Ketkä ne rakensi aikanaan sen Williams-Renaultin? Sehän oli lähes kuskilleku kuskille varma mestaruusauto.
Eräs tärkeä elementti oli aikoinaan tarjota eräälle Adrian Neweylle ensimmäinen miljoonan dollarin suunnittelijatason palkkio lajissa millä mies loikkasi talliin Leyton Houselta vuodeksi 1991 ja hän tietenkin oli jo vuoden 1990 puolellakin jo Williamsilla tavallaan töissä heti kun oli vain päässyt Leyton Housen ongelmista sopimusasioissa eroon. Tietysti muutoin Frank Williams oli nuorempi ja piti tiukasti otteillaan yhdessä Patrick Headin kanssa Williamsin kiinni menestyksessä.
Toki Williams ei aivan heti vuosina 1989-1990 kyennyt olemaan kärkiluokan talli mitä välillä laitettiin kuskien viaksi vaikka myöhemmin käytännössä autot eivät vain olleet parhaimpia mahdollisia kun ne oli rakennettu toimimaan niin kovin eri tavalla kuin ennen vuotta 1994 olleet Williamsin menestysmallit vuosina 1991-1993.
Vuoden 1994 sääntömuutosten ja Benettonin ja myöhemmin Ferrarin nousun myötä Williams ei ollut enää niin ylivoimainen kuin oli ollut vaikkakin vähän toisenlaisella tuurilla ja vuoden 1995 lukemattomien taktisten virheiden onnistuessa todellisuus olisi ollut toinen kuin mitä on kirjoihin ja kansiin kirjoitettu ja eletty.
Yksi syy menestymättömyydelle oli myös Williamsin konservatiivisuus ja haluttomuus tuoda testeissä hyvin kehitettyjä puoliautomaattivaihteistoja mukaan radoille kisaan tai jo kerran ollutta mutta vuosina 1989-1990 vain testeissä käytössä ollutta aktiivijousitusta takaisin radoille kisaan.
Välillä esimerkiksi tuon ajan testikuljettaja Mark Blundell ja myöhemmät Williamsin testikuljettajat kuten Damon Hill ennen kisapestiään, David Coulthard ja Ruotsin Kenny Bräck totesivat huumorillisesti, että toisinaan heidän ajamansa testiautot olivat monin verroin ylivoimaisempia kuin mitä aina tallin kuljettajien ajamat autot itse kisoissa.
Toisaalta sitten taas vuosien 1989-1990 autot olivat Williamsilla eräällä tavalla kuin Lotusin 1970-luvun lopun tai 1980-luvun alun oletetut automalit menestykseltään eri erilaisia välimalleja joiden pohjalta rakennettiin sitten ne voittavat autot.
Tai vuoden 1990 FW13 olisi varmaankin ollut jo todellinen voittaja-auto kun alusta ja muutamat muut asiat olisi tehty toisella tavalla siinä ja kuljettajilla itsellään olisi myös ollut vähän paremmin onnea ja taktista onnea takanaan kisoissa.
Talvikaudella sitten Nigel Mansell eläkkeelle menonsa peruneena 1990-1991 kausien välillä totesikin, että hän olisi samalla autolla jo taistellut mestaruudesta tai vähintään ainakin voittanut hieman enemmän kisoja kuin mitä Thierry Boutsen tai Riccardo Patrese sai aikaan. Toisaalta kesäkauden 1990 Ferrarin todellinen iskukyky ja McLarenin yleinen iskukyky hieman etulyöntiään menettäneenä oli silti keskimäärin liikaa Williamsille.
Vuoden 1996 Damon Hillin poispotkiminen oli traagisesti sanottuna myös Williamsin alamäen alku vaikka vuosina 1998-2005 talli vielä onnistui jossain määrin menestymään ja 2000-luvulla alkupuolella voitti kisoja, oli helkkarin nopea aika-ajojen automallina ja taisteli ainakin yhtenä tai kahtena vuonna eli 2002-2003 mestaruudestakin.
Hillin poispotkimisen takia myös Adrian Newey lähti tallista vaikka vielä sopimuksensa mukaisesti tekikin vuoden 1997 Williamsin automallin käytännössä jo melkein tallin ulkopuolisena työntekijänä ja McLarenilla vielä konsulttiasemassa olevana henkilönä hän ei saanut vaikuttaa tallin autontekoon vuonna 1997. Ja mikäli sai niin ei niin paljon kuin mitä olisi voinut selkeämmällä sopimuksella.
Newey tavallaan vietiin Williamsilta McLarenille kuten miten Williams oli saanut Leyton Houselta eli rahalla käytännössä. Frank Williams oli vuosia kieltäytynyt järkevästä palkankorotuksesta ja aseman korottamisesta tallista kun taas Ron Dennis lupasi hänelle saman tien 2 miljoonaa dollaria ja paremman yleisaseman muutenkin tallin sisällä.
Tosin sittemmin Denniskin ennen pitkää sortui samaan kuin mitä Frank, mutta se on sitten jo toinen juttu. Tai ei aivan samaan, mutta kuten sanoin niin se onkin sitten jo eri tarina.
Anteeksi off-topicista, mutta tässä tapauksessa vastattiin kysymykseen.
Renaultin nykyajan puoli ei todellakaan takaa mitään välitöntä menestystarinaa koska vanhan La Regien alkutaivalkin melkein 40 vuotta sitten ei ollut mitään hienoa ja hyvinä aikoina sitten byrokratia vei voiton ja tuotti 200 miljoonan dollarin yhteissummallisen pannukakun ja vaikka edellinen tuleminen tuotti maailmanmestaruuden 2000-luvulla niin siinäkin menestys ei tullut aivan heti oven taakse.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, että mihin Renault todella mahdollisissa valinnoissaan päätyy vaikkakin välillä voisi kyseinen talli jatkaa ajattamalla ihan vain entisiä kuljettajiaan eikä koko ajan elää jatkuvassa henkisessä pyörremyrskyssä jota on hillinnyt viimeksi vain herrojen nimiltänsä Robert Kubica ja Kimi Räikkönen ajaminen kyseisissä talleissa niiden eri nimien alla.