F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Valtteri! Williamsin alamäki jatkuu ensikaudella. Renault kiihdyttää 5v kehityssuunnitelmaa panostamalla lisää rahaa kehitykseen. Ohi mennään Williamsista että heilahtaa.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/autovalmistaja-syytaa-rahaa-f1-tallille-meilla-on-aggressiiviset-tavoitteet/6015312
Tässä vaiheessa on vielä täysin mahdoton sanoa miten kilpailukykyinen Williamssin ensi kauden auto on, joten puheet alamäen jatkumisesta ensi kaudella kannattaa jättää odottamaan ainakin ensi kauden ensimmäisiin testeihin asti.

Tuskin Williamssilla ensi kaudellakaan pystytään mestaruudesta taistelemaan, mutta tuskin mitään radikaalia romahdustakaan on tulossa vaikka takaa ovat tulossa niin McLaren kuin Renaultkin Williamssin rinnalle.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tuskin Williamssilla ensi kaudellakaan pystytään mestaruudesta taistelemaan, mutta tuskin mitään radikaalia romahdustakaan on tulossa vaikka takaa ovat tulossa niin McLaren kuin Renaultkin Williamssin rinnalle.
Eikö tämä nimenomaisesti tarkoita Williamsin alamäkeä, koska kaksi tehdastallia menee suorituskyvyssä ohi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Onhan tuo nähty monta kertaa aikaisemminkin että raha ja suuretkaan panostukset ei välttämättä tuo menestystä. Renaultilla on kyllä kokemusta ja osaamista mutta vaikka budjettia nostettaisiin miten paljon niin sekään ei välttämättä tuo vielä mitään nopeaa menestystä, varsinkin jos sitä menestystä lähdetään hakemaan "väkisin" ja mahdollisimman nopeati. Ja muutenkin peli menee vähän uusiksi ensi kaudella kun autot muuttuvat, niin noista voimasuhteista ei pysty oikein sanomaan tässä vaiheessa juuta eikä jaata. McLarenkin on kehittynyt tällä kaudella ja saanut Williamsia paljon kiinni mutta mitään takeita ei ole siitä että olisivat ensi kaudella edellä, tai edes yhtä lähellä kuin tällä kaudella. Ei ole ollut Hondallekaan "paraatimarssia Uraliin" tämä(kään) yritys F1:ssä.

Mutta kyllä minäkin mielelläni näkisin Valtterin Renaultilla jo vaikka ensi kaudella. Tehdastalli on kuitenkin tehdastalli. Vaan voi olla että ei ole Valtterista itsestään kiinni tämä asia, ehdokkaita tuntuu olevan Renaultille ihan jonoksi asti. Nyt oli jossakin juttua että Rellulle olisi tulossa Movistar ja joku toinen espanjalainen sponssi ensi kaudelle ja sen myötä Sainz Jr olisi aika korkealla tallin toivelistalla (vaikka taitaa olla jo sopimus Toro Rossolle ensi kaudeksi?).
 
Viimeksi muokattu:

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Nyt oli jossakin juttua että Rellulle olisi tulossa Movistar ja joku toinen espanjalainen sponssi ensi kaudelle ja sen myötä Sainz Jr olisi aika korkealla tallin toivelistalla (vaikka taitaa olla jo sopimus Toro Rossolle ensi kaudeksi?).
Toinen sponsori olisi (myös) espanjalainen BBVA.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/renault-n-autot-saattavat-vaihtaa-varia/6015350

Movistar on Wikipedian mukaan Telefonican omistama, joten olisiko Renaultin ensi kauden väritys sinikeltainen mestaruusvuosien tapaan?
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Aloin miettiä, paljonkohan nuo leveämmät renkaat vaikuttavat kierrosaikaan negatiivisesti nimenomaan lisääntyneen ilmanvastuksen takia. Seosten on syytä olla todella paljon aiempia pehmeämpiä, jos leveämmistä renkaista meinataan saada hyötyä irti. Toisin kuin yleisesti luullaan, pitohan ei kasva pinta-alan kasvaessa. Ja nykylevyisissä renkaissakin olisi vaikka kuinka paljon enemmän potentiaalia, jos niistä ei tarkoituksellisesti tehtäisi huonoja.
Ulkonäkö tietenkin kohenee.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
No nyt kyllä kaipaisi vähän perusteluja puheilleen. Muutenhan nämä ovat ihan höpöhöpö-juttuja..
Eikö tuo nyt ole ihan perusfysiikkaa. Ei pinta-ala kitkaan vaikuta jos kuorma pysyy samana. Vai meinaatko että tämä on höpöhöpöä? Leveän renkaan etu on, että siitä voidaan tehdä pehmeämpi koska rasitus/pinta-ala on pienempi. Mutta edelleenkään ei leveämmistä kumeista ole muuta kuin haittaa jos Pirelli jatkaa ripuliseosten tekemistä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eikö tuo nyt ole ihan perusfysiikkaa. Ei pinta-ala kitkaan vaikuta jos kuorma pysyy samana. Vai meinaatko että tämä on höpöhöpöä? Leveän renkaan etu on, että siitä voidaan tehdä pehmeämpi koska rasitus/pinta-ala on pienempi. Mutta edelleenkään ei leveämmistä kumeista ole muuta kuin haittaa jos Pirelli jatkaa ripuliseosten tekemistä.
Pito ei ole yhtäkuin kitka. Rengas vasten asfalttia ei ole kaks kiinteää esinettä vastakkain. Rengashan suorastaan tarttuu asfaltin pintaan, pureutuu pieniin koloihin. Et sä perusfysiikalla pärjää
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Ei tokikaan tilanne ole ihan sama kuin kaksi kiinteää kappaletta vastakkain mutta kyse on silti lepokitkan ja liikekitkan suhteesta. Ei pito kasva lähellekään suorassa suhteessa renkaan leveyteen. Avopyöräisissä autoissa renkaiden aiheuttama ilmanvastus on merkittävä ja suoravauhdit tippuvat.

Enkä siis todellakaan väitä etteikö leveämmillä renkailla ole mahdollista saavuttaa parempaa pitoa ja tiettyyn rajaan asti parempaa kierrosaikaa. Hankala arvioida mikä renkaan optimaalinen leveys olisi, varmasti nykyistä leveämpi kuitenkin. Pääpointti oli se, ettei nykyisilläkään renkailla ajeta lähelläkään niiden huippupotentiaalia niin mitä takeita on, että Pirelli tekisi leveämmistä kumeista yhtään parempia. Aika kosmeeettinen muutos siis.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kyllähän Pirelli on sanonut, että toimintaikkunan pitäisi olla suurempi ja vähemmän suunniteltua murenemista.

Q: Given the fact that the tyre situation will change completely in 2017, what effects will that have on racing? The stints will be longer, which makes the window for pitting bigger, so we are likely to see less stops. Is it going to change race strategy completely?

PH:*Well, we will have much less degradation in 2017 and tyres will - if we achieve what we are trying to achieve - have a wider operating window. And yes, that in itself will take away some level of strategy - or at least variations between teams. Having said that, we will still try to achieve some level of degradation! (laughs) What we definitely will see is faster cars. We expect a three to four second improvement in performance, which is clearly quite substantial. So the tyres will be working very hard and the compounds will be working hard - and that will cause degradation, so we will still have a good level of strategy.


http://www.formula1.com/en/latest/interviews/2016/7/pirelli-on-the-wider-picture---exclusive-paul-hembery-q-a.html

Vähän epäilen, jos näin kävisikin niin viimeistään sitten vuoden päästä käsketään tehdä taas surkeammat, jos liian vähän keinotekoshöytä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähän epäilen, jos näin kävisikin niin viimeistään sitten vuoden päästä käsketään tehdä taas surkeammat, jos liian vähän keinotekoshöytä.
Toivotaan niin, kisassa olisi hyvä olla 2-3 stoppia per kuski, eikä vain se yksi pakollinen. Tylsiä kisoja tiedossa, jos taktiikat menee tuohon yhteen stoppiin. Tälläkin foorumilla on valitettu siitä, että Pirelli valmistaa/tuo kisoihin liian kestäviä renkaita. Yleensä nimenomaan yhden stopin kisoissa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Toivotaan niin, kisassa olisi hyvä olla 2-3 stoppia per kuski, eikä vain se yksi pakollinen. Tylsiä kisoja tiedossa, jos taktiikat menee tuohon yhteen stoppiin. Tälläkin foorumilla on valitettu siitä, että Pirelli valmistaa/tuo kisoihin liian kestäviä renkaita. Yleensä nimenomaan yhden stopin kisoissa.
Jotenkin näin. Välitankkaukset eivät ole tulossa takaisin.

Jotain variaatiota voisi kestävillä kisarenkailla luoda korkeintaan niin, että niillä ei ajeta kuin kisoissa. Kaikki testit, vapaat harjoitukset ja aika-ajot siis ajettaisiin jollain muilla seoksilla. Ei olisi ainakaan heti dataa mikä paljastaisi parhaan kisataktiikan.

Pakkoko niitä varikkokäyntejä sitten on lopulta olla ollenkaan? Voidaan liikkua siihenkin suuntaan, että rengasseokset ja kulmat voi itse valita omalla riskillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotain variaatiota voisi kestävillä kisarenkailla luoda korkeintaan niin, että niillä ei ajeta kuin kisoissa. Kaikki testit, vapaat harjoitukset ja aika-ajot siis ajettaisiin jollain muilla seoksilla. Ei olisi ainakaan heti dataa mikä paljastaisi parhaan kisataktiikan.
Tuo nyt on ihan järjetön ajatus, että ajettaisiin renkailla, joita ei ole lainkaan päästy testaamaan. Tuolla ei saataisi aikaan kuin (vaarallisia) ongelmia, kun niitä on nähty ihan riittävästi testatuillakin renkailla. Sen enempää rengasvalmistaja kuin tallitkaan eivät koskaan suostuisi tuohon.
Pakkoko niitä varikkokäyntejä sitten on lopulta olla ollenkaan? Voidaan liikkua siihenkin suuntaan, että rengasseokset ja kulmat voi itse valita omalla riskillä.
No, jos haluaa tylsiä kisoja... 80-luvulla tuo vielä oli ajoittain mielenkiintoista, nykyisin tuosta tulisi unettavaa.

Täysin epärealistisia ideoita molemmat, mitään tuollaista ei FIA tai FOM tule edes harkitsemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tälläkin foorumilla on valitettu siitä, että Pirelli valmistaa/tuo kisoihin liian kestäviä renkaita. Yleensä nimenomaan yhden stopin kisoissa.
Tuohan on vähän koomisesti sanottu. Tässä pitää erottaa se renkaan stint-kestävyys ja se miten kovaa niillä voi ajaa sen stintin ajan. Kestäähän ne nyt, kun on opittu ajamaan niitä ei-flatout kierroksia kisassa ja vasta stintin lopussa voi vetää kovempaa. Niin kauan kuin kuin sinne renkaaseen laitetaan sitä suunnitellusti lämmölle yliherkkää ja tietyn tason yllittyessä suorituskyvyn tuhoavaa komposiittia ollaan jokseenkin samassa tilanteessa.

Ei luulisi olevan ihan mahdotonta temppu tehdä tosi pehmeä seos, joka kestää flatout ajamista sen ajan kuin kestää eli 1/3 kisasta. Mutta tällä sitten ei saada aikaan nykyisenlaista showta rengasseossääntöineen ja keinotekoisen suuria hetkellisiä suorityskykyeroja ja este taitaakin olla enemmän siinä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohan on vähän koomisesti sanottu. Tässä pitää erottaa se renkaan stint-kestävyys ja se miten kovaa niillä voi ajaa sen stintin ajan. Kestäähän ne nyt, kun on opittu ajamaan niitä ei-flatout kierroksia kisassa ja vasta stintin lopussa voi vetää kovempaa. Niin kauan kuin kuin sinne renkaaseen laitetaan sitä suunnitellusti lämmölle yliherkkää ja tietyn tason yllittyessä suorituskyvyn tuhoavaa komposiittia ollaan jokseenkin samassa tilanteessa.

Ei luulisi olevan ihan mahdotonta temppu tehdä tosi pehmeä seos, joka kestää flatout ajamista sen ajan kuin kestää eli 1/3 kisasta. Mutta tällä sitten ei saada aikaan nykyisenlaista showta rengasseossääntöineen ja keinotekoisen suuria hetkellisiä suorityskykyeroja ja este taitaakin olla enemmän siinä.
En tunne asiaa niin hyvin, että tietäisin renkaisiin suunnitellusti laitettavan "suorituskyvyn tuhoavaa komposiittia". Mutta jos Pirelli tekisi "tosi pehmeän seoksen", joka kestää 1/3 kisasta flatout-ajamista, niin tokihan joku Räikkönen vetäisi sillä säästellen puolet kisasta. Tallit laativat mielestään nopeimman taktiikan käytettävissä olevilla renkailla, eikä seoksilla voi vaikuttaa siihen, että renkaita ei säästeltäisi. Paitsi jos yhdet renkaat kestäisi flatout-ajamista koko kisan.

Hetkelliset suuret suorituskykyerot ovat tavoite, ettei kisoista tule umpitylsiä. Jos haluaa pelkkää flatout-ajelua, voi katsella Schumacherin dominointiaikoja millaisiin kisoihin se johtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En tunne asiaa niin hyvin, että tietäisin renkaisiin suunnitellusti laitettavan "suorituskyvyn tuhoavaa komposiittia".
Ehkä kökkö suomennos:

It’s necessary to properly understand the distinction between deliberately engineered heat-degrading tyres and a normal racing tyre. Including heat-degrading composites (essentially plastics) into the compound means that, at most tracks, driving flat out for three or four laps would destroy the tyre even while is still retains plenty of tread. The ‘plastics’ permanently change their chemical structure once beyond a certain temperature threshold – and will not return to their original form. The ‘fried’ plastics lose the tyre much of its elasticity, making it dramatically slower and no matter how gently it’s treated subsequently it will not recover. (...)

http://www.motorsportmagazine.com/opinion/f1/drivers-demanding-return-flat-out-f1

Mutta jos Pirelli tekisi "tosi pehmeän seoksen", joka kestää 1/3 kisasta flatout-ajamista, niin tokihan joku Räikkönen vetäisi sillä säästellen puolet kisasta.
Räikkönen vetäisi vai kaikki vetäisi? Ja poikkeavat taktiikat kääntyy tässä nyt jotenkin yhtäkkiä huonoksi asiaksi?

Hetkelliset suuret suorituskykyerot ovat tavoite, ettei kisoista tule umpitylsiä. Jos haluaa pelkkää flatout-ajelua, voi katsella Schumacherin dominointiaikoja millaisiin kisoihin se johtaa.
Joskus katselenkin ja alkaa tuntumaan siltä että ottaisin heti sen takaisin. Itse en enää innostu ohituksesta, joka on enemmänkin ohi päästö jos renkaiden tuhoamisen pelossa tai niiden toiminnassa eri vaiheessa olemisen takia ei edes kannata yrittää laittaa vastaan (joten ei se määrä vaan laatu). Ja suurelle yleisölle ei liene kauheasti merkitystä paljonko kärjen takana tapahtuu, jos sama kärki aina voittaa kuten tuolloin Ferrari tai nyt Mersu ja käsitys tylsyydestä muodostuu lopulta siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös