Ford Escort RS

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
No niin, avasin nyt oman ketjun Fordin Escort mk1 ja mk2 RS autoille ja niiden teknisille ominaisuuksille.
Minun puolesta ketju saakoot kattaa RS1600, 1800, 2000 ja miksei muutkin takaveto malliset Escortit joita rallissa käytettiin ja käytetään.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
No tähän liityen tietty kiinnostaa että miksei BDA Escoja saa olla esim F-cupissa?
Kyllä muita moniventtiilikoneita saa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No tähän liityen tietty kiinnostaa että miksei BDA Escoja saa olla esim F-cupissa?
Kyllä muita moniventtiilikoneita saa.
Koska ne on luokiteltu ryhmään 4. F-ryhmään ovat kelpoja vain ne autot, jotka on luokiteltu ryhmiin 1, 2, A tai N. [offtopic] Samasta syystä 400 Ascona tai Manta ei kelpaa, vaan CIHiin on tyytyminen. [/offtopic]
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Koska ne on luokiteltu ryhmään 4. F-ryhmään ovat kelpoja vain ne autot, jotka on luokiteltu ryhmiin 1, 2, A tai N. [offtopic] Samasta syystä 400 Ascona tai Manta ei kelpaa, vaan CIHiin on tyytyminen. [/offtopic]
Onhan tuo RS1600 BDA koneella luokiteltu kakkoseen, sekä muistaakseni ruisku malli A-ryhmään.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ei ole RS1600 -mallia luokiteltu A-ryhmään, vain mk3 etuveto RS1600i (8v CVH K-jetillä)
Takavetoiset olivat kaikki numeroryhmäläisiä, toki sitten tehtiin siirtoluokitukset B-ryhmään mm. RS1800.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
UUY 256S





UYY 256S kilpa historia

1979 Manx Mikkola DNF.
1980 Portugal Vatanen DNF.
1980 Acropolis Vatanen 1st.
1980 1000 Lakes Vatanen 2nd.
1981 Mintex Airikkala 1st.
1981 Costa Smeralda Airikkala 2nd.
1981 Elba Airikkala 4th.
1981 1000 Lakes Airikkala 4th.
1981 RAC Airikkala 4th.
Sold to: Timo Mäkinen Finland.
1982 Sweden Vatanen 2nd.

Mäkisen jälkeen auto taisi mennä Harri Toivoselle, mutta kenelle sen jälkeen.

THE WORKS ESCORTS kirja kertoo myös tälläistä

RRK 425W kilpa historia

1981 Argentina Vatanen DNF.
1981 Ivory Coast Vatanen 9th.
Sold to: Harri Toivonen Finland.



Harri Toivonen ajoi tällä BDA:lla Suurajot 1982, ilmoittajana oli David Sutton Motorsport ltd.
Vauhdin Maailman mukaan matka päättyi Ouninpohjaan hurjaan ulosajoon.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Erittäin hyvä tuo VM:n artikkeli. Pitäisi päästä selailemaan noita vanhoja VM:iä niissä voisi olla ihan mielenkiintoisia juttuja.

Osaisiko joku sanoa mitä tapahtui Vatasen mustalle M.C.D. Escortille ja oliko niitä -82 kaudella enemmänkin kuin tuo yksi? Ainakin tuo DKP 191 I meni aika pahaan kuntoon Manxissa 1982, mutta vuonna 1983 Circuit of Irelandilla Billy Coleman ajoi mustaa "ex-Vatanen" Escorttia. Rekkari oli eri, mutta oliko auto sama?

Vatanen


http://www.youtube.com/watch?v=Pbl8LgLXwRo

Bonus kysymyksenä mistä tuli kirjaimet M.C.D.?
 

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
YVW 591F

Onko kenellekään sattunu vastaan kuvia YVW 591F:stä Korsikalla '69 (Mikkola-Palm)? Erityisesti kylki- ja peräkuvat olisivat tervetulleita.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eikös muuten originelli BD A ole 1800cc?
2 litranenhan olis BD G

Kakkosryhmään tollanen katiska on luokiteltu ainaki 1600- kenttilohkosella rakennussarjalla BD-sarjan kansineen mut siitäkään ei jostain syystä saanu äffäläistä tehä. Sitä selviteltiin viime talvena mut ei harva pää jaksa muistaa et mikä siinäki oli. Hissen kasiluokassahan tollanen on viival Urjalassaki.

Tosin faktahan on se että tollaset rysät pitäis viedä museoon tai jokkisradoille. Tollasella pyydyksellä on pilattu MONTA tulevaa vetomiestä kun aika ja fyrkat on menny täysin hukkaan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eikös muuten originelli BD A ole 1800cc?
2 litranenhan olis BD G
BDA on 1600cc.

Kakkosryhmään tollanen katiska on luokiteltu ainaki 1600- kenttilohkosella rakennussarjalla BD-sarjan kansineen mut siitäkään ei jostain syystä saanu äffäläistä tehä. Sitä selviteltiin viime talvena mut ei harva pää jaksa muistaa et mikä siinäki oli. Hissen kasiluokassahan tollanen on viival Urjalassaki..
Eipä noita tosin ole Lotus Talbottejakaan f-ryhmässä näkynyt vaikka 2-ryhmään on sekin luokiteltu. Liekkö liian harvinainen, vai onko siinnäkin joku sääntö?
Siirtoluokiteltujahan ne on b-ryhmään, mutta niin se on RS2000:kin.

Tosin faktahan on se että tollaset rysät pitäis viedä museoon tai jokkisradoille. Tollasella pyydyksellä on pilattu MONTA tulevaa vetomiestä kun aika ja fyrkat on menny täysin hukkaan
Tuo oli vissiin jotain sarkasmia, jota en ymmärtänyt?
1. Jokkis on vihoviimistä auton raiskausta.
2. Kuinka pilalla voi ihmiselämä olla jos saa ajaa Escort RS:llä rallia?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuo oli vissiin jotain sarkasmia, jota en ymmärtänyt?
1. Jokkis on vihoviimistä auton raiskausta.
2. Kuinka pilalla voi ihmiselämä olla jos saa ajaa Escort RS:llä rallia?
1. No, useimmiten vain Fiatien ja Fordien ;)
2. Voi. Jos SAA niin ei siinä mitään mutta useimmat siitä on joutunu ite maksamaan. Jostain syystä halpa englantilainen peruskoppero on Suomen rallipiireissä noussut niin käsittämättömään maineeseen, ettei siinä paljoo oo faktoilla väliä. Vieläkin pilataan monta innokasta beejunnua sillä Escortin kanssa tappelemisella, vaikka on vaan tonneilla ja taas tonneilla viritettyä OoHooCeeta pellin alla. Puhumattakaan jos tarviis BDA:n hintasia myllyjä korjailla.

(Ei sillä, että omat valinnat olis paljoo sen järkevämpiä mutta ovatpahan ainakin halpoja)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
F-ryhmän säännöissä on monta asiaa, jotka ovat päin helevettiä. Talbot Lotarit, BDA-Eskot yms. on bannassa mutta samaan aikaan Lancia Integrale kelpaa, kun siitä riisutaan takaveto ja turbo veks. Tai sit Cossy Sierra Tanen SOHC-koneella... Tai mersun 190E 2.3-16V. Ihmetellä täytyy millä perusteella BDA on kielletty kun Mersun vastaava kostruktio kelpaa (sekin muuten Cosworthin käsialaa!)
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
F-ryhmä luotiin alunperin kaksivetoisille,vapaastihengittäville ja perinteisen venttiilimäärän(2 per sylinteri) omaaville autoille,joiden kansainvälinen numeroluokitus oli jo päättynyt,eikä niillä enää päässyt kv-kisoihin,mutta olivat käyttökelpoisia kuitenkin,escortit,opelit,kostajat ja niin edelleen. Ryhmän idea oli pitää autot yksinkertaisina ja siten halpoina joten kaikki tälläiset 16v kannet kiellettiin,näin aluksi. Sitten kun aikaa kului ja monen kirjain ryhmän auton luokitus vanhentui niin 4v sylinteri sallittiin näissä,kun niissä oli se jo vakiona,esim gt corolla,astra,hondat ja niin edelleen.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
UYY 256S kilpa historia

1979 Manx Mikkola DNF.
1980 Portugal Vatanen DNF.
1980 Acropolis Vatanen 1st.
1980 1000 Lakes Vatanen 2nd.
1981 Mintex Airikkala 1st.
1981 Costa Smeralda Airikkala 2nd.
1981 Elba Airikkala 4th.
1981 1000 Lakes Airikkala 4th.
1981 RAC Airikkala 4th.
Sold to: Timo Mäkinen Finland.

Mäkisen jälkeen auto taisi mennä Harri Toivoselle, mutta kenelle sen jälkeen.
Eikös Ari ajanut juuri tuolla 1982 Ruotsin rallissa yleiskilpailun kakkoseksi, jossen nyt ihan väärin muista. Kyllähän tuo auto kai vieläkin Suomessa on.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277


ARCTIC WINNERS - The Finnish duo of Hannu Mikkola/Risto Suonio slide their Boreham-prepared Ford Escort T-C to victory during the 5th Tunturiralli-Arctic Rally.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Setäni arkistosta.


Mänttä 200 - 1971


Tunturiralli - 1972


Tunturiralli - 1973


Kesoil ralli - 1973


Kesoil ralli - 1974


Kesoil ralli - 1974 tai Kalakukkoralli 1974
 
Viimeksi muokattu:
Ylös