Nyt!Hetikö?
Liekö tuo sitä uutta älytekniikkaa, jota autoihin on tulossa enenevässä määrin?"Humalaisten auto pakeni paikalta"
On se viehekalastus vaan iso rikos esim. yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantamiseen.Näin rikesakot muuttuivat
Tieliikenne- ja ajoneuvorikkomukset
Vanha sakko (euroa) 1.9.2015 alkaen
Moottorikäyttöisen ajoneuvon asiakirjoja koskevat rikkomukset 20 40
Moottoriajoneuvon rakennetta, varusteita tai kuntoa koskeva rikkomus 35 70
Turvavyön käyttämättä jättäminen (koskee sekä kuljettajaa että matkustajaa) 35 70
Nopeusrajoituksen rikkominen enintään 60 km/h alueella:
ylinopeus enintään 15 km/h 85 170
ylinopeus yli 15 km/h ja enintään 20 km/h 115 200
Nopeusrajoituksen rikkominen yli 60 km/h alueella
ylinopeus enintään 15 km/h 70 140
ylinopeus yli 15 km/h ja enintään 20 km/h 100 200
Mopoilijan ylinopeus enintään 15 km/h 50 100
Liikennesääntöjen tai -merkkien vastaiset rikkomukset:
autoilijat ja muut moottoriajoneuvon kuljettajat 50 100
mopoilijat 35 70
Moottorikäyttöisen ajoneuvon häiritsevä ja tarpeeton ajo 35 70
Katsastamattoman tai rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö 35 70
Ajoneuvon henkilökuljetusta ja matkustajien sijoittamisesta koskevien säännösten rikkominen 50 100
Moottoripyörän, mopon tai moottorikelkan kuljettajat ja matkustajat
Kypärän käyttämättä jättäminen (myös yli 15-vuotiaat matkustajat) 35 70
Mopon rakennetta, varusteita tai kuntoa koskeva rikkomus 20 40
Polkupyöräilijät tai muut moottorittoman ajoneuvon kuljettajat
Tieliikennerikkomukset 20 40
Jalankulkijan tieliikennerikkomukset 10 20
Vesiliikennerikkomukset
Pieni ylinopeus 60 120
Merkillä tai opasteella ilmaistun kiellon rikkominen 35 70
Veneen kuljettaminen alueellisten kieltojen tai rajoitusten vastaisesti 35 70
Veneen rekisteröimättä jättäminen, rekisteröimättömän tai rekisteritunnuksettoman veneen käyttö 35 70
Veneen asiakirjojen puuttuminen 20 40
Veneen rekisteröinti-, muutos-, tuhoutumis-, luovuttamis- tai poistoilmoituksen tekemättä jättäminen 35 70
Puuttuvat airot, mela, ankkuri, tyhjennyspumppu, käsisammutin tms. 35 70
Järjestysrikkomukset
Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen 35 70
Päihdyttävän aineen nauttiminen yleisellä paikalla tai julkisen liikenteen kulkuneuvossa 20 40
Rakennukseen liittyvän vaaran estämistä koskevan velvollisuuden laiminlyöminen (katolta putoava lumi yms.) 50 100
Kielletty valon tai mainoksen käyttäminen tai kuulutuksen tai tiedonannon luvaton poistaminen 35 70
Seksuaalipalvelujen ostaminen tai maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla 50 100
Ulostaminen tai virtsaaminen yleisellä paikalla 20 40
Kiellon vastaisen esityksen järjestäminen yleisellä paikalla 35 70
Rakennuksen sisäänpääsyn varmistavien yhteystietojen esilläolon laiminlyönti 35 70
Töhrimiseen soveltuvien aineiden hallussapito yleisellä paikalla ilman hyväksyttävää syytä 20 40
Koirakurin laiminlyöminen taajamassa/ laissa mainituissa paikoissa 20 40
Kielletty ratsastaminen tai hevosajoneuvolla ajaminen 20 40
Vähäinen toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito yleisellä paikalla 35 70
Muut rikkomukset
Vähäinen roskaaminen 50 100
Kalan tai ravun pyynti ilman maksettua kalastuksenhoitomaksua 50 100
Viehekalastus ilman maksettu viehekalastusmaksua 50 100
Alkoholijuoman nauttiminen kauppaliikkeessä yms. 20 40
Alkoholijuoman nauttiminen julkisella paikalla poliisin kiellosta piittaamatta 20 40
Alkoholijuoman hallussa pitäminen alle 18-vuotiaana 20 40
Väkevän alkoholijuoman hallussa pitäminen 18-20-vuotiaana 20 40
MATTI TANNER
Jospa ne rahat käytetään maataloustukiin?:ahem:On se viehekalastus vaan iso rikos esim. yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantamiseen.![]()
Se on Kalle!Kaiten.
Ohi. Lienee sisäpiiriä, en ole lukenut jokaista topikkia....:thumbfh:Se on Kalle!
Ehdottomasti. Kuten kaikki autoilusta kerättävät rahnat tienpitoon.Jospa ne rahat käytetään maataloustukiin?:ahem:
Katuhuoran käyttö. Se on hyvä, että ostaminen ja myyminen molemmat kiellettyä niin ostajalla ja myyjällä yhtä hyvät intressit valehdella poliisille.Tuollahan on rikemaksuna huoran käyttö. Onko poliisi sutenööri, kun satanen sillekin!:thumbfh:
"Rouva vain povasi minulle kädestä!"Katuhuoran käyttö. Se on hyvä, että ostaminen ja myyminen molemmat kiellettyä niin ostajalla ja myyjällä yhtä hyvät intressit valehdella poliisille.
Montako egua povaus maksoi?Mulle se povas munasta.
Ja hallitustahan paljoa kiinnosta oikeusoppineiden mielipiteet kiinnostaOn se viehekalastus vaan iso rikos esim. yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantamiseen.![]()
Kotimaa 1.9.2015 klo 5:53 | päivitetty 1.9.2015 klo 15:43
Oikeusoppineelta ankaraa kritiikkiä sakkojen korottamiselle: ”Ei voi pitää hyväksyttävänä”
Budjetin aukkoja on tarkoitus paikkailla kasvavilla sakkotuloilla. Rikosoikeuden apulaisprofessorin mielestä lähtökohta on täysin väärä.
Hallitus kaavailee sakkorangaistusten ankaraa kiristystä. Rikosoikeuden apulaisprofessori Sakari Melander Helsingin yliopistosta ei innostu suunnitelmasta.
– Vaikuttaa siltä, että se on toteutettu yksinomaan taloudellisia seikkoja silmälläpitäen. Sakkorangaistuksen ankaroittamista yksinomaan valtion tulojen lisäämiseksi ei voida pitää hyväksyttävänä, Melander sanoo.
Syyskuun alussa rikesakot kaksinkertaistuivat. Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä ehdotetaan rikesakkojen kolminkertaistamista. Hallitusohjelman mukaan tarkoitus on myöhemmin valmistella esitys myös päiväsakkojen kaksinkertaistamisesta.
Rikesakoissa Melander näkee pientä korottamisen varaa, sillä niiden tasoa ei ole tarkastettu sitten vuoden 1999.
Rikesakkojen korotuksessakaan ei Melanderin mukaan puhuttaisi kaksin- tai kolminkertaisesta tasosta, vaan huomattavasti maltillisemmasta rahamäärän tarkistamisesta.
– Sakkorangaistuksessa kyse on rangaistuksesta, jonka suuruuden määrityksessä keskeisellä sijalla tulisi pitää oikeudelliset seikat, eivät valtiontalouden kohentamiseen liittyvät näkökohdat.
Päiväsakkojen kohtuullisuus koetuksella
Päiväsakkojen osalta tilanne on Melanderin mukaan vielä rikesakkoja ongelmallisempi. Päiväsakkojen minimimäärään ehdotetaan nostoa nykyisestä kuudesta eurosta kahteentoista euroon. Tällä hetkellä kohtuullisena päiväsakkona pidetään yhtä kuudeskymmenesosaa sakotettavan keskimääräisestä kuukausitulosta.
– Lähes puolet sakoista määrätään minimipäiväsakkoina. Korotus kohdistuisi kaikkein vähiten ansaitseviin. Näen, että tässä tulee konkreettisesti ongelmia juuri vähävaraisille, Melander sanoo.
Melanderin mielestä hallituksen tulisi luopua yksioikoisesta sakkotulojen kaksinkertaistamisen tavoitteestaan ja pohtia asiaa rikosoikeudellisista lähtökohdista käsin.
– Päiväsakon pitää jo määritelmänsä mukaisesti olla kohtuullinen sakotettavan maksukykyyn nähden. Tällä muutoksella olisi siihen olennaisia vaikutuksia.
Taloudellisin syin kiristyvien sakkojen kritisoimisella on pitkät perinteet. Vielä nykyäänkin lakikirjojen etusivuille painettavat Olaus Petrin tuomarinohjeet 1530-luvulta sisältävät jyrkän vastalauseen vuoden 2015 hallitusohjelmalle.
– Ohjeissa todetaan, että kaikki laki on asetettu oikeuden ja kohtuuden eikä sakkorahain tähden. Se valaisee aika hyvin, mistä tässä on kyse.
Kyllä kunnon kansalainen rikkoo lakia joka päivä ja jää kiinni vähintään kerran viikossa, jotta kansantalous jatkaa pyörimistä. :ahem:Onhan tuossa tietysti sellainen mahdollisuus tavallisellakin kansalaisella, että ei riko lakia. Vai? Saatan toki olla väärässäkin.
Ei ole.Onhan tuossa tietysti sellainen mahdollisuus tavallisellakin kansalaisella, että ei riko lakia. Vai? Saatan toki olla väärässäkin.