#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos tämä video todella on ennen onnettomuutta, niin ei Alonso ihan pintakaasulla näytä ajelevan.

https://www.youtube.com/watch?v=0YPO-7FLdbs



Heti tämän kuvan jälkeen Alonso oli seinässä, eikä Vettelin etäisyys näytä yhtään lähentyneen ton videon kohdasta, joka tarkottaisi ettei Alonso ainakaan hiljentänyt. Vettel on muutenkin niin kaukana arvoidakseen Alonson nopeutta kovinkaan tarkkaan.

Sitä ihmettelen, miksi McLaren ei ole sanonut nopeutta millä Alonso ajoi mutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Sabelt Rompelta ihan hyvä teoria. Menee etähallinta-teorian kanssa kärkeen todennäköisimpinä teorioina. Itsekään en usko tuulenpuuskiin, en tosin käy juurikaan ulkona.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos tämä video todella on ennen onnettomuutta, niin ei Alonso ihan pintakaasulla näytä ajelevan.

https://www.youtube.com/watch?v=0YPO-7FLdbs
Ihan vain perusfysiikkaa, eli kun mutkaan ajetaan kovaa eli käytetään 100% renkaiden pidosta keskeisvoiman kumoamiseksi auto ei voi törmätä kyseisen mutkan sisäkaarteen puolelle vastaavalla nopeudella. Auton nopeuden pitää ensin laskea jotta keskeisvoimien jälkeen renkaille jäisi vielä pitoa kiihdyttää autoa kohti sisäkaarretta. Siksi on erityisen harvinaista että sisäkaarteeseen törmättäisiin kovalla nopeudella eikä radoilla sen myötä sisäkaarteen betoniseiniä ole yleensä tarpeen pehmustella.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sabelt Rompelta ihan hyvä teoria. Menee etähallinta-teorian kanssa kärkeen todennäköisimpinä teorioina. Itsekään en usko tuulenpuuskiin, en tosin käy juurikaan ulkona.
Mauri Lapilta aka Arto Lauri, varmaan löytyisi hyvä teoria. Siihen liittyisi ydinmafia ja radan alapuolella oleva salainen ydinvoimalaitos :wink:
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Tuntuu siltä, että forumin "tietäjät" ovat olleet liian pitkään Eki Ssuonenveto" Mustakiikarin vaikutuksen alaisena. Onhan se tietenkin kiva heitellä kaiken maailman analyyseja maallikkopohjalta näkemättä onnettomuutta edes kokonaisuudessaan.

Todellisuudessahan Alonson muistinmenetys ja outo ajaminen johtuivat siitä, että avaruusoliot olivat kaapanneet hänet hetkeksi uudelleenohjelmointia varten. Aiemminkin ihmiset ovat muistinmenetystä valittaneet vastaavien operaatioiden yhteydessä.

On myös mahdollista, että olennot vaihtoivat Alonson tämän veljeen.

Tämähän on yksinkertaisin ja loogisin selitys.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jabsu; sanoi:
Heti tämän kuvan jälkeen Alonso oli seinässä, eikä Vettelin etäisyys näytä yhtään lähentyneen ton videon kohdasta, joka tarkottaisi ettei Alonso ainakaan hiljentänyt. Vettel on muutenkin niin kaukana arvoidakseen Alonson nopeutta kovinkaan tarkkaan.

Sitä ihmettelen, miksi McLaren ei ole sanonut nopeutta millä Alonso ajoi mutkassa.
Vettel missaa kurvin tuossa kanssa. Tuulenko takia?
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ihan vain perusfysiikkaa, eli kun mutkaan ajetaan kovaa eli käytetään 100% renkaiden pidosta keskeisvoiman kumoamiseksi auto ei voi törmätä kyseisen mutkan sisäkaarteen puolelle vastaavalla nopeudella. Auton nopeuden pitää ensin laskea jotta keskeisvoimien jälkeen renkaille jäisi vielä pitoa kiihdyttää autoa kohti sisäkaarretta. Siksi on erityisen harvinaista että sisäkaarteeseen törmättäisiin kovalla nopeudella eikä radoilla sen myötä sisäkaarteen betoniseiniä ole yleensä tarpeen pehmustella.
Höpönlöpön: takarengas vaan mutkan ulkopuolelle liukkaamman materiaalin päälle niin alkaa tapahtua taikuutta.

Perusfysiikka (pelkistykset) ei toimi kuin erittäin suljetussa systeemissä, ja silloinkin kun kaikki muuttujat tiedetään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan vain perusfysiikkaa, eli kun mutkaan ajetaan kovaa eli käytetään 100% renkaiden pidosta keskeisvoiman kumoamiseksi auto ei voi törmätä kyseisen mutkan sisäkaarteen puolelle vastaavalla nopeudella. Auton nopeuden pitää ensin laskea jotta keskeisvoimien jälkeen renkaille jäisi vielä pitoa kiihdyttää autoa kohti sisäkaarretta. Siksi on erityisen harvinaista että sisäkaarteeseen törmättäisiin kovalla nopeudella eikä radoilla sen myötä sisäkaarteen betoniseiniä ole yleensä tarpeen pehmustella.
Laitetaan sitten tämäkin, missä Räikkönen rikkoo fysiikanlakeja.

https://www.youtube.com/watch?v=xCW_nvHI-Ec
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihan sama kuinka paljon siellä on lennellyt vanteen paloja jne. koska auto on siinä määrin ehjä, että nykykypärillä, HANS:illa, jne jne. varustettu kuski+auto ei kyllä mahdollista kellekään mitään sellaisia vammoja tuollaisessa kolarissa, joiden vuoksi oltaisiin kolme vuorokautta sairaalassa ja sitten lähdettäisi kotiin toipumaan kun tallin ja kuskin kannalta erittäin tärkeät testit jatkuvat.

Katsokaa nyt hyvänen aika vähän millaisia tolkuttomia mällejä ykkösissä on ajettu paljon huonommillakin turvastandardeilla ja mistä kuskit ovat lähinnä ravistelleet pölyt hartioilta ja hypänneet heti taas autoon. En voi käsittää, miten joku voi kuvitella, että Alonson sairaalaperiodi ja testeistä vetäytyminen voisi mitenkään johtua mistään mitä on tapahtunut varsinaisen osuman johdosta.

Sähköshokitkin on taidettu aika monen sähköasiantuntijan toimesta todeta myös todella epätodennäköisiksi. Ja kaikki autosta johtuvat asiat olisivat sitä paitsi kyllä jo täysin selvillä ja jopa McLaren olisi niistä tässä vaiheessa tiedottanut.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Höpönlöpön: takarengas vaan mutkan ulkopuolelle liukkaamman materiaalin päälle niin alkaa tapahtua taikuutta.

Perusfysiikka (pelkistykset) ei toimi kuin erittäin suljetussa systeemissä, ja silloinkin kun kaikki muuttujat tiedetään.

Ei mitään pelkistettyä fysiikkaa.

Eli jos ajat mutkan läpi sillä nopeudella minkä pito tarjoaa sisäkaarteen puolelle kiihdyttämiseen ei ole voimaa tarjolla enää yhtään. Jos tiputat nopeutta niin että 10% renkaiden pidosta on tarjolla muuhunkin voit kiihdyttää auton nopeutta sisäkaarretta kohden tuolla renkaiden pidon kymmenellä prosentilla, et yhtään suuremmalla voimalla.

Jos mutkassa pidon rajanopeudella yllättäen pito vähenee ei ole tarjolla kuin yksi suuntavaihtoehto ;)
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ei mitään pelkistettyä fysiikkaa.

Eli jos ajat mutkan läpi sillä nopeudella minkä pito tarjoaa sisäkaarteen puolelle kiihdyttämiseen ei ole voimaa tarjolla enää yhtään. Jos tiputat nopeutta niin että 10% renkaiden pidosta on tarjolla muuhunkin voit kiihdyttää auton nopeutta sisäkaarretta kohden tuolla renkaiden pidon kymmenellä prosentilla, et yhtään suuremmalla voimalla.

Jos mutkassa pidon rajanopeudella yllättäen pito vähenee ei ole tarjolla kuin yksi suuntavaihtoehto ;)
Niin, jos sulkee kaikki muut mahdollisuudet jo lähtökohtaisesti pois. Ja jos näin tekee, ei kovin objektiivisesta lähtökohdasta asiaa lähesty.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tämän on varmaan moni jo lukenut, mutta itselle ei ollut ainakaan sattunut eteen aiemmin, niin laitetaan nyt vielä tänne. Eli tuossa Dennisiltä jotain kommentteja Alonson kolarista.
Muutama poiminta:
-Kypärään kohdistuneet g-voimat alle puolet autoon kohdistuneista
-Turvasysteemit suunniteltu estämään pään eteen- ja taaksepäin liikettä, mutta onnettomuudessa kyseessä sivusuuntainen liike
-Vietti sairaalassa kolme päivää, koska oli lyhyen aikaa tajuttomana
-Rauhoitettiin/nukutettiin(?) radanvarressa, joka on normaali toimenpide, kun epäillään päävammaa
-Kuvauksissa ei näy mitään vammoja, ei edes aivotärähdystä, kuitenkin aivotärähdyksen oireita esiintynyt
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Niin, jos sulkee kaikki muut mahdollisuudet jo lähtökohtaisesti pois. Ja jos näin tekee, ei kovin objektiivisesta lähtökohdasta asiaa lähesty.
Ja mitkähän ne muut mahdollisuudet ovat?

On sen verran perusfysiikan kysymys että asiassa ei montaa muuttujaa ole.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan sama kuinka paljon siellä on lennellyt vanteen paloja jne. koska auto on siinä määrin ehjä, että nykykypärillä, HANS:illa, jne jne. varustettu kuski+auto ei kyllä mahdollista kellekään mitään sellaisia vammoja tuollaisessa kolarissa, joiden vuoksi oltaisiin kolme vuorokautta sairaalassa ja sitten lähdettäisi kotiin toipumaan kun tallin ja kuskin kannalta erittäin tärkeät testit jatkuvat.

Katsokaa nyt hyvänen aika vähän millaisia tolkuttomia mällejä ykkösissä on ajettu paljon huonommillakin turvastandardeilla ja mistä kuskit ovat lähinnä ravistelleet pölyt hartioilta ja hypänneet heti taas autoon. En voi käsittää, miten joku voi kuvitella, että Alonson sairaalaperiodi ja testeistä vetäytyminen voisi mitenkään johtua mistään mitä on tapahtunut varsinaisen osuman johdosta.
Sehän se juuri on syynä kovaan tälliin, kun auton eturipustukset pysyivät ehjänä -> voimat ohjautuivat rungon kautta kuskiin. Alonson törmäys oli todennäköisesti kovempi kuskille kuin Räikkösen viime vuotinen Bahrainissa, vaikka Räikkösen autosta ripustukset hajosikin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Miksi FIA ei aloittaisi tutkintaa tilanteessa, jossa McLaren selvästi salailee jotain? Miksi FIA ei aloittaisi tutkintaa vaikka yksi (jopa todennäköisin) vaihtoehto olisi Alonson terveysongelmat? Mistä päättelet, että kukaan vielä tietäisi mikä Alonsolle on tullut? Miehessä ei sentään ole telemetriaa.
Kenen mukaan selvästi salailee jotain? Vahva väittämä. McLaren on päinvastoin kertonut avoimesti, mitä on heidän mielestään tapahtunut ja mitkä todennäköiset syyt ovat kolarin taustalla. Ja vaikka yleisöltä salattaisiin terveysongelma, talli on velvollinen raportoimaan siitä FIAn kattojärjestölle.

FIA lähtee siitä oletuksesta, että tuuli ja leveäksimeno aiheutti onnettomuuden. Se seikka, että auton rakenne ei vaimentanut törmäystä tarpeeksi, vaatii tutkintaa. Aivovammojen riskien minimointi on Bianchin tapauksen jälkeen entistä tärkeämpi agenda, ja Alonson onnettomuus näyttii, että turvallisuudessa on vielä parannettavaa.
Onnettomuustutkinnan tavoittena on selvittää, voitaisiinko turvallisuusasioita parantaa.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=284245
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Sehän se juuri on syynä kovaan tälliin, kun auton eturipustukset pysyivät ehjänä -> voimat ohjautuivat rungon kautta kuskiin. Alonson törmäys oli todennäköisesti kovempi kuskille kuin Räikkösen viime vuotinen Bahrainissa, vaikka Räikkösen autosta ripustukset hajosikin.
No ei tarvii arvailla kun kypärissä on pakolliset G-voimamittarit. Alonson tapauksessa rekisteröidyt G-voimat olivat hyvin pieniä ja samaa tukee kaikki tutkimuksetkin, ei mitään merkkejä aivotärähdyksestä, mustelmia tai mitään muitakaan vammoja. Eli tuo ns "kolari" ei ollut kova kuskille.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Alonson jarrutusjälki. Tajuton mies tuskin jarruttaa autoa.

Parempi kysymys onkin, miksi jälkiä on vain yksi.

Alonso on kuulemma törmännyt seinään pari kertaa, mikä johtuisi ohjauksen olemisesta oikealle. Tajuissaan oleva mies tuskin ohjaa autoaan seinää kohti.


Vedän tästä niinkin hurjat johtopäätökset, että Alonso ei ollut tajuttomana ennen törmäystä, mutta oli sen jälkeen. Kullekin jää harjoitustehtäväksi estimoida missä vaiheessa epilepsiakohtaus iski miehen tiedottomaksi. :alppu:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Alonson onnettomuuden syistä on riittänyt spekulaatioita. On väitetty, että hän olisi menettänyt sähköiskun takia tajuntansa ja ajautunut siksi seinään.

McLaren ilmoittaa onnettomuuden johtuneen kovasta tuulesta. F1-kuvaaja Jordi Vidal on julkaissut kuvan, joka kumoaa McLarenin väitteet, että Alonso yritti kääntää autoa ulkopuolelle ennen kuin menetti autonsa hallinnan tuulenpuuskan takia. Vidalin mukaan radalla ei myöskään ollut erityisen tuulista ja hän oli samaa mieltä Sebastian Vettelin kanssa, joka arvioi, ettei Alonso ajanut täysillä.

Gazzetta dello Sport on haastatellut nimettömänä pysyttelevää F1-insinööriä. Hänen mukaansa selitys olisi uskottava, jos Alonso olisi ajanut täysillä. Mutta Alonso ajoi Vidalin kuvan perusteella radan keskellä, eikä nopeus ollut erityisen suuri.

Entinen F1-ajaja ja arvostettu F1-kommentaattori Martin Brundle hämmästelee Twitterissä, miksi Alonso joutui sairaalaan, vaikka onnettomuus ei ollut erityisen raju. Samoilla linjoilla on toinen entinen F1-ajaja Ivan Capelli.

- Jotain outoa tapahtui. Mutta Formula ykkösissä on usein hiljaisuutta, Capelli kommentoi.

http://www.uusisuomi.fi/urheilu/78343-mclarenia-uhkaa-katastrofi-alonso-sivussa-melbournesta
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Laitetaan sitten tämäkin, missä Räikkönen rikkoo fysiikanlakeja.

https://www.youtube.com/watch?v=xCW_nvHI-Ec
Räikkönen ajaa mutkan jälkeen käytännössä suoralla ulos ja Alonso kesken mutkan. Alonso ei jälkien perusteella menettänyt auton hallintaa kuten vaikka Maldonado samassa paikassa. Hän vaan ohjautui sisäseinään. Toistaiseksi mystisestä syystä

http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport/story/192643.html

Ronspeak kokonaisuudessaan. Aikamoista pyörittelyä. Tuostakin ilmenee, että kolarin virallisia G-voimia ei ole missään vielä julkaistu. Monessa paikassa jo lähes faktoina pyörivät luvut perustuu oletuksiin noista automaattihälytyksistä.

Niin joo ja Moderattorit voisi poistaa kaikki spekuloivat viestit tältä foorumilta. :rolleyes:
 
Ylös