F1 ja kuljettajien pään suojaus

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
http://www.suomif1.com/2016/03/fia-vahvisti-halo-pakolliseksi-kaikille-talleille-2017/

FIA on vahvistanut ReadMotorsports-sivuston mukaan, että uusi halo-ratkaisu tulee autoihin pakolliseksi kaudella 2017.

Haloa testattiin jo Barcelonan testeissä tänä talvena. Muitakin vaihtoehtoja – kuten Red Bullin ehdottama kuomu – on ollut esillä, mutta FIA näyttää päätyneen haloon.

– Se ei ole yhtä hyvä konsepti kuin halo, joka tarjoaa mielestämme paremman suojan kuljettajille, sanoo F1:n kilpailupäällikkö Charlie Whiting.
Miten ratkaisu joka ei peitä koko kypärän etuosaa voi olla parempi suoja kuin malli, joka peittää 100% edestä tulevista iskuista sun muista?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Miten ratkaisu joka ei peitä koko kypärän etuosaa voi olla parempi suoja kuin malli, joka peittää 100% edestä tulevista iskuista sun muista?
Koska Chalie vain tietää, tiesihän senkin että turva-autoa ei tarvitse Japanissa 2014 laittaa radalla. Olosuhteista raportoineet kuskit oli tässäkin asiassa väärässä. Charlie on Bernien kaltainen diktaattori joka on painolasti F1-sirkukselle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei Bianchi ole ainoa syy miksi turvakaarta suunnitellaan otettavaksi käyttöön. Bianchin liskäsi se olisi ainakin voinut pelastaa Henry Surteesin, María de Villotan ja Justin Wilsonin.


Ihmetyttää se väite, ettei Ferrarissa nähty Halo-malli olisi pelastanut Jules Bianchia. Bianchi syöksyi pyöräkuormaajan perän alta ja Bianchin pää osui perään. Pyoräkuormaajan perä olisi liukunut vain Bianchin pään yli, jos tarpeeksi kestävä Halo olisi ollut autossa.
De Villotan ja Bianchin onnettomuudet vertautuvat Tom Prycen vuoden 1977 Etelä-Afrikan GP:n onnettomuuteen. Jos tuomaristo, toimitsijat ja muu henkilökunta eivät ole tehtäviensä tasalla, niin seuraukset voivat pahimmillaan olla katastrofaaliset - eikä vika silloin ole kuljettajassa tai auton väitetyissä turvallisuuspuutteissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Koska Chalie vain tietää, tiesihän senkin että turva-autoa ei tarvitse Japanissa 2014 laittaa radalla. Olosuhteista raportoineet kuskit oli tässäkin asiassa väärässä. Charlie on Bernien kaltainen diktaattori joka on painolasti F1-sirkukselle.
Hienosti nyt valitetaan sitä, että Charlie ei tehnyt päätöksiä tarpeeksi ajoissa. Mutta auta armias mikä kitinä tissiposkituomaroinnista olisikaan tullut tälläkin foorumilla kos kisa olisi pistetty poikki "kun vähän tuli vettä".
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
http://www.suomif1.com/2016/03/fia-vahvisti-halo-pakolliseksi-kaikille-talleille-2017/



Miten ratkaisu joka ei peitä koko kypärän etuosaa voi olla parempi suoja kuin malli, joka peittää 100% edestä tulevista iskuista sun muista?

Eihän se voikaan, mutta näillä näköjään mennään, kunnes pukkaa irtojousia, tukivarsia yms. jälleen ohimoon.. Eihän tässä lajissa mitään muutoksia voi tehdä kerralla kunnolla, vaan aina on jätettävä valittamisen varaa, jotta laji/sirkus säilyy keskustelunaiheena. :thumbdown
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Red Bullin ajatus näyttää 100x kertaa HALOa paremmalta. Ääni tälle.:thumbup:
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Hienosti nyt valitetaan sitä, että Charlie ei tehnyt päätöksiä tarpeeksi ajoissa. Mutta auta armias mikä kitinä tissiposkituomaroinnista olisikaan tullut tälläkin foorumilla kos kisa olisi pistetty poikki "kun vähän tuli vettä".
Minä lasken itseni "kun vähän tuli vettä" -kitisijäksi mutta kyllä minäkin ihmettelin jo Sutilin kolarin kohdalla että missä se turva-auto viipyy, vaikken vielä tuossa kohtaa edes tiennyt että sinne on lätäkön ulkopuolelle kaikessa viisaudessa laskettu tuon kokoinen pyöräkuormaaja.

--

Bianchin ja de Villotan kaltaisia onnettomuuksia, jossa törmätään tilanteeseen kuulumattomaan kulkuvälineeseen otsa edellä, ei pitäisi päästä edes syntymään ja niistä on tosiaan turha syyttää autoa - mutta Senna, Campos, Surtees, Massa, Wilson(, Wheldon) -tyyppisiä tilanteita ja läheltäpiti-tilanteita syntyy ihan kohtuullisella frekvenssillä aivan luonnollisesta kilvanajosta johtuen.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Hienosti nyt valitetaan sitä, että Charlie ei tehnyt päätöksiä tarpeeksi ajoissa. Mutta auta armias mikä kitinä tissiposkituomaroinnista olisikaan tullut tälläkin foorumilla kos kisa olisi pistetty poikki "kun vähän tuli vettä".
Ei kisaa olisi poikki tarvinnut pistää, turva-auto olisi riittänyt siksi aikaa että Sutilin auto saadaan kiikutettua sivuun. Tämä ongelmahan toki on jo korjattu.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bianchin ja de Villotan kaltaisia onnettomuuksia, jossa törmätään tilanteeseen kuulumattomaan kulkuvälineeseen otsa edellä, ei pitäisi päästä edes syntymään ja niistä on tosiaan turha syyttää autoa - mutta Senna, Campos, Surtees, Massa, Wilson(, Wheldon) -tyyppisiä tilanteita ja läheltäpiti-tilanteita syntyy ihan kohtuullisella frekvenssillä aivan luonnollisesta kilvanajosta johtuen.
Ovaaliradat ovat kyllä täysin oma lukunsa. Nuo eivät ole ns. perusturvallisia edes koppiautoilla.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Muutos tulee olemaan visuaalisesti varmasti iso ja silmän kestää tottua. Täydellisessä maailmassa olisi tietysti kiva säilyttää tilanne entisellään, mutta eihän tätä turvallisuuskehitystä voi mitenkään järkevästi vastustaa. Turvallisuus on kuitenkin tärkeintä. Uskoisin, että kymmenen vuoden päästä ihmetellään ja hämmästellään miten vielä vuonna 2016 pää oli noin alttiina tässä lajissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
https://pbs.twimg.com/media/CdlEm3hWIAAa2H7.jpg
Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
Ennemmin vaikka tällainen.. Varmaan nuo pystytuetkin voisi muuttaa läpinäkyviksi.

Tekevät sitten millasen tahansa, niin ei lajia ole pakko seurata jos ei kiinnosta..

Ja kuva oli edellisellä sivulla niin ei varmaan haittaa lainata............................?!
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mutta onhan tämä sinänsä aika jännää että nykyihminen ei enää kestä mitään riskejä. Kaiken, lähtökohtaisesti vaarallisenkin, pitää olla vaaratonta.
Helkkarin absurdia itse asiassa koko juttu.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Muutos tulee olemaan visuaalisesti varmasti iso ja silmän kestää tottua. Täydellisessä maailmassa olisi tietysti kiva säilyttää tilanne entisellään, mutta eihän tätä turvallisuuskehitystä voi mitenkään järkevästi vastustaa. Turvallisuus on kuitenkin tärkeintä. Uskoisin, että kymmenen vuoden päästä ihmetellään ja hämmästellään miten vielä vuonna 2016 pää oli noin alttiina tässä lajissa.
Liitettäköön F1 sitten suoraan protoihin, koska ero alkaisi olla täysin olematon. Villeneuven vertaus oli erinomainen: moottoripyörä on todistetusti vaarallinen, mutta suojakehikkoa/kuplaa tai kolmatta pyörää ei kukaan niihin halua.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mahtaa olla helkkarin hienoa pamauttaa Eau Rougeen vesisateella kun on tollanen tötterö naaman edessä. Ei tosta edes näe jos joku spinnaa edessä. Toki kuljettaja istuu matalammalla oikeassa autossa ja tuo halo voi vielä muuttaa muotoaan mutta joka tapauksessa tuo on täysin kelvoton. Barcelonassa ei ollut edes kunnolla korkeuseroja jossa nuo suurimmat haitat tulee välittömästi esiin.
https://www.youtube.com/watch?v=JcLITmxJHPw
Räikkönen sanoi, että ei ollut paha näköeste. Vettel sanoi, että tuota on testattu myös simulaattorissa, eiköhän siinä muitakin ratoja ole kokeiltu.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Syvyysnäkö hämärtää tuon näkökentässä lähellä olevan esteen, enkä usko pystypalkista olevan juurikaan haittaa. Näytöllä tuo häiritsee ihan eri tavalla. Tuossa on hahmoteltu muutenkin jotenkin oudun kauas kuskista tuo suojus, fow ja syvyys on pielessä. Ei varmasti tule korkeussuunnassa noin pahasti näkökenttään tuo yläpalkki.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Enpä tiedä onko tuo halo edes turvallisuutta edistävä asia, koska kuljettajan näkyvyys heikkenee huomattavasti joka on miun mielestä enemmän turvallisuusriski verrattuna halon hyötyihin.

Ja sama tuon Red Bullin systeemin kanssa. ''Tuulilasista'' tulee liian kapea, sivupalkit liian lähellä ja näkyvyys ehkä vielä huonompi kuin halolla.

Ainut toimiva systeemi olisi tuo prototyyppi autojen tyylinen leveämpi ''kehikko'' tuulilaseineen josta näkee hyvin, mutta ei oikein sovi formula-autoihin ilman suuria muutoksia ja autoista tulisi aikalailla prototyyppien näköisiä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Laitan oikeaan ketjuun vastausen:

Ovaalirata on kokonaisuudessaan normaalia kilparataa huomattavasti vaarallisempi - puhutaan sitten formuloista tai koppiautoista. Ei peruskaturadalla ajeta ovaalinopeuksilla betoniseinän vieressä ja kiinni muissa kilpailijoissa kallistetuilla mutkilla.

Surteesin onnettomuus tapahtui F2-luokassa ja radalla jota F1 ei ole käyttänyt 30 vuoteen. Massan onnettomuus taas todistaa kypäräkehityksen tarpeellisuuden ja kypärien turvallisuuden.
Ei nämä päähän tulleet onnettomudet ole mitenkään rata- tai sarjakohtaisia. Ihan on kyse siitä, että löytyykö tarpeeksi hyvää päänsuojaa vai ei.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Enpä tiedä onko tuo halo edes turvallisuutta edistävä asia, koska kuljettajan näkyvyys heikkenee huomattavasti joka on miun mielestä enemmän turvallisuusriski verrattuna halon hyötyihin.
Lähtövaloja halon takaa ei ainakaan jokaisesta lähtöruudusta oiken näe. Sekin on pieni miinus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lähtövaloja halon takaa ei ainakaan jokaisesta lähtöruudusta oiken näe. Sekin on pieni miinus.
Integroidaan lähtövalot myös rattiin, sillähän tuosta päästään. Eikös noilla jo nykyään jotain keltaisia ja punaisia "lippuja" ratin valoissa näy?
 
Ylös