Scuderia Ferrari kaudella 2012

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Toisinkuin väität, Ferrarilla ripustukset ovat merkittävästi pystymmässä kuin muilla. Tuolta voit katsella kuvia: http://www.gpupdate.net/en/photo-archive/154/2012-formula-1-photos/teams/

En muuten väittänyt, että jousituksen veto- tai työntötankoisuus vaikuttaisi ripustusten asentoon. Paitsi että sen on oltava riittävän poikeavassa kulmassa suhteessa ripustuksiin jotta kunnollinen liike saadaan tankoon.

edit:
Tässä vertailu muutaman keulan kesken. Siitä vaan kulmamittaa käteen.





Sauber ja Force india näyttävät suosivan matalia kiinnityspisteitä, mutta Ferrarin kanssa aika identtisiä tukivarsien kiinnityskohtia käyttää mm. Mercedes ja Lotus.



 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Toisinkuin väität, Ferrarilla ripustukset ovat merkittävästi pystymmässä kuin muilla. Tuolta voit katsella kuvia: http://www.gpupdate.net/en/photo-archive/154/2012-formula-1-photos/teams/

En muuten väittänyt, että jousituksen veto- tai työntötankoisuus vaikuttaisi ripustusten asentoon. Paitsi että sen on oltava riittävän poikeavassa kulmassa suhteessa ripustuksiin jotta kunnollinen liike saadaan tankoon.

edit:
Tässä vertailu muutaman keulan kesken. Siitä vaan kulmamittaa käteen.






Ferrarin rengas näyttäisi liikkuvan ulospäin aika paljon muita enemmän sisäänjoustossa. Eli kanttarille ajettaessa Ferrarin sisäkurvan rengas ampuu _hyvin_ autoa ulkokurvin puolelle tai mihinliekään.

Kyllä ne joutuu tuon etujousituksen jossainvaiheessa muuttamaan ainakin jollaintapaa.


edit. Muutenkin kun kattelee noita Ferrarin varsien kulmie, niin tulee ajatus että niillä täytyy olla nx kertaa kovemmat etujouset kuin muilla.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sauber ja Force india näyttävät suosivan matalia kiinnityspisteitä, mutta Ferrarin kanssa aika identtisiä tukivarsien kiinnityskohtia käyttää mm. Mercedes ja Lotus.
Silmämääräisesti näyttäis Lotuksella ja Mersulla olevan ripustukset n. 15 astetta alas, ja Ferrarilla vielä muutama aste enemmän. Suuret kulmathan noillakin kyllä on.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Silmämääräisesti näyttäis Lotuksella ja Mersulla olevan ripustukset n. 15 astetta alas, ja Ferrarilla vielä muutama aste enemmän.
Kiinnityspisteiden rajat määrittelee kyllä säännöt monokokin mittojen muodossa ja vanne toisessa päässä, ja sanoisin kyllä että kaikissa noissa ylätukivarsi on siinä kulmassa mihin sen sääntöjen puitteissa saa tehtyä, myös Red Bull taitaa kuulua samaan tyylisuuntaan.

Nuo mainitut Sauber ja FI taas edustavat toisenlaista suunnittelukuntaa jossa ei ole tukivarsien kiinnityspisteitä viety sääntöjen äärirajoille, varmaankin budjettikysymys.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kiinnityspisteiden rajat määrittelee kyllä säännöt monokokin mittojen muodossa ja vanne toisessa päässä, ja sanoisin kyllä että kaikissa noissa ylätukivarsi on siinä kulmassa mihin sen sääntöjen puitteissa saa tehtyä, myös Red Bull taitaa kuulua samaan tyylisuuntaan.
Epäselvien kuvien perusteella voisi Lotuksella ja Mersulla arvailla alatukivarsilla olevan kulmaa pienentämässä pienet riiputtimentyngät, joita aiemmin köleiksi tavattiin sanoa.

Caterhamilla näyttää ehkä olevan Ferrariakin järkyttävämpi ratkaisu:
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ferrarin rengas näyttäisi liikkuvan ulospäin aika paljon muita enemmän sisäänjoustossa. Eli kanttarille ajettaessa Ferrarin sisäkurvan rengas ampuu _hyvin_ autoa ulkokurvin puolelle tai mihinliekään.

Kyllä ne joutuu tuon etujousituksen jossainvaiheessa muuttamaan ainakin jollaintapaa.
Ei noilla kulmilla tule millään tavalla merkittäviä sivusiirtymiä F1:sen joustovaroilla. Ne tukivarret ovat ylös kiinnitetty samasta syystä kuin keulassa on kyhmy eli tarkoitus on saada keulan alta virtaavalle ilmalle puhdas aerodynaaminen reitti, ja lähinnä niillä talleilla joilla tukivarret ovat suoremmassa on kyse kai budjetin riittämättömyydestä tehdä maksimi sääntöjen mahdollistama aerodynaaminen keularatkaisu ei muuta.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Epäselvien kuvien perusteella voisi Lotuksella ja Mersulla arvailla alatukivarsilla olevan kulmaa pienentämässä pienet riiputtimentyngät, joita aiemmin köleiksi tavattiin sanoa.

Caterhamilla näyttää ehkä olevan Ferrariakin järkyttävämpi ratkaisu:
Tuosta kuvasta näkyy hyvin kuinka aerodynaamisesti puhtaaksi keula on saatu kun tukivarret on nostettu ylös. Kolmiotukivarsilla on siis tiukka matemaattinen kaava millä renkaiden kulmamuutokset jouston aikana saadaan halutuksi mikä tarkoittaa että jos alatukivartta nostetaan joudutaan ylätukivartta nostamaan myös samassa suhteessa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eipä tuolla tukivarsien kulmalla luulisi juurikaan olevan merkitystä. Renkas ei liiku pystysuunnassa mitään kymmeniä senttejä jousituksissa, mikä tarkoittaa sitä, että liikettä sivusuuntaan tulee loppujen lopuksi varsin vähän. En nyt jaksanut lähteä laskemaan, montako senttiä missäkin kulmassa on eroa, mutta isoista mitoista noilla pystyakselin liikkeillä ei puhuta.

Luulisi, että jyrkkä kulma tekee jousituksen säätämisestä helpompaa. :doubtful:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eipä tuolla tukivarsien kulmalla luulisi juurikaan olevan merkitystä. Renkas ei liiku pystysuunnassa mitään kymmeniä senttejä jousituksissa, mikä tarkoittaa sitä, että liikettä sivusuuntaan tulee loppujen lopuksi varsin vähän. En nyt jaksanut lähteä laskemaan, montako senttiä missäkin kulmassa on eroa, mutta isoista mitoista noilla pystyakselin liikkeillä ei puhuta.
F1-joustovara on noin 5cm ja noilla kulmilla sivuliikettä renkaaseen tulee äärijoustoissa ehkä milli kaksi. Käytetty rengasprofiili joustaa sivusuunnassa monisatakertaisesti..... Toki jos säännöt sallisivat sitä joustoliikkeen mukana tulevaa sivusiirtymää renkaisiin tulisi senttikaupalla koska sitä voi erinomaisesti käyttää hyödyksi mutta asia on säännöissä tarkasti rajattu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eipä tuolla tukivarsien kulmalla luulisi juurikaan olevan merkitystä. Renkas ei liiku pystysuunnassa mitään kymmeniä senttejä jousituksissa, mikä tarkoittaa sitä, että liikettä sivusuuntaan tulee loppujen lopuksi varsin vähän.
Joo, eipä ne etusiivet mutkissa raavi maata..

Vois veikkailla jouston olevan korkeintaan 5cm suuntaan tai toiseen. Toki kun ajetaan kanttarin päältä ja rengas tipahtaa, vähän isompi sivuliike saattaa tulla laskeutumisessa. Ehkä sentin luokkaa korkeintaan, onko se sitten paljon vai vähän...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Joo, eipä ne etusiivet mutkissa raavi maata..

Vois veikkailla jouston olevan korkeintaan 5cm suuntaan tai toiseen. Toki kun ajetaan kanttarin päältä ja rengas tipahtaa, vähän isompi sivuliike saattaa tulla laskeutumisessa. Ehkä sentin luokkaa korkeintaan, onko se sitten paljon vai vähän...
Ettekä te sitä edes mahdollista sivusiirtymää pysty pelkän tukivarren kulman perusteella sanomaan koska tukivarsien kulmat toisiinsa nähden vaikuttavat pyörän camber-kulmaan joka vaikuttaa taas omalta osaltaan renkaan sivusiirtymään. Eli tukivarsien kulmasta riippuva sivusiirtymä on täysin poistettavissa camber-kulman muutoksilla niin halutessaan, F1:ssä tosin tällä alueella säännöt rajaavat tarkasti kuinka paljon renkaan raideleveys saa joustoliikkeen aikana muuttua.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Ferrarin vauhti kasvaa

Auto motor und sport esitteli kuvia eri tallien autoista ja siitä miten ne ehkä hyödyntävät F-ductia. Ferrari loisti poissaolollaan näistä kuvista.

Nyt Ferrari on tekemässä törmäystestejä uusiksi ja Ferrarin hyvin tomiva vakoiluosasto lienee analysoinut muiden autot. Ferrari voi siis valita parhaimmalta näyttävät ideat uuteen kehitysversioonsa ja ns. kopioimalla kärkeen -taktiikka saattaakin tuoda Ferrarille ruudukon nopeimman auton.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Auto motor und sport esitteli kuvia eri tallien autoista ja siitä miten ne ehkä hyödyntävät F-ductia. Ferrari loisti poissaolollaan näistä kuvista.

Nyt Ferrari on tekemässä törmäystestejä uusiksi ja Ferrarin hyvin tomiva vakoiluosasto lienee analysoinut muiden autot. Ferrari voi siis valita parhaimmalta näyttävät ideat uuteen kehitysversioonsa ja ns. kopioimalla kärkeen -taktiikka saattaakin tuoda Ferrarille ruudukon nopeimman auton.
Jos se olisi näin helppoa, niin miksei kaikki tallit tekisi samoin? Enpä usko kyseiseen teoriaan käytännössä. Siitä vaan auto uusiksi ja ruudukon kärkeen, heh. Tämä mielipiteenäni julki tuotakoon.:wink:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Ferrarin hyvin toimiva vakoiluosasto ? :D Noh ilmeisesti jossain ongelmia on silti ollut ? Vakoilijat ovat hyviä mutta sitten insinöörit jotka toteuttaavat eivät ilmeisesti vaan osaa hommaansa ? Floppi tulossa !
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
A
Nyt Ferrari on tekemässä törmäystestejä uusiksi ja Ferrarin hyvin tomiva vakoiluosasto lienee analysoinut muiden autot. Ferrari voi siis valita parhaimmalta näyttävät ideat uuteen kehitysversioonsa ja ns. kopioimalla kärkeen -taktiikka saattaakin tuoda Ferrarille ruudukon nopeimman auton.
Ensinnäkin budjettikatot paukkuvat ja sitä sopimusta Ferrari tullee rikkomaan varsin reippaasti.

Toiseksi kopiomalla tuskin koskaan saadaan parasta mahdollista ratkaisua.

Kolmanneksi, tuollaisella äärirajoille viedyllä häkkyrällä kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeem ja vaikka yhden osa-alueen kopiointi onnistuisikin, niin sitä taas ei tiedä, mitä se kokonaisuuteen sitten vaikuttaisi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos se olisi näin helppoa, niin miksei kaikki tallit tekisi samoin? Enpä usko kyseiseen teoriaan käytännössä. Siitä vaan auto uusiksi ja ruudukon kärkeen, heh. Tämä mielipiteenäni julki tuotakoon.:wink:
Ei tuo itseasiassa kovin hullulta idealta kuulosta, että aloittaisi kauden vanhalla autolla joka on loppuun asti kehitetty ja iskussa, ja sitten jossain vaiheessa toisi uuden auton, johon on kopioitu muiden parhaat ideat. Ainoa ongelma taitaa olla se ettei kauden aikana saa testata. Ja uusi auto olisikin pahimmillaan iso takapakki...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Veikkaan että Ferrarilla löytyy vauhtia jonkin verran vielä aika-ajossa mutta kisassa suunta on laskeva renkaitten liiallisen kulumisen vuoksi, sijat 8-> maalissa realistisia. Ei enää montaa yötä kunnes jyrähtää... :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrarin kannattaisi lopettaa nuo ideoinnit kokonaan ja satsata nopeaan kopioimiseen ja niiden tuotantoon. Sitten off-seasonille vanhalla autolla ja kisoihin tuorein kopsatuin ideoin.
 
Ylös