Erinäisiä kysymyksiä sisältävä tojck.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
No sitten seuraava ärsytyksen aihe: miksi taistelurobotit ovat niin huonoja ampumaan ihmisiä?
On niin mystinen ja vaikea kysymys että ilman rahaa et siitä selviä. Skientologit tietävät, kysy vaikka Tom Cruiselta, on ollut tässä tilanteessa ihmettelemässä monta kertaa. Aina on kumminkin rahalla selvinnyt. Yleensä jäänyt jopa kymmeniä miljoonia dollareita plussan puolelle. Kannattaisi sieltä lähteä kyselemään, eikä täältä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24329
Sijainti
lappeen Ranta
Olen nyt suunnaton tylsis ja väitän, että nuo burbin kertomat jutskat on tolleen lähinnä käsikirjoitus- ja erikoistehosteteknisistä syistä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Olen nyt suunnaton tylsis ja väitän, että nuo burbin kertomat jutskat on tolleen lähinnä käsikirjoitus- ja erikoistehosteteknisistä syistä.
Niin olet. Onhan tuollainen kokotuubin täysikokoinen sinappiohjus vaikuttavan näkönen. Lähtiessään kuuluu korvia raastava rääkäisy, joka toistuu ainakin viidesti kantaman loppuun asti ja sanoo poks. 4/5

Täydet pisteet saisi, jos sen voisi suunnata ilmaan.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Mitenhän sitä pitäisi suhtautua tuolla metsätiellä ajeleviin poikiin?

Iltapäivällä pöräytti yksi n. 13-14 vuotias vastaan mutkassa, ei siinä nyt vakavampaa törmäysriskiä ollut. Sellainen lingottu tie, n 2.7- 3 metriä ja traktorin edessä lumikauha, olisko 2.3 metriä, suoraan vaikka kuskin pään kohdalla. Tiukkaa olisi tehnyt kaverin päästä kauhan edestä pois normaalissa mutkassa, mutta sattui sellainen levitetty sivuutuskohta juuri siihen mutkaan.

Helkkarin mukavaahan se on mönkkärillä painaa menemään auratulla tiellä, jopa oli hieman kurvitellesaan nojannut lumipenkkoihinkin. Oppivat tietysti jonkinmoista ajotekniikkaa ja ajoneuvon hallintaa. Eikä se tie nyt siitä talviaikaan kärsikään.

Pari kolme vuotta sitten alkusyksyn illassa tuli vastaa -viritetyllä?- mopolla huomattavasti kovempaa joku muu kaveri vastaan, oli vielä tyttö kyydissä. Kerkesin jarruttaa ja väistää reunemmalle, ei nyt ojan puolelle, mutta kuitenkin. Kaveri ei jarrutellut, mutta ei tainut ajolinjakaan muuttua raiteelta paljoakaan reunemmaksi jäljistä päätellen. Eli melko varmasti nokkakolari auton keulaan, jos en kerennyt väistää. Ja lento auton tuulilasiin tai katolle ja tyttö perässä. Perässä tuli vielä kolme muuta kaveria, yhtä hieman jututin. Törmäysvaarassa ollut kaveri ei kääntynyt takasin, kaasua tuntui vain vääntävän isommalle jossain edempänä. Silloin oli tien alussa "moottoriajoneuvolla ajo kielletty"-merkki lisäkilvellä " Ei koske tiekunnan osakkaita". Nyt ei ollut( kuitupuita vielä ajamatta )

Tosin syksyllä oli ja mönkkärin jälkiä kanssa. Jututin tuota päivällistä kaveria. Vaadin kohtuullista liikennekäyttäytymistä jopa korpiteillä. Muistutin, että joka vuosi joku tyhmyyksissään kuolee mönkkäreillä, lumikelkoilla yms rällätessään. Kypärä kaverilla oli. Toisaalta ymmärrän -kerroin siis- nuorten ( ja vähän vanhempienkin) innostuksen koneiden pärinään ja vauhdin hurmaan. (Itsekin tiltannut jäniksen 215:n vauhdissa. Sitä en kertonut). En nyt varsinaisesti kieltänyt ajoa.

Tiekunnan pj:nä pitäisi tietysti miettiä joitakin juridisia juttujakin. Joku teoreettinen pahin tilanne, jonkun juristin poika ajaa metsään, traktorin keulaan, puutavara-auton alle tms ja loukkaantuu pahoin, isukki rupeaa kyselemään tien kunnon ja hoidon perään yms. Se kieltomerkki varmaan auttaisi.
Ja pikkaisenhan se potuttaa, joku 8-9 tonnia menee multa ( yhteensä yli 30 tonnia osakkailta) sen tien peruskunnostukseen ensi vuonna ja "osattomat" rälläävät.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Onko tiekunta saanu kunnan tai valtion avustusta?
Ei ainakaan 2-30 vuoteen.
Eli ei tarvitsisi antaa muiden ajella. Puomin voisi laittaa, mutta en sellaiseen lähde.
Tilapäinen ajo ei-osakkailla sinällään sallittua, mutta jatkuva ei.
Tilannetta hankaloittaa aavistuksen, että tämä tie loppuu n 2.6 km päässä ja jatkuu toisena tiekunnan tienä. Nyt lingottu - siis ajokelpoinen- tuo 2.6 km pätkä.

Tänä vuonna tiekunnan osakkaat - ei siis tiekunta - saavat KEMERA-rahoitusta 20-40 % kaivinkonetöihin, murskeeseen yms rumpuihin. Muuttuuko tilanne????
Suunnittelu ja viranomaismaksut hoituu Metsäliiton kautta ,eli valtion KEMERAA sinnekin.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tiekunnan pj:nä pitäisi tietysti miettiä joitakin juridisia juttujakin. Joku teoreettinen pahin tilanne, jonkun juristin poika ajaa metsään, traktorin keulaan, puutavara-auton alle tms ja loukkaantuu pahoin, isukki rupeaa kyselemään tien kunnon ja hoidon perään yms. Se kieltomerkki varmaan auttaisi.
Kieltomerkkiä vaan tiekunnan hallinnoimalle osuudelle.
Yksityisteiden käyttäminen moottoriajoneuvolla on lähtökohtaisesti kaikille sallittua, jos mitään kielto- tai rajoitusliikennemerkkiä ei ole. Tämä aiheuttaa laajemmat ylläpitovastuut tiekunnalle. Tien tulee olla turvallinen kulkea kaikille.

Jos ette kiellä ajamista, tiekunta on vastuussa ulkopuolisille aiheutetuista vahingoista.
Vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta eli yleensä jonkin toimenpiteen laiminlyöntiä tai väärää toteutusta (esim. tien auraaminen liian leveäksi ojan päälle, pahojen maakivien poistamisen laiminlyönti, rikkoutuneiden rumpujen korjaamattomuus, kelirikosta varoittavien liikennemerkkien puute)

Tiekunnan vastuuhenkilöt tai yksittäiset tieosakkaat eivät voi fyysisesti estää laitonta tiellä ajamista. Asiasta on tehtävä ilmoitus poliisille.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Eipä noita puomeja voi käytännössä monessakaan paikkaa pitää ja aika riesa niistä tulee. KEMERAn tuen tarkoista ehdoista en oo selvillä. Löytynevät interwebistäkin?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kaikki kuviteltavissa olevat varoitusliikennemerkit tien alkuun ja 20 rajoitus.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Pöhkis selkeyttää insinöörin realismilla! Jospa kaivaisi sen merkin lumen alta pystyyn ja ilmoittaisi Metsäliiton korjuutyönjohtajalle, ettei koske heitä.
Ongelma/vastuutilanteissa saattaa olla iso apu.

Pitänee asiaan paneutua kunnolla kesällä/syksyllä, kun tieremppa valmistuu.
Se toinen -jatkuva - tie on kunnostettu vuosi pari sitten ja (kesä) liikenne varmasti vilkastuu, kun tuokin pätkä kunnostetaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös