Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Jos voittaa jonkun muun luokan kuin pääluokan on Le Mans 24h Luokkavoittaja.

Ainoastaan pääluokan voitto lasketaan esimerkiksi mitä tulee triplakruunuun ja sitä arvostetaan ihan omalla tasollaan verrattuna muiden luokkien voittoon.
Ok. Asia selvä👍
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Joo. Jotenkin brutaalia pitää heitä molempia Le Mansin voittajina, kun Salo on voittanut vain luokkansa ja Lehto on luokkavoiton lisäksi voittanut myös kokonaiskilpailun.
Tarkennetaan nyt vielä, että Lehto todellakin on voittanut Le Mansin 24 tunnin ajot kahdesti eikä kyse ole vain "luokkavoitosta". Vuonna 2005 hän voitti Le Mansin ajamalla Audin kuninkuusluokan LMP-prototyyppiä. Vuonna 1995 Lehto ajoi McLarenin GT-luokan autoa mutta saavutti myös kokonaiskisan voiton, sillä kaikki kisaan osallistuneet ns. prototyypit kärsivät massiivisista teknisistä vioista ja jäivät kierrostolkulla jopa GT-autoille. Vielä aika-ajoissa nämä prototyyppiautot olivat olleet jopa kymmenen sekuntia McLarenia nopeampia.

Merkityksellistä on sekin, että JJ ajoi tuolloin 1995 itse asiassa vähän niin kuin jämäautoa. Japanilainen sponsori oli halunnut ajattaa yksityistä autoa Le Mansissa, mutta McLarenilla ei ollut enää mitään mitä myydä. Muistaakseni heille myytiin lopulta jokin varhaisista testikappaleista. Auto myytiin kuitenkin sellaisella lisäehdolla, että jos se sattuisi voittamaan kilpailun, niin McLarenilla olisi oikeus lunastaa auto takaisin itselleen.

P.S. Prototyypillä tarkoitetaan autoa, joka on kehitetty yksinomaan kilpailuja varten eikä ole lähellekään "katulaillinen". GT-sarjan sen sijaan pohjautuvat sellaisiin autoihin, joita myydään myös kuluttajille ja jotka ovat kaikkien tieliikennelakien mukaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tarkennetaan nyt vielä, että Lehto todellakin on voittanut Le Mansin 24 tunnin ajot kahdesti eikä kyse ole vain "luokkavoitosta". Vuonna 2005 hän voitti Le Mansin ajamalla Audin kuninkuusluokan LMP-prototyyppiä. Vuonna 1995 Lehto ajoi McLarenin GT-luokan autoa mutta saavutti myös kokonaiskisan voiton, sillä kaikki kisaan osallistuneet ns. prototyypit kärsivät massiivisista teknisistä vioista ja jäivät kierrostolkulla jopa GT-autoille. Vielä aika-ajoissa nämä prototyyppiautot olivat olleet jopa kymmenen sekuntia McLarenia nopeampia.

Merkityksellistä on sekin, että JJ ajoi tuolloin 1995 itse asiassa vähän niin kuin jämäautoa. Japanilainen sponsori oli halunnut ajattaa yksityistä autoa Le Mansissa, mutta McLarenilla ei ollut enää mitään mitä myydä. Muistaakseni heille myytiin lopulta jokin varhaisista testikappaleista. Auto myytiin kuitenkin sellaisella lisäehdolla, että jos se sattuisi voittamaan kilpailun, niin McLarenilla olisi oikeus lunastaa auto takaisin itselleen.

P.S. Prototyypillä tarkoitetaan autoa, joka on kehitetty yksinomaan kilpailuja varten eikä ole lähellekään "katulaillinen". GT-sarjan sen sijaan pohjautuvat sellaisiin autoihin, joita myydään myös kuluttajille ja jotka ovat kaikkien tieliikennelakien mukaisia.
No niinhän mä just kirjoitin. Jykä voitti koko kisan ja samalla tietysti luokkansa. Sekä jykää että Saloa voi sanoa Le Mansin luokkavoittajiksi, mutta vain JJ on näistä kahdesta se Le Mansin voittaja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
No niinhän mä just kirjoitin. Jykä voitti koko kisan ja samalla tietysti luokkansa. Sekä jykää että Saloa voi sanoa Le Mansin luokkavoittajiksi, mutta vain JJ on näistä kahdesta se Le Mansin voittaja.
Kuten sanoin niin kyse oli tarkennuksesta. Lehto on voittanut kisat kahdesti: ensimmäisen kerran ajamalla alemman GT-sarjan autoa ja toisen kerran ajamalla kuninkuusluokan autoa. Hän on siis luonnollisesti "voittanut kisan", mutta halusin tarkentaa sitä, että hän todellakin on voittanut Le Mansin 24 tunnin ajot peräti kahdesti ja että kyse ei ole yhdestä kokonaiskisan voitosta ja yhdestä luokkavoitosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tarkennetaan nyt vielä, että Lehto todellakin on voittanut Le Mansin 24 tunnin ajot kahdesti eikä kyse ole vain "luokkavoitosta". Vuonna 2005 hän voitti Le Mansin ajamalla Audin kuninkuusluokan LMP-prototyyppiä. Vuonna 1995 Lehto ajoi McLarenin GT-luokan autoa mutta saavutti myös kokonaiskisan voiton, sillä kaikki kisaan osallistuneet ns. prototyypit kärsivät massiivisista teknisistä vioista ja jäivät kierrostolkulla jopa GT-autoille. Vielä aika-ajoissa nämä prototyyppiautot olivat olleet jopa kymmenen sekuntia McLarenia nopeampia.

Merkityksellistä on sekin, että JJ ajoi tuolloin 1995 itse asiassa vähän niin kuin jämäautoa. Japanilainen sponsori oli halunnut ajattaa yksityistä autoa Le Mansissa, mutta McLarenilla ei ollut enää mitään mitä myydä. Muistaakseni heille myytiin lopulta jokin varhaisista testikappaleista. Auto myytiin kuitenkin sellaisella lisäehdolla, että jos se sattuisi voittamaan kilpailun, niin McLarenilla olisi oikeus lunastaa auto takaisin itselleen.

P.S. Prototyypillä tarkoitetaan autoa, joka on kehitetty yksinomaan kilpailuja varten eikä ole lähellekään "katulaillinen". GT-sarjan sen sijaan pohjautuvat sellaisiin autoihin, joita myydään myös kuluttajille ja jotka ovat kaikkien tieliikennelakien mukaisia.
Mielenkiintoista lisätietoa, tämä nostaa JJ.Lehdon Le Mansin vuoden 1995 voiton arvoa entisestään
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Muistaako porukka sen kuinka JJ:llä oli aikoinaan tapana puhua ennen kisan tai aika-ajon alkua siitä että miten tallit tulevat pelamaan peliä Oskulle.
Joka muodosti Saaren kanssa hyvän duon keskenään selostamossa Maikkarilla aikoinaan, jotka tulivat muutenkin toimeen keskenään ennen sitä surullista Lehdon veneonnettomuuttaan 2010. Mikä sekoitti kolmosen F1-tiimin pakan se koko juttu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Mitä foorumilaiset ootte mieltä, että miksei Ruotsista enää tule menestyneitä F1-kuljettajia? Luulisi myös Norjassa olevan potentiaalia lupaaville kuljettajille. Viekö talvilajit, hiihto ja jääkiekko, lupaavat lahjakkuudet muihin lajeihin?

Tanskasta on tullut isä ja poika Magnussenit, Jan ja Kevin.
Tanskasta on toki tullut myös Tom Belsö ja Jacob 'Jac' Nellemann.

Puhumattakaan tietysti myös vuoden 2003 kuskista eli Nicolas Kiesasta.

Voi olla näin ja samoin aikanaan ralli ja rallicross talviralleista puhumatta veivät norjalaiset F1-ehdokkaat pois siitä tavoitteesta.

Norjalaisia F1-kuskeja ei kisakuskiksi asti ole koskaan päässyt, mutta testeihin asti on päässyt ainakin Harald Huysman ja Tommy Rustad jota Norjan Häkkiseksikin 1990-luvulla kutsuttiin. Huysman oli ostaa ajopaikan EuroBrunille vuodeksi 1990 ja 1991 ja sen mentyä nurin Jordanille vuodeksi 1991 ja Rustad testasi niin Minardia kuin tiettävästi myös Jordaniakin vuonna 1994. Tosin tiedä tuosta Jordan-testistä, mutta Minardilla mies kyllä testasi varmasti.

Pål Varhaug on ajanut useita vuosia GP2:sia tai alempia formulaluokkia ja vaikka periaatteessa vuosia vielä olisi jäljellä niin ei taida yhden edes vuoden 2016 tilanteen aikana mainitsemani mietinnän pohjalta rahat tai vaihtoehtoisesti nimenomaan saavutukset riittää F1:siin asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Muistaako porukka sen kuinka JJ:llä oli aikoinaan tapana puhua ennen kisan tai aika-ajon alkua siitä että miten tallit tulevat pelamaan peliä Oskulle.
Joka muodosti Saaren kanssa hyvän duon keskenään selostamossa Maikkarilla aikoinaan, jotka tulivat muutenkin toimeen keskenään ennen sitä surullista Lehdon veneonnettomuuttaan 2010. Mikä sekoitti kolmosen F1-tiimin pakan se koko juttu.
Hyvinkin muistetaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tänä vuonna tulee 10 vuotta kuluneeksi siitä kun Räikkönen teki paluun formuloihin Lotus-talli riveissä pari ralli vuoden jälkeen. Mikä oli kyllä hieno ja tärkeä asia, koska Kimin sopimus oli irtisanottu 2009 syksyllä Santanderin painostuksesta Ferrarilla mikä oli ehdottomasti väärin Kimiä kohtaan. Minkä takia joutui sivuun formuloista 2010.
Lisäksi Kimihän oli suhteellisen nuori kuski tehdässään paluuta eli 32 vuotias. Jonka takia oli vielä hyvä aika tehdä se paluu siinä mielessä.
Kimin paluu kausi 2012 osoittautui menestykseksi. Jolloin ajoi sinä vuonna Lotuksella yhden voiton Abu Dhabissa hienolla ajollaan. Minkä lisäksi Kimi ajoi useita palkintopalli sijoja myöskin samana vuotena sijoittumalla lopuksi kolmanneksi mm-sarjassa 207 pisteellä!

Mikä oli häneltä todella mahtava suoritus. Koska Kimi oli pari kautta poissa lajista ja myös sekin että asiat olivat muuttuneet tauon aikana kuten esim rengasvalmistaja,DRS. Muutoksista huolimatta Kimi pystyi sopeutumaan muutoksiin ja onnistui säästämään Pirellin renkaita tasaisella ajollaan kauden aikana.
1641074282183.png
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tänä vuonna tulee 10 vuotta kuluneeksi siitä kun Räikkönen teki paluun formuloihin Lotus-talli riveissä pari ralli vuoden jälkeen. Mikä oli kyllä hieno ja tärkeä asia, koska Kimin sopimus oli irtisanottu 2009 syksyllä Santanderin painostuksesta Ferrarilla mikä oli ehdottomasti väärin Kimiä kohtaan. Minkä takia joutui sivuun formuloista 2010.
Lisäksi Kimihän oli suhteellisen nuori kuski tehdässään paluuta eli 32 vuotias. Jonka takia oli vielä hyvä aika tehdä se paluu siinä mielessä.
Kimin paluu kausi 2012 osoittautui menestykseksi. Jolloin ajoi sinä vuonna Lotuksella yhden voiton Abu Dhabissa hienolla ajollaan. Minkä lisäksi Kimi ajoi useita palkintopalli sijoja myöskin samana vuotena sijoittumalla lopuksi kolmanneksi mm-sarjassa 207 pisteellä!

Mikä oli häneltä todella mahtava suoritus. Koska Kimi oli pari kautta poissa lajista ja myös sekin että asiat olivat muuttuneet tauon aikana kuten esim rengasvalmistaja,DRS. Muutoksista huolimatta Kimi pystyi sopeutumaan muutoksiin ja onnistui säästämään Pirellin renkaita tasaisella ajollaan kauden aikana.
Näytä liitetiedosto 1842
Kimin Lotus- kaudet olivat kyllä erittäin onnistuneita. Auto sopi Kimin käteen lähestulkoon yhtä hyvin kuin mitä auto sopi Kimille McLaren-aikoina.

Kaksi vahvaa kautta kaudet 2012-13 Lotuksella. Kaudella 2012 Kimi voitti Grosjeanin pisteissä ylivoimaisesti 207 vs 96. Ja Kimihän saavutti kaudella 2012 seitsemän podiumia ja yhden GP- voiton ottaen myös pisteissä pronssia.

Kaudella 2013 Kimi otti kahdeksan podiumia ja yhden GP- voiton, ja voitti Grosjeanin pisteissä jälleen, vaikkei osallistunut enää kauden viimeisiin kilpailuihin.

Oli kyllä ilo nähdä, miten auto totteli Kimiä Lotus- aikoina. Mahtavia kisoja autolla, joka ei ollut paras. Varmaan Ferrarikin oli Lotusta parempi noina vuosina.

Ja musta- kultainen auto ja ajohaalari sopivat Kimille erinomaisen hyvin.

Mielenkiintoista, että vaikka Kimi voitti Ferrarin ratissa maailmanmestaruuden, niin parasta Kimiä olivat juuri McLaren- ja Lotus- vuodet.

Alinna Kimin Lotus- autot kausilta 2012 ja 2013. Kumpi väritys oli mielestäsi hienompi? Ja kerro toki lisää omia muistojasi Kimin Lotus- kausista. Miten koit ne?

d6a4015a557b2e072156977abaef823d59c2d7f1390868ef8bbf71991428a291.jpg_64036613_155466366.jpgKimi_Raikkonen_2012_Malaysia_FP2.jpg
Kimi_Raikkonen_2013_Malaysia_FP1-01.jpeg
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Miten olisi mennyt jos Kimi olisi ollut Ferrarin ykkönen kaudet 2015-2018? Turha tietysti jälkeen miettiä mutta monesti olisi ollut Vettelin edellä jos ei olisi taktikoitu apumieheksi...
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Miten olisi mennyt jos Kimi olisi ollut Ferrarin ykkönen kaudet 2015-2018? Turha tietysti jälkeen miettiä mutta monesti olisi ollut Vettelin edellä jos ei olisi taktikoitu apumieheksi...
Minun muistoissani niitä kertoja ei ole. Kyllä Vettel oli ansaitusti ihan ajamalla se ykköspyssy.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Kaksi kisaa lähinnä tulee mieleen, joissa Kimi olisi voittanut ilman määräyksiä Vettelin hyväksi. Monaco ja Unkari kaudelta 2017
Unkari on ehdottomasti näin, mutta Monacoa en näe sellaiseksi kisaksi. Näkisin että Vettel olisi voittanut vaikka herrat olisivat vaihtaneet taktiikoita päittäin. Kimin voiton eteen Ferrarin olisi pitänyt tietoisesti hidastaa Vetteliä selvästi huonommalla taktiikalla. Varmasti moni on kanssani erimieltä :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Unkari on ehdottomasti näin, mutta Monacoa en näe sellaiseksi kisaksi. Näkisin että Vettel olisi voittanut vaikka herrat olisivat vaihtaneet taktiikoita päittäin. Kimin voiton eteen Ferrarin olisi pitänyt tietoisesti hidastaa Vetteliä selvästi huonommalla taktiikalla. Varmasti moni on kanssani erimieltä :)
Jep. Vettelin kisavauhti kasvoi paljon, kun Kimi meni edestä varikolle. Se oli monestikin niin, että juuri kisavauhdissa Vettel oli tasaisemmin nopeampi. Vähän kuin Hamilton Bottasta Mercedeksellä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Vettel oli vielä siihen aikaan todella kovassa iskussa. Että ei Kimillä ollut oikeastaan vastausta Sebastianin vauhtiin silloin kuin Vettelillä sujui homma kisassa.
Vettelin ongelma Ferrarilla oli se että tuntui kaverilla kiehuvan pää herkästi radalla kuten Hockenheim 2018,Meksikko 2016,Brasilia 2019.
Jossa muutamassa kisassa ratkesi mestaruustaistelu Lewisin eduksi Vettelin ulosajoon märällä radalla Saksassa 2018.
Mistä Vettel ei oikein toipunut pitkään aikaan, mikä johti Vettelin lähtölaskentaan tallin sisällä lopulta 2019-2020. Leclercin tultua kuvioihin jolle Vettel ei oikein pärjännyt enää siinä vaiheessa häntä vastaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Ikäänkuin aasinsiltana sille, että aiemmissa viesteissä on puhuttu sekä Mika Häkkisen Lotus- kuvioista, ja myös Kimi Räikkösen Lotus- kausista, ajattelin ottaa käsittelyyn "kaikkien aikojen suomalaistiimit"

Koska yhtään ainoaa suomalaistiimiä ei F1:ssä ole, tarkoitan tiimejä, joissa on ajanut enemmän kuin vain yksi suomalaiskuljettaja. Näitähän ei montaa ole, mutta joitain kuitenkin. Valitsen kustakin tiimistä myös yhden suomalaishetken.


Otetaanpa ensin käsittelyyn Lotus. Lotuksella on ajanut peräti neljä suomalaista. Mika Häkkinen ajoi Lotuksella kaudet 1991-1992, Mika Salo kaudella 1994, Heikki Kovalainen kausina 2010-2011 ja vielä uudemman kerran kaudella 2013 tuuratessaan selkäleikkaukseen joutunutta maamies Kimi Räikköstä, ja Kimi Räikkönen ajoi Lotuksella kaudet 2012-2013.

Tässä ei kuitenkaan voida puhua samasta tiimistä kaikkien kohdalla, vaikka nimi Lotus on kaikissa sama. Nimittäin Lotus- nimisiä tiimejä on ollut F1- historiassa peräti neljä. Näistä kolmessa on ajanut suomalainen.

Alkuperäinen Colin Chapmanin
Team Lotus kilpaili F1:ssä kaudet 1954-1994 ajattaen monia F1- legendoja, kuten; Nigel Mansell, Ayrton Senna, Mika Häkkinen, Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson ja myös Mika Salo.

Kaudella 1995 F1:ssä kilpaili Pacific Team Lotus, kaudella 2010-2011 Tony Fernandesin Team Lotus, ja kausina 2012-2013 Enstonen Lotus F1 Team, joka oli myös kaudella 2011 Lotus nimellä lähtöruudukossa nimellä Lotus Renault GP.

Valitsen parhaaksi suomalaishetkeksi Häkkisen Lotus- vuodet kokonaisuudessaan. Häkkinen ajoi erittäin vahvasti Lotuksella herättäen samalla isompien tiimien kiinnostuksen.


daf99ca1f01be57e9e5be67b5d78e159.jpg

Myös McLarenilla on ajanut peräti neljä suomalaiskuljettajaa, ja myös kaikki kolme maailmanmestariamme. Keke Rosberg ajoi McLarenilla kaudella 1986 Williams- vuosiensa jälkeen, Mika Häkkinen ajoi McLarenilla kaudet 1993-2001 voittaen pari maailmanmestaruuttakin tiimissä, Kimi Räikkönen ajoi McLarenilla kaudet 2002-2006 taistellen tosissaan tittelistä kausina 2003 ja 2005, ja Heikki Kovalainen ajoi tiimissä puolestaan kaudet 2008-2009.

McLarenilla ja suomalaisilla on todella paljon nostalgisia muistoja, joten todella vaikea valita vain yhtä. Olisiko se Keken podium Monacossa 1986, Häkkisen huiman nopea ja Sennan ällistyttänyt aika-ajokierros Portugalissa 1993? Häkkisen ensimmäinen podium Suzukassa 1993? Häkkisen ensimmäinen voitto Jerezissä 1997 pitkän odotuksen jälkeen? Kimin uroteot Monacossa ja Suzukassa kaudella 2005?

Kaikki mahtavia hetkiä, mutta valintani on Mika Häkkisen ensimmäisen maailmanmestaruuden varmistuminen Suzukassa 1998.

getty_hakkinenmika199820130212.jpg

Myös toisessa aivan yhtä legendaarisessa brittitiimissä Williamsilla on nähty kolme suomalaista (tai kaksi suomalaista, ja yksi suomenkansalainen). Nimittäin Keke Rosberg, Nico Rosberg ja Valtteri Bottas.

Keke ajoi Williamsilla kaudet 1982-1985 voittaen maailmanmestaruuden kaudella 1982, Nico ajoi tiimissä kaudet 2006-2009, ja Valtteri puolestaan kaudet 2013-2016.

Nico ja Valtteri saavuttivat Williamsilla hienoja podium-sijoituksia, mutta kyllä Kekelle menee ehdottomasti parhaan suomalaishetken maininta tiimissä. Maailmanmestaruus varmistui USA:ssa viimeisessä GP:ssä.



9aaa8317f7074beca66cff52c699eaf2.jpg

Sauberilla tai nykyään Alfa Romeolla on ajanut suomalaisista JJ.Lehto, Mika Salo, Kimi Räikkönen (kahteen otteeseen jopa, uran alussa ja lopussa), sekä alkavalla kaudella Valtteri Bottas.

Paras hetki on varmaankin JJ Lehdon viides sija Kyalamissa. Samalla Sauber saavutti ensimmäiset pisteensä koskaan ja heti tiimin ekassa kilpailussa.

open-uri20120928-5854-1x6ud10.jpg

Enstonen tiimi on siitä erikoinen, että sillä on nimi vaihtunut useasti. Toleman, Benetton, Renault, Lotus ja nykyään Alpine ovat tiimin nimiä olleet.

Enstonen tiimissä on ajanut kolme suomalaista kuljettajaa, JJ.Lehto Benettonilla 1994, Heikki Kovalainen Renaultilla 2007 ja vielä Lotuksella 2013, sekä Kimi Räikkönen Lotuksella 2012-2013.

Paras yksittäinen suomalaishetki tiimissä on arvatenkin Kimi Räikkösen ensimmäinen voitto Lotukella kaudella 2012. Koko vuosi sitä oltiin odotettu, ja viimein se tuli Abu Dhabissa.


Muistetaan myös, että Mika Häkkinen ajoi ensimmäiset F1- testinsä juurikin Benettonilla. Ja varsin vakuuttavasti vieläpä.

https://youtu.be/I-KbDciM118

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä (voisi sanoa legendaarisimpana), pitää mainita Ferrari. Kaksi suomalaista on ajanut Ferrarilla kilpaa F1:ssä. Mika Salo kaudella 1999 ja Kimi Räikkönen kausina 2007-2009 ja uudestaan 2014-2018.

Salo ajoi tiimissä tuuraten Michael Schumacheria, joka oli loukkaantunut Silverstonessa. Salo saavutti kaksi podiumia ollen toinen Hockenheimissa ja kolmas Monzassa. Hockenheimissa Salo oli kilpailun moraalinen voittaja. Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi kaudella 1999.

Kimi Räikkönen puolestaan ajoi Ferrarilla 10 GP- voittoa ja kuljettajien maailmanmestaruuden kaudella 2007. Kimi myös auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi kausina 2007 ja 2008.

Paras yksittäinen hetki on tietysti Interlagos kaudelta 2007. Kimi varmisti voitollaan kuljettajien maailmanmestaruuden tuolloin.

https://www.dailymotion.com/video/xy19jj

Myös JJ. Lehto ajoi Ferrarilla. Hän oli tiimin testikuljettajana vuonna 1989.

lataus.jpeg

Tällaista tällä kertaa. 🏁
 
Ylös