Renault Sport Formula One Team 2016

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Perustetaanpas nyt tällekin tallille oma topikkinsa.



Fredrick Vasseurin puheista voisi ehkä päätellä, että Hülkenbergin soppari toteutunee:

- Saksalainen ja ranskalainen, ei kuulosta ollenkaan huonolta. Mutta saksalainen suomalaisen tai venäläisen kanssa kuulostaa myös erittäin hyvältä. Meillä on monia mielenkiintoisia kombinaatioita pohdittavana, Vasseur heittää arvoituksellisesti.
Summa summarum, Hülk ja Ocon/Grosjean/Vergne tai Bottas tai Sirotkin/Kvyat.
 
Viimeksi muokattu:

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
948
Tai Ocon?

Toivoisin kuitenkin, että olisi Bottas.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Pitäisiköhän otsikko korjata, kun siinä lukee 2016 mutta alustat selvästi kauden 2017 ketjua?

Ja kyllä se on Esteban Ocon, johon tuossa viitattiin. Grosjean ajaa Haasilla.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Pitäisiköhän otsikko korjata, kun siinä lukee 2016 mutta alustat selvästi kauden 2017 ketjua?
Ajattelin, että ketjussa voisi puhua tämänkin kauden Renault-tallin menosta. Niinhän sitä keskustellaan Williams-ketjussakin (2016) ensi kauden kuljettajista.

Ja kyllä se on Esteban Ocon, johon tuossa viitattiin. Grosjean ajaa Haasilla.
Onhan sitä viittailtu Gaslyyn ja Vergneenkin. Viime päivien huhuthan kertovat, ettei Ocon olisi siirtymässä Renaultille, luitkin varmaan ne. Grosjeanilla ei tietääkseni ole ensi kaudesta sopimusta Haasille.

Sirotkin muuten unohtui mainita.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Rellulla on mahtava historia. Sinne vaan Bottas..
On toki, mutta historialla ei uusia maailmanmestaruuksia voiteta. Kuten on ollut puhetta, eivät ole saaneet haalittua niin paljon osaamista, kuin olisivat halunneet. Siitäkin huolimatta tallin potentiaali muutaman seuraavan kauden aikana on ihan eri luokkaa, kuin Williamsin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
On toki, mutta historialla ei uusia maailmanmestaruuksia voiteta. Kuten on ollut puhetta, eivät ole saaneet haalittua niin paljon osaamista, kuin olisivat halunneet. Siitäkin huolimatta tallin potentiaali muutaman seuraavan kauden aikana on ihan eri luokkaa, kuin Williamsin.
Ketkä ne rakensi aikanaan sen Williams-Renaultin? Sehän oli lähes kuskilleku kuskille varma mestaruusauto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Ketkä ne rakensi aikanaan sen Williams-Renaultin? Sehän oli lähes kuskilleku kuskille varma mestaruusauto.
Eräs tärkeä elementti oli aikoinaan tarjota eräälle Adrian Neweylle ensimmäinen miljoonan dollarin suunnittelijatason palkkio lajissa millä mies loikkasi talliin Leyton Houselta vuodeksi 1991 ja hän tietenkin oli jo vuoden 1990 puolellakin jo Williamsilla tavallaan töissä heti kun oli vain päässyt Leyton Housen ongelmista sopimusasioissa eroon. Tietysti muutoin Frank Williams oli nuorempi ja piti tiukasti otteillaan yhdessä Patrick Headin kanssa Williamsin kiinni menestyksessä.

Toki Williams ei aivan heti vuosina 1989-1990 kyennyt olemaan kärkiluokan talli mitä välillä laitettiin kuskien viaksi vaikka myöhemmin käytännössä autot eivät vain olleet parhaimpia mahdollisia kun ne oli rakennettu toimimaan niin kovin eri tavalla kuin ennen vuotta 1994 olleet Williamsin menestysmallit vuosina 1991-1993.

Vuoden 1994 sääntömuutosten ja Benettonin ja myöhemmin Ferrarin nousun myötä Williams ei ollut enää niin ylivoimainen kuin oli ollut vaikkakin vähän toisenlaisella tuurilla ja vuoden 1995 lukemattomien taktisten virheiden onnistuessa todellisuus olisi ollut toinen kuin mitä on kirjoihin ja kansiin kirjoitettu ja eletty.

Yksi syy menestymättömyydelle oli myös Williamsin konservatiivisuus ja haluttomuus tuoda testeissä hyvin kehitettyjä puoliautomaattivaihteistoja mukaan radoille kisaan tai jo kerran ollutta mutta vuosina 1989-1990 vain testeissä käytössä ollutta aktiivijousitusta takaisin radoille kisaan.

Välillä esimerkiksi tuon ajan testikuljettaja Mark Blundell ja myöhemmät Williamsin testikuljettajat kuten Damon Hill ennen kisapestiään, David Coulthard ja Ruotsin Kenny Bräck totesivat huumorillisesti, että toisinaan heidän ajamansa testiautot olivat monin verroin ylivoimaisempia kuin mitä aina tallin kuljettajien ajamat autot itse kisoissa.

Toisaalta sitten taas vuosien 1989-1990 autot olivat Williamsilla eräällä tavalla kuin Lotusin 1970-luvun lopun tai 1980-luvun alun oletetut automalit menestykseltään eri erilaisia välimalleja joiden pohjalta rakennettiin sitten ne voittavat autot.

Tai vuoden 1990 FW13 olisi varmaankin ollut jo todellinen voittaja-auto kun alusta ja muutamat muut asiat olisi tehty toisella tavalla siinä ja kuljettajilla itsellään olisi myös ollut vähän paremmin onnea ja taktista onnea takanaan kisoissa.

Talvikaudella sitten Nigel Mansell eläkkeelle menonsa peruneena 1990-1991 kausien välillä totesikin, että hän olisi samalla autolla jo taistellut mestaruudesta tai vähintään ainakin voittanut hieman enemmän kisoja kuin mitä Thierry Boutsen tai Riccardo Patrese sai aikaan. Toisaalta kesäkauden 1990 Ferrarin todellinen iskukyky ja McLarenin yleinen iskukyky hieman etulyöntiään menettäneenä oli silti keskimäärin liikaa Williamsille.

Vuoden 1996 Damon Hillin poispotkiminen oli traagisesti sanottuna myös Williamsin alamäen alku vaikka vuosina 1998-2005 talli vielä onnistui jossain määrin menestymään ja 2000-luvulla alkupuolella voitti kisoja, oli helkkarin nopea aika-ajojen automallina ja taisteli ainakin yhtenä tai kahtena vuonna eli 2002-2003 mestaruudestakin.

Hillin poispotkimisen takia myös Adrian Newey lähti tallista vaikka vielä sopimuksensa mukaisesti tekikin vuoden 1997 Williamsin automallin käytännössä jo melkein tallin ulkopuolisena työntekijänä ja McLarenilla vielä konsulttiasemassa olevana henkilönä hän ei saanut vaikuttaa tallin autontekoon vuonna 1997. Ja mikäli sai niin ei niin paljon kuin mitä olisi voinut selkeämmällä sopimuksella.

Newey tavallaan vietiin Williamsilta McLarenille kuten miten Williams oli saanut Leyton Houselta eli rahalla käytännössä. Frank Williams oli vuosia kieltäytynyt järkevästä palkankorotuksesta ja aseman korottamisesta tallista kun taas Ron Dennis lupasi hänelle saman tien 2 miljoonaa dollaria ja paremman yleisaseman muutenkin tallin sisällä.

Tosin sittemmin Denniskin ennen pitkää sortui samaan kuin mitä Frank, mutta se on sitten jo toinen juttu. Tai ei aivan samaan, mutta kuten sanoin niin se onkin sitten jo eri tarina.

Anteeksi off-topicista, mutta tässä tapauksessa vastattiin kysymykseen.

Renaultin nykyajan puoli ei todellakaan takaa mitään välitöntä menestystarinaa koska vanhan La Regien alkutaivalkin melkein 40 vuotta sitten ei ollut mitään hienoa ja hyvinä aikoina sitten byrokratia vei voiton ja tuotti 200 miljoonan dollarin yhteissummallisen pannukakun ja vaikka edellinen tuleminen tuotti maailmanmestaruuden 2000-luvulla niin siinäkin menestys ei tullut aivan heti oven taakse.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, että mihin Renault todella mahdollisissa valinnoissaan päätyy vaikkakin välillä voisi kyseinen talli jatkaa ajattamalla ihan vain entisiä kuljettajiaan eikä koko ajan elää jatkuvassa henkisessä pyörremyrskyssä jota on hillinnyt viimeksi vain herrojen nimiltänsä Robert Kubica ja Kimi Räikkönen ajaminen kyseisissä talleissa niiden eri nimien alla.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Itse uskon, että Renault voi olla jo yllättävän kova ensi kaudella, nimittäin Enstonessa on yhä paljon taitavaa porukkaa töissä, vaikka porukkaa on lähtenytkin. Viime kaudellakin tekivät pienellä budjetilla suht.ok auton ja eikös Bob Bell mennyt nyt takaisin sinne? Joka tapauksessa Renaultin näkymät ovat jotain ihan muuta kuin Williamsin, toisella oma moottori ja rahaa, toisella asiakaskone ja pienehkö budjetti, Eli sinne kannattaisi Valtterin mennä jos vain pääsee.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Rellun kohdalla arveluttaa vähän tuo Allisonin kommentti että kieltäytyi Renaultin tarjouksesta kun katsoi että ei ole tyytyväinen siihen miten tallia johdetaan ja että tilanne tallissa on vähän epäselvä. Että vaikka rahaa on ja tehdas panostaa niin ei se automaattisesti muutu menestykseksi jos talli on huonosti johdettu.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Älkääs hyvät herrasmiehet sitä unohtako, että Renault toi turbot alunperin ykkösiin. Onhan sellaisen etulyöntiaseman jossain tunnuttava!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Älkääs hyvät herrasmiehet sitä unohtako, että Renault toi turbot alunperin ykkösiin. Onhan sellaisen etulyöntiaseman jossain tunnuttava!
No ei se etulyöntiasema 40 vuotta eteenpäin kestä. Johan muut menivät ohi 80-luvulla.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tosin niistä Rellun moottoreista muut meni ohi vasta myöhemmin, muutama tallihan niillä niitti mainetta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Rellun turboilla ei koskaan voitettu MM:ää :thumbfh:
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Mielenkiintoista nähdä kukahan ajaa Hulkenbergin tallikaverina ensi vuonna. Saakohan molemmat nykykuskit kenkää, vai jatkaako heistä jompikumpi, (todennäköisemmin Magnussen.) Jos Bottas jatkaa Williamsilla, toivoisin Daniil Kvyatille uutta mahdollisuutta Renaultin ratissa. Maisemanvaihdos voisi tehdä hyvää ja kun on oikeanlainen tiimihenki ympärillä, niin vauhtiakin löytyy. Sikäli hieman samankaltainen kuski kuin Massa. Kvyat:han voitti Ricciardon pisteissä viime vuonna ja ajoi tänä vuonna Red Bullin ekan podiumin. Renaultin tallipäällikköhän jossain haastattelussa vihjaisi, että heillä saattaa ajaa saksalainen ja venäläinen kuljettaja. Tiedä sitten tarkoittiko Kyvatia vai Sirotkinia. Samalla avautuisi Pierre Gaslylle paikka Toro Rossolle, joten tuskin Red Bullin organisaatio pidättelee Kvytia jos hänelle tulisi tilaisuus päästä Renaultille.

Tyrkyllä ovat ainakin Magnussen, Palmer, Bottas, Ocon, Grosjean, Kvyat, Sirotkin, jopa Kubicaa väläyteltiin jossain vaiheessa.

Elämme mielenkiintoisia aikoja ja Renaultin toinen kuskikin saattaa olla hieman yllättävä nimi, aivan kuten Hulkenberginkin sopimus tuli vähän puskaan takaa.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Oikeastaan Bottaksen ja Kvyatin lisäksi toivoisin Kevin Magnussenille jatkosopimusta. Hän on tehnyt kaiken voitavansa tämän kauden hitaalla ja vaikeasti käyttäytyvällä autolla ja huomattavasti vähemmän ajovirheitä kuin Palmer. Jos on pisteitä ollut tarjolla Renaultille, niin Magnussen on kyllä tarttunut tilaisuuteen ja napannnut ne parhaansa mukaan.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Renault pomo Frederik Vasseur haluaisi Hulkenbergin pariksi toisen kovan tason kuskin puskemaan tallia eteenpäin, kuten Mercedeksellä.
Frederic Vasseur says Renault's 2017 Formula One line-up could feature two lead drivers, with the team principal pointing to the successful example of Mercedes. “Why wouldn't we have two team leaders?” Vasseur told French-speaking newspaper L’Equipe. “At Mercedes, it works perfectly.

“I don’t like the idea of having a top driver and another one left in the shadow. Performance comes emulation.

“Just look at Mercedes: the duel [between Lewis Hamilton and Nico Rosberg] has pushed the team forward. The idea would be to have two equally talented drivers.”

With Renault also keen to have a homegrown talent in its line-up, Manor rookie Esteban Ocon has repeatedly been tipped for a full-time role with the French manufacturer.

“He is on our short-list,” Vasseur added. “It’s not a secret. We give ourselves a few races to monitor every candidate for our second seat before making the decision.

“Each race brings more valuable information. Ocon’s performance in Suzuka last weekend was very rewarding for him compared to his team-mate. He had an excellent Japanese Grand Prix.”

Current drivers Jolyon Palmer and Kevin Magnussen remain in the frame too, though the Dane’s contract option expired on Friday 14 October.

Valtteri Bottas’ name has also appeared on the rumour mill in recent weeks, with the Williams ace yet to confirm his plans for 2017.
Vasseurin vanha tuttu GP3:sta, Valtteri Bottas, olisi hyvä vaihtoehto, mutta Vasseuria mietityttää hänen sopimusasiat Williamsin kanssa.
“I know him very well,” Vasseur said of Bottas to French-language newspaper L’Équipe. “I rate him very much and keep a close eye on what he is doing.”
“He is obviously among the drivers we have an interest in. But I think Valtteri is under contract with Williams. And when a driver is contracted to a team that does not want to let him go, it becomes very complicated indeed.”
Linkit vievät en.f1i.com sivustolle.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Magnussen vakuuttelee twitterissä jatkavansa Renaultilla, mutta virallista vahvistusta ei voi vielä antaa.
 
Ylös