Formula 1 - alennustila

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Muistetaan nyt kuitenkin, että F1 näkyy ilmaiseksi suurilla markkinaalueilla
Ei tänä päivänä. Kuten Renngeist totesi, Saksan RTL näyttää kisan ja aika-ajot suorana. Oikeudet päättyvät vuoden 2015 lopussa, joten on mahdollista, että sen jälkeen viimeinen suuri Free-to-air vaihtoehto F1:lle loppuu.
Ranskassa TF1 lopetti ilmaiset lähetykset 2012 jälkeen. Englannissa BBC ei ole kauden 2011 jälkeen näyttänyt kuin puolet kisoista ilmaiseksi.
Vastaava transitio on ollut joka maassa. Verrattain myöhään näin on tapahtunut brasilialaiselle Globolle, joka 2 viikkoa sitten päätti lopettaa aika-ajojen näyttämisen ja pian myös kisat siirtynevät maksu-tv:lle.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Briatore ei ainakaan ymmärtäne Internetin mahdollisuuksia tuoda lisää faneja sarjalle. Ongelma vähentyneissä katsojaluvuissa on maksu-tv ja nettivideoiden rajoitukset. Tulevat potentiaaliset katsojat eli lapsikatsojat eivät näe F1:siä TV:ssä, koska a) lähetykset eivät näy ilmaiseksi eikä kalliita maksupaketteja hankita ellei ole aiemmin jääty lajiin koukkuun, b) vanhemmat ovat lopettaneet lajin seuraamisen maksu-tv:n tultua, joten lapset eivät sivusilmällä enää seuraa F1:siä c) nuoret eivät seuraa TV:tä vaan YouTubea, josta uusia F1-videoita ei löydy, koska ne poistetaan sieltä heti tuoreeltaan.
Fanien saamiseksi F1 pitäisi hyödyntää sosiaalista mediaa ja YouTubea. Jos kisa näkyisi YouTubessa ilmaiseksi ja maksua vastaan saisi kaikki lähetykset, ihmiset löytyäisivät paremmin lajin pariin. Sosiaalinen media on hyvä työkalu tavoittaa katsojia, mutta sitä pitää käyttää harkiten. F1:sten luonnetta ei tule pilata äänestyksillä ja twitter-mainoksilla. Se, että kisojen pitäisi olla lyhyempiä ja että "nykynuoriso" haluaa nähdä vain parhaita paloja eikä suoria kisoja ei voi pitää paikkansa. Urheilun ydin on suorissa lähetyksissä ja tarpeeksi pitkässä ottelussa, jossa jännitys vaihtelee alun ja päätöksen välillä.
Formuloista sentään näytetään Suomessa yleisillä kanavilla (MTV3, Sub) koosteet jälkeen päin, toisin kuin MotoGP:ssä (Nelosen kanavat). Mainittakoon, että Hocken F1-kisan kanssa samaan aikaan ajetuissa IDM-kisoissa (Saksan kansainvälinen ratamoottoripyörien mestaruussarja) Schleizer Dreieckissä oli 25 000 katsojaa. Tatu Lauslehtohan voitti ko. sarjan Supersport-mestaruuden 2012, tällä hetkellä on sarjassa neljäntenä. Bundesliigan keskimääräinen katsojaluku/ottelu on sama kuin Hocken F1-kisan katsojamäärä. Ja saksalla on sentään hallitseva maailmanmestari, saksalainen kuski ja automerkki johtavat sarjaa. Katsojamäärä on Saksan ongelma, briteissä ja Itävallassa oli ihan eri meno.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sanokaa mulle sellanen laji, jonka suosio on kasvanut televisioinnin siirryttyä maksukanaville. Onko sellasta?

Edit: näkyykö f1 ilmaseksi suorana jossain mainittavassa maassa?
Eiköhän tallien sponsorihankintaongelmat ole aika pitkälti maksukanavien ansiota. Katsojat maksaa tv- eikä urheilu-oligarkeille.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eiköhän tallien sponsorihankintaongelmat ole aika pitkälti maksukanavien ansiota. Katsojat maksaa tv- eikä urheilu-oligarkeille.
Taitaa olla Bernie joka on pakottanut TV-kanavat siirtämään formulat maksullisiksi. Korottanut TV-oikeuksien hinnat niin pilviin että pelkästään mainoksilla ei saada laskua kuitattua.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Formuloista sentään näytetään Suomessa yleisillä kanavilla (MTV3, Sub) koosteet jälkeen päin, toisin kuin MotoGP:ssä (Nelosen kanavat). Mainittakoon, että Hocken F1-kisan kanssa samaan aikaan ajetuissa IDM-kisoissa (Saksan kansainvälinen ratamoottoripyörien mestaruussarja) Schleizer Dreieckissä oli 25 000 katsojaa. Tatu Lauslehtohan voitti ko. sarjan Supersport-mestaruuden 2012, tällä hetkellä on sarjassa neljäntenä. Bundesliigan keskimääräinen katsojaluku/ottelu on sama kuin Hocken F1-kisan katsojamäärä. Ja saksalla on sentään hallitseva maailmanmestari, saksalainen kuski ja automerkki johtavat sarjaa. Katsojamäärä on Saksan ongelma, briteissä ja Itävallassa oli ihan eri meno.
Mieleen tulee myös, että onko lippujen hinta sittenkin se ongelma Saksassa? Hockenheimissa (ja kai myös Nürrella) melkein kaikki paikat on niissä järkyttävän kokoisissa pääkatsomoissa (ns. premium-tuotteina) ja rahvaan bilekatsomot ovat aika vähissä. Siinä voi sitten miettiä, että lähteekö kuukautta aiemmin Itävaltaan katsomaan vaiko viikkoa myöhemmin Unkariin, jos sinne pääsee murto-osalla hinnasta. Ja kisajärjestäjä taas voisi miettiä, että jos melkein kaikki paikat ovat premium-paikkoja niin kannattaako niitä kaikkia kuitenkaan myydä premiumeina?

F1 on hinnoitellut itsensä ulos sekä tv:stä että paikanpäältä.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Asiaa pitkään pohtineena olen vakuuttunut, että suurin lajia vaivaava asia todella on hiekka-alueiden muuttaminen asfaltiksi. Vanhoina hyvinä aikoina pienestäkin ulosajosta seurasi usein keskeytys tai auton vaurioituminen. Nykymeininki, jossa tuomariston toimesta tarkkaillaan onko kuljettaja ajanut reunaviivan väärältä puolelta vai ei on ihan naurettavaa. Toinen merkittävä huononnus on testaamisen kieltäminen ja moottoreiden kehityksen jäädyttäminen. Ennen voimasuhteet vaihtelivat radasta ja kisasta toiseen ja oli mielenkiintoista seurata minkälaisia päivityksiä autoihin pitkin kautta ilmestyi. On tietenkin ihan selvää, että nämä muutokset on tehty turvallisuuden parantamisen ja kustannusten karsimisen nimissä mutta silti voi kysyä, onko menty liian pitkälle. Formula 1 on omassa mielessäni aina ollut ensisijaisesti kilpailu, jossa tekninen kehitys on pääosissa ja hyvät kilpailut tulevat siinä sivussa jos tulevat. Nykyään on jotenkin koko ajan sellainen olo, että kilpailuja yritetään väkisin tehdä viihdyttävämmäksi ja tasaisemmaksi. Jos tasaisia kilpailuja ja tasavertaisia autoja haluaa katsella niin F1 on mielestäni siihen ihan väärä luokka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On tietenkin ihan selvää, että nämä muutokset on tehty turvallisuuden parantamisen ja kustannusten karsimisen nimissä mutta silti voi kysyä, onko menty liian pitkälle.
Mikäli totuus löytyy katsojamääristä, niin ei. Noilla tekijöillä ei ole hölkäsen merkitystä katsojaluvuille.
Nykyään on jotenkin koko ajan sellainen olo, että kilpailuja yritetään väkisin tehdä viihdyttävämmäksi ja tasaisemmaksi.
Olo on ihan oikea. Pääpaino turvallisuuden ja talouden järkeistämisen jälkeen on siirretty "shown parantamiseen". Fanien enemmistön mielestä lajin suurin vitsaus oli ohitusten puute/vaikeus, ja siihen löydettiin lääkkeet rengassäännöillä ja DRS:llä. Tämä ei näköjään FIA:lle riitä, koska uusi Popularity Working Group on pitänyt perustaa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Viisi kohtaa joilla suosio kasvaa.

- Nettiin tavaraa kisoista ja klassikko kisoja ilmaiseksi YT:hen.
- Viherpiipertäjä paska taka-alalle.
- Kuski/fani tapaamisia kisa vkolopuille.
- Moottorirajoitukset pois. Neljä konetta per kausi on naurettavaa. WEC on sitä varten.
- Charlie Whiting, Bernie ja Todt vittuun.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Viisi kohtaa joilla suosio kasvaa.

- Nettiin tavaraa kisoista ja klassikko kisoja ilmaiseksi YT:hen.
- Viherpiipertäjä paska taka-alalle.
- Kuski/fani tapaamisia kisa vkolopuille.
- Moottorirajoitukset pois. Neljä konetta per kausi on naurettavaa. WEC on sitä varten.
- Charlie Whiting, Bernie ja Todt vittuun.
Jep ja kaikkille ferrarin koneet, kun muut valmistajat vetäytyy ! HIENO IDEA :thumbup:
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Viisi kohtaa joilla suosio kasvaa.

- Nettiin tavaraa kisoista ja klassikko kisoja ilmaiseksi YT:hen.
- Viherpiipertäjä paska taka-alalle.
- Kuski/fani tapaamisia kisa vkolopuille.
- Moottorirajoitukset pois. Neljä konetta per kausi on naurettavaa. WEC on sitä varten.
- Charlie Whiting, Bernie ja Todt vittuun.
"Viherpiiperrys paska" on arvokasta autoteollisuudelle. Yksi suurimpia syitä sille, miksi autoteollisuus ylipäätään viitsii olla mukana sarjassa, joka ei tuota tehtaille muuta kuin tappioita, on kehitystyöstä saatu tulos. Tämä taas näkyy kuluttajamarkkinoilla siten, että autoteollisuus tuottaa entistä ekologisempia autoja.

Katsojan kannalta ei liene oleellista kuinka monta moottoria kuljettaja voi käyttää kauden aikana. Kyse on pintaa syvemmästä, joka taas ei kiinnosta tavallista katsojaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viisi kohtaa joilla suosio kasvaa.

- Nettiin tavaraa kisoista ja klassikko kisoja ilmaiseksi YT:hen.
- Kuski/fani tapaamisia kisa vkolopuille.
Kyllä. Lisää avoimempaa toimintaa fanien suuntaan. Klassikkokisat tosin ovat vain jo valmiiksi vannoutuneiden fanien juttuja. Jo pelkästään silloisen televisioinnin tason takia ne eivät jaksa kiinnostaa uutta lajiin tutustuvaa henkilöä, ja ovat melkeinpä pikemmin huonoa mainosta. Juuri mitään ei tapahdu ja sekin mikä tapahtuu jää usein näyttämättä.

- Viherpiipertäjä paska taka-alalle.
- Moottorirajoitukset pois. Neljä konetta per kausi on naurettavaa. WEC on sitä varten.
- Charlie Whiting, Bernie ja Todt vittuun.
Ei vaikuta suosioon. Se iso enemmistö, joka käytännössä suosion määrään vaikuttaa vannoutuneiden F1-jäärien sijaan, ei välitä noista tippaakaan. Sen sijaan autotehtaiden kiinnostusta nuo uudistukset vähentäisivät.

Whiting ja Bernie nyt poistuvat aikanaan luonnollisen poistuman kautta muutenkin. Tosin itse en ole ollenkaan niin vakuuttunut, että hommat siitä paremmaksi muuttuvat. Pikemmin pelkään päinvastaista. Noilla sentään on aika paljon perspektiiviä toimia tehtävissään, eikä kukaan voi kiistää heidän merkitystään nykymuotoisen F1:n synnyssä. Todt tuli valituksi vaaleilla, joten hänen poistamisensa vaatisi hävityt vaalit. Enkä nyt edes ymmärrä mitä Todt nimenomaisesti on tehnyt väärin nykyisessä pestissään.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Aika pahasti aliarvioidaan katsojaa näissä mielipiteissä ja sarjaa ollaan muuttamassa joksikin ihmeelliseksi nopeiden autojen jokamiesluokaksi. Indycar on jo sitäpaitsi olemassa eikä tasaisuudestaan huolimatta kiinnostaa itseäni ainakaan tippaakaan. Edelleen, F1 on F1 ja maksimaaliseen viihteeseen ja tasaisuuteen pyrkivät luokat pitäisi olla ihan erikseen. Show on ottanut liian suuren roolin ja rahaa tuhlataan autojen kehittämisen sijaan ihan turhaan glamouriin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Edelleen, F1 on F1 ja maksimaaliseen viihteeseen ja tasaisuuteen pyrkivät luokat pitäisi olla ihan erikseen.
Mitä oletat katsojien haluavan F1:ltä, jos ei juuri tätä? Viihdyttävää ja tasaista sen juuri pitääkin olla. Ongelmat on ihan muualla kuin itse tuotteessa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Taitaa olla Bernie joka on pakottanut TV-kanavat siirtämään formulat maksullisiksi. Korottanut TV-oikeuksien hinnat niin pilviin että pelkästään mainoksilla ei saada laskua kuitattua.
Viittasin toki myös F1-oikeuksia hallitseviin oligarkkeihin. Toki paikallis-TV:eek:ligarkitkin pyrkivät maksimoimaan tuotot, ja se onnistuu ilmeisesti asetettujen ehtojen pohjalta paremmin maksukanavilla kuin mainoslähetyksillä. Kukaan ei kai kiellä heitä lähettämästä formulaa ilmaiskanavalla, mutta jos maksut menee katsojamäärän mukaan, se laittaa ilmaislähetykset epäsuotuisaan asemaan vaikka lajin näkyvyys paranisi ja mainostajia löytyisi lisää talleille, radoille ja tv-kanaville.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Mitä oletat katsojien haluavan F1:ltä, jos ei juuri tätä? Viihdyttävää ja tasaista sen juuri pitääkin olla. Ongelmat on ihan muualla kuin itse tuotteessa.
Yleensä paras viihde tulee silloin kun ei yritetä olla viihdyttäviä.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Voi todellakin sanoa, että siirtymällä maksukanaville formula ykköset kaivavat kuoppaa itselleen. Jos nyt verrataan vaikka futikseen, niin muutaman huippuliigan lähetysten maksullisuudella ei ole mitään vaikutusta, kun eri tasoisia otteluita näkyy silti jatkuvasti ilmaiskanavillakin, niitä on mahdollista käydä katsomassa paikan päällä kohtuuhintaan, supertähtienkin esityksiä voi seurata ilmaiseksi ainakin arvokisoissa ja parhaat palat eli maalit näkee joka tapauksessa urheilulähetysten koosteista. Formula ykkösten kohdalla sen sijaan suuri yleisö vieraantuu lajista täysin, kuskit ja tallit eivät enää tule tutuiksi ja koko sirkuksen olemassaolo unohtuu vähitellen, jos ainoa kontaktipinta lajiin on joku 10 sekunnin välähdys kahden viikon välein paikallisessa urheiluruudussa. Joo onhan sitä muitakin autourheiluluokkia, mutta ne eivät valitettavasti saa senkään vertaa näkyvyyttä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kukaan ei kai kiellä heitä lähettämästä formulaa ilmaiskanavalla, mutta jos maksut menee katsojamäärän mukaan, se laittaa ilmaislähetykset epäsuotuisaan asemaan vaikka lajin näkyvyys paranisi ja mainostajia löytyisi lisää talleille, radoille ja tv-kanaville.
Aiemmin Bernie edellytti näkymistä ilmaiskanavalla, mutta se politiikka muuttui 2000-luvulla. En hetkeäkään usko lähetysoikeusmaksujen menevän katsojamäärän mukaan, vaan kyse on könttäsummista (joka sisältää erilaisia oikeuksia lähettää eri medioissa). Ja nykypäivänä maksujen edelleen noustessa se edellyttää maksu-tv:tä. Toki FOM minunkin mielestäni pidemmällä tähtäimellä sahaa omaa oksaansa tuolla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja nykypäivänä maksujen edelleen noustessa se edellyttää maksu-tv:tä.
Tosin tv-yhtiö haluaa maksimoida voittonsa joka tapauksessa. Kyseessä ei ole hyväntekeväisyysorganisaatio. Jos maksu-tv:llä jää enemmän hilloa viivan alle, se tekee sen vaikka olisi varaa näyttää ilmaispuolella.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Asiaa pitkään pohtineena olen vakuuttunut, että suurin lajia vaivaava asia todella on hiekka-alueiden muuttaminen asfaltiksi. Vanhoina hyvinä aikoina pienestäkin ulosajosta seurasi usein keskeytys tai auton vaurioituminen. Nykymeininki, jossa tuomariston toimesta tarkkaillaan onko kuljettaja ajanut reunaviivan väärältä puolelta vai ei on ihan naurettavaa. Toinen merkittävä huononnus on testaamisen kieltäminen ja moottoreiden kehityksen jäädyttäminen. Ennen voimasuhteet vaihtelivat radasta ja kisasta toiseen ja oli mielenkiintoista seurata minkälaisia päivityksiä autoihin pitkin kautta ilmestyi. On tietenkin ihan selvää, että nämä muutokset on tehty turvallisuuden parantamisen ja kustannusten karsimisen nimissä mutta silti voi kysyä, onko menty liian pitkälle. Formula 1 on omassa mielessäni aina ollut ensisijaisesti kilpailu, jossa tekninen kehitys on pääosissa ja hyvät kilpailut tulevat siinä sivussa jos tulevat. Nykyään on jotenkin koko ajan sellainen olo, että kilpailuja yritetään väkisin tehdä viihdyttävämmäksi ja tasaisemmaksi. Jos tasaisia kilpailuja ja tasavertaisia autoja haluaa katsella niin F1 on mielestäni siihen ihan väärä luokka.
Voimayksiköön sen verran lisää potkua että päästää 5-10s/kierros nopeampiin aikoihin. Rupeais tulemaan rantua asfaltiin ja kuskien persauksiin. :) Ainakin turva-alueilla ulkoiltasiin huomattavasti useammin?!

Tämän kauden alennustila mielikuvaan, syyllinen taitaa olla kuitenkin Mersu. Kaikki vähänkin lajia seuranneet tiesivät jo kahden kisan jälkeen ettei Mersua tällä kaudella kiinni oteta. Ei tunnu kiinnostavan edes Saksalaisia. Menestystä on tullut viimevuosina Shumin ja Vettelin toimesta ehkä liikaa.

Hieman olen ihmetellyt keskustelua, ettei Mersun hyvällä työllä ansaitun etumatkan vuoksi. Sääntöjä ei voisi muuttaa... Hyvää työtä ovat kyllä tehneet 4 -5 suureen talliin verrattuina, joilla on samanlainen budjetti. Pienillä talleilla ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä! (voittaa kisoja) Caterhan ei edes pärjää GP2 autoille, vaikka satsaavat monikertaisen määrän taaloja.

Sallisivat pienemille talleille erilaiset säännöt. Vaikka 5 tilasta eteenpäin. Vapauden vaihtaa (tiettyjä) osia keskenään, testauksen. Johan rupeasi sarja tasoituun. Tulisi uusia testikuskeja ja talleja, etc.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voimayksiköön sen verran lisää potkua että päästää 5-10s/kierros nopeampiin aikoihin. Rupeais tulemaan rantua asfaltiin ja kuskien persauksiin. :) Ainakin turva-alueilla ulkoiltasiin huomattavasti useammin?!
Ei mitään käytännön merkitystä. Ei näy katsojille, koska lisäteho näkyy vain parempina suoravauhteina. Mutkat mennään jo nyt niin lujaa kuin downforce sallii, eikä lisäteho vaikuta siten niissä ajeluun.
Caterhan ei edes pärjää GP2 autoille, vaikka satsaavat monikertaisen määrän taaloja.
Kyllä pärjää, ei asioita tarvitse vääristellä.
Sallisivat pienemille talleille erilaiset säännöt. Vaikka 5 tilasta eteenpäin. Vapauden vaihtaa (tiettyjä) osia keskenään, testauksen. Johan rupeasi sarja tasoituun. Tulisi uusia testikuskeja ja talleja, etc.
Tätähän FIA Max Mosleyn johdolla ajoi, kun kolme uutta tallia otettiin mukaan. Mutta mahdollisuus toisiin sääntöihin poistettiin sen jälkeen, kun tallit olivat niiden perusteella sarjaan pyrkineet. Ei tuota tainnut F1-Forumillakaan kovin moni kannattaa (minä muistaakseni kannatin).
 
Ylös