Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Avataas tästä tämmönen kun sitä pyydettiin. Sopivasti edellinen on saatu taputeltua ja 2020 juhlarallin reitin julkaisuun on enää puolisen vuotta aikaa.

Ralli-illassa mainittiin ainakin Ouninpohja, Lankamaa sekä Myhinpää ja muu Pieksämäen suunta, vaikka toki nämä menee kaikki spekulaatioon tässä kohtaa vielä.

Uuden ketjun voi avata vaikka sitten kun reitti julkistetaan, niin on myöhemmin helppo sitten lukea oikeaa asiaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Keuruun lenkkiä kaipaisin takaisin, eritoten Jukojärveä. Onkohan tämä pudonnut reitiltä pois viimevuosina ihan vain pätkien kierrättämisen seurauksena, vai onko jotain muuta oikeampaa syytä miksei siellä ole ajeltu, esim. kärkkäitä isäntiä tien varrella?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Itse näkisin mieluusti 2017 tyyppisen ratkaisun perjantaille, että aamulla ajettaisiin esimerkiksi Moksi, Urria, Jukojärvi ja iltapäivällä ajettaisiin Lankamaa kertaalleen + esimerkiksi Äänekoski ja Palsankylä sit kahteen kertaan ja illalla Harju. Lauantaina sit Jämsän seudulle kiertämään ja sunnuntaille jos saisi tehtyä esimerkiksi Halttula - Ruuhimäki kombon. Mieluusti kyl näkisin juhlavuonna enemmän kuin yhden kerran ajettavan pätkän.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Keuruun lenkkiä kaipaisin takaisin, eritoten Jukojärveä. Onkohan tämä pudonnut reitiltä pois viimevuosina ihan vain pätkien kierrättämisen seurauksena, vai onko jotain muuta oikeampaa syytä miksei siellä ole ajeltu, esim. kärkkäitä isäntiä tien varrella?
Ainakin kova nopeus on tällä pätkällä haasteena. Urrilantien pohjoisosa on aika suoraa tietä, Harmaakorventie aika vauhdikasta noin mutkaiseksi ja tietysti iso tie on todella kovavauhtista. Mikään pikkutie ei oikein ole riittävän teknistä. Toki ihan huilitauko silkan vaihtelun vuoksi on riittävä argumentti tämän ja Mökkiperän kohdalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Twitterissä joskus aiemmin multa pyydettiin oma reittisuunnitelma niin tein 70-vuotisjuhlarallin kunniaksi tällaisen, jossa oli pelkkiä 70-luvulla ajettuja pätkän nimiä

https://www.mapfab.com/map/4RY/Rally-Finland-2020-by-Antti-L
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vSJyc2FhGGkIy2OyUFZuaG2D_DgPcGUSpJAcEkQ3UwFJ3mo6ELU2tquePpgSDLA3OibYvI1agD6LkjQ/pubhtml

Shakedownina Kuukanpää (niillä osuuksilla mitä voi vielä ajaa ja vähän uutta pientä)
Yleisöpätkänä Laajavuori päättyen Killerille
Perjantaina Jyväskylän pohjois- ja länsipuolella pätkiä.
Lauantaina Joutsan suuntaan
Sunnuntaina huipennus Ouninpohjan alueella
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Mites ois Töysänperän paluu. Viimeksi ajettu tuolla nimellä joskus 2002?
Ei oo koskaan ajettu Suomen MM-rallissa tuon nimistä erikoiskoetta, mutta Kruununperää taidat tarkoittaa? 2009 viimeksi.

EDIT: Kruununperä on kyllä aika kovavauhtista tietä.
 
Viimeksi muokattu:

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
110
Onko muuten jotain erityistä syytä, miksi kahteen kertaan ajettavien pätkien väli on niin pitkä? Voisiko siis olla esim. Lankamaan ja Valkola kahdesti ennen päivähuoltoa ja iltapäivällä jotkut muut pätkät kahteen kertaan. Tällöin väki ei tietty pysyisi koko päivää samassa paikassa, kuten nyt varmasti toivotaan.

Omaan makuun tuo useamman tunnin odottelu pätkien välissä on kyllä turhan pitkä, varsinkin jos eka pätkä ajetaan vaikka osittain siirtymänä. Estääkö joku sääntö erityisesti tämänlaisen järjestelyn vai onko kyseessä vain yleisönhallinnasta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko muuten jotain erityistä syytä, miksi kahteen kertaan ajettavien pätkien väli on niin pitkä? Voisiko siis olla esim. Lankamaan ja Valkola kahdesti ennen päivähuoltoa ja iltapäivällä jotkut muut pätkät kahteen kertaan. Tällöin väki ei tietty pysyisi koko päivää samassa paikassa, kuten nyt varmasti toivotaan.

Omaan makuun tuo useamman tunnin odottelu pätkien välissä on kyllä turhan pitkä, varsinkin jos eka pätkä ajetaan vaikka osittain siirtymänä. Estääkö joku sääntö erityisesti tämänlaisen järjestelyn vai onko kyseessä vain yleisönhallinnasta?
Koko letka pitää saada reitiltä pois ennen kuin seuraava starttaa perään. 2017 ja 2010 on ajettu yhden "lenkin" sisällä toistoja. Riskinähän näissä on, että pätkä myöhästyy tai keskeytyy välillä, jolloin viive alkaa kasautua. Yleisöllehän ne toki on mukavia kun voi katsoa kahteen kertaan. Lisäksi reitin suunnittelun kannalta haastavia kun siirtymät pitää olla lyhyitä ja pätkät myös sopivan mittaisia ja sopivasti aseteltuja, että niistä saa lenkin, josta voi myös hypätä pois huollon suuntaan.

EDIT: Jos vaikka aamulenkille olisi tasan kaksi pätkää kahteen kertaan niin kyllähän se voisi ruuhkaa lisätä verrattuna siihen että jengi hajautuu viidelle eri lokaatiolle...
 
Viimeksi muokattu:

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
110
Ihan hyviä huomioita. Tuo 2007 lauantai olisi kyllä yksi unelmareitti itselle!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan hyviä huomioita. Tuo 2007 lauantai olisi kyllä yksi unelmareitti itselle!
Kas, näköjään silloinkin ajettu Himos ja Ehikki kahteen kertaan illalla. Tuolloin oli säännöissä sallittuna etähuolto, siis enemmän kuin renkaanvaihto, joka järjestettiin Jämsässä, mutta talleilta tuli siitä niin paljon valitusta, ettei hommaa toistettu (paitsi 2011 Lahdessa)
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja heitetäänpä tähän tämmönen 32-kilsainen Myhinpää jossa on pienempää tietä alussa, keskellä ja lopussa. Toki siirtymä pitäisi ajaa sitten 69-tien kautta pohjoisesta.
Myhinkosken tie on todella pientä, ja täynnä mökkejä. Ei ehkä ihan helpoin luvitettava. Mutta takuulla teknistä ajettavaa. Armisveden välitie myös aika nopeaa kokoisekseen, mutta tuo lopun pikkutie muistaakseni olisi ihan hyvä haku.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Myhinkosken tie on todella pientä, ja täynnä mökkejä. Ei ehkä ihan helpoin luvitettava. Mutta takuulla teknistä ajettavaa. Armisveden välitie myös aika nopeaa kokoisekseen, mutta tuo lopun pikkutie muistaakseni olisi ihan hyvä haku.
Joo on tossa haasteensa. Tuo Myhinpään vanha pikkutielenkki, joka ajettiin 1992 ja 2014, on myös aika kovavauhtinen, vaikka siinä on monta risteystä. Se on melkein Saksan rallin rytmistä, koko ajan täyttä vauhtia kapealla tiellä risteyksiä lukuunottamatta.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Koko letka pitää saada reitiltä pois ennen kuin seuraava starttaa perään. 2017 ja 2010 on ajettu yhden "lenkin" sisällä toistoja. Riskinähän näissä on, että pätkä myöhästyy tai keskeytyy välillä, jolloin viive alkaa kasautua. Yleisöllehän ne toki on mukavia kun voi katsoa kahteen kertaan. Lisäksi reitin suunnittelun kannalta haastavia kun siirtymät pitää olla lyhyitä ja pätkät myös sopivan mittaisia ja sopivasti aseteltuja, että niistä saa lenkin, josta voi myös hypätä pois huollon suuntaan.

EDIT: Jos vaikka aamulenkille olisi tasan kaksi pätkää kahteen kertaan niin kyllähän se voisi ruuhkaa lisätä verrattuna siihen että jengi hajautuu viidelle eri lokaatiolle...
Olisiko jonkinlainen hybridi-vaihtoehto mahdollinen? Eli jätettäisiin yksi pätkä ns. normaaliksi, ja kaksi sitten toistetaan ennen huoltoa. Tai toiste päin, eli kaksi "normaalia" ja yksi toisto. Tällä saisi siihen toistojen väliin hieman väljää juuri myöhästymisten ja keskeytysten varalle ja mahdollistaisi hieman vaihtelua.

Toki pätkien sijoittelu on ongelmallista, ja siihen taisi se 2017 kokeilukin loppua, kun luontaisin reitti aamu- ja iltapätkien välillä kulki Petäjäveden ja Jyväskylän kautta. Jukojärvi-Äänekoski toki Uuraisten kautta, mutta siinä taas aikataulu huono, eli Jukojärvi aamun viimeinen ja Äänekoski iltapäivän ensimmäinen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisiko jonkinlainen hybridi-vaihtoehto mahdollinen? Eli jätettäisiin yksi pätkä ns. normaaliksi, ja kaksi sitten toistetaan ennen huoltoa. Tai toiste päin, eli kaksi "normaalia" ja yksi toisto. Tällä saisi siihen toistojen väliin hieman väljää juuri myöhästymisten ja keskeytysten varalle ja mahdollistaisi hieman vaihtelua.
Niin, joitain pätkiä on mahdollista ajaa lenkin kummassakin päissä, ja täten säästää kilsoja yhteen kertaan ajettavalle pätkälle. Esimerkiksi lauantain lenkki voisi olla aamulla Pihlajakoski-Päijälä-Kakaristo-Tuohikotanen ja iltapäivällä Saalahti-Pihlajakoski2-Päijälä2-Kakaristo2-Saalahti2, missä Tuohikotanen ajetaan vain kertaalleen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Nuutinen oli hyvin niukkasanainen eilen Ralliradiossa, mutta sanoi että "toivoo ensi vuoden reittiin jonkinlaista (historian) havinaa". Eli jotain vanhaa sinne yritetään saada mukaan. Itse toivoisin ainakin Parkkolaa ja Vaheria muodossa tai toisessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse toivoisin ainakin Parkkolaa ja Vaheria muodossa tai toisessa.
Kyllähän tuo nykyinen Moksi kattaa hyvän osan Parkkolana ajetuista pätkistä. Ei puutu kuin Pekanmäentie, Pöykyntie ja Hirvimäen metsätiet. Näistä kahta viimeisintä ehdottaisin itsekin reitille.

Vaherissa on kanssa hyviä teitä, tästä muuten taisi Tarkiainenkin nyökätä Ralli-illassa, että Himoksen suunnalla ollaan oltu puheissa säännöllisesti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Myöhempi ajankohta mahdollistaisi myös sen nettipuheissa paljon kaivatun pimeällä ajamisen. Kuten monesti todettu, se tuo sitten omat, ihan toisenlaiset haasteeseensa esim. yleisön kanssa, joten saas nähdä. Ja tietysti pimeällä/hämärässä ajaminen tulisi joka tapauksessa rajoittumaan enimmilläänkin 1-2 erikoiskokeeseen. Miten olisi esim. perjantai-illan päätteeksi Harju ja tyyliin joku "Parkkola" lisävalot keulalla?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Jos viiden EK:n pätkän saisi tehtyä niin, että keskimmäinen ajettaisiin vain kerran, niin ehkä tuo tiivistäminen voisi hyvinkin toimia. Tänä vuonna esimerkiksi Oittilan (2) ja Ässämäki 1:n (5) ero oli hieman vajaat kolme tuntia, minkä luulisi riittävän kahden kerran välille. Kuitenkin nyt sunnuntaina Laukaan pätkillä oli eroa kaksi tuntia ja 23 minuuttia. Ruuhimäessä hieman pidempään, mihin selitys on varmasti televisioinnin aiheuttamat asiat, mukaan lukien ajojärjestyksen muokkaaminen.

Perjantaina voitaisiin ajaa siis tyyliin A-B-C-A-B, sitten huoltoon ja sen jälkeen D-E-D-E-Harju, eli kymmenen erikoiskokeen päivä. Jokainen saa sitten itse miettiä, mitä kirjaiminen A, B, C, D ja E paikalle sitten tuotaisiin.
 
Ylös