Secto Rally Finland 2023
Lopultakin Jyskälään penkalle!
Matkassa koko reissun taas forumisti DC, joka myös oli kuskina koko viikonlopun, suurkiitos tästä!
Aikataulusyistä torstaina piti jättää shake ja Harju välistä, jälkimmäistä arvottiin vielä klo 16:30 Oriveden kohdalla mutta päätettiin että turha mennä Harjulle viime hetkellä jonottamaan ja katsomaan huonolta paikalta. Ennemmin reccettiin vielä Västilän loppu ja katsottiin hyvät katselupaikat lopun pieneltä tieltä (myöhemmin tämä osoittautui turhaksi). Yöksi Pynskille Vaajakoskelle saunomaan ja nukkumaan vuodesohvalle, suurkiitos tästä!.
Perjantaina aamulla kohti Myhinpäätä hyvissä ajoin. Morjestettiin Vaajakosken ABC:llä pysähtyessä David Evans ja Colin Clark. Auto välitielle, katselupaikka triplahyppyjen jälkeiseltä kalliolta josta näki myös seuraavat mutkat. Välitieltä ohjattiin heti metsän puolelle vaikka oltiin 2 tuntia ennen autoja paikalla. Päätin että käyn vielä tsekkaamassa vinohyppypaikan ja lähdin kävelemään tietä pitkin, eli takaisin siihen suuntaan mistä tultiin. Välitien kohdalla oranssiliivinen järkkäripomo pysäytti minut että "nyt ei näytä hyvältä kun nuori mies kävelee tiellä ja vanhat miehet rämpii metsässä". Kysyin kohteliaasti että eikös nyt ole vielä pari tuntia ekaan autoon aikaa. " Meet tonne metsään tai sitten lähdet meneen tältä pätkältä". Rämmin metsässä 20 metriä ja jatkoin kävelyä tiellä kohti vinohyppyä. No, se paikka oli hyvä mutta suunniteltu poislähtö kesken pätkää olisi ollut hankalaa ja puhelin oli kokonaan mykkä, joten paluu triploihin. Näyttävä paikka sekin oli. Kalle ja Katsuta suoralla linjalla, muut vähän levottomammin.
Hitaampien WRC2-kuskien tullessa lähtö autolle öriseviä känniläisiä väistellen, yksi meinasi väkisin jäädä auton alle. Outoa myös että tullaan rallin välitielle vaan popittaan musaa ja ryyppäämään.
Seuraavaksi Laukaa 2. Auto jätettiin assutielle, jolta pätkä lähti, ja käveltiin pätkää pitkin ekaan risteykseen tien oikealle puolelle. Hyvä paikka, jossa WRC2-autot oli näyttävämpiä. Oliver pitkäksi ja Huttusella sladia.
Täältä lähdettiin taas hitaampien WRC2-autojen kohdalla mutta nyt kun palattiin metsään raivattua polkua pitkin, hidastui matkanteko pahasti kun jengi koitti päästä siellä menemään tennareilla kun itse olisin loikkinut kumppareilla puolet kovempaa. Autolla myös jäätiin ruuhkaan ysitielle tullessa, missä meni ehkä vartti ylimääräistä aikaa. Oli kyllä reissun ainoa ruuhkapaikka.
Halttulan katselupaikaksi vaihdettiin ekan risteyksen sijasta takapiikki. Tienvarsiparkkiin pääsi todella lähelle pätkää ja penkalle oli rakennettu betonista ja murskeesta katsomo. Itse paikka vaan harmillisen tylsä.
Toivakan ja Kärkisten kautta airbnb:hen Jämsään ilman ruuhkia, käytännössä suoraan nukkumaan.
Lauantaina Päijälän maalipäähän pienen välitien kautta. Katselupaikkana hypyt ennen ketunlenkkiä. Siima oli vedetty nyt ihan oikeasti metrin taaemmaksi kuin edellisenä vuonna, tämän vahvisti järkkäri joka on ollut samassa paikassa monta vuotta. Ihan hyvin sieltä kyllä vieläkin näki.
WRC2-autoja katsottiin risteyksen takaa, josta näki myös nyppyjä, hyvä paikka sekin. Korhosen spinnaus nähtiin myös. Bulacian rungista saatiin viestiä ja lähdettiin katsomaan ja kuvaamaan ketunlenkin toiseen päähän. Sieltä metsiä pitkin Hänniseen, jossa katsottiin loput autot ja vetomiehet, joista kaksi kaatoakin. Hyvä paikka katsella vetomiehiä, vaikka yhdyn kommentteihin, että jotenkin yrkkää puuttui. Tietysti Koski-Lammi, Valkonen ja Lindroos pelasti tätä paljon.
Päijälästä sitten ajo Västilän ympäri Rantalankulmaa kohti. Västilän lähdössä todistettiin kummallista episodia jossa kolme autoa yritti ajaa pätkän lähtöön mutta järkkäri käännytti jokaisen yksitellen pois. Ehkä tässä hämmensi se, että katsojaoppaasta ei käynyt selvästi ilmi, että peltoparkkiin ajettiin Löytäneentien kautta (paitsi koordinaateista)? Västilän lopussa tienvarsiparkkiin aikomuksena mennä peltomutkiin Rantalankulmaan (siihen mihin Huttunen lopulta keskeytti) mutta sinne olikin läpikulkukielto maatilan läpi. Tämä olisi ollut kiva tietää katsojaoppaasta. Varavaihtoehtona sitten risteykseen, joka oli ihan OK mutta kuitenkin harmittava takaisku ja kävelyä tuli yli kilsa.
Kolmen ekan WRC2:n jälkeen kohti Vekkulaa Kuhmoisten kautta, siirtymällä nähtiin ralliautoja menossa Päijälään. Alkuperäinen pläni oli mennä Palviantien risteykseen mutta koska tajusimme unohtaneemme muutaman vaatekappaleen Pynskille, mentiin maalipään mutkiin, jotta sieltä olisi sujuvampaa jatkaa illalla Vaajakoskelle. Auto taas tienvarteen lähelle pätkää mutta kävely mutkiin oli todella hankalaa polkua pitkin. Paikkaakaan oli vaikea saada kun en ollut etukäteen miettinyt tätä mahdollisena katselupaikkana. Lopulta oltiin pienellä suoranpätkällä oikean ja vasemman välissä. Paikassa ei ollut edes siimaa ja tiessä sai olla käytännössä kiinni, mutta kivisateen takia otettiin pari askelta taaksepäin. Taas korkeintaan OK paikka kuitenkin.
https://twitter.com/AnttiL_WRC/status/1687853567867039744
Vaajakosken kautta sitten Jämsään, myöhään meni taas ja suoraan nukkumaan.
Sunnuntaina aikainen herätys ja Moksiin. Parkkimaksu kerättiin jo ennen Vähämäentienristeystä, eli maksettiin parkista muttei saatu edes mitään organisoitua tienvarsiparkkia. No, ihan hyvin sinne sai auton suht lähelle pätkää. Tielläkin sai kävellä 50 minuuttia ennen pätkän starttia harjumutkiin, vaikka toisille oli ilmeisesti huudettu jo aiemmin. Ns. kaideoikea oli näyttävä paikka Rally1:llä, ei enää muilla. Puut myös vähän häiritsi näkymää ylhäältä.
https://twitter.com/AnttiL_WRC/status/1688089664224186368
Tokalle vedolle vielä risteykseen ketunlenkin loppuun ennen kotiinlähtöä. Latvala vähän leveäksi.
Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu jossa pieni oma moka vaatteiden unohduksessa ja yksi liian myöhäinen autolle lähtö aiheutti harmia.
Plussia:
+ Nettituttujen näkeminen livenä
+ Ralliradio
+ Spontaanit juttuhetket penkalla
+ Hyvin tehdyn suunnitelman toimiminen ja joustavuus yllättävissä muutoksissa
Miinuksia:
- Känniörveltäjät
- Liian virkaintoiset järkkärit
- Katsojaoppaan puutteet
Laskin huvikseni kotona trailmapilla kävelyt ja niitä tuli itselleni n. 28 kilsaa, suuri osa kumppareilla ja monta kilsaa metsässä. Nyt on vähän jalat jäykkänä
Myös unet 5-6 tuntia per yö mutta silti vanhaa miestä väsyttää. Muuten kyllä 3 pätkän päiväohjelma tuntui hyvältä, sunnuntain olisi ehkä voinut jättää vielä pois.
EDIT: Kuvasin muuten joka mestassa aina vain yhden auton. Poikkeuksena Laukaa, jossa Oliverin pitkäksimenon jälkeen laitoin kameran lonkalle nauhottamaan niin että se oli valmiina tallentamaan jos jotain actionia olisi, mutta seurasin autot silmällä.