Ghost_Glove
Jääkausi
2009 tuli tupladiffut. 2010 RB aloitti jälleen diffujen ahtamisen pakokaasuilla ahtamalla tupladiffun ylempää kerrosta. 2011 tupladiffut oli kielletty, mutta diffun laitoja ahdettiin edelleen tehostamaan diffujen toimintaa. 2011 ahtamisella mahdollistettiin erityisesti autojen suuri ajokulma eli korkean perän käyttäminen, jolloin etusiipi saadaan lähelle rataa.
2012 pakoputkien sijainti on määritelty säännöissä. Tavoitteena estää pakokaasujen hyödyntäminen aerodynaamiseksi eduksi. Jälleen kerran tallien insinöörit ovat olleet fiksumpia kuin FIAn sääntöjen laatijat...
Tulevan vuoden suurimmaksi ja kenties tärkeimmäksi trendiksi pakokaasujen ja diffujen suhteen tuntuu nousseen pakokaasujen painaminen ilmavirran (downwash) avulla kohti lattiaa:
Red Bullin auton B-versio siirtyi myös käyttämään tätä ideaa:
Pakokaasujen lisäksi RB:n B-versio lisäsi myös muulla tavoin diffun "ahtamista".
Voisi kuvitella, että pakokaasujen painaminen lattiaan estää ponttoonien sivuilta tulevien virtausten pääsyn diffun keskelle. Ainakin jossain määrin. Tämän takia RB varmaan tehostaa näitä virtauksia tällä tunnelilla...
Asiasta kiinnostuneet voivat heitellä muidenkin autojen kuvia tähän vertailuksi...
2012 pakoputkien sijainti on määritelty säännöissä. Tavoitteena estää pakokaasujen hyödyntäminen aerodynaamiseksi eduksi. Jälleen kerran tallien insinöörit ovat olleet fiksumpia kuin FIAn sääntöjen laatijat...
Tulevan vuoden suurimmaksi ja kenties tärkeimmäksi trendiksi pakokaasujen ja diffujen suhteen tuntuu nousseen pakokaasujen painaminen ilmavirran (downwash) avulla kohti lattiaa:
Ainakin Mersu, Sauber, Mäkki ja RB pyrkinevät hyödyntämään pakokaasuja tämän idean mukaisesti. Ferrari sen sijaan palasi hieman yksinkertaisempaan ratkaisuun talvikauden lopuksi...Scarbsf1 sanoi:This set up will potentially reach the floor and act to seal the diffuser from the ground as with the 2011 EBD.
Red Bullin auton B-versio siirtyi myös käyttämään tätä ideaa:
Pakokaasujen lisäksi RB:n B-versio lisäsi myös muulla tavoin diffun "ahtamista".
Voisi kuvitella, että pakokaasujen painaminen lattiaan estää ponttoonien sivuilta tulevien virtausten pääsyn diffun keskelle. Ainakin jossain määrin. Tämän takia RB varmaan tehostaa näitä virtauksia tällä tunnelilla...
Asiasta kiinnostuneet voivat heitellä muidenkin autojen kuvia tähän vertailuksi...
Viimeksi muokattu: