Formula 1 - 2014 - Australia - Ennakkotunnelmat ja harjoitukset

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Miksihän noita jarrujakin on pitänyt mennä muuttamaan?

Vettelin incar kameraa katsoessa tulee mieleen että miksi ei paina kaasua pohjaan, mutta sitten muistaa että sehän on jo pohjassa. Odotin kyllä että nämä olisi oikeasti edes sen 15 000 kiertäneet mutta ei, uskon kyllä että tekevät tuohon vielä muutoksia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Jos ei muuta kuin itke äänistä, niin seuraa kyllä lajia aivan muista syistä kuin rakkaudesta motorsporttiin.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Ryhmä 1: Rosberg
Ryhmä 2: Hamilton, Bottas, Vettel
Ryhmä 3: Button, Alonso, Ricciardo
Ryhmä 4: Massa, Magnusen
+muut
Itse heittäisin molemmat Mersut ykköskategoriaan, Hamilton löytää varmasti pienillä säätömuutoksilla lisää vauhtia, kun P1 jäi ajamatta ja kun muutenkin kisavauhti oli samanlaista. Massaa en vielä puottaisi nelosryhmään, vertailu Valtterin kanssa on epäreilu, sillä Massalla oli kovempi rengasseos. Ei sillä, ettenkö uskoisi, että Valtteri kepittää Massan, mutta kisavauhtivertailu on turhaa eri seoksilla. Kimin nostaisin kanssa mukaan kolmos- tai nelosryhmään, sillä en usko, että tämän päivän vauhti vastaa sunnuntain tilannetta.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että vaikka kuinka pitkien vetojen suhteen voisi laittaa talleja järjestykseen on kuitenkin kisassa niin monta muuttujaa, joten todellinen maaliintulojärjestys voi olla aivan toisenlainen. Esimerkiksi Button jo esitti huolen Mclarenin bensankulutuksesta treenien jälkeen.
 

pepe1

Member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
7
Williams iso pettymys...

:yuck:
Kimi ollut aina tarkka tuon ohjauksen kanssa.. Samalla tapaa muuttivat ja hieroivat sitä Lotukellakin Kimille mieleiseksi.

RB on olllut positiivinen parantaja ja ovat saaneet autoaan selvästi pelittämään sitten talvitestien. Kimi Ferrarilla vielä Alonoa jäljessä, mutta uskon eron kaventuvan, kunhan pitää pakosta lyödä aikaa tauluun aika-ajossa. Alonsolla ja Räikkösellähän on ollut erilaiset kehitysohjelmat testikaudella, tieto toki on jaettu. Williamsiln odotan pääsevän parempaan vauhtiin, mitä tähän asti.

Etukäteen odotetut tallit ovat jokatapauksessa harjoitusession kärkikymmenikössä.
Williams iso pettymys!:yuck:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse heittäisin molemmat Mersut ykköskategoriaan, Hamilton löytää varmasti pienillä säätömuutoksilla lisää vauhtia, kun P1 jäi ajamatta ja kun muutenkin kisavauhti oli samanlaista. Massaa en vielä puottaisi nelosryhmään, vertailu Valtterin kanssa on epäreilu, sillä Massalla oli kovempi rengasseos. Ei sillä, ettenkö uskoisi, että Valtteri kepittää Massan, mutta kisavauhtivertailu on turhaa eri seoksilla. Kimin nostaisin kanssa mukaan kolmos- tai nelosryhmään, sillä en usko, että tämän päivän vauhti vastaa sunnuntain tilannetta.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että vaikka kuinka pitkien vetojen suhteen voisi laittaa talleja järjestykseen on kuitenkin kisassa niin monta muuttujaa, joten todellinen maaliintulojärjestys voi olla aivan toisenlainen. Esimerkiksi Button jo esitti huolen Mclarenin bensankulutuksesta treenien jälkeen.
Editoin tota vielä lisäämällä pari kuskia. Hamiltonin hitaampi kisavauhti verrattuna Rosbergiin oli nähtävissä jo talviteteissä ja hitaampaa se myös oli tänään. Hamiltonilla ei renkaat tunnu kestävän. Varmastihan tuo tulee paljonkin huomenna muuttumaan, kun päästään kunnolla tutkimaan tänään tullutta dataa. Täähän on vain tällaista spekulaatiota joka todennäköisesti menee aivan persiilleen.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Olen tyytyväinen. Alonson kärkiaika ekassa vedossa oli ihan yli odotusten. Räikkösen sijoitus ei ollut ihan linjassa mutta eipä kai sillä isompaa merkitystä perjantaina ole kun tallikaveri kuitenkin osoitti auton kulkevan riittävästi jos se sitä varten säädetään. Räikkösellähän oli kai eri testiohjelma, eli ei ollut mahdollistakaan olla ihan nopeimpien joukossa.
Olinkin jo varma, että foorumin turistit ovat täällä taas tekemässä tulkintoja perjantaiharjoituksista. Viimeksi nauroin tälle Kovalais-keissin kanssa, kun ihmiset ensin julistivat Kovalaisen olevan Kimiäkin kovempi rattimies ajettuaan perjantaiharjoituksissa sijalle kuusi ja kisassa tulikin kylmästi pataan. Eivät ne ajat merkitse yhtään mitään tänäkään vuonna. Ainoastaan sen verran voi sanoa, että Caterham ja Lotus ovat ihan aidosti suossa ja syvällä ovatkin. Kisan kannalta varovaisen positiivisia näkymiä maalailee se, että vakavia ongelmia oli vain noilla kahdella tiimillä ja loput saivat ajettua hyvän tukun kierroksia.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Jos ei muuta kuin itke äänistä, niin seuraa kyllä lajia aivan muista syistä kuin rakkaudesta motorsporttiin.
Saa noista nyt itkeäkkin, olihan siellä jo joku tallipäällikkökin ilmaissut äänistä mielipiteensä, eikä ollut positiivinen.

En tietenkään pelkkien äänien takia ole lajia seurannut, mutta tässä kohtaa sen huomaa miten paljon ne vaikuttaa tunnelmaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Eiks siitä tule sakkoa jos ei starttaa kun teami on kuitenkin sitoutunut ajamaan MM-sarjan? Parempi olis ainakin startata, näyttäis että edes yrittää jotain.
Joo voi olla että starttaavat, mutta veikkaan että varikolle keskeytyksiä nähdään varhaisessa vaiheessa kisaa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
:yuck:

Williams iso pettymys!:yuck:
En jaa näkökantaasi alkuunkaan, aamun ensimmäisissä harjoituksissa kolmanneksi sijoittunut Valtterikin keskittyi jälkimmäisissä treeneissä lähnnä kisasäätöjen hakemiseen painavalla autolla.

Kisassa on aina niin paljon eri muuttujia, ettei noista harjoitus-sessioista kannata liika pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää. Mercedes-AMG:n kuitenkin nostaisin ennakkoon muiden edelle, sen verran heillä näyttäisi olevan etumatkaa muihin. Takana muista podium-sijoituksista taistelevat sitten Oviedon ohjus, Williamsit, Button ja miksei Kimikin jos pääsee ongelmista eroon ja löytää autoon Albert Parkiin sopivat niksit. Pois laskuista ei toki voi sulkea kadoksissa ollutta suorituskykyään löytänyttä Red Bullia, Ricciardo ajaa tutulla kotiradallaan.

Mutta kuten jo todettua, säätekijät, mahdolliset kolarit ja sitä myötä turva-autot, erilaiset varikkotaktiikat polttoainekuormineen & kulutuksineen ja rengaskestävyyksineen & niiden nopea saaminen oikeaan lämpötilaan tuovat kukin oman mausteensa kisarupeamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Miksihän noita jarrujakin on pitänyt mennä muuttamaan?
Liittyy kerssiin, tai sen akkujen lataamiseen. Tätähän tehdään mm. jarrutuksissa ja se voi vaikuttaa paljonkin jarrubalanssiin, paljon enemmän kuin aiemmin. On kuskille mukavampaa, että automatiikka hoitaa homman. Ei vain ole kaikilla talleilla tuo vielä hanskassa.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Toiset harkat tuli katsottua ja yllättävän kauniilta autot näytti liikkeessä.
Se mikä yllätti, että tapahtumia oli todella vähän. Katsotaan mitä kisassa tapahtuu.
Red Bull näytti myös vahvalta. Sunnuntaina varmaan vasta tiedetään missä mennään.

Tiedän, että valittaminen ei varmaan tässä auta, muttaaa....

Vijay sanoi hyvin, missä mennään. F1 on tapettu- äänet pitää saada takaisin.
Itse olen täysin samaa mieltä. TVstä noi äänet "ei niin haittaa", mutta paikan päälle ei kiinnosta enään kisoja lähteä katsomaan. Harmittaa ettei viime vuonna päässyt. Enään ei ole fiilistä.

Jos F1 kisoja vietäisiin oikeaan suuntaan äänteen perusteella niin kaikkien pitäisi käyttää esim. Wankel-moottoreita. Sitten olisi äänet kohdillaan, eikä nyt kun äänet on kuin vatsasta puhuvia ruohonleikkureita. Alla pieni näyte. Toisaalta äänen kauneus on katsojan korvassa.

http://www.youtube.com/watch?v=sxXtpMngivM


Vapaasti hengittävät koneet hyvällä hydriditeknologialla on ihan paljon tulevaisuutta kuin nämä pikku turbotkin.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Alunperin kirjoittanut Marussia
Miksihän noita jarrujakin on pitänyt mennä muuttamaan?

Liittyy kerssiin, tai sen akkujen lataamiseen. Tätähän tehdään mm. jarrutuksissa ja se voi vaikuttaa paljonkin jarrubalanssiin, paljon enemmän kuin aiemmin. On kuskille mukavampaa, että automatiikka hoitaa homman. Ei vain ole kaikilla talleilla tuo vielä hanskassa.
http://www.jamesallenonf1.com/2014/02/what-does-brake-by-wire-mean-in-these-new-f1-cars-and-how-does-it-affect-the-drivers/
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ja toisin kuin Pulkkinen tuossa FP1 lähetyksessä selosti kuski voi edeleen muuttaa jarrubalanssia halutessaan. Nykyään napit ratissa eikä mekaanista rullaa siellä ratin takana. Tuo jarrujärjestelmä ei mielestäni ole oikeasti edes oikea brake by wire vaan ennemminkin kyse on takajarrujen ABS:sstä. Jotkut kuskit taisivat talvitestien aikana mainitakkin polkimessa tuntuvasta painevaihtelusta. Eli paine jarruille tulee edelleen hydraulisesti kuskin polkimelta. Elektroniikka sitten yrittää päätellä kuskin toivoman jarrutustehon ja jakaa sen mahdollisimman huomaamattomasti MGU-K:n ja jarrusatuloiden tekemän jarrutuksen välille. Todellinen brake by wire olisi toteutettu ilman hydrauliikkaan.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Olinkin jo varma, että foorumin turistit ovat täällä taas tekemässä tulkintoja perjantaiharjoituksista. Viimeksi nauroin tälle Kovalais-keissin kanssa, kun ihmiset ensin julistivat Kovalaisen olevan Kimiäkin kovempi rattimies ajettuaan perjantaiharjoituksissa sijalle kuusi ja kisassa tulikin kylmästi pataan. Eivät ne ajat merkitse yhtään mitään tänäkään vuonna. Ainoastaan sen verran voi sanoa, että Caterham ja Lotus ovat ihan aidosti suossa ja syvällä ovatkin. Kisan kannalta varovaisen positiivisia näkymiä maalailee se, että vakavia ongelmia oli vain noilla kahdella tiimillä ja loput saivat ajettua hyvän tukun kierroksia.
Tällanen elitistiasenne, jossa nauretaan muiden kirjoittajien tyhmyydelle on omasta mielestäni melko raivostuttavaa.

Ensinäkin, jos itse hieman ottaisit asioista selvää näkisit kyllä kuinka australiassa ekat harjoitukset korreloivat todella vahvasti ekan kisan voimasuhteisiin. Katotaan viime vuotta esimerkiksi, niin top10 harkoissa oli hyvin lähelle sama kun kisassakin. Ja saman trendin kyllä huomaa pieniä poikkeuksia lukuunottamatta jokaisista Melbournen harjotuksista.

Ekassa kisassa on niin paljon kysymysmerkkejä, että ei siellä piilotella vauhtia hirveesti. Testataan tosi rehellisesti aika-ajovauhtia ja pitkiä vetoja. Myöhemmissä kisoissa tähän ei oo enää samanlaista tarvetta, vaan keskitytään varmasti enemmän hienosäätämiseen ja uusien osien testailuun. Mitä pidemmälle kausi eteneekin sitä vähemmän niistä tuloksista voi päätellä, mutta tosiaan tää eka viikonloppu on poikkeus.

Ja nyttenkin kun näitä ekoja harjotuksia analysoi, niin eipä tuossa mitään kovin isoja yllätyksiä ole ja voimasuhteet näyttää siltä miltä on ennustettukin. Mersu menee kovaa, Ferrari, Williams ja Mclaren siinä perässä. Red Bull varmasti yllätti monet, mutta sit toisaalta kyllä sitä vauhtia on tiedetty olevan, mutta luotettavuutta ei. Force India ehkä vähä huonommi mitä kuviteltiin, mut useimmin siinä just käy niin, et talvitesteissa loistavat pienemmät tallit on vähän huonompia sit suhteessa niihin isoihin talleihin, jotka piilottelee enemmän ja menee nopeesti eteenpäin.

Ei liene vaikeaa veikata, että mersut on huomenna eturivissä. Sijat 3-12 menee talleille Mclaren, Ferrari, Red Bull, Williams, Force India. Sit Sauberit ja Toro Rossot ekasta osiosta jatkoon, mut tokasta ulos. Caterham, Marussia ja Lotus ekassa osiossa pihalle. Sijat 3-12 mahdotonta vielä laittaa järjestykseen, mut oma fiilis on sellanen, että Alonso on korkeella Kimi vähän kauempana. Bottas kans kuuden joukossa ja Red Bullilla varmaan taas hyvä auto aika-ajoihin, joten hekin ovat yllättävän korkealla.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Muita löpinöitä en kommentoi, mutta onhan se lähes aina ollut niin, että harkkojen sijoitusten yleisilme harvemmin liiemmin muuttuu aika-ajoon, saati kisaan, ellei esimerkiksi sade sotke pakkaa.

Nuo Kimin ongelmat näemmä jatkuvat. On se nyt jumansviidu ihme, että auto on McLaren aikojen jälkeen ollut niin usein hankala juuri tuon rengas / ohjauksen suhteen. Toivon olevani täysin väärässä, mutta Alonso katoaa horisonttiin, ja Kimi päätyy sijoille 5-6.

Mersu ottaa kaksoisvoiton ellei matkan varrella satu mitään. Loppuja en sen enempää edes veikkaile, paitsi sen mikä on jo mainittu, eli Caterham ja Lotus eivät maaliin tule pääsemään. En yllättyisi, jos jompikumpi talleista ajaa lämppärin jälkeen varikolle.

EDIT: vielä sen verran, että ihme on, jos kärjestä ei edes 1-2 autoa keskeytä tekniseen vikaan
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kieltämättä ihmetyttää nämä Kimin eturengas/ohjaus ongelmat. Eikö ammattimies osaa sopeuttaa ajotyyliään useammassa vuodessa sen vertaa että pystyy ajelemaan renkailla kun renkailla kilpailukykyisiä aikoja. Näillä näkymin Kimi kamppailee siellä 5 - 8 paikkeilla ja Alonso 1 - 3.
 
Ylös