Neste Oil Rally Finland 2013

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Toivottavasti tuo Mäkismainos ei kuitenkaan liity tähän "klassikkoerikoiskoe" Killerillä ajettavaan "Mestarien Mestari" -kisaan. :facepalm:

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,88,100,101,20490,21856


Ei kai nyt sentään. Toivottavasti.

edit: ei toi päivämääräkään onneksi täsmää. Pahoin kuitenkin pelkään, että kyse on jostain vastaavasta show-pyörityksestä?
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Jollei jotain suurempaa projektia ole pystyssä niin homma lässähtää pahasti tälläisessä hypetyksessä. Ja näin pelkään käyvän.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eikö Tommi viime- vai toissavuonna Ralliradiossa kisan alla vannonut, ettei missään nimessä aio enää ajaa (Jyväskylässä) rallia. Tuli vielä sellaisella äänenpainolla, että ajattelin sanan pitävän.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Heittona Subaru tekee tehdas paluun Tommin ajattamana ja Tommi ajaa sen kunniaksi yhden Jyskälän. :alppu:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Tai sitten Tommi ilmoittaa lopettavansa kaiken rallitouhun ja siirtyvänsä maanviljelyyn. :idea:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Muutama kuukausi sitten oli tämmönen huhu ilmoilla. Liekkö tuossa minkäänlaista perää ja voisiko liittyä jotenkin tähän comebackiin?:

Tommi Mäkinen kiinalaisten kiikarissa

Tommi Mäkistä houkutellaan mielenkiintoiseen WRC-projektiin, kertoo Ilta-Sanomat torstain printtiversiossaan.
IS Urheilun saamien tietojen mukaan kiinalainen autonvalmistaja Beijing Automotive Group (BAIC) suunnittelee mukaantuloa rallin MM-sarjaan.

Kiinalaiset haluavat WRC-projektinsa vetäjäksi nelinkertaisen maailmanmestarin Tommi Mäkisen, jonka kanssa BAIC on jo tehnyt yhteistyötä.

- Ne ovat kuitenkin vielä hyvin aikaisia huhuja. Erilaisia keskusteluja on käyty, mutta ei me vielä olla pitkällä niissä asioissa, puhelimitse tavoitettu Mäkinen pyörittelee.

Vuonna 2003 uransa päättäneellä Mäkisellä on jo jonkin aikaa ollut Kiinassa rallikoulu ja muutakin koulutustoimintaa.

- Olen käynyt viime aikoina aika tiuhaan Kiinassa. Meillä on sopimus paikallisen liiton kanssa, jotta koulutuspuolta saataisiin siellä kehitettyä. Siinä sivussa on sitten mietitty myös muunlaisia ralliin liittyviä asioita, Mäkinen kertoo.

Valtionyhtiö BAIC tekee Kiinan teille Mercedeksiä ja Hyundaita sekä Saabeihin pohjautuvia autoja. Rallipiireissä liikkuvien huhujen mukaan kiinalaisten ensimmäinen WRC-auto saatetaan rakentaa jostakin entisestä Saab-mallista.

Janne Aittoniemi, Shanghai

http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-1288555749023.html
Toi Saab-juttu nyt kyllä kuulostaa vähän paksulta.

Edit: toi BAIC:in Hyundai-yhteyshän olisi tietysti sillai mielenkiintoinen tietäen, että Hyundailla WRC-touhut on jo suunnitteilla. Plus tämä:
China's Beijing Auto eyes 3 automakers in Europe as takeover targets
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Heittona Subaru tekee tehdas paluun Tommin ajattamana ja Tommi ajaa sen kunniaksi yhden Jyskälän. :alppu:
Ja sen mä haluaisinkin nähdä, että Subaru luopuis Boxeri-koneistaan ja tekis jonkun 16-satasen World Engine -pohjaisen rimpulan....

Rallin, niinkuin muunkin m-urheilun syöpä on jo pitkään ollut kilpakaluston pakottaminen liiallisesti samaan muottiin. Paree kun olis vain väljät reunaehdot jonka puitteissa valmistajat sais itse rakentaa sellaiset vehkeet kuin sattuu ingenjöörejä miellyttämään.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Ja sen mä haluaisinkin nähdä, että Subaru luopuis Boxeri-koneistaan ja tekis jonkun 16-satasen World Engine -pohjaisen rimpulan....

Rallin, niinkuin muunkin m-urheilun syöpä on jo pitkään ollut kilpakaluston pakottaminen liiallisesti samaan muottiin. Paree kun olis vain väljät reunaehdot jonka puitteissa valmistajat sais itse rakentaa sellaiset vehkeet kuin sattuu ingenjöörejä miellyttämään.
Nii, boxeristahan ei voi tehä 1,6-litrasta konetta...

Mutta allekirjoitan, että säännöt vaatisivat enemmän soveltamismahdollisuuksia auton rakennukseen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Itseasiassa Subarulla on jo olemassa 1,6l boxeri...

FB16: 1,600 cc, DOHC, 78.8 mm bore x 82 mm stroke, 10.5:1 Compression Ratio,
Rated at: 84 kW (115PS) @5,600 rpm, 150 Nm (15.3 kgm) @4,000 rpm in (2012+ EUDM Impreza XV 1.6i)

Ainakin mikäli Wikipediaan on uskominen... Siihen vain solmu savupiippuun ja raipatirai...
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Ihan tosissaan puhuen en pitäisi mahdottomana tuota kiinalaisten WRC-projektia TMR:n pyörittämänä.

Ja jos Mäkinen ihan tosissaan tarkoittaa, että "ei ole lupaa kertoa", niin sehän tarkoittanee että taustalla on jotain muutakin kuin pelkkä oma firma.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Jos kaiken tämän hypettelyn ja klikkaus____sen jälkeen tapahtumaksi "paljastuu" joku pellehyppy vippiteltan edessä nuhapumpulla, niin ..olkoon sitten niin. Toivottavasti on jotain lihaa luiden ympärillä.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Ja sen mä haluaisinkin nähdä, että Subaru luopuis Boxeri-koneistaan ja tekis jonkun 16-satasen World Engine -pohjaisen rimpulan....

Rallin, niinkuin muunkin m-urheilun syöpä on jo pitkään ollut kilpakaluston pakottaminen liiallisesti samaan muottiin. Paree kun olis vain väljät reunaehdot jonka puitteissa valmistajat sais itse rakentaa sellaiset vehkeet kuin sattuu ingenjöörejä miellyttämään.
Just näin! Enempi vapauksia keksiöille..
Ei nyt aivan kuulu tähän nesteralli keskusteluun.. Mutta varmasti moni autonvalmistaja kiinnostuisi, jos voisi tuoda omaa brändi esim. " moottori "
Paremmin esille..
- subaru boxer, mazda wankel, psa diesel motti ja toyota joku hybridi viritys..

Nythän sääntö on : rivi 4, turbo ja imuilman rajoittaminen niin ja se kuutiotilavuus.. Jos edes avaisivat tätä sääntö siten, että 1,0L ei tarvisi kuristinta!! Tai sitten 2,0L vapari, ilman kierrosrajaa..
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Mun mielestä moottoriurheilun syöpä on aina käsistä karkaavat kustannukset... Vapaat kädet insseille tarkoittaa käsittämätöntä rahan menoa. Tämä nähtiin viimeksi pari viikkoa sitten kun VW lupasi jäädyttää Polo kehitystyön ja olla luokittelematta uutta Evoa että saadaan Ford pysymään sarjassa mukana. Jos VW olis pitänyt suunnitelmansa ja luokitellut uuden vielä ylivoimaisemman auton ensivuodelle niin Wilson olisi laittanut hanskat naulaan... Ikävä kyllä täysin vapailla säännöillä ei saada kilpailua aikaiseksi vaan tapetaan se vähäinenkin. Ainoa miten sen saa toimimaan on se että kuristimia/lisäpainoja voidaan laittaa kilpailun tasaamiseksi autoon kun autoon tarvittaessa. Ja se taas sotii tuota vapaan kehityksen ajatusta vastaan...

Mutta puhutaas vaihteeksi Jyskälästä...
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Nykyään on kaksi vai oliko jopa kolme valmistajaa? Joista pitää valita vaihteisto/voimansiirto autoon. Ja ne vaihteistot ovat rivi-4:lle tehtyjä. Vois olla hiukan hankala asentaa tuollainen boxeri poikittain konehuoneeseen :dunno:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kyllä tuo Mäkisen homma vaikuttaa nyt joltain isommalta jutulta, ei voi mitenkään olla kyse vaan jostain 0-auto-tai näytösajosta. Eihän sitä muuten noin paljon mainosteta ja salailla. Mitä syytä moiseen salaperäisyyteen olis, jos ajais vaan jotain 0-autoo tms.

Mulla on nyt vahva veikkaus, että Neste rallissa julkistetaan joku uuden wrc-projektin aloittaminen ja Tommi on tämän projektin avainhenkilö. Esim. Subaru tai tää kiinalaismerkki tulee sarjaan mukaan ja Tommi ajaa kisassa tätä uutta projektia mainostaen kisan ulkopuolella Kaj Lindströmin kanssa. Tai sitten kyseessä on Hyundai, jota Tommi testaa.
Kisan ulkopuolella ajamisella tarkoitan sitä, että ajaa samat pätkät ihan täysillä ja kypärä päässä ainakin torstaina kuin varsinaiset kilpailijatkin, mutta ei lasketa tuloksiin mukaan. Vastaava tapaus oli esim. -97 vuonna Rally Channel Fourissa, jossa Carlos Sainz ajoi Fordin WRC:llä koko kisan, mutta ei laskettu virallisiin tuloksiin koska ajoi uudella, luokittelemattomalla autolla. Hyundai-testi vois näin ajatellen sopia kuvioon hyvinkin. Mutta tuo salaperäisyys vois kyllä viitata johonkin kiinalaistallin tai subaru-projektin julkistamiseen.

Ja kuten joku jo mainitsikin, tämän kuvion pääjehu/rahoittaja on muu kuin Tommi itse, kun ei kerran saa lupaa kertoa asiasta vielä mitään. Tuo youtube-video myös paljastaa mielestäni hyvin sen,että Tommi vetää kisassa ihan kypärän päähän ja ajohaalarit niskaan ja ihan kunnon kilpurilla aikoo ajaa, 0-auto tai crosskart-keikkaa varten ei tuollaista, noin "vihjaavaa" videoo kyllä tehdä. Ja lisäks Lindström näkyy videolla, joka paljastaa Kaitsun istuvan kartturinpenkillä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mäkiscasessa ajattelin aluksi vahvasti Crosskart kisaan osallistumista, mutta videon jälkeen veikkaan Subarun paluuta.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Tuli tuossa mieleen että meneekö erikoiskokeille busseja tai muuta organisaation järjestämiä kyydityksiä? Mietin vaan kun tuskin tulen selvää päivää näkemään Jyväskylässä.

Minulle sopii myös jos joku foorumilainen ottaa minut kyytiin jo torstaina ja ajeluttaa koko viikonlopun
 
Ylös