Virkakyöstiltä se ei silava pöydästä lopu

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Verkkouutiset sanoi:
Kun on kaksi virastoa, vammautunut poika ei saa mennä koulusta yhdellä taksilla kuntoutuksen

Helsinkiläisperheen kymmenvuotias poika sairastui ja vammautui vakavasti. Perheen elämään tullut byrokratia on mielikuvituksellista.

Tapauksesta kertovat Byrokratian uuvuttamat -otsikolla kokoomuksen kansanedustajat Sanna Lauslahti ja Sari Sarkomaa uudessa Pieniä tarinoita byrokratiasta -kirjassa.

Verkkouutiset julkaisee tänään useita kirjan pieniä kauhukertomuksia viranomaismaailmasta.

Poika sai hyvää hoitoa Lastenlinnassa ja perhe sai kriisiterapiaa. Poika oli 14 viikkoa sairaalassa, kotiutui ja palasi alakoululaisen elämään.

Kotiinpaluu tarkoitti myös asiakassuhteen alkamista HUS:n Lastenklinikan, Lastenlinnan pitkäaikaiskuntoutusyksikön, silmäklinikan karsastusklinikan ja apuvälinekeskuksen, koulun rehtorin, erityisopettajien, eri aineiden opettajien, avustajien, opetusviraston virkamiesten, vammaisten sosiaalityön, useamman kuntoutuksesta vastaavan yrityksen ja eri kuljetustahojen kanssa.

"Jokainen viranomainen tuli perheen arkeen lukuisten kapulakielisten postien ja lomakkeiden myötä. Kukin viranomainen haluaa lähestyä asiakastaan vielä eri tavoin – toisen kanssa asia hoituu puhelimella, toisen kanssa sähköpostilla ja kolmas taho taas kieltää sähköpostin käytön potilasturvan nimissä. Siinä oli perheellä muistamista, kuka virkamies halusi hoitaa asioinnin milläkin tavalla".

Yhden perheenjäsenen päätehtävä oli yhtäkkiä lomakkeiden täyttäminen.

"Kuhunkin eri tukeen pitää tehdä aina erillinen hakemus. Terapiaa varten pitää täyttää hakemus. Kahden henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimiminen vaatii lukuisia työvaiheita palkanmaksuineen ja ilmoituksineen. Lopputuloksena oli se, että päivä ei enää riittänyt lomakkeiden täyttämiseen, vaan avuksi tarvittiin yötkin".

Kymmeniä valtakirjoja

Helsingin lomakkeiden täyttäminen oli oma lukunsa.

"Esimerkiksi vaikeavammaisen vapaa-ajan kuljetuksen saaminen vaati valtavan määrän paperia. Helsingin kaupungin yhden lapsen vapaa-ajan kyydin saaminen vaatii monisivuisen lomakkeen täyttämisen, opiskelutodistuksen ja lääkärintodistuksen erityislomakkeella nro 73470. Sama taho, jolle lomake lähetettiin, oli aiemmin tehnyt kotikäynnin ja saanut jo perheestä lähes kaiken mahdollisen olennaisen tiedon".

Pojalle on välttämätöntä kulkea kodin ja koulun väliä taksilla. Tästä vastaa opetusvirasto. Joinakin päivinä pojan pitäisi myös päästä koulusta suoraan kuntoutukseen. Se hoidetaan Kelan järjestämällä taksikyydillä, sillä perhettä on kielletty yhdistämästä koulumatkaa kuntoutukseen.

Niinpä poika tekee matkan koulusta kuntoutukseen kahdella eri taksilla.

Nyt 11-vuotias poika velvoitetaan toimittamaan takautuvasti valtakirjat taksiyrittäjälle. Perheessä kirjoitetaan 5-10 valtakirjaa kuukaudessa.

Kuviossa on kolmaskin taksikuljetusten järjestäjä: vammaisten sosiaalityö.

Eri sanamuoto - hylkäys

"Perheen pojalla on kolme eri avokuntoutusta joka viikko. Sairaala on kirjoittanut lausunnon, johon pohjaten perhe hakee jokaiseen sairaalan määräämään kuntoutukseen Kelan maksusitoumusta. Jos tuki saadaan, jokaisen terapiayksikön kanssa tehdään erilliset terapiasopimukset (2 kpl). Jokaiseen näistä liittyy omat valitusprosessinsa, koska hylätyistä tuista on valitusoikeus. Jokainen valitus vaatii sen tekemisen, uuden lausunnon pyynnön sairaalasta ja uuden hakemuksen teon", kirjassa todetaan.

Yksi hakemus hylättiin, koska sairaalan terapeutti oli käyttänyt eri sanamuotoa kuin kuntoutuksesta vastaava avopuolen terapeutti.

Perhe joutuu kerta toisensa jälkeen todistamaan jo moneen kertaan todistetun asian, että poika on vammainen. Tätä varten joudutaan hakemaan lääkäreiltä todistuksia.

Omaishoidon tuessa Helsinki vaatii kotitarkastuksen. Perheessä käytiin ja tutkittiin tilannetta usean tunnin ajan. "Perheen äiti ihmetteli, eikö lääkärin lausunto riitä".

"Eikö todella yhdestä ja samasta vammaisuudesta riittäisi yksi todistus, joka kelpaisi kaikkiin paikkoihin sellaisenaan ja sisältäisi kaikki tarpeelliset tiedot", kirjoittajat kysyvät.

Kansanedustajat kävivät perheen tarinan läpi yhdessä äidin, Kelan johtajan Helena Pesolan ja etuusjohtaja Elise Kivimäen kanssa.

Äiti kertoo olevansa tietysti tästä iloinen ja kiitollinen, mutta "samaan aikaan olen yhä sitä mieltä, että tällaiset Kela-ohjaajat pitäisi tipahtaa kriisiperheen syliin salamannopeasti ja automaattisesti eikä vasta sitten kun äiti purskahtaa itkuun Kelan johtajien pakeilla. Edelleen ajattelen vaikka samanlaisessa tilanteessa olevaa maahanmuuttajaperhettä, jossa on vaikka lukihäiriö ja alkoholiongelma".
Kuulostaa kätevältä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Taas autoilijaa kupataan. Mitään muuta ei valtion johdossa osata tehdä niin nostetaanpa veroja jotta rahareiät saadaan tukittua ja lisää rahaa jonnekin hevontuuttiin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sama probleema kuin yle-verossa. Ei haluta osoittaa suoraan rahoja budjetista vaan ennemmin tulonlähde, jolloin rahat on korvamerkitty tiettyyn käyttötarkoitukseen.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Taas autoilijaa kupataan. Mitään muuta ei valtion johdossa osata tehdä niin nostetaanpa veroja jotta rahareiät saadaan tukittua ja lisää rahaa jonnekin hevontuuttiin.
Lienee aika pitkälti kuljettajan henkilökohtainen valinta ajaako ylinopeutta vai noudattaako nopeusrajoituksia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä se vakuutus vain otetaan haluttiin tai ei. Ja vakuutuksen kolehti kerätään suurelta osin henkilöiltä jotka ovat syyttömiä vakuutuksen tarpeellisuuteen, eikä vakuutuksen käyttöönoton syy liity toimintaan mitenkään.

Esim. maksaisit asunnon irtaimistovakuutuksessa ekstraa koska jonnet ajaa mopolla auton alle. Loogista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tässä se vakuutus vain otetaan haluttiin tai ei. Ja vakuutuksen kolehti kerätään suurelta osin henkilöiltä jotka ovat syyttömiä vakuutuksen tarpeellisuuteen, eikä vakuutuksen käyttöönoton syy liity toimintaan mitenkään.

Esim. maksaisit asunnon irtaimistovakuutuksessa ekstraa koska jonnet ajaa mopolla auton alle. Loogista.
Eipäs kun ei. Kyllä siinä on ihan jokaisella valinnanoikeus ajaako 60 aluaalle 60 vai 80.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Sama probleema kuin yle-verossa. Ei haluta osoittaa suoraan rahoja budjetista vaan ennemmin tulonlähde, jolloin rahat on korvamerkitty tiettyyn käyttötarkoitukseen.
Trafilla ja Ylellä on palkat olleet aika hyvin nousussa kun tulopuoli on eriytetty valtion budjetista. Nostaa vaan kansalaisilta kupattavia maksuja miten lystää. Molempien budjetti on aivan käsittämättömällä tasolla suhteessa niiden lakisääteisiin tehtäviin.
 

Örfil

Guest
Laita joku esimerkki palkasta.
Ihan mielenkiintoista kuulla faktatietoa viimeinkin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eipäs kun ei. Kyllä siinä on ihan jokaisella valinnanoikeus ajaako 60 aluaalle 60 vai 80.
Tietysti voi valita senkin, ettei lähde mökistä koskaan yhtään minnekään, ettei vaan satu mitään. Liikenteessä on niin helppo rahastaa, että homma on mennyt täysin naurettavaksi. Suomessa on muutenkin maailman kalleimmat sakot sen pitää jo riittää.

Kaikki autoilijoilta kuppaamiseen tähtäävä toiminta osoittaa vaan tämän maan kyöstien kädettömyyden. Ja kansan lammasmaisuuden kun hyväksyy kaikki kyykytykset. Mutta Helsingin punaviherhipit päättävät kaikista asioista niin minkäs teet.

Suomen raja täytyisi vetää kehä III:lle. Kaupunkilaiset eivät saa päättää muun maan asioista.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Itselläni on ollut ajokortti 26 vuotta ilman ainuttakaan ylinopeussakkoa. Tämän empiirisen tutkimuksen kattavan otannan perusteella valtion autoilijoilta saamat sakkotulot ovat soikea nolla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Sakkokertymää vois näppärästi lisätä laskemalla sakkorajoja ja laittamalla kaikki nopeusvalvontakamerat sellaisiin paikkoihin, missä nopeus helposti menee ylinopeuden puolelle. Nykyäänhän niitä kameroita on paikoitellen laitettu tehottomasti sellaisiin paikkoihin missä halutaan ihmisten ajavan hitaampaa vauhtia, jolloin estetään onnettomuuksia sekä lievennetään niiden seurauksia. Ihan turhaa moinen, annettaisiin onnettomuuksien vaan tapahtua ja sakotettaisiin niistä sitten erikseen oikein todella huolella kun olisi ihan suoranaisia kärsiviä osapuoliakin. Sehän on kuitenkin viime kädessä kunkin oma valinta se onnettomuuksiin joutuminen siinä kuin ylinopeuden ajaminenkin. Ainakin melkein yhtä paljon oma valinta. Sen verran ainakin että sakkoo vaan.

Itse olen edellisen ylinopeussakon saanut muistaakseni keväällä 1990.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tehotonta ylipäätään tuollainen kameravalvonta. Jokaiseen autoon pakolliseksi GPS, joka ilmoittaa auton ajotietokoneen näytöllä sakkojen määrät ja mille tilille ne pitää mihin mennessä maksaa. Tai vielä parempi, valtiolle suoraveloitusoikeus, jolloin sakot kilahtavat valtion tilille automaattisesti nopeuden ylittyessä.

Lisäksi perussakkovero (vrt. kasettimaksu), koska kumminkin voidaan olettaa, että mikäli ajoneuvo on olemassa, niin ylinopeuttahan sillä on tarkoitus ajaa, vaikka sattuiskin just nyt olemaan seisonnassa. (Seisonnalla en tarkoita nelivetoautoa kuolaavaa essonbaarinmiestä)
 
Ylös