Olinkin jo varma, että foorumin turistit ovat täällä taas tekemässä tulkintoja perjantaiharjoituksista. Viimeksi nauroin tälle Kovalais-keissin kanssa, kun ihmiset ensin julistivat Kovalaisen olevan Kimiäkin kovempi rattimies ajettuaan perjantaiharjoituksissa sijalle kuusi ja kisassa tulikin kylmästi pataan. Eivät ne ajat merkitse yhtään mitään tänäkään vuonna. Ainoastaan sen verran voi sanoa, että Caterham ja Lotus ovat ihan aidosti suossa ja syvällä ovatkin. Kisan kannalta varovaisen positiivisia näkymiä maalailee se, että vakavia ongelmia oli vain noilla kahdella tiimillä ja loput saivat ajettua hyvän tukun kierroksia.
Tällanen elitistiasenne, jossa nauretaan muiden kirjoittajien tyhmyydelle on omasta mielestäni melko raivostuttavaa.
Ensinäkin, jos itse hieman ottaisit asioista selvää näkisit kyllä kuinka australiassa ekat harjoitukset korreloivat todella vahvasti ekan kisan voimasuhteisiin. Katotaan viime vuotta esimerkiksi, niin top10 harkoissa oli hyvin lähelle sama kun kisassakin. Ja saman trendin kyllä huomaa pieniä poikkeuksia lukuunottamatta jokaisista Melbournen harjotuksista.
Ekassa kisassa on niin paljon kysymysmerkkejä, että ei siellä piilotella vauhtia hirveesti. Testataan tosi rehellisesti aika-ajovauhtia ja pitkiä vetoja. Myöhemmissä kisoissa tähän ei oo enää samanlaista tarvetta, vaan keskitytään varmasti enemmän hienosäätämiseen ja uusien osien testailuun. Mitä pidemmälle kausi eteneekin sitä vähemmän niistä tuloksista voi päätellä, mutta tosiaan tää eka viikonloppu on poikkeus.
Ja nyttenkin kun näitä ekoja harjotuksia analysoi, niin eipä tuossa mitään kovin isoja yllätyksiä ole ja voimasuhteet näyttää siltä miltä on ennustettukin. Mersu menee kovaa, Ferrari, Williams ja Mclaren siinä perässä. Red Bull varmasti yllätti monet, mutta sit toisaalta kyllä sitä vauhtia on tiedetty olevan, mutta luotettavuutta ei. Force India ehkä vähä huonommi mitä kuviteltiin, mut useimmin siinä just käy niin, et talvitesteissa loistavat pienemmät tallit on vähän huonompia sit suhteessa niihin isoihin talleihin, jotka piilottelee enemmän ja menee nopeesti eteenpäin.
Ei liene vaikeaa veikata, että mersut on huomenna eturivissä. Sijat 3-12 menee talleille Mclaren, Ferrari, Red Bull, Williams, Force India. Sit Sauberit ja Toro Rossot ekasta osiosta jatkoon, mut tokasta ulos. Caterham, Marussia ja Lotus ekassa osiossa pihalle. Sijat 3-12 mahdotonta vielä laittaa järjestykseen, mut oma fiilis on sellanen, että Alonso on korkeella Kimi vähän kauempana. Bottas kans kuuden joukossa ja Red Bullilla varmaan taas hyvä auto aika-ajoihin, joten hekin ovat yllättävän korkealla.