Venäjän Grand Prix tältä vuodelta on sitten saatu pakettiin ja tämä kilpailu ainakin kaikista ajetuista Venäjän kisoista on tähän mennessä ollut ilman muuta jännittävin ja tapahtumarikkain. Se sitten, että oliko tämä kauden tähän asti olevista kisoista jännittävin tai edes oikein tapahtumarikas muutoin kuin alempien pistesijojen tai keskikastin taisteluja huomioimatta niin onkin sitten aivan toinen juttu ja mielipide sinänsä.
Ohituksia kyllä nähtiin ja sinänsä paljon mielenkiintoa kisa sai aikaan, mutta kiitos yhden sarjan vähäisimmistä rengaskulutuksista tällä radalla se aiheutti sitten oman mielenkiinnon laskun kisan lopulle ja se saattoi ja varmasti myös herätti joissakin tyytymättömyyttä. Huonompiakin kisoja on ollut ja niitä on ollut roppakaupalla muun muassa jonoajelujen ja välitankkausten vuosina.
Sinänsä Venäjän Grand Prix voisi jäädä kalenteriin tulevillekin vuosille, mutta rengasvalinta voisi olla jo pehmeämpään suuntaan. Mahdollisesti joihinkin mutkiin pitäisi laittaa selviä esteitä estämään surutta tapahtuvat oikomiset radalle ilman pelkoa rangaistuksista tai muista hidasteista kisaan.
Nico Rosberg onnistui jälleen voittamaan kilpailun ja se ei ole mitään häneltä pois ja kautta on vielä paljon jäljelläkin. Lewis Hamiltonille on nostettava myös hattua vaikka kieltämättä toisen mutkan yliajaminen ilman näkyvää estettä selvästi hyödytti Hamiltonia ja toki muitakin kuljettajia pitkin viikonloppua.
Tuomaristokin ilmeisesti sulkee silmänsä tapaukselta ja vaikutukselta vaikka monia muita kuljettajia tuomaristo rankaisi taas suhteellisen valitettavin ja vaihtelevin perustein. Toki tuomariston osalta on todettava, että linjanvedon tekeminen varsinkin selkeänä ja vedenpitävänä on vaikeaa.
Se pitäisi tehdä kuitenkin mielestäni varsin pian ja silloin ensimmäisen kierroksen kolarit melkein missä tahansa paikassa kaikkein törkeimpiä huomioimatta pitäisi pistää selkeästi kilvanajon piikkiin kuten on tehty aiemminkin jo ties kuinka kauan ellei tuomaristolta ole muuta ohjetta erillisesti tullut. Ja ellei tietenkin vain kolariuhrit sitten loukkaantuisi tilanteissa joka tietysti on tai olisi paha juttu kaikin puolin.
Kimi Räikkönen ajoi hienosti kolmanneksi vaikka väistämättä asiaan vaikutti Williamsin pieni vauhdillinen putoaminen ja kun edes Sochin rata ei edelleenkään ollut se aivan sopivin paikka muutaman muunkaan radan tapaan niin Valtteri Bottaksen jääminen Räikkösen taakse ei ollut niin kovinkaan suuri yllätys ainakaan itselleni.
Räikkösen ainoa virhe oli jopa savujarrutteluksi mennyt mutkan etäisyyden arviointivirhe turva-auton takana. Räikkösen osalta vielä 1-2 palkintopaikkaa sinänsä tähän paikkaan hyvän vauhtipotentiaalin ohella niin tämä vuosi on mennyt paremmin kuin edelliset kaksi kautta yhteensäkään nimenomaan oikeasti hienojen ajojen osalta!
Valtteri Bottaksella ajaminen meni torjuntavoiton ottamisen linjalle kisan jälkipuoliskolla, mutta siitä huolimatta ajoi hyvin varsinkin kisan alkupuolella ja jopa erinomaisesti joskin auton pieni sopimattomuus Sochin radalle sai Mersun ylivoiman ohella tilanteesta kestämättömän.
Williamsin varikkotyöskentely on onnistunut tällä kaudella oikeastaan kaikissa kilpailuissa sinänsä ja näin hyvin Williamsin varikkotyöskentely näin montaakaan kisaa kohden taitaa mennä onnistumisen osalta vuosille 2008-2010 väliselle aikajanalle koska sittemmin hajontaa on ollut niin paljon ja onnistuneet kisaputketkaan eivät ole varikkotyöskentelyssä olleet yhtä hyviä kuin mitä ne ovat olleet juuri nyt.
Ansioksi on sanottava myös, että nyt Valtterin kannalta otettiin riski onnistuen eli ei vaihdettu edes drop-off-tilan pelossa kisan lopulle ylimääräisiä renkaita. Felipe Massa sai sen sijaan kantaa epäkiitollisena tämän riskin koekaniinina joskin Massa ei olisi saanut kiinni Valtteria oikeastaan mitenkään ja muutenkin pitkästä aikaa tämä oli jopa Massalle melko huono viikonloppu sinänsä kun muuten on ollut jo pitkään aikaa Valtteria jopa edellä aina jollakin osa-alueella vaikka viikonloput sinänsä eivät olisikaan olleet vakuuttavia.
Kisan muina onnistujina voisi pitää McLarenin Fernando Alonsoa ja Jenson Buttonia jotka onnistuivat nappaamaan pisteitä ja myös Force Indian Sergio Pereziä. Päivän harmina Nico Hülkenbergin kilpailu päättyi oikein ennen kuin ehti alkaakaan. Päivän suhteellisesti paras onnistuja sinänsä oli Kevin Magnussen Renaultilla jonka alkukausi on ollut vaikea.
Jolyon Palmer joutui Carlos Sainz Juniorin kanssa ongelmiin kisan aikana ja muutenkaan ei mennyt kilpailu ihan putkeen, mutta mikäli Palmerin kotimaan valitusmedian jättää huomioimatta muutamien muiden kritiikin vinkumisen tapaan niin siinä tapauksessa kilpailu sujui ainakin tasaisen mallikkaasti ja ainakin auto tuotiin maaliin. Kausi on vielä pitkä ja pisteitä voi ottaa muuallakin.
Kieltämättä toki Renaultin onneen tänään Romain Grosjeanin Haasin pistesaannin tapaan vaikuttivat alun kolaritilanteet. Red Bullilla oli kaikkiaan vaikea kilpailu.
Daniel Ricciardolla, mutta varsinkin Daniil Kvjatilla. Kotiyleisön edessä aavistelinkin, että nyt tulee joko todellinen onnistuminen tai katastrofi sinänsä. Tällä kertaa meni yliyrittämiseksi kotiyleisön edessä ja se johti kahteen osumakolariin Sebastian Vettelin kanssa. Superlisenssin hylkäys tai nämä kaikki mustan lipun kolarijutut ovat ylireagointia.
Etenkin kun mentiin vielä alkukierroksia ja törkeämpiäkin kolareita on nähty ja olen itse nähnyt vuosien varrella. Ylireagointia ja liian aggressiivista menemistä mutkaan oli kyllä ja kolari Vettelin kanssa olisi voinut tapahtua muullekin, mutta ei siitä vielä superlisenssi kyllä pitäisi lähteä.
Hylkäys ehkä voisi olla tai välitön stop-go ainakin seuraavassa kisassa tarpeen mikäli toistuu tilanne seuraavan 1-5 kisan sisällä uudelleen ja nimenomaan juuri Vettelin kanssa.
Superlisenssi vasta hyllylle kun aivan aukottomasti ja henkeä vaarantaen kolaroi vaikkapa Vettelin jossakin muussa vaiheessa kisaa kun alkukierroksilla 1-5 kisan jälkeenkin ollessaan yhtä itsepäinen kuin nytkin tai toki jos nykysäännöt muuta edellyttävät rangaistuspisteiden tullessa täyteen. Noita varmaan tulee jo nytkin lisää paljon.
Tosin muu kisa sitten meni vaatimattomammin ilmeisesti vauhdin hillinnän takia mikä oli kyllä harmittava asia. Pitäisi nyt vaan miehen rauhoittua, mutta toisaalta onneksi se tärkein ja liikaa näyttöhaluja tuova paikka kotiyleisön edessä on nyt ajettu ja nyt pitäisi keskittyä ihan muihin kisoihin. Ja jättää puheet korvauksista Verstappenilla, Helmut Markon valitukset tai ihan vain median nykypäivän p-villityspuheet omaan arvoonsa.
Varsinkin kun suurin osa niistä tuntuu olevan hakemalla haettuja ja jotka ovat ainakin minua ärsyttäneet jo pidemmän aikaa lajista puhuttaessa.
Päivän vaikein taistelun ajanut ja muu ongelmien kanssa paininut mies oli murheellisen valitettavasti jälleen kerran Esteban Gutierrez. Gutierrezin osalta ensimmäistä kertaa tapahtui se mitä ei tapahtunut muissa kisoissa tällä kaudella.
Eli toisin sanoen oma virhe pilasi oman kilpailun ja kun siihen laskee vielä auton mahdollisen vaurioitumisen, ylipitkän ajelun samoilla renkailla ennen muuta varikkokäyntiä, päivän typerimmän muun rangaistuksen saamisen ainakin omasta mielestäni (Tosin Gutierrezin rangaistus saattoi nimenomaan olla myös tuomariston reagointia valituksiin muutoin aina valituksia saaviin tuomariston reagoimattomuuteen alkukierroksilla siihen mitä tulee kolarointeihin.) verrattuna jopa Kvjatin kolareihin ja puhumattakaan vaikka sitten Sainzin tempuista radalla tai muista kolarisankareista tänään ja sen, että tallikaveri Grosjean sai taas kerran jopa vaikeankin kilpailun jälkeen edes niitä jäännöspisteitä ja vielä nöyryytyksen huipennukseksi ei päästy muun kuin 27 sekunnin pysähdyksen suorittaneen Pascal Wehrleinin ohi niin ei hyvältä näytä...
Gutierrezin olisi melkein auton vaikeudetkin tietäen olla edes oikeasti lähempänä jäännöspistettä tai jäämällä edes vaikka sijalle 11 tai 12 kisan lopussa kun olla noin huono kuin oli. Tietysti kun muitakaan pysähdyksiä ei ollut niin siinä tuli sitten takkiin kaikkein eniten ja selvästi. Ja tällä kertaa jopa aiemmin selvästi todetut auton vaurioitumiset ei ole ainakaan hyvä asian selventäjä asiaan ilman selviä ja konkreettisia tulevia todisteita joita toistaiseksi on aina ollut, mutta juuri nyt niitä ei ole ollut.
Mikäli ei seuraavan 1-2:n Gutierrezille edes jotenkin hyvänä ratana yleensä tunnetuilla Barcelonan tai Monacon radalla tule menestystä tai edes sitä jäännöspistettä niin uran voisi sanoa olevan pahasti vaakalaudalla.
Suhteessa jopa Marcus Ericssonilla, Felipe Nasrilla ja jopa pahassa myllytyksessä olevalla Jolyon Palmerilla on omat syynsä olla niin paljon huonompia kuin ovat ja Palmerin tapauksessa pidän sitä muutenkin pelkkänä nykymedian p-jauhantapolitiikkana. Ainoa, ainoa hyvä asia tänään oli tietenkin maaliin pääseminen Gutierrezille. Valitettavasti tällä kertaa viime kertaan nähden se maaliin pääseminenkin tuntuu paljon huonommalta sinänsä.
Parin viikon kuluttua ajot jatkuukin Barcelonassa ja tällä radalla Williamsin pitäisi vihdoin ja viimein muutenkin ajaa paremmin vaikka tämä kisa olisikin mennyt penkin alle. Barcelonan ja Monacon jälkeen pitääkin katsoa todellinen Williamsin tilanne. Toistaiseksi on menty torjuntavoittojen ja vain asemienpidon kannalta, mutta vaihtuuko suunta sitten siitä eteenpäin?