Kauden 2014 autot

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämä oli justiin se mitä hain, eli siinä on 50 mm varaa pelata ja kikkailla. Eipä ole tullut sääntökirjaa luettua, jäänyt vaan mieleen että yksi kärki olla pitää. Aika nokkelaa siis Mersulta, mutta varmaan melko helppo kopioida jos joku tuossa hyötyä omaan kokonaisuuteensa näkee.

Olisi kiva nähdä kuva Mersusta suoraan edestäpäin, jotta näkisi minkämoinen onkalo siinä loppupeleissä on, vai kaareutuuko runko ulospäin jo hieman taaempana.

Eipä siellä kyllä mitään suurta pullistumaa olla edes voi, kun katsoi linjaa ennen viiksiä ja viiksien jälkeen...
Pinta-alan kanssa pystyy pelaan, mutta ei tuo 50mm kärjestä vielä mitään tarkoita sen korkeuden suhteen. Nokan kärjen pitää olla tietyn matkan päässä referenssitasosta. Ja jos nokkia saa olla vain yksi, niin onko Mersun "lisänokat" eri mittaiset?

Aika kikkailua kyllä taas.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Miksi Lotuksen kärkien ero pitäisi olla 50 mm? Helpommin sen vaaditun pinta-alan kait sais jos olisivat yhtäpitkiä ja pinta-alat mitattais molemmista.
No sitten se poikkileikkaus ei olisi yhtenäinen.
Pinta-alan kanssa pystyy pelaan, mutta ei tuo 50mm kärjestä vielä mitään tarkoita sen korkeuden suhteen. Nokan kärjen pitää olla tietyn matkan päässä referenssitasosta. Ja jos nokkia saa olla vain yksi, niin onko Mersun "lisänokat" eri mittaiset?

Aika kikkailua kyllä taas.
Nokan kärjeksi lasketaan se koko väärinpäin oleva u. Se 185 mm korkeus katsotaan tämän poikkileikkauksen keskipisteestä, joka mersun tapauksessa on tuon u:n sisällä.
a) No part of this cross-section may lie more than 250mm or less than 135mm above the reference plane.

b) The centre of area of this section must be no more than 185mm above the reference plane and no less than 750mm forward of the front wheel centre line.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No sitten se poikkileikkaus ei olisi yhtenäinen.

Nokan kärjeksi lasketaan se koko väärinpäin oleva u. Se 185 mm korkeus katsotaan tämän poikkileikkauksen keskipisteestä, joka mersun tapauksessa on tuon u:n sisällä.
Ahaa. Kiitos.
Eli ovat olleet Mersulla siis kaikista fiksuimpia. Mitä nyt siipi putos heti ekana päivänä... :rolleyes:
Toisaalta RB:n keula on vielä korkeampi kun siinä on se mokkula, joka toki sotkee jotain myös.



Mutta ei Ferrarinkaan kovin kaukana ole tuosta korkeamman U-muodon filosofiasta. Itse asiassa tiedä vaikka siinä olisi vähän samaa ajatusmaailmaa käytetty. Niin yhtenäinen on Ferrarinkin U-muoto keulan kärjessä. Ainakin voivat Mersua kopioida varmaan aika helposti. Törmäystesti vain tehtävä uudestaan ja uutta nokkaa kiinni autoon.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tein kuvan millaiset Mersun ja Lotuksen nokat ovat läpileikkauksiltaan eri syvyyksistä ja miksi ovat sääntojen mukaisia. Kun mittaus tehdään 50 mm kohdalta (nokan syvyys), pitää juuri siinä kohtaa olla yhtenäinen nokka, muodolla ei ole väliä. Nokan korkeusmittaus 185mm tehdään poikkileikkauksen keskipisteestä.

 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.... Törmäystesti vain tehtävä uudestaan ja uutta nokkaa kiinni autoon.
..
Mun mielestä törmäystestikuvissa on näkynyt yleensä vain auton runko, eikä mitään irrotettavia nokkia ym. Mitähän ne säännöt sanoo ?
 

2Fast4u

Member
Liittynyt
12.11.2013
Viestit
10
Mun mielestä törmäystestikuvissa on näkynyt yleensä vain auton runko, eikä mitään irrotettavia nokkia ym. Mitähän ne säännöt sanoo ?
Joo mun melestä pelkkä monokokki tarvii tehdä virallisen törmäystestin, eli siivet ei siihen kuulu. Tottakai siihen siipeen tehdään jonkinlainen rasitus testi omasta takaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tein kuvan millaiset Mersun ja Lotuksen nokat ovat läpileikkauksiltaan eri syvyyksistä ja miksi ovat sääntojen mukaisia. Kun mittaus tehdään 50 mm kohdalta (nokan syvyys), pitää juuri siinä kohtaa olla yhtenäinen nokka, muodolla ei ole väliä. Nokan korkeusmittaus 185mm tehdään poikkileikkauksen keskipisteestä.
Kiitos! Hienoa työtä! Ton selvemmin ei asiaa voi selittää enää. :thumbup:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onko sallittua? Tukivarret pitää muistaakseni sääntöjen mukaan olla aerodynaamisesti neutraalit. Noita ei voi millään pitää "neutraaleina". :)
Näinhän se on, ellei ole jokin porsaanreikä löytynyt. Voiko olla niin, että ovat pelkät anturit testaukseen?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eli McLarenin virityksellä korvataan käytännössä beam wing.
Eikös joskus kielletty tukivarsien käyttäminen aerodynaamisena profiilina? Vai koskiko se pelkästään etupään tukivarsia?
Mutta hieno oivallus Mäciltä jokatapauksessa :)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
The truck and car are making great progress - should be here mid to late afternoon. So a busy night ahead to prepare ourselves for its debut
4 tuntia sitten Marussia antoi tuommoista informaatiota Twitterissä. Eli villinä veikkauksena voisi heittää että ilmeisesti tänään halutaan autoa kovasti esitellä, mutta radalle vasta huomenna.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Autojen nopeudet

Ferrari

Todella hidas ja epäonnistunut auto. Kimi antoi jo kaasua, mutta pääsi vain vaivoin kärkeen eilen. Tänään ero tuli selväksi kun Button hieman nostatti kierroksia niin 1,7 sekuntia oli ero. Valitettavasti näin.

Mercedes

Nopeutta ja potentiaalia enemmän kuin Ferrarissa.

McLaren

Auto on onnistunut. Button hieman kiusasi ja kello tykkäsi. Pieni varaus tähän sillä McLaren on sponsorijahdissa.

RedBull

Vaikeaa vaikeaa. Auto lienee hyvä, mutta Renaultin kone aiheuttaa ongelmia. Autoa ei päästä tällä viikolla testaamaan laisinkaan. Red Bullilla on kädet ristissä että Renault saa ongelmat selvitettyä ja he pääsevät ajamaan ensi testeissä. Auto voi olla hyvinkin nopea mutta kukaan ei sitä nyt pääse näkemään. Lisäksi auton muu luotettavuus jää arvoitukseksi, kun koneen puuttuminen estää testauksen (vieläkö jossain laatikon phjalla olisi vanha vee8 jonka kanssa pääsisi ottamaan selkoa autosta muuten...)

Williams

Auto on heti nopea. Williamsilla myhäillään.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ferrari

Todella hidas ja epäonnistunut auto. Kimi antoi jo kaasua, mutta pääsi vain vaivoin kärkeen eilen. Tänään ero tuli selväksi kun Button hieman nostatti kierroksia niin 1,7 sekuntia oli ero. Valitettavasti näin.

Mercedes

Nopeutta ja potentiaalia enemmän kuin Ferrarissa.

McLaren

Auto on onnistunut. Button hieman kiusasi ja kello tykkäsi. Pieni varaus tähän sillä McLaren on sponsorijahdissa.

RedBull

Vaikeaa vaikeaa. Auto lienee hyvä, mutta Renaultin kone aiheuttaa ongelmia. Autoa ei päästä tällä viikolla testaamaan laisinkaan. Red Bullilla on kädet ristissä että Renault saa ongelmat selvitettyä ja he pääsevät ajamaan ensi testeissä. Auto voi olla hyvinkin nopea mutta kukaan ei sitä nyt pääse näkemään. Lisäksi auton muu luotettavuus jää arvoitukseksi, kun koneen puuttuminen estää testauksen (vieläkö jossain laatikon phjalla olisi vanha vee8 jonka kanssa pääsisi ottamaan selkoa autosta muuten...)

Williams

Auto on heti nopea. Williamsilla myhäillään.
:rolleyes: .. ~10 sekuntia viime vuoden testeistä hitaampia aikoja ja tänään Räikkösellä ~11 sekuntia eilisestä. Noh, selvänäkijät on selvänäkijöitä.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
:rolleyes: .. ~10 sekuntia viime vuoden testeistä hitaampia aikoja ja tänään Räikkösellä ~11 sekuntia eilisestä. Noh, selvänäkijät on selvänäkijöitä.
Kyllä, ymmärsit yskän.:wink:

P.S. Red Bull pakkaa tavarat tänään. Ei nähdä huomenna heitä.
P.P.S Mahdollisesti myös muut Renault -tallit pakkaavat tänään tai huomenna
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kyllä, ymmärsit yskän.:wink:

P.S. Red Bull pakkaa tavarat tänään. Ei nähdä huomenna heitä.
P.P.S Mahdollisesti myös muut Renault -tallit pakkaavat tänään tai huomenna
Ei mee hyvin renault-talleilla..
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Ei tainnut Lotus menettää paljon mitään kun ei testeihin osallistunut...
 
Ylös