#1 Max Verstappen 2024: Sennan manttelinperijä

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Espanian GP:stä tuli Max Verstappenin 40 voitto. Kaudesta 2023 jäljellä 15 kisaa ja varovaisesti veikaten kauden päätyttyä Maxilla on 50 voittoa tilillään.
Suurinpiirtein samoilla säännöillä mennään vielä kaudet 2024 ja 2025, tosin kisa saattaa tasoittua kun muut isot tallit saavat autoaan kehitettyä, mutta silti konservatiivisesti arvioiden Maxilla on 70 voittoa plakkarissa siirryttäessä kaudelle 2026, pahimmillaan RB + Max ylivoiman jyrätessä voittoja on 80+. Hän on tällöin vasta 28 vuotias, saman ikäinen jolloin Hamiltonin kultavuodet vasta alkoivat (2014-2021). Nykyistä dominointia on kestänyt vasta n.12kk koska alkukaudesta Ferrari & Leclerc oli ajamassa mestaruuteen, mutta Espaniasta alkaen tilanne muuttui.
Jos RB+Max kombo jatkaa yhtä voittavana kaudesta 2026, voi olla että dominointi on raastavaa ja haitaksi koko lajille, sekä useat ikuisiksi mainitut ennätykset kirjoitetaan uusiksi
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9556
Sijainti
Helsinki
Jos RB+Max kombo jatkaa yhtä voittavana kaudesta 2026, voi olla että dominointi on raastavaa ja haitaksi koko lajille, sekä useat ikuisiksi mainitut ennätykset kirjoitetaan uusiksi
Lajille oli haitaksi myös Schumin ja Hamiltonin dominointi. Vettelin mestaruusputken aikana oli hiukan tasaisempaa pl. 2013. Oliko Williamsin ylivoima 92-93 lajille haitaksi? Vim. mainitun seurauksena tekniset apuvälineet bännättiin ja Schumin dominoinnin myötä renkaidenvaihto kiellettiin kaudeksi 2005.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Lähtipäs Temellä mopo keulimaan. Itse en usko Red Bullin dominanssin jatkuvan yhtä pitkään kuin aiempina aikakausina, sillä heiltä puuttuvat ne samat avut kuin mitä dynastioilla on historiallisesti ollut.

Lähinnä nyt pitää verrata Mersun vastikään päättyneeseen dominanssiin, joka oli seurausta siitä, että FIA jäädytti moottorien kehityksen kahdeksi vuodeksi vaikka Mercedesillä on suvereeni moottori. Mersun ylivoimaa suhteessa asiakastalleihinsa selitti taas rajaton budjetti. Kun FIA viimein vapautti moottorikehityksen, niin Ferrarihan nousi saman tien haastamaan Mercedesiä, mutta ensin Vettel ryssi omat mahdollisuutensa ja sen jälkeen Ferrari sai takapakkia jäätyään kiinni moottoreihin liittyvästä huijaamisesta. Red Bullin nousua takaisin kärkeen hidastivat riidat moottoriosastolla. Renault oli myös haluton korjaamaan moottorikonseptinsa ajoissa, ja sai lopulta tehtyä sen vasta viime kaudeksi!

Nyt meillä on budjettikatto, terveempi tulopohja ja tasaväkiset voimayksiköt. Red Bull kulkee kovaa, koska he valitsivat oikean lähestymistavan uusiin teknisiin sääntöihin. Varsinkin nyt noiden Monacossa vuotaneiden pohjatietojen myötä on kuitenkin täysin mahdollista, että jo ensi kaudella meillä on parikin uutta haastajaa Red Bullia kirittämässä. Tilannetta voi mielestäni verrata erityisen hyvin kauteen 2003, jolloin McLaren ja Williams nousivat melkein puskista mestaruustaistoon, jota Ferrari oli dominoinut edellisellä kaudella ennätyksiä rikkoneella autollaan. Kausien 2002–03 välillä ei edes tapahtunut merkittäviä sääntömuutoksia, mitä nyt pistejärjestelmää rukattiin tasaisemmaksi, mutta se ei mitenkään liity siihen, että myös vauhtierot radalla kapenivat.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kauden 2022 alusta F1 sirkus on kisannut 24 eri radalla.
Vain Singaporen rata on sellainen jossa Verstappenilla ei ole voittoa.
Kaudella 2024 kalenteriin palaava Shanghain rata on myös sellainen jolla Verstappen ei ole (vielä) voittanut
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Max on tänä vuonna voittanut peräti 18 osakilpailua mikä on enemmän kuin esim 2003 kauden kisojen määrä. Osakilpailuita järjestettiin 16 kyseisenä kautena joten tilastojen valossa historiallista dominointia.
Singaporessa sentään voitti joku muu kuin Red Bull eli Sainz Ferrarilla, kiitos Red Bullien autojen mystisestä notkahduksesta radalla syyskuussa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5425
Max on tänä vuonna voittanut peräti 18 osakilpailua mikä on enemmän kuin esim 2003 kauden kisojen määrä. Osakilpailuita järjestettiin 16 kyseisenä kautena joten tilastojen valossa historiallista dominointia.
Singaporessa sentään voitti joku muu kuin Red Bull eli Sainz Ferrarilla, kiitos Red Bullien autojen mystisestä notkahduksesta radalla syyskuussa.
Mitä siinä oli mystistä kun ennen viikonloppua ilmoittivat että joutuvat ajamaan normaalia korkeammalla autolla eikä pohja toimi silloin oikein? Samaan hengenvetoon että COTAssa normaalit ajokorkeudet ja auto toimii. Ei nuo paljon selkeämmin sitä voi kylänmiehelle selittää. Jos tuosta ei saa koppia niin ei auta 10 metriä rautalankaakaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4211

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mitä siinä oli mystistä kun ennen viikonloppua ilmoittivat että joutuvat ajamaan normaalia korkeammalla autolla eikä pohja toimi silloin oikein? Samaan hengenvetoon että COTAssa normaalit ajokorkeudet ja auto toimii. Ei nuo paljon selkeämmin sitä voi kylänmiehelle selittää. Jos tuosta ei saa koppia niin ei auta 10 metriä rautalankaakaan.
Olen saattanut unohtaa tuon Singaporen ajokorkeus säätö haasteen viime aikaisten uutisvirran takia:)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Voidaan auton hyvyydestä sanoa mitä tahansa, mutta Maxin tämä kausi oli sellainen, että sen puolesta voi puhua jopa siinä, että kyseessä on kaikkien aikojen paras kausi keneltä tahansa F1-historiassa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Max kyllä suoritti kuin robotti koko kauden. Alkukaudesta Tseko oli messissä mukana, mutta kun maxi pääsi vauhtiin niin katosi kyllä horisonttiin. Lisäksi tuskin näimme yhdessäkään loppukauden kisassa täyttä vauhtipotentiaalia Maxilta kun ei ollut tarvetta vetää täysilllä. Vaikea nähdä, että ensi kaudella tulisi mitään muutosta asiaan. Red Bull ja Max combo on niin hyvä että ihmeitä pitää tapahtua että suorituskyky sakkaisi radikaalisti ensi kaudellle. Toki Mersu ja Ferrari tulee varmasti pääsemään lähelle. Aston lienee kysymysmerkki vielä. McLarenin odotan jatkavan kehitystään.

McLaren oli vuoden positiivisin yllätys ottaen huomioon alkukauden ongelmat ja vvauhdin puutteen. Aston Martin toki myös, mutta kävi niin kuin ennakoitiin että ei pysy kehityksessä mukana. Loppukaudesta toki löytyi parempi vire taas.

En oleta ensi kauden olevan yhtään erilaisempi. Lähinnä toivon, että Ferrari ja Mersu pääsisi lähelle että pystyisivät haastamaan joka vkl kunnollla.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
On se melkoinen heppu. Tuntuu, ettei sitä sen ylivoimaa juuri muulla voi hillitä kuin jollain lisäpainosysteemillä, että tyyliin 100-200g tulisi lisäpainoa jokaisesta pisteestä. Tai joku muu radikaali sääntömuutos. No, tällä hetkellä Max on paras, siitä ei ole epäselvyyttä. Mutta nyt se on vähän sellaista, että Gary Linekerin kuuluisan sanonnan voi muokata formulamuotoon vaikkapa niin, että autot kiertävät ympyrää 2 tuntia ja lopussa Verstappen voittaa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Max kyllä suoritti kuin robotti koko kauden. Alkukaudesta Tseko oli messissä mukana, mutta kun maxi pääsi vauhtiin niin katosi kyllä horisonttiin. Lisäksi tuskin näimme yhdessäkään loppukauden kisassa täyttä vauhtipotentiaalia Maxilta kun ei ollut tarvetta vetää täysilllä. Vaikea nähdä, että ensi kaudella tulisi mitään muutosta asiaan. Red Bull ja Max combo on niin hyvä että ihmeitä pitää tapahtua että suorituskyky sakkaisi radikaalisti ensi kaudellle. Toki Mersu ja Ferrari tulee varmasti pääsemään lähelle. Aston lienee kysymysmerkki vielä. McLarenin odotan jatkavan kehitystään.

McLaren oli vuoden positiivisin yllätys ottaen huomioon alkukauden ongelmat ja vvauhdin puutteen. Aston Martin toki myös, mutta kävi niin kuin ennakoitiin että ei pysy kehityksessä mukana. Loppukaudesta toki löytyi parempi vire taas.

En oleta ensi kauden olevan yhtään erilaisempi. Lähinnä toivon, että Ferrari ja Mersu pääsisi lähelle että pystyisivät haastamaan joka vkl kunnollla.
Alkukaudesta Perez oli Maxin vauhdissa voittaen jopa 2 kisaa ja oli muistaakseni pisteissä lähellä Verstappenia mutta niin vain Max dominoi sarjaa kuin olisi ollut omassa sarjassaan ilman painetta tai uhkaa vastustajilta.
19 kisaa voittoa kauden aikana on sellaista ennätystä jota tulee olemaan haastavaa jatkossa rikkoa ja muutama vuosi sitten se olisi tuntunut vaikeaksi uskoa tapahtuvan.
Ensi vuonna Max on vahvoilla varmasti, saa vaan jännittää pystyykö muut tallit ottamaan eroa kiinni talven aikana.
2023 oli ensimmäinen kerta kun molemmat Red Bullin kuskit olivat ykkönen ja kakkonen mm-taulukossa, joten siinä mielessä täydellinen kuluva kausi oli Itävaltais-tallin kannalta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Meni Vettelin ohitse kolmanneksi eniten voittaneeksi kuljettajaksi. Uskon hänen myös jäävän kolmanneksi, sillä ykkönen ja kakkonen ovat melko kaukana eikä joka kausi voi saada yli tusinan verran voittoja.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Voidaan auton hyvyydestä sanoa mitä tahansa, mutta Maxin tämä kausi oli sellainen, että sen puolesta voi puhua jopa siinä, että kyseessä on kaikkien aikojen paras kausi keneltä tahansa F1-historiassa.
No en nyt tiedä. Auto oli niin hyvä että voitot paria poikkeusta lukuunottamatta eivät vaatineet kyllä paljon mitään.
Tilastojen mukaan toki paras kausi, mutta vaikka esimerkiksi Hamiltonin 2018 kauden voi helposti nostaa samalle viivalle tai pitää kovempana.

Kova kausi, mutta totuus on se että jos ohjaimissa on hyvä rattimies, ja auto on näin ylivoimainen, ja tallikaverina heikohko kuski, niin tämä on on aika odotettu tulos.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3474
Kova kausi, mutta totuus on se että jos ohjaimissa on hyvä rattimies, ja auto on näin ylivoimainen, ja tallikaverina heikohko kuski, niin tämä on on aika odotettu tulos.
Perezin käsissä auto ei tosiaan näyttänyt mitenkään ylivoimaiselta. Eiköhän Max ole tällä hetkellä paras kuski tuolla heittämällä. Auton luotettavuus toki auttoi kaikkien aikojen kauden ajamisessa. Tosin ihan täydellistä se ei ollut, jonka vuoksi pari voittoa lipsahti alkukaudella Perezille.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5066
No en nyt tiedä. Auto oli niin hyvä että voitot paria poikkeusta lukuunottamatta eivät vaatineet kyllä paljon mitään.
Tilastojen mukaan toki paras kausi, mutta vaikka esimerkiksi Hamiltonin 2018 kauden voi helposti nostaa samalle viivalle tai pitää kovempana.

Kova kausi, mutta totuus on se että jos ohjaimissa on hyvä rattimies, ja auto on näin ylivoimainen, ja tallikaverina heikohko kuski, niin tämä on on aika odotettu tulos.
En tiedä kuinka pitkään tämäkään teoria Verstappenin heikohkoista tallikavereista jaksaa elää. Verstappen on tuhonnut kolme tallikaveria, jotka ovat suorittaneet tai suorittavat tällä hetkellä hyvin. Perez on ennen tätä kautta ollut ihan ok, Gaslykin suorittanut hyviä kausia viime aikoina, Albon on loistanut tällä kaudella. Verstappenin ja Helmutin kanssa saman katon alla on vain niin tuhoisaa ettei siellä isot miehetkään aina kestä. Tämä kausi on enemmänkin näyttänyt Verstappenin ylivoimalta kuin Red Bullin ylivoimailta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2780
Verstappenin ylivoima muistuttaa ehkä vähän Alonsoa prime-vuosinaan. Tallikavereiden dominoinnin suhteen siis, toki Alonso ei yhtä vahvaan autoon ikinä päässyt. Vähän samat selityksetkin oli ilmassa silloinkin, siitä miten autot oli tehty vaan Alonson makuun ja nyt sama homma Maxin kanssa.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
En tiedä kuinka pitkään tämäkään teoria Verstappenin heikohkoista tallikavereista jaksaa elää. Verstappen on tuhonnut kolme tallikaveria, jotka ovat suorittaneet tai suorittavat tällä hetkellä hyvin. Perez on ennen tätä kautta ollut ihan ok, Gaslykin suorittanut hyviä kausia viime aikoina, Albon on loistanut tällä kaudella. Verstappenin ja Helmutin kanssa saman katon alla on vain niin tuhoisaa ettei siellä isot miehetkään aina kestä. Tämä kausi on enemmänkin näyttänyt Verstappenin ylivoimalta kuin Red Bullin ylivoimailta.
Hamiltonhan tuon vähän aikaa sitten nosti esille ja kyllä se pitää paikkansa. Väitätkö tosissasi että nuo kolme ovat jotain reilusti keskivertoa parempia kuskeja?

Verstappenia ei ole koskaan testattu kovalla tallikaverilla. Paras tallikaveri hänellä on ollut Ricciardo jolle hävisi 2-1. Missä Ricciardo on nyt?
Ymmärrät varmaan pointin. Luonnollisesti herättää kysymysmerkkejä monilla ketkä näitä asioita pohtii objektiivisesta näkökulmasta. Miten hyvä Verstappen oikeasti on? Tähän ei olla saatu vastausta vielä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Äärettömän hyvä kausi Verstappenilta. Heittämällä kovin suoritus koskaan, mitä yksittäisillä kausilla on nähty kun huomioidaan millä tasolla Verstappen operoi koko kauden. Singapore oli ainoa poikkeus säännössä tällä kaudella, jolloin koko Red Bull oli enemmän ja vähemmän hukassa. Baku oli ehkä ainoa kisa, jossa Verstappen ei ns. maksimoinut tulosta tällä kaudella, mutta tuosta kisasta hän sai äärimmäisen arvokasta tietoa, miten autoa pitää säätää loppukautta ajatellen, kuten hän on itsekin maininnut. Edes mestaruuden varmistuminen aikaisin ei vienyt parasta terää pois ajamisesta, vaan särmä säilyi aivan kauden loppuun asti.

Kisakuskina Verstappen on aivan uskomattoman hyvä. Paalulla ei ole juurikaan merkitystä, kun kisassa vaakakuppi kääntyy lähes aina Verstappenin suuntaan. Totta kai autolla on iso merkitys tässä asiassa varsinkin kun gridillä ei enää mitään deletrazeja juurikaan ole. Red Bullin todellinen taso määräytyy todennäköisesti hieman Verstappenin suorittamisen alle, mutta toisaalta taas Perezin suorittamisen yläpuolelle. Perez ajoi ensimmäisen 5 kisan aikana neljästi korokkeelle, mutta 17 kisasta tuli vain 5 podiumia lisää. Tähän voisi taas selittää, miten auto tehdään vain Verstappenille jne, mutta oli se Perezin oma suorittaminen kauden keskivaiheilla todella huonoa joka tapauksessa. Etenkin hitaus aika-ajoissa oli välillä koomista.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kauden 2022 lopulla annetut rankut tuulitunneli ja CFD simuloinnille heijastuu kaufen 2024 autoon. Ei ehkä niin dramaattisesti koska RB19 oli niin dominoiva radalla että auton kehitys lopetettiin jo hyvissä ajoin ja saivat annettua aikaa uuden auton suunnitteluun. Tottakai sieltä tuli ideoita myös tähän autoon, mutta focus kauden 2024 autossa. Muistaakseni rankku päätyi vasta loka-marraskuun vaihteessa eli hetkellä jolloin 2024 auton osia on jo valmistettu.
Siten uskon että kaudella 2024 kombo Red Bull + Max Verstappen ei tule olemaan läheskään yhtä dominoiva kuin tällä kaudella, mutta vahva pari tulevat kuitenkin olemaan ja mahdollisesti saavuttamaan ne tusinan voittoa kaudella 2024, joka siivittää Maxin 4.mestaruuteen
 
Viimeksi muokattu:
Ylös