikompi vetopito Mersun moottoreihin, tuloksena on..?

Head of Mercedes Ross Brawn said earlier about a similar issue.

"Features of the engine have a great influence on the degradation of the tires," - Brown said.
http://formula1global.com/news/mercedes_engines_have_a_major_impact_on_tire_wear.html
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
No todella vahva se oli Unkarissa, missä oli hitaitakin mutkia.
Unkarin mutkat ei ole pelkkiä ysikymppisiä stop & go mutkia kuten Singaporessa ja Abu Dhabissa. Unkarissa renkaiden lämmittäminen on helpompaa koska mutkat on kohtuu pitkiä. Unkarissa vaaditaan enemmän aerodynamiikkaa kun taas noissa ysikympeissä vaaditaan mekaanista pitoa. Puhumattakaan siitä, että Singaporessa ja Abu Dhabissa ajetaan illalla/yöllä ja Unkarissa on +30 ja auringon paiste.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kisassa näytettiin yhdessä kohtaa Sennan kabinettia, kun se jahtasi toista Toro Rossoa. En sitten tiedä, johtuiko kuskista, mutta jossain loivassa shikaanissa meinasi kone hieman ravistaa/näytti, että vääntö loppuu. Rellun koneet sielläkin, mutta voisiko ongelma olla noin suuri? Vai onko kyse vain kuskista? Vai johtuuko siitä, että auto hieman pomppi kanttarilta toiselle
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kisassa näytettiin yhdessä kohtaa Sennan kabinettia, kun se jahtasi toista Toro Rossoa. En sitten tiedä, johtuiko kuskista, mutta jossain loivassa shikaanissa meinasi kone hieman ravistaa/näytti, että vääntö loppuu. Rellun koneet sielläkin, mutta voisiko ongelma olla noin suuri? Vai onko kyse vain kuskista? Vai johtuuko siitä, että auto hieman pomppi kanttarilta toiselle
Sennalla oli kilpailun loppupuolella ongelma ykkösvaihteen kanssa (ei käytössä), joten kierrokset tippuivat hitaimmissa mutkissa melkoisen alas.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Oisko sillä merkitystä, että Lotus ei käytä pakokaasuja hyväksi kuten muut huipputallit.
Tämä, välitykset tai moottorikartta ehkä. Anyway, paljaalla silmällä huomasi, että ulos tullessa hävisi aina. Parkaisinkin kaverilleni "eihän tuolla pääse perkele mutkista millään". Oli turhauttavaa seurattavaa :cool:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Huonolta näyttävät Kimin mahdollisuudet taistella kärkipään sijoituksista enää näissä kauden viimeisissä kisoissa. En usko, että nämä huonot suoritukset johtuvat siitä, etteivät Spa, Monza ja Singapore "sopineet" Lotukselle.

Jotenkin tuntuu että Lotus on keskittynyt liikaa uuden DRS-systeeminsä kehittämiseen ja kenties tavallaan laiminlyönyt auton muun kehittämisen, kun taas esim. Mäkki kehittyy koko ajan valtavaa vauhtia. Toisaalta yksi syy Lotuksen vaisuuteen on todennäköisesti se, että huipputallit ovat alkaneet ymmärtää renkaiden ominaisuuksia yhä paremmin ja Lotuksen etu siinä suhteessa on kadonnut. Lotushan ei ole ollut missään vaiheessa kautta nopein auto yhdellä kierroksella, vaan nimenomaan hellä renkaille.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Huonolta näyttävät Kimin mahdollisuudet taistella kärkipään sijoituksista enää näissä kauden viimeisissä kisoissa. En usko, että nämä huonot suoritukset johtuvat siitä, etteivät Spa, Monza ja Singapore "sopineet" Lotukselle.

Jotenkin tuntuu että Lotus on keskittynyt liikaa uuden DRS-systeeminsä kehittämiseen ja kenties tavallaan laiminlyönyt auton muun kehittämisen, kun taas esim. Mäkki kehittyy koko ajan valtavaa vauhtia. Toisaalta yksi syy Lotuksen vaisuuteen on todennäköisesti se, että huipputallit ovat alkaneet ymmärtää renkaiden ominaisuuksia yhä paremmin ja Lotuksen etu siinä suhteessa on kadonnut. Lotushan ei ole ollut missään vaiheessa kautta nopein auto yhdellä kierroksella, vaan nimenomaan hellä renkaille.
Tuntuu ja tuntuu.

Mäkki teki toki parilla paketilla Unkari-Spa akselilla aimo harppauksen mutta kyllähän se on selkeästi kauden mittaan nähty että Lotuksen suoriutuminen vaihtelee roimasti kisakohtaisesti noista aikaisemmin mainituista tekijöistä riippuen (vai oliko toisessa triidissä?). Eikä se kisavauhti minnekään ole karannut, Singaporessakin olisivat olleet ylempänä jos olisi ohittaminen mahdollista (puhun siis huipputallien välisesti ohittelusta enkä siitä että mennään sekunteja nopeampaa ja heitetään tosta vaan ohi), suoritus kuitenkin paljon parempi kuin Monacossa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Suzuka on totuuden hetki. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla hyvä rata Lotukselle. Tietysti on mahdollista ja todennäköistä, että perjantaina sataa eikä saada testattua uusia juttuja ja viikonloppu menee pieleen, mutta niinkun yleisesti Japanin kisan jälkeen ei voi enää selitellä mitään rata ei sopinut meille juttuja.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Suzuka on totuuden hetki. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla hyvä rata Lotukselle. Tietysti on mahdollista ja todennäköistä, että perjantaina sataa eikä saada testattua uusia juttuja ja viikonloppu menee pieleen, mutta niinkun yleisesti Japanin kisan jälkeen ei voi enää selitellä mitään rata ei sopinut meille juttuja.
Näin on! :ahem:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kisassa näytettiin yhdessä kohtaa Sennan kabinettia, kun se jahtasi toista Toro Rossoa. En sitten tiedä, johtuiko kuskista, mutta jossain loivassa shikaanissa meinasi kone hieman ravistaa/näytti, että vääntö loppuu. Rellun koneet sielläkin, mutta voisiko ongelma olla noin suuri? Vai onko kyse vain kuskista? Vai johtuuko siitä, että auto hieman pomppi kanttarilta toiselle
Ei muuten lopu normaalisti toimivasta F1-moottorista vääntö kesken mutkan. Ei ne nyt sentään mitään perheautoja ole.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ferrari vaan on äärimmäisen luotettava, eikä Alonso tee virheitä. Toki ei niitä Kimikään tee.
Jos tarkoitat kisan päättymiseen johtavia virheitä, niin ei tosiaan tee Kimikään mutta muuten niitä kyllä tulee etenkin aika-ajoissa lähes enemmän sääntönä kuin poikkeuksena.
 
Ylös