MM-rallikausi 2022

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15883
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.autosport.com/wrc/news/hyundai-boss-hints-at-solberg-2022-wrc-graduation/6658193/
Mahdollisesti Solberg ajaa kolmos-Hyundaita ensi vuonna. Mutta eipä Adamo tuossa mitään sano.

Omasta mielestä Solberg on kaukana vielä siitä että olisi valmis pääluokkaan, ei ole vielä voittoja WRC2/3:ssa paitsi viime vuoden Viro, ja liikaa tullut virheitä. Jos siis vertaa vaikka Lapin ja Rovanperän suoritustasoa ja menestystä alemmassa sarjassa ennen pääluokkaan siirtymistä...

Jos oletetaan, että Breen lähtee M-Sportille, niin Sordon aisapariksi nopeisiin ralleihin olisi tarjolla Solbergin lisäksi Mikkelsen, Östberg, Suninen ja Huttunen. Toki Solbergia auttaa hyvät taustajoukot ja valmiiksi allekirjoitettu sopimus Hyundain kanssa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
https://www.autosport.com/wrc/news/hyundai-boss-hints-at-solberg-2022-wrc-graduation/6658193/
Mahdollisesti Solberg ajaa kolmos-Hyundaita ensi vuonna. Mutta eipä Adamo tuossa mitään sano.

Omasta mielestä Solberg on kaukana vielä siitä että olisi valmis pääluokkaan, ei ole vielä voittoja WRC2/3:ssa paitsi viime vuoden Viro, ja liikaa tullut virheitä. Jos siis vertaa vaikka Lapin ja Rovanperän suoritustasoa ja menestystä alemmassa sarjassa ennen pääluokkaan siirtymistä...

Jos oletetaan, että Breen lähtee M-Sportille, niin Sordon aisapariksi nopeisiin ralleihin olisi tarjolla Solbergin lisäksi Mikkelsen, Östberg, Suninen ja Huttunen. Toki Solbergia auttaa hyvät taustajoukot ja valmiiksi allekirjoitettu sopimus Hyundain kanssa.
Ei sinänsä mahdoton skenaario, mutta aika riskiveto olisi kieltämättä tallipisteiden kannalta. Olen samaa mieltä että Oliver on tuohon paikkaan vielä liian kokematon. Toki Hyundailla on jo olemassa terävimmän kärjen kuskikaksikko Tänakissa ja Neuvillessa joiden pitäisi ideaaliskenaariossa tuoda pisteet kotiin, mutta kuten esim. tämä kausi on näyttänyt, niin huti-kisoja tuppaa tulemaan jolloin kolmannen auton pitää olla hyvissä asemissa.

Oma veikkaukseni on että Loubet'lle näytetään tämän kauden jälkeen ovea, ja tästä vapautuu kakkostiimin auto Oliverille, jossa voi harjoitella paineettomammin. Toki FFSAn jatkaessa rahanpumppausta Adamon taskuun junnutiimissä voi olla myös molemmat. Päätiimin tuolileikissä Sordon kanssa vuorottelemaan on sitten jäljellä Norjalaiset ja Suninen, mikäli Breen on matkalla M-sportille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
Tänak loikkaa julkistetusta Hyundai-jatkosta huolimatta M-Sportille, anyone?
Rahallahan sopimuksista eroon pääsee mutta löytyykö Ottilta tai Malcolmilta niin paljon että pääsee Huihain sopparista irti? Epäilen... Malcolmilta on kyllä ennenkin löytynyt ylimääräistä rahaa silloin kun hätä on suurin... Ja nyt on. He tarvitsevat selkeän ykköskuskin... Täytyy myöntää että samaa olen hiljaa päissäni pekuloinut yön hiljaisina tunteina... Ott on varmasti turhautunut nykyiseen tilanteeseen... Toisaalta hänellä on myös varmasti tietoa ensi vuoden autosta ja siitä miltä sen suorituskyky vaikuttaa... Ei varmasti helppo tilanne.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5539
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rahallahan sopimuksista eroon pääsee mutta löytyykö Ottilta tai Malcolmilta niin paljon että pääsee Huihain sopparista irti?
En usko tässä tapauksessa mihinkään sopimuksen ulosostamiseen, mutta kenties ja luultavasti Tänakin optiovuodessa/-vuosissa (josta tässä tapauksessa ilmeisesti on kyse) on ehtoja, joiden tulee täyttyä optioklausuulin toteutumiseksi. Hyundai toki julkisti jatkon jo keväällä, mutta ei se mikään kahdeksas ihme olisi, jos asiat ovat sen jälkeen tavalla tai toisella muuttuneet. Muistetaan, että Ogierinkin sopimus Citikalle oli kaksivuotinen...
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
Rahallahan sopimuksista eroon pääsee mutta löytyykö Ottilta tai Malcolmilta niin paljon että pääsee Huihain sopparista irti? Epäilen... Malcolmilta on kyllä ennenkin löytynyt ylimääräistä rahaa silloin kun hätä on suurin... Ja nyt on. He tarvitsevat selkeän ykköskuskin... Täytyy myöntää että samaa olen hiljaa päissäni pekuloinut yön hiljaisina tunteina... Ott on varmasti turhautunut nykyiseen tilanteeseen... Toisaalta hänellä on myös varmasti tietoa ensi vuoden autosta ja siitä miltä sen suorituskyky vaikuttaa... Ei varmasti helppo tilanne.
Sikäli kun Ford on isommalla budjetilla mukana M-Sportin ensi kauden Rally1 -projektissa, olisi Malcolmilta varmaan ihan järkevää tehdä kaikki mahdollinen Ottin nappaamiseksi epäonnistuneen Hyundain palveluksesta.

Sarjan nopein kuljettaja M-Sportin palveluksessa voisi lyödä edelleen painetta Fordin suuntaan kilpailukykyisen auton kehittämiseksi.

En tiedä, mitä hyvää Ford M-Sportin tukemisesta on aivan viime vuosina hakenut. Jos myynninedistämistä, ei tukemiselle ole varmaankaan perusteita.

Fordit ovat myyneet marmoritiskillä WRC:ssä konttaamisesta huolimatta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Mestaruuksia näillä autoilla yhtä monta kuin Huihailla, ja paljon pienemmällä panoksella. Ei tuo huonosti ole, vaikka viime kaudet onkin ollut vaisumpaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15883
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän se on ainoa pääluokan paikka mitä Teemu voi enää tavoitella ensi kaudelle. Jännä nähdä riskeeraavatko Oliverin kolmosautoon vai mitä tapahtuu, mutta Sordosta ei ole koko kautta ajamaan.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
Sunisella voi olla paremmatkin mahdollisuudet kuin ehkä vois luulla, koska eihän Sordo varsinaisesti ole säväyttäny tänä vuonna missään kisassa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Sunisella voi olla paremmatkin mahdollisuudet kuin ehkä vois luulla, koska eihän Sordo varsinaisesti ole säväyttäny tänä vuonna missään kisassa.
Toisaalta jos Hyundailla olisi ollut auto tarjota koko kaudeksi, se olisi mennyt kaiken järjen mukaan Breenille. Jännä nähdä mihin tämä kuvio kehittyy.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
https://www.rallit.fi/craig-breenin-ford-sopimukselle-sinetti-jo-talla-viikolla-elamme-jannittavia-aikoja/
Breen vahvistaa olevansa Montessa lähtöviivalla. Vahvasti Fordilta haiskahtaa kokoajan enemmän ja enemmän. Huihain kolmannen auton tilanne on mielenkiintoinen. Sordon jatkaminen kysymysmerkki ja Oliver ei ole nyt viime aikoina varsinaisesti säväyttänyt, ainakaan positiivisessa mielessä. Sunisen tilanne on taas nousemassa ojan pohjalta vähintään jo siihen tien reunalle. Hänellä etuna lukuisat WRC startit ja nyt näytti että löytyy sitä kyytiäkin. Huttusen tilanne taas kerran käymässä ahtaaksi. Espanjassa pitäisi olla Sunisen edellä mutta jotenkin on haisteltavissa se että luottamusta Adamolta ei löydy ajoi miten tahansa. Ei edes siihen yhteen kisaan ole WRC autoa löytynyt että voisi jotain näyttää... (joo joo, ajoi pari kisaa suomessa mutta ohjeena ettei naarmuakaan saa tulla autoon joten niitä en laske...). Kuitenkin Oliverille autoa löytyy vaikka rypee kokoajan... Kai se raha tuossakin sitten ratkaisee. Kiuruveden keilahallin mainoksilla ei WRC kisoja ajella...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Sunisen hyötyjä olisi tuon suhteellisen laajan kokemuksen lisäksi se, että on pystynyt hyviin tuloksiin erilaisissa olosuhteissa. WRC-autolla aloitus 2017 oli säväyttävä nopeissa Puolassa ja Suomessa. Jossain kohtaa vuonna 2018 Fordeilla ei enää oikein hyvin keritty näissä nopeissa kisoissa, ei Ogier, ei Evans, eikä Suninenkaan. 2019 Suninen toki johti Ruotsin rallia, mutta oliko tuossa sitten vähän turhan riskaabelia max atakkia, mikä loppui sitten lopulta melko aikaisin ajovirheeseen. Kausilla 2018 ja 2019 Suninen otti saman verran podiumtuloksia hitaissa teknisissä ralleissa kuin nyt vuonna 2021 toista vuotta putkeen mestaruudesta taisteleva Evans. Elfynillä oli jo M-Sportilla ollessaan tuossa kohtaa kuitenkin jo käytännössä kolmen vuoden kokemusetu puolellaan isoimman luokan kilpailuista Suniseen nähden. Ennen kaikkea tuo Sunisen ikä 27 olisi aika hyvä, kun parhaat vuodet ovat ainakin teoreettisella tasolla edessäpäin ja kokemusta tosiaan löytyy jo aika paljon. Tuossa tiimissä kyllä olisi vain yksinkertainen pakko onnistua hyvin välittömästi, sillä Adamon luotto on pakko pystyä voittamaan välittömästi. Kysykää Mikkelseniltä lisätietoja.

Sordo on ollut hieno sotaratsu, mutta väistämättä tulee mieleen, että kuinka järkevää on pitää ensi vuonna 39 vuotta täyttävää kuskia täysin uudessa autossa tilanteessa, jossa hän on valmis ajamaan enintään puolet kisoista. Tuo tarkoittaa huomattavasti vähäisempää ajoaikaa. Vuosi 2017 oli Danin viimeinen täysi kausi(lukuun ottamatta Australiaa). Se oli varmasti hyvä vetää täysi kausi vielä tuossa kohtaa, jotta sai tuntuman uuteen autoon paremmin kohdilleen. Nyt uusien autojen kanssa samaa luksusta ei enää olisi tarjolla. Vierellä on myös uusi kartturi, jonka kanssa kemia ei vähäisemmästä kisamäärästä johtuen välttämättä tule koskaan pääsemään samalle tasolle kuin Del Barrion kanssa. Näillä uusilla autoilla tullaan kuitenkin ajamaan useampi vuosi, niin kannattaisi ehkä miettiä asiaa vähän pidemmän tähtäimen kautta. En haluaisi olla ikärasisti, mutta mikäli et ole Sebastien niminen maailmanmestari niin ikäkin voi alkaa olla rajoite tuossa vaiheessa uraa.

Craig Breen ansaitsee olla ensi vuonna WRC-autossa. Hän on hyvä kuljettaja. Breen on vetänyt nyt 12. kertaa putkeen kymmenen parhaan joukkoon. Vastaavaan/parempaan lukemaan ovat pystyneet vain Loeb, Bosse, Hirvonen, Alen, Röhrl, Kankkunen, Biasion, Waldegård, Ogier ja Östberg. Vaikka kisoissa ei ole ollut ehkä niin suurta muutosta, ei silti ole helppoa suoritua tuolla tavalla noin repaleisella ohjelmalla. Itseluottamus tuntuu paranevan kisa toisensa jälkeen, joten on mielenkiintoista nähdä mitä nyt tapahtuu, kun alle tullee ensimmäinen kokonainen kausi sarjassa. Myös iän puolesta Breen on aika hyvässä kohtaa ralliuraansa. Pieniä kysymyksiä toki voi liittyä suoriutumiseen assukisoissa ilman kokemusetua, tai hitaammissa soraralleissa. Joka tapauksessa jo Citroenilla ollessaan näitä isoihin ulosajoihin tulleita virheitä tuli lopulta melko vähän. Tuo auto ei kuitenkaan ollut ajettavuudessaan mikään kaikista helpoin. Nyt kun suuri mestari on poistumassa rallinäyttämöiltä, voi tuollaisella äärimmäisen tasaisella suorittamisella olla kovaa valuuttaa ensi vuonna, varsinkin jos isomman ajoajan ansiosta irlantilainen pystyisi ottamaan vielä sen viimeisen puuttuvan napsun eteenpäin, eli voittamaan kilpailuja. Lähellä on jo oltu. Sanomattkin selvää, että autojen suorituskyky on tietty tässä kohtaa vielä se isoin kysymysmerkki. Koskee kaikkia kolmea tiimiä.
 
Ylös