Formula 1 - 2014 - Itävalta - Kisan jälkipyykki

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Eli epätoivoissaan heittävät tarkoituksella 4 mm-pistettä yhteishyväkeräykseen. Okei.
Näinkin voisi sanoa. Nyt he eivät osaa paniikissa tehdä oikeita ratkaisuita. Katsotaan mitä muut tekee ja reagoidaan kierros pari liian myöhään. Tämä kertautuu Kimille 3-4 kierrosta huonoilla kumilla -> valutaan keskikastin letkan taakse.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Näinkin voisi sanoa. Nyt he eivät osaa paniikissa tehdä oikeita ratkaisuita. Katsotaan mitä muut tekee ja reagoidaan kierros pari liian myöhään. Tämä kertautuu Kimille 3-4 kierrosta huonoilla kumilla -> valutaan keskikastin letkan taakse.
Näyttäis ennemminkin, että ei katota lainkaan mitä muut tekee radalla, vaan toteutetaan jossain Maranellon pohjakerroksessa F1-2014 virallisella iPad-sovelluksella laskettua taktiikkaa, eikä muka tajuta että tärkeintä on reagoida silloin kun muut tekee ratkaisuja joilla yrittävät edelle.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Tiesi heti, kun Räikkönen ei mennyt kierrosta myöhemmin Magnustin jälkeen varikolle, että taas Ferrari munii tän homman. Eivät osanneet tehdä samaa, mitä Mersu teki hamiltonin kohdalla. Ferrarilla vain odottivat, että Alonso käy ensin vaikka Räikkösellä koko ajan menee sijoja hukkaan. Monta kertaa jo tehneet saman virheen tällä kaudella.
Niin se on kumma kun tavalliset äijät TV:n välityksellä näkee heti että nyt tuli moka. Mutta kymmenien monitorien
ääressä "ammatilaiset" eivät näe mitään. Teemeillä kun on vielä tehtaallakin porukkaa joten ukkoja ja dataa on.

Vai meneekö tämä jo perinteeksi muodostunut "nukkuminen" sen piikkiin että tietoa on liikaa eikä kukaan
uskalla päättää mitään.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Bottaksen mukaan varikkomuuri kutsui sisään toiselle stopille liian myöhään kierroksen lopussa, ja siksi joutui ajamaan yhden ylimääräisen kierroksen vielä. :doubtful::thumbfh:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Bottaksen mukaan varikkomuuri kutsui sisään toiselle stopille liian myöhään kierroksen lopussa, ja siksi joutui ajamaan yhden ylimääräisen kierroksen vielä. :doubtful::thumbfh:
Williamsin varikkomuurilla: "Hamilton tuli sisään. Hmm, ... miten se menikään, pitäiskö pysähtyä vaiiiiiiii... oliko se että ei... kumpi se oli parempi jottaaaa... oho, kiva kissavideo juutuubissa, heh hauskasti jahtasi oravaa... hmmm.... hei siitä tulikin mieleen, että Valtteri, Boxboxbox! Oho, hups."
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Olipa hieno kilpailu Itävallassa. Valtteri Bottaksesta tuli tavallaan sitten päivän nimi ja hienosti ajoikin. Sille.:alppu: Tosin ei juuri tuon paremmin olisi voinut mennä vaikka toinen sija tai voittokin olisi periaatteessa voinut olla otettavissa. Saa vain nähdä, että oliko Itävallan rata vain hyvä Albert Parkin ja Montrealin tapaan vai ollaanko jo menossa kunnolla vahvasti eteenpäin.

Williamsin päivää helpotti kyllä myös Force Indian ja vielä enemmän Red Bullin vaikeudet tällä radalla. Tosin tuo Bottaksen arvointi ratkaisukierroksilla oli varsin ristiriitainen. Ensin oli kuulosta kiinni ja sitten muka tiimi otti hieman liian myöhään varikolle. Saa nähdä, että kumpi arvio on sitten lopullinen. Ja nuo ovat yleensä aina kierrospeliä ja sekuntipeliä mekaanikkojen osalta.

Huonomminkin olisi voinut mennä. Kimi Räikkösellä se pieni hetkinen muiden käydessä pysähdyksillä vaikutti elvyttävän hänen kisansa, mutta siihen se jäi. Parhaimmillaan taisi olla viides tai kuudes ja sen jälkeen ajeltiin taas jämäpisteillä. Toki kaiken mennessä kohdilleen Räikkönen olisi voinut ajaa lähes yhtä hyvin kuin Bottas tai Fernando Alonso eli olla ilman muuta kuuden parhaan joukossa. Näin ei vain käynyt.

Nyt on sitten mielenkiintoista odottaa tulevia päiviä. En vielä ala innostua palkinnoista, mutta mikäli nyt muutama seuraavakin kilpailu menee tallilta näin hyvin tai potentiaalisesti yhtä hyvin eli ollaan siellä noin kuuden parhaan joukossa ihan koko ajan eikä tule taktisia virheitä niin sitten Williamsilla on mahdollisuudet vaikka mihin.

Voittoonkin voi tämän päivän osoituksen myötä olla mahdollisuuksia vielä ennen kauden loppua ja mikä parasta niin nyt ei enää tarvitse toivoa sadekeliä tai oikeammin tuolloinkin välikeliä tämän tason suorituksiin. Vaikka eräällä tietyllä Tontulla on ollut viimeisen 10 vuoden aikana aina vähän kertoa tietyn tason asioita omana totuutena niin ei Williams kyllä enää paljon parempaan ole pystynyt ja suurin osa kauden kilpailuista ovat menneet vieläkin vähän alemmalla tasolla mikä ei ole mikään huono juttu.

Viimeisen kahden vuoden takaiseen suoritustasoon kun palattaisiin niin saattaisi tulla vielä hänellekin ja näille tietyn tulostason vaativalle porukalle ikävä näitä nykysuorituksia. Toivottavasti ei tietenkään palata, mutta muutaman kerran ihan näpäytyksen vuoksi voisi olla vielä tarpeen. Ja mitä tulee Kimin suoritustasoon tai muutenkin niin taitaa taas alkaa se sama seuranta kuin mitä Kimin aloituskaudella oli. Niin. Eihän sitä Häkkistäkään kannattanut enää seurata kun muka niin huonosti meni ei... Kimillä toki menee sinällään varsin huonosti, mutta ei vielä mitenkään katastrofaalisen huonosti ja huonomminkin voisi mennä.

Seuraava kilpailu onkin sitten kahden viikon kuluttua Silverstonessa ja saa nähdä, että meneekö Williamsilla siellä miten hyvin. Mersut menevät menojaan ja Rosbergin Nico alkaa olla yllättävänkin vahvoilla mestaruustaistossa. Kekellä meni aikanaan kaksi voittoa ainakin sivu suun Itävallassa. Kerran alle sanomalehden mitan välillä ja toisen kerran sitten lähinnä Lentävien Tiikerien naurettavaan ylivoimaan ja tekniseen vikaan. Kiroilua ainakin silloin riitti haastattelussa. Niki Laudalle tuli kyllä vähän naurettua kun ryhtyi sitten toimimaan kansallislaulun kapellimestarina.:D Ja hienoa oli nähdä tietenkin myös Mark Webber haastattelijana.:thumbup:
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niki Laudalle tuli kyllä vähän naurettua kun ryhtyi sitten toimimaan kansallislaulun kapellimestarina.:D
Tuosta kapellimestarista tuli tapaus Shumi mieleen ja sen aiheuttama meteli. ;)
Tästä nyt ei luulis tulevan mitään ylimääräistä pulinaa kun Niki ei ollut podiumilla.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
...Kimillä toki menee sinällään varsin huonosti, mutta ei vielä mitenkään katastrofaalisen huonosti ja huonomminkin voisi mennä.
Jaa että huonommin. Aika-ajossa +1.5s ja kisassa +0,5s/kierros tallikaverista. Kimistä riippumattomia syitä varmasti monia, mutta kyllä tässä aletaan liikkumaan uskottavuuden rajoilla. Huomioiden Ferrarin budjetti, satsaukset, yms.

Ovatkohan ottaneet testauksen focukseksi. Muuten en Ferrarin varikkotaktiikkaa kyllä ymmärrä. Oli päivänselvää, että Kimi tippuu 7 sijalta nipussa olleen letkan hännille, kun eivät tulleet (heti Rosbergin jälkeen) renkaanvaihtoon. Mutta ehkä ne eivät välittäneet 7-14 sijoituksista?

Tuollaiseen esitykseen sopisi kokeilla vaikka kesken kisan erilaisia siipisäätöjä ja muita ylimääräsiä osia, mitä nyt on sattunut mukaan tulemaan...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mä niin tykkäää näistä old-school radoista, radalle ominaisine luonteenpiirteineen. Nähtiin kunnon kilvanajoa kierros kierroksen perään, ilman mikkihiiri syheröä radalla. Kunpa vaan vanha Hocke ois vielä olemassa...
 

Ladyfan

New member
Liittynyt
22.6.2014
Viestit
1
Ferrarin taktiikka puree

Hienoa Valtteri! Tästä se lähtee.

Kimin kisa kaatui taas varikkostoppiin, mutta ei tuo kisavauhtikaan ollut kuin ajoittain Alonson tasolla. Kuinka Ferrarila ei osata tehdä taktiikkaa kuin yhdelle kuskille? Samanlaista se oli Massan aikaankin.
Ferrarin taktiikkahan on lyömätön. Juuri tähänhän he pyrkivätkin palkatessaan Kimin. Jos Kimi olisi päässyt johonkin hyvään talliin, kuten vaikka Red Bullille, hän olisi ollut uhka Alonsolle. Nyt kun hän ajaa Ferrarilla, talli pystyy kontrolloimaan tilannetta ja ajattamaan Alonsoa paremmille pisteille. Kimi on vähintään yhtä hyvä kuski kuin Alonso, mutta jälkimmäinen tuo tallille moninkertaisesti sponsorirahaa.

Kimin takkuista taivalta on yritetty selittää mm. hänen vähäpuheisuudellaan ja kommunikaatiovaikeuksilla. Kimi on kuitenkin ammattitaitoinen kuski, joten taatusti hän puhuu silloin, kun kyseessä ovat autoon liittyvät asiat. Mielestäni tämän päiväisessä kisassa käyty radiokeskustelu, jossa talli käski Kimiä ajamaan nopeammin, koska hän ajaa kilpaa Buttonin kanssa (Kimi sijalla 11 ja Button sijalla 7) ja Kimi vastasi, että antakaa sitten enemmän tehoja, osoitti jälleen selvästi, miten talli kohtelee Kimiä ylimielisesti. Ei Alonson kanssa vastaavanlaisia keskusteluja käydä.

En yhtään ihmettele, jos Kimi turhautuu ja on suuri vahinko, että hänen todennäköisesti viimeiseksi tallikseen jää Ferrarin kaltainen (en nyt sano mikä) talli!

Onnea kuitenkin Valtterille
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ferrarin taktiikkahan on lyömätön. Juuri tähänhän he pyrkivätkin palkatessaan Kimin. Jos Kimi olisi päässyt johonkin hyvään talliin, kuten vaikka Red Bullille, hän olisi ollut uhka Alonsolle. Nyt kun hän ajaa Ferrarilla, talli pystyy kontrolloimaan tilannetta ja ajattamaan Alonsoa paremmille pisteille. Kimi on vähintään yhtä hyvä kuski kuin Alonso, mutta jälkimmäinen tuo tallille moninkertaisesti sponsorirahaa.
Onnittelut, vuoden kovin salaliittoteoria julkistetu. Et kai ihan tosissasi usko, että Ferrari (tai mikään muukaan talli) tahallaan sabotoisi toista kuskisa. Ei helvetti näitä kirjoituksia :wall:

koska hän ajaa kilpaa Buttonin kanssa (Kimi sijalla 11 ja Button sijalla 7) ja Kimi vastasi, että antakaa sitten enemmän tehoja, osoitti jälleen selvästi, miten talli kohtelee Kimiä ylimielisesti. Ei Alonson kanssa vastaavanlaisia keskusteluja käydä.
Tuollaisia keskusteluja käydään koko ajan eri kuskien kanssa. Ei kisoja vedetä koko ajan lämä lattiassa, vaan taktikoiden ja renkaita säästäen. Esim, jos todella pitkä ero eteen ja taakse, ei kannata rikkoa autoa ja renkaita. Jos mahdollisuus kiriä kiinni joku edellä (eim alkanut tulla vaikeuksia), silloin nostetaan vauhtia. Ninhän tuossakin oli kyse. Mutta tuo itkuplli ei edes yritä, vaan alkaa valittaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Jaa no Ferrarilla ja suurtalleilla on kyllä ollut historiaa sabotoinninkin alalla. Tosin silloin kun Ferraria viimeksi sabotoitiin niin siitä kärsi Kimin ohella myös Massan Felipe. Ja sabotaasin takana oli valitettavasti muuan vastikään toiseen maailmaan siirtynyt päämekaanikkokuuluisuus.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1908104/raikkonen-kritisoi-ferrarin-varikkotaktiikkaa

Puusilmät odotti sitten Kimin kans, että Alonso käy ekana varikolla... jösses mitä ammatttaitoa.
Niin yritin katsella varikolle näkyykö sitä Spanjoloa siellä mutta Katsomon lähetyksestä en
häntä nähnyt. Toki Ferrarin poxia näytetiin todella vähän ja sekin tais olla Alonson puolelta.
Miten muissa lähetyksissä mahtoi olla tilanne ?

No perinteisestä varikko taktiikasta päätellen hän oli siellä.
Perinteisellä taktiikalla tarkoitin sitä että seurataan mitä päätöksiä Stella tekee ja tehdään
perässä sama.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Se on aina näissä kuka tulee toisena varikolle, häviää monesti muutamia sijoja tallitoverille. Eikös se ole monella tallissa niin, että kuka ajaa ensimmäisenä ja samalla taktiikalla kuin tallitoverinsa, tulee ekana pysähdykselle, joten jälleen loogista että Alonso otettiin ekana pysähdykselle. Minusta fiksua olisi kyllä taas jälleen kerran aikaistaa molempien pysähdyksiä... Ei Bottastakaan otettu ekalla stopilla ensimmäisenä sisään, kävi kyllä erittäin hyvä tsäkä ruuhkan kanssa Valtterilla.

Mutta ei kai Räikkösen surkeasta viikonlopusta yhtä varikkostrategiaa voi täysin syyttää, selvästi Alonsoa hitaampi aika-ajoissa kuin kisassa vauhdillisestikin, joten erittäin huono viikonloppu Räikköseltä. Räikkönen ajoi tämän viikonlopun mainettaaan huonommin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ulkomaiselle lehdistölle on näköjään kertonut (Kimi siis) laveammin ongelmista kisan aikana. Tehoja piti vääntää alas, hidastaa vauhtia ja samalla jäähdyttää jarruja jo kierrokselta 2, renkaat oli loppu, mutta ei päässyt tarpeeksi ajoissa varikolle niitä vaihtamaan....

"Yes we had [power] go down but also after two laps I had some brake issues, I was meant to cool the brakes," Raikkonen said. "I tried to fight against the guys in front of me as well as behind me so it's quite difficult after two laps when you've been asked to slow down.

"Those two things should not be happening and we they to fix them. We cannot go into a race and start slowing down after two laps because of issues like that. We are not fast enough to give up any times anyhow so hopefully there is a lot more work to be done."

Raikkonen is also confused as to why Ferrari kept him out for so long during his first stint when he had clearly lost the performance from his tyres. Running third, Raikkonen started struggling on his worn supersoft tyres and dropped behind Sergio Perez - who was yet to pit - and Nico Rosberg.

"For me it was very bad timing for the pit stop. My tyres were not good and I lost two places on my in lap. I needed to really stop earlier but I don't know the reasons why we stopped at that point but it obviously cost us some places. With the speed that I had there was no way to get anything back. Obviously that was not very good."
Read more at http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/164011.html#j6zD6FOLDsitVk2V.99
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Hamilton taisi kääntää kaikki boostit kaakkoon siinä toisien pysähdysten aikana. Vaikka tankissa oli oletettavasti nelisenkymmentä kiloa polttoainetta, ajoi siinä vaiheessa oman nopeimman kierroksensa koko kisa huomioiden. Perez ajoi ainoana tuon ajan alle, mutta hyötyi toki nopeinta kierrosta ajatellen siitä, että ajoi superpehmeillä siinä vaiheessa, kun auto oli kevyt.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Mutta ei kai Räikkösen surkeasta viikonlopusta yhtä varikkostrategiaa voi täysin syyttää...
Niin se on selvä että olis vaikka millainen Ross Brown taktikkona ollut Ferkun
muurilla ei Kimi tuota kisaa olis voittanut. Tuskipa edes Alonsoa.
Mutta yks mikä on varma niin talli olis taatusti saanut enemmä pisteitä.

Muistetaan että Tallihan on Ferraarille se tärkein ei yksittäiset kuljettajat.

Joten alkaa tuntumaan siltä että tallilla on motivaatio ongelma eikä
suinkaan Kimillä mistä kyllä paljon puhutaan.

Joten jos talli tekee kisasta toiseen samat virheet niin se tarkoittaa
sitä että siellä ei edes viitsitä yrittää ottaa maksimi pisteitä tallille.

Joten teemillä on iso sisäinen ongelma joka näkyy monessa hommassa. Kuten
esimerkiksi millaisella autolla Kimi aina aloittaa perjantain harjoitukset.
Tälläkin kertaa perjantain eka oli todella karmeen näköistä.
Siksipä tuo asenne on taatusti aivan kaikessa mitä siellä kisa varikolla tekevät.

Eli jos teemi on jo luovuttanut niin eipä tuo hyvätä näytä ja oli Kimin tulokset
ihan mitä tahansa niin hänen piikkiinsä tuota ei voi laittaa.

Alonso ja Kimi ovat molemmat tämän aikakauden parhaita F1 kuskeja ja heidän
ei tarvitse enään mitään henkilökohtaisesti todistella.

Joten Ferraari tallina on nyt niin sekaisin kuin olla saatta ja siinä on Mattiaccilla
todella kova homma.

Siellä taitaa enää Stella olla ainoa joka vielä yrittää täysillä Alonson Kisainssinä.
Hänelläkin taitaa olla vaan niin kova kisarutiini että
hän ei kehtaa/osaa luovuttaa niin kuin kaikki muut on jo tehneet.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ulkomaiselle lehdistölle on näköjään kertonut (Kimi siis) laveammin ongelmista kisan aikana. Tehoja piti vääntää alas, hidastaa vauhtia ja samalla jäähdyttää jarruja jo kierrokselta 2, renkaat oli loppu, mutta ei päässyt tarpeeksi ajoissa varikolle niitä vaihtamaan....



Read more at http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/164011.html#j6zD6FOLDsitVk2V.99
Myös Alonso oli joutunut vääntämään tehoja alas. Alonso sanoi haastattelussa, että varmaan jokainen talli painii tämän ongelman kanssa.
 
Ylös