Formula 1 - 2016 - Saksan GP - Ennakko ja Harjoitukset

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla

FORMULA 1 GROSSER PREIS VON DEUTSCHLAND 2016


Hockenheim



Kierros ennätys Kimi Räikkönen 1:13,780 (2004 lap 10)
Nopein kierros Michael Schumacher 1:13.306 (2004, Q2)






Kilpailun aikataulu (Suomen aikaan) :

Perjantai 29.7
11:00-12:30 1. Vapaat harjoitukset
15:00-16:30 2. Vapaat harjoitukset

Lauantai 30.7
12:00-13:00 3. Vapaat harjoitukset
15:00-16:00 F1 Aika-ajot

Sunnuntai 31.7
15:00 F1 Kilpailu


Katsomon lähetykset alkaa :

Perjantai
10:55 1. Vapaat - Selostajat Oskari Saari ?
14:55 2. Vapaat - Selostajat Oskari Saari ?

Lauantai
11:55 3. Vapaat - Selostajat Oskari Saari ?
14:00 Ennakkotunnelmat - Studiossa Tomi Tuominen, ?. Varikolla toimittajana Mervi "MTK" Kallio.
14:55 F1 Aika-ajot - Selostajat Oskari Saari ?
18:15 GP3 Kilpailu - Selostaja Oskari Saari ?

Sunnuntai
10:10 GP3 Kilpailu - Selostaja Oskari Saari ?
13:30 Ennakkotunnelmat- Studiossa Tomi Tuominen, ?. Varikolla toimittajana Mervi "MTK" Kallio.
14:46 Saksan kansallislaulu Deutschlandlied, Das Lied der Deutschen (Saksanlaulu)
14:55 F1 Kilpailu - Selostajat Oskari Saari ?


Kilpailun tiedot :
http://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2016/event-timing-information-6
http://www.formula1.com/en/championship/races/2016/Germany.html

Radan sivuille:
http://www.hockenheimring.de/

Saksan GP
https://en.wikipedia.org/wiki/German_Grand_Prix


Valittavissa olevat renkaat:
Keskikova (Valkoinen raita), Pehmeä (keltainen raita) ja Superpehmeä (punainen raita).
Kisassa käytettävä yksi sarja näitä :
Keskikova (Valkoinen raita), Pehmeä (keltainen raita)
http://hub.pirelli.com/global/en-ww/germany-2016-selected-set

Valitut renkaat :
http://hub.pirelli.com/global/en-ww/germany-2016-selected-sets-per-driver

Pirellin mietteet 2016 kisaan :
http://hub.pirelli.com/global/en-ww/germany-2016-preview

Pirelli 2014 :
Kisa
http://www.pirelli.com/corporate/en/press/2014/07/20/2014-german-grand-prix-–-race/
AA
http://www.pirelli.com/corporate/en/press/2014/07/19/2014-german-grand-prix-–-qualifying/
Harjoitukset
http://www.pirelli.com/corporate/en/press/2014/07/18/2014-german-grand-prix-practice-sessions/
Ennakko
http://www.pirelli.com/corporate/en/press/2014/07/14/german-grand-prix-preview-hockenheim-17-20-july-2014/




Saksan 2014 kisa :
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_German_Grand_Prix

Aika-ajon voitti N.Rosberg, 2:n oli V.Bottas 3:s F.Massa
Kilpailun voitti N.Rosberg, 2:n oli V.Bottas 3:s L.Hamilton
Suomipojat AA, Kimi 17. Kisassa Kimi 6, Valtteri 8.

Kisa menestystä Suomalaisittain Saksassa :

2013 N Kimi 2, Valtteri 16.
2012 H Kimi 3, Heikki 19.
2011 N Heikki 16.
2010 H Heikki Ret.
2009 N Kimi Ret, Heikki 8.
2008 H Heikki 3, Kimi 6.
2007 EN Kimi ret.(AA 1), Heikki 8.
2006 H Kimi 3. (AA 1).
2005 H Kimi ret. (AA 1).
2004 H Kimi ret.
2003 H Kimi ret.
2002 H Kimi ret.
2001 H MikaH ret. Kimi ret.
2000 H MikaH 2. MikaS 5.
1999 H MikaH ret(AA 1). MikaS (1), Joutui antamaan voiton Eddielle .
1998 H MikaH 1. MikaS 14.
1997 H MikaH 3. MikaS ret.
1996 H MikaH ret. MikaS 9.
1995 H MikaH Ret. MikaS Ret.
1994 H MikaH Ret.
1993 H JJ Ret.
1992 H MikaH ret. JJ 10.
1991 H MikaH ret. JJ ret.
1990 H JJ NC (12).

1986 H Keke 5.(AA1)
1985 N Keke 12.
1984 H Keke ret.
1983 H Keke 10.
1982 H Keke 3.
1981 H Keke DNQ.
1980 H Keke ret.
1979 H Keke 17.
1978 H Keke 10.

1926 Avus,Berlin. 1.Rudolf Caracciola (Mercrdes Monza)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Bundesarchiv_Bild_102-02915,_Berlin,_AVUS,_Großer_Preis_von_Deutschland.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/German_Grand_Prix



2014 Saksan viikonlopun parhaat kierrosajat :
FP1 1:19,1 N.Rosberg .. (Kimi 1:20,2 ... SusieW 1:20,8 )
FP2 1:18,3 L.Hamilton . (Kimi 1:18,9 ... Vale 1:19,4 )
FP3 1:17,8 N.Rosberg .. (Kimi 1:18,8 ... Vale 1:18,6 )
Q .. 1:16,5 N.Rosberg .. (Kimi 1:18,2 ... Vale 1:16,7 )
Race 1:19,9 L.Hamilton ... (Kimi 1:21,4 ... Vale 1:21,5)
Race 67L 1:33:42,9 N.Rosberg ( Kimi +1lap ... Vale +21)
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=results&gp=925



Sääennusteet viikonlopulle :

Aurinkoa, pilveilyä. Lämpöä 24-28 astetta.
Sateen mahdollisuus. pe 10-25 %, la 10 %, su 10-40 %.

http://www.accuweather.com/fi/de/hockenheim/68766/weekend-weather/167282
https://weather.com/fi-FI/weather/weekend/l/GMXX1608:1:GM

Sääennuste tutkalla :
https://www.wunderground.com/q/locid:16236;loctype:25
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Ei ole kuin pari päivää ja taas valmistaudutaan kiivaasti uuteen kisaan. :)

Viimeksikin täällä oli Nico vahva Mersulla joten tuskimpa siihen tulee mitään uutta.
No se on kuitenkin uutta jos viimeksi Williams oli täällä vahva niin nyt sitä on turha odottaa.
Mitkä tulee olemaan RBR:n ja Ferrarin suhteen niin siinä kohtaa taitaa asiat mennä mielenkiintoiseksi.
Maclaren on jo aloittanut vahvan nousun kohti kärki tiimejä joka myös on kiinnostava kohde.

Rengas valinnoissakaan näillä kolmella kärki tiimillä ei ole isoja eroja (Ferrarilla eniten SS renkaita).
Nicon viimeisin voitto tuli 2:n stopin taktiikalla.Siitä huolimatta vois jo veikata/toivoa Kimille 3:a stoppia (SS, S, SS, SS) niin nähtäis lopussa taas vauhtia ja pitkällä suoralla vois kuvitella että ohituksia tulee helpommin kuin Unkarissa. :)
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Näin Saksan GP alla on ehkä hyvä muistaa vanhaa mestaria iloisemmista ajoista :

 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mukava nähdä Fykköset taas Saksassa. Hockenheim on ihan kiva rata, vaikkei ehkä ihan yhtä maaginen kuin vanha, pitkä ja huippunopea versio.

Saas nähdä millaisia aikoja ajetaan aika-ajoissa, jos sää pysyy kuivana. Itävallassa mentiin n. kaksi sekuntia kovempaa kuin viime vuonna, Silverstonessa n. kolme ja Unkarissakin yli kaksi. Muistetaan vielä että täällä ei edes ajettu viime vuonna vaan verrokkiaika on vuodelta 2014. Kiva nähdä kuinka paljon ovat autot kehittyneet. Tietenkin pehmeämpi rengasseos myös antaa ainakin sen sekunnin, mutta silti.

Vuoden 2014 viikonlopun nopein kierrosaika oli 1:16,540, ja itse veikkaisin että paaluaika on 1:13 -alkuinen.

EDIT: Nopein kierros ikinä Hockenheimissa (epävirallinen rataennätys) taitaa olla 1:13,306 vuoden 2004 aika-ajoista kenenkäs muunkaan kuin Michael Schumacherin ajamana.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Homohypyt taitaa olla iäksi homohypitty :(

Mietin, että mahtoi olla tylsä kisa viime vuonna kun en muista mitään. Sitten muistin, että eihän kisaa edes ajettu. :eek:
Ja sama juttu toistuu ensi vuonna. Penteleen Bernie.

Sateen todennäköisyys on nollan luokkaa, mutta ainakin ohituksia nähtäneen runsaasti neulansilmämutkin takia.
Saksa on paska maa, joten ei erityisiä odotuksia suomalaisten osalta.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Vuoden 2014 viikonlopun nopein kierrosaika oli 1:16,540, ja itse veikkaisin että paaluaika on 1:13 -alkuinen.

EDIT: Nopein kierros ikinä Hockenheimissa (epävirallinen rataennätys) taitaa olla 1:13,306 vuoden 2004 aika-ajoista kenenkäs muunkaan kuin Michael Schumacherin ajamana.
1.13 aikoja paukuteltiin paljon vuonna 2004 ja virallinen rataenkka on Kimin nimissä kun jahtasi kuin raivohullu Schumin takana kunnes takasiipi petti. :nope: Seuraavan kerran päästiin 1.13 aikoihin ainakin 2006 Q2 osiossa Schumin toimesta ja sitten joskus 2009-2013 superaero vuosina joku red bulleista ainakin tais vetää 1.13 aikaa. Tuon 2014 uusien sääntöjen alussa mentiin aika "matoisesti" Eiköhän tänä vuonna 1.13 pauku. Ellei jopa 1.12! :eek: Ja ensi vuonnako pitäisi mennä 5 sekuntia kovempaa? Sitten alkaa valitus että mennään jo liian kovaa taas kuten vuonna 2004 valiteltiin.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Saksan GP ei ole kyllä herättänyt oikein minkäänlaisia tunteita sen jälkeen kun vanha kunnon Hocke mentiin typistämään samaan muottiin kuin lähes kaikki muutkin F1-radat. Ikävä sitä vanhaa rataa kun vedeltiin pitkiä siivuja metsän keskellä kaasu pohjassa ja välillä luisteltiin kallistetuissa shikaaneissa niin pirusti kun mentiin ihan minimisiivillä. Erityisen hienoa oli kun autot tulivat metsäosuudelta takaisin stadionin mutkiin ja näytti että autot oli koko ajan irti radasta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Nykyinen Hockenheim kärsii kyllä aina vertailusta vanhaan. Ei sillä, että vanha rata olisi niin erityisen hyvä ollut, mutta se oli kuitenkin selvästi poikkeuksellinen muihin nähden. On ehdoton rikkaus, että on olemassa huippunopeita ratoja sekä myös Monacon kaltaisia rännejä.

Kun rata on muutenkin erilainen, ei samalla stadionosuudessakaan ole samanlaista hohtoa, kun autot sopivat säädöiltään sinne paremmin.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Nykyinen Hockenheim kärsii kyllä aina vertailusta vanhaan. Ei sillä, että vanha rata olisi niin erityisen hyvä ollut, mutta se oli kuitenkin selvästi poikkeuksellinen muihin nähden. On ehdoton rikkaus, että on olemassa huippunopeita ratoja sekä myös Monacon kaltaisia rännejä.

Kun rata on muutenkin erilainen, ei samalla stadionosuudessakaan ole samanlaista hohtoa, kun autot sopivat säädöiltään sinne paremmin.
Totta, vanhassa Hockenheimissa oli tenhovoimaa juuri omaperäisyyden takia. Kolme shikaania ja stadionosuus.

Nykyään taas hyvin samankaltainen kuin noin 75% muista radoista.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei vanhassakaan Hockessa joka kerta mitään mielenkiintoisia kisoja nähty, mutta se kiehtoi ratana aina juuri sen erilaisuuden takia. Minusta oli hienoa kun siinä oli kaksi niin selvästi toisistaan poikkeavaa osuutta että säätöjen suhteen jouduttiin joko tekemään kompromissi tai sitten vedettiin siivet ihan minimiin ja yritettiin vaan jotenkin selviytyä stadionosuudesta. Ja kun radan luonne oli niin muista poikkeava (ehkä Monzaa lukuunottamatta) niin Hockessa nähtiin monesti vähän yllättäviäkin nimiä kärjessä tai pisteillä. Ja rankka ratahan tuo taisi olla autoille, minulle on jäänyt mieleen että Hockessa nähtiin aina paljon keskeytyksiä teknisiin vikoihin.

Minusta olisi rikkaus että kaikki radat eivät olisi ihan samasta muotista tehtyjä vaan löytyisi vähän lyhempää ja pidempää rataa, löytyisi huippunopeita vauhtiratoja ja hitaita "mikkihiiri-pyörityksiä" ja kaikkea siltä väliltä.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Mitenkäs vanha rata voi? Voisiko siellä järjestää vielä kisoja pienen saneeraustyön jälkeen?
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Vanha rata olisi tv-katsojan kannalta kiinnostavampi, mutta paikan päällä katsoen uudella radalla on hyvät puolensa. Tunnelma ja meno sekä meteli stadionin kiertäessä on hieno.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Joo muistaakseni tuo radan lyhentäminen oli nimenomaan yksi iso syy turvallisuuden lisäksi, miksi se rata muutettiin. Saadaan enemmän kierroksia kisaan ja enemmän nähtävää paikan päällä oleville.

Halvempaahan se myös on järjestää tv-kamerat ja ratavirkailijat lyhyemmälle radalle.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
FP1:ssä ferrari tulee käyttämään kameraa, etusiiven taipuman tarkkailuun :

 
Ylös