Ferrari 2024: "Box box. 4 tires? Question."

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
Esimerkiksi Lando Norris (voisi olettaa että tietää sinua enemmän nykypäivän formuloista ja niiden ajamisesta) on sanonut seuraavaa asiasta:

“It’s not down to the team to just make a car design for a person,” Norris exclusively told RacingNews365.com

"Maybe that's a perfect world. It’s our job to deliver no matter what the car is.

It just doesn't work like that. It's very much down to the driver to drive the car they’re given.

I think this way, if I end up being slower than my team-mates because of whatever reason, then I'm not doing a good enough job.

It’s as simple as that. It's the driver's job. That's why we're here.”
Tähän lisätäkseni. Jos esimerkiksi Perez olisi viime kaudella saanut tahtonsa läpi ja talli olisi hylännyt uuden kehitysversion ja olisivat jatkaneet vanhemmalla versiolla niin Verstappenin ylivoima olisi kyllä kutistunut. Toisin sanoen Perez olisi päässyt Maxia lähemmäs hitaammalla autolla ja se on sanomattakin selvää että tallit pyrkivät kehittämään autoa nopeammaksi eikä hitaammaksi molemmille kuskeille sopivaksi.

https://www.gpblog.com/en/amp/243065/perez-made-request-to-red-bull-to-drive-earlier-rb19-version-again.html

In Barcelona, Red Bull introduced a new floor for the RB19, but Perez said it did not suit his driving style. Therefore, Perez would like to go back to the version of the RB19 from the beginning of the season, but the Austrian constructor did not agree. The team would not want to go to a Grand Prix weekend with two different cars.


https://www.racefans.net/2022/08/29/perez-wants-red-bull-to-run-the-cars-slightly-different-to-help-improve-his-performance/

"Certainly the car has become quicker from the beginning of the season,” Perez said after yesterday’s race. “But certainly I’m not as comfortable as I was in the beginning of the season.”
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2810
Tuohon ajotyyliasiaan vielä, että Max itsehän totesi jossain haastattelussa, että ei edes tiedä mikä hänen ajotyylinsä on, vaan pyrkii vaan etsimään sen nopeimman tavan viedä autoa. Ei nyt varmasti ihan mustavalkoinen asia tuokaan ja riippuu miltä kantilta katsoo.

Toinen hyvä esimerkkihän on Alonso, jonka ajotyyliä pidetään niin kovin poikkeavana, mutta niin vaan on läpi uransa silti pystynyt olemaan nopea olipa alla sitten millainen kottero tahansa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1459
Tuohon ajotyyliasiaan vielä, että Max itsehän totesi jossain haastattelussa, että ei edes tiedä mikä hänen ajotyylinsä on, vaan pyrkii vaan etsimään sen nopeimman tavan viedä autoa. Ei nyt varmasti ihan mustavalkoinen asia tuokaan ja riippuu miltä kantilta katsoo.

Toinen hyvä esimerkkihän on Alonso, jonka ajotyyliä pidetään niin kovin poikkeavana, mutta niin vaan on läpi uransa silti pystynyt olemaan nopea olipa alla sitten millainen kottero tahansa.
Alonson ajotyylistä kohkaaminen perustuu pitkälti Rellu-vuosiin 2005-2006, jolloin auto ja renkaat mahdollistivat ”ratti linkkuun ja hanaa” -tyyppisen aliohjaavan ajotyylin, josta kello tykkäsi. Sittemmin kun autot ja renkaat ovat muuttuneet niin Alonson ajotyylikin on vaihtunut lähemmäs muiden kuljettajien tapaa kuljettaa kilpureitaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
https://www.reddit.com/r/formula1/s/N5hB6ZFhGL

Mark Hughes on the difference between Hamilton and Verstappen's driving styles
Tässä yksi hyvä pohdinta Verstappenin ja Hamiltonin ajotyyleistä, löytyy näitä muualtakin ympäri nettiä mutta pointti on heidän eroavaisuus ajotyyleissä.

Verstappen ja Hamilton eivät koskaan tule ajamaan samassa tallissa, Mersu ei olisi aikoinaan ottanut Verstappenia eikä tämän hetkinen Red Bull ottaisi Hamiltonia, koska yleensä isoilla kukoilla on perinteisesti "työrauha".

Herroilla kuitenkin on erilainen ajotyyli, joten mitä tapahtuisi jos Hamilton tulisi tämän hetken nopeimpaan autoon? Red Bullin ja Verstappenin yhdistelmä on tällä hetkellä niin hyvin öljytty että se on sanomattakin selvää että se on Hamilton jolla tulisi vaikeuksia kuskata Red Bullia yhtä kovaa.

Entä jos asiaa pohtisi epätodennäköisestä näkökulmasta mitä ei tulisi tapahtumaan eli molemmat vaikka vaihtaisivat esim Ferrarille. Tasoero olisi varmasti vaikeampi arvella. Ottaen kuitenkin huomioon Hamiltonin iän ja viimeaikaiset vaikeudet sopeutua esim 2022 Mersuun niin kyllä Verstappenilla tässäkin olisi etulyöntiasema prime-ikänsä vuoksi sekä tuntuu edelleen kehittyvän nopeudessa ja varmuudessa.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Esimerkiksi Lando Norris (voisi olettaa että tietää sinua enemmän nykypäivän formuloista ja niiden ajamisesta) on sanonut seuraavaa asiasta:

“It’s not down to the team to just make a car design for a person,” Norris exclusively told RacingNews365.com

"Maybe that's a perfect world. It’s our job to deliver no matter what the car is.

It just doesn't work like that. It's very much down to the driver to drive the car they’re given.

I think this way, if I end up being slower than my team-mates because of whatever reason, then I'm not doing a good enough job.

It’s as simple as that. It's the driver's job. That's why we're here.”
Kyllä. Tuo pitää myös paikkansa, samoin kuin Albonin lausunto. Samaahan Max on sanonut muistaakseni tästä aiheesta, että vaikka lähtökohtaisesti auto rakennetaan ja yritetään rakentaa aina hänelle, niin silti se tallin kaikkein tärkein asia on kuitenkin saada auto mahdollisimman nopeaksi, ja se on kuljettajien tehtävä sitten sopeutua.

Kiva kun nykyään kuljettajat välillä kertovat näistä asioista meille lajin seuraajille, saa mielenkiintoista perspektiiviä👏
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Samaahan Max on sanonut muistaakseni tästä aiheesta, että vaikka lähtökohtaisesti auto rakennetaan ja yritetään rakentaa aina hänelle, niin silti se tallin kaikkein tärkein asia on kuitenkin saada auto mahdollisimman nopeaksi, ja se on kuljettajien tehtävä sitten sopeutua.
Onko tästä lausunnosta ihan oikeaa lähdettä vai onko sinun muistelua?

Yllä olevaan vielä lisäten, Verstappen on itse todennut medialle aivan muuta. Hänen kommentit löytyy esimerkiksi planetf1.com-sivustolta uutisesta "Max Verstappen calls ‘bullsh*t’ on Toto Wolff’s Red Bull teammate destruction theory "


“I mean, I just drive the car I get to the fastest way possible. I’m not there to tell the guys to give me more front-end, because that’s how I like it.

“I’ll just say ‘Design me the fastest car, and I’ll drive around that.’

“Every single year it’s just different, every car drives a little bit different.

“People will say what is your driving style? My driving style is not something particular, I adapt to what I need for the car to go quick.”
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Onko tästä lausunnosta ihan oikeaa lähdettä vai onko sinun muistelua?
Mitäpä veikkaat kyseisen hahmon ollessa kyseessä?

Liittyen Red Bull-auton rakentamiseen kannattaa kuunnella YouTuben puolelta High Performance-Podcast, jossa Alex Albon vieraili ja kertoi kohtalaisen avoimesti, miten hänen aikansa Red Bullilla meni. Tiivistettynä ehkä niin, että Verstappen tykkää ajaa autolla, joka on erittäin terävä ajettava, johon muilla on vaikeuksia sopeutua, mutta koska se on kaikista nopein tyyli, niin kannattaa tehdä. Albon itsekin sanoi pitävänsä terävästä autosta, mutta taso, jolla Verstappen operoi terävyyden kanssa oli aivan eri.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Onko tästä lausunnosta ihan oikeaa lähdettä vai onko sinun muistelua?
Sinun lainauksessahan Max sen itse suurinpiirtein sanoo, on jokaisen hyvän kuljettajan oma tehtävä sopeutua. Tärkeä taito kuljettajana.
Yllä olevaan vielä lisäten, Verstappen on itse todennut medialle aivan muuta. Hänen kommentit löytyy esimerkiksi planetf1.com-sivustolta uutisesta "Max Verstappen calls ‘bullsh*t’ on Toto Wolff’s Red Bull teammate destruction theory "


“I mean, I just drive the car I get to the fastest way possible. I’m not there to tell the guys to give me more front-end, because that’s how I like it.

“People will say what is your driving style? My driving style is not something particular, I adapt to what I need for the car to go quick.”
Lainaamiisi Maxin kommentteihin liittyen tässä on mielenkiintoista se että Maxin kommentit on täysin ristiriidassa siihen mitä Verstappenin entinen tallikaveri Alexander Albon, ja Red Bullin nykyinen tekninen päällikkö Pierre Wache ovat kertoneet asiasta.

Albonin lausunto: “What ended up happening was, especially during my year, you start off being a little bit behind, but not by much, and then as the season goes on, Max wants this front-end in the car, he wants his car to be sharper, sharper,” the former Red Bull driver added.
“As it goes sharper and sharper, he goes quicker and quicker, and for you to catch up you have to start taking a little bit more risk. You might be a couple of tenths behind one session, just try a little bit more, ‘OK, I’ve gone off, I’ve had a crash’, and you’ve got to restart.


Pierre Wachen lausunto: “Verstappen wants a car that is very responsive,” explained Wache. “It is very unique in the sense that he wants a lot of front axle compared to other drivers we have worked with in the past.

Näyttää siltä että on täysin kiistatonta että auto on rakennettu mahdollisuuksien rajoissa Verstappenille, ja päivitykset joissa Verstappen on Albonin sanoin paljon mukana, vievät autoa nähtävästi yleensä Verstappenin ajotyylille sopivaan suuntaan. Red Bullin autojen erityispiirre huomattavasta "front end" on ollut myös tiedossa jo pitkään, onko sattumaa että tämä erityispiirre on keskeinen osa Verstappenin ajotyyliä? Vastaus on päivänselvä.

En oikein silti ymmärtänyt alkuperäistä pointtiasi. Oliko tarkoituksenasi väheksyä sitä asiaa että auto on rakennettu Verstappenille, koska mielestäsi jokaisen kuljettajan pitäisi pystyä sopeutumaan? Tuo pitää kyllä paikkansa, mutta mielestäni tuo on epäreilua Albonia kohtaan. Albon oli rookie siihen aikaan, ja ei voi missään tapauksessa sivuuttaa sitä että jos auto on rakennettu toisen kuljettajan ajotyylin pohjalle, ettei se vaikuttaisi omaan suorituskykyyn, juuri kuten Albon erittäin seikkaperäisesti lainaamassani haastattelussa kertoi.

Ja onko Albon ainoa kenelle on käynyt samalla tavalla? Sergio Perez kauden 2023 ensimmäisen puolikkaan jälkeen:
There is no secret, as the car developed, I struggled a little bit more, things were not coming naturally anymore. I had to go very deep on them, on my driving style, adapt to it quite a bit and change it because the car has simply changed. And I think in the last two races were a lot better in that regard.”

Perez described how the changes in the RB19’s handling had made it especially tricky to master in damp, low-grip conditions.

“It’s just the sharpness, basically, at medium and high-speed that I’ve been struggling with,” he said. “And that, especially when we had tricky conditions, did change.

“It takes away some of the confidence. But I’m okay with it, it’s something that’s another challenge for me so I’m looking forward to that.”
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
Sinun lainauksessahan Max sen itse suurinpiirtein sanoo, on jokaisen hyvän kuljettajan oma tehtävä sopeutua. Tärkeä taito kuljettajana.

Lainaamiisi Maxin kommentteihin liittyen tässä on mielenkiintoista se että Maxin kommentit on täysin ristiriidassa siihen mitä Verstappenin entinen tallikaveri Alexander Albon, ja Red Bullin nykyinen tekninen päällikkö Pierre Wache ovat kertoneet asiasta.

Albonin lausunto: “What ended up happening was, especially during my year, you start off being a little bit behind, but not by much, and then as the season goes on, Max wants this front-end in the car, he wants his car to be sharper, sharper,” the former Red Bull driver added.
“As it goes sharper and sharper, he goes quicker and quicker, and for you to catch up you have to start taking a little bit more risk. You might be a couple of tenths behind one session, just try a little bit more, ‘OK, I’ve gone off, I’ve had a crash’, and you’ve got to restart.


Pierre Wachen lausunto: “Verstappen wants a car that is very responsive,” explained Wache. “It is very unique in the sense that he wants a lot of front axle compared to other drivers we have worked with in the past.

Näyttää siltä että on täysin kiistatonta että auto on rakennettu mahdollisuuksien rajoissa Verstappenille, ja päivitykset joissa Verstappen on Albonin sanoin paljon mukana, vievät autoa nähtävästi yleensä Verstappenin ajotyylille sopivaan suuntaan. Red Bullin autojen erityispiirre huomattavasta "front end" on ollut myös tiedossa jo pitkään, onko sattumaa että tämä erityispiirre on keskeinen osa Verstappenin ajotyyliä? Vastaus on päivänselvä.

En oikein silti ymmärtänyt alkuperäistä pointtiasi. Oliko tarkoituksenasi väheksyä sitä asiaa että auto on rakennettu Verstappenille, koska mielestäsi jokaisen kuljettajan pitäisi pystyä sopeutumaan? Tuo pitää kyllä paikkansa, mutta mielestäni tuo on epäreilua Albonia kohtaan. Albon oli rookie siihen aikaan, ja ei voi missään tapauksessa sivuuttaa sitä että jos auto on rakennettu toisen kuljettajan ajotyylin pohjalle, ettei se vaikuttaisi omaan suorituskykyyn, juuri kuten Albon erittäin seikkaperäisesti lainaamassani haastattelussa kertoi.

Ja onko Albon ainoa kenelle on käynyt samalla tavalla? Sergio Perez kauden 2023 ensimmäisen puolikkaan jälkeen:
Lue tämä nyt oikein ajatuksella. Perez kertoo auton kehittyneen nopeammaksi ja käytännössä myöntää ettei osaa enää ajaa sitä. Tästä siinä on kyse muidenkin Maxin ex-tallikavereiden kohdalla

https://www.racefans.net/2022/08/29/perez-wants-red-bull-to-run-the-cars-slightly-different-to-help-improve-his-performance/

"Certainly the car has become quicker from the beginning of the season,” Perez said after yesterday’s race. “But certainly I’m not as comfortable as I was in the beginning of the season.”
 
Viimeksi muokattu:

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Lue tämä nyt oikein ajatuksella. Perez kertoo auton kehittyneen nopeammaksi ja käytännössä myöntää ettei osaa enää ajaa sitä. Tästä siinä on kyse muidenkin Maxin ex-tallikavereiden kohdalla
Joo. Päivitykset yleensä vievät autoa eteenpäin, ja ylipäätään Perez on heikompi kuski näistä kahdesta, ei siinä. Mutta kuitenkin nyt kahtena kautena peräkkäin ollaan nähty sama juttu että kun päivityksiä ilmaantuu, niin auto ei sitten enää sovi Perezille samalla tavalla, ja tämä kuulostaa aivan siltä samalta jutulta mistä Albon kertoi haastattelussa.

Ymmärrän että tottakai saattaa tuntua siltä että "Max vain osaa ajaa nopeaa autoaa paremmin", mutta miksi näin ei ole kauden alussa, tai miksi se ero on niin paljon pienempi, lähes mitätön? Albon antoi mielestäni todella hyvää perspektiiviä joltain joka on oikeasti ollut siinä Maxin vieressä samassa autossa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
Joo. Päivitykset yleensä vievät autoa eteenpäin, ja ylipäätään Perez on heikompi kuski näistä kahdesta, ei siinä. Mutta kuitenkin nyt kahtena kautena peräkkäin ollaan nähty sama juttu että kun päivityksiä ilmaantuu, niin auto ei sitten enää sovi Perezille samalla tavalla, ja tämä kuulostaa aivan siltä samalta jutulta mistä Albon kertoi haastattelussa.

Ymmärrän että tottakai saattaa tuntua siltä että "Max vain osaa ajaa nopeaa autoaa paremmin", mutta miksi näin ei ole kauden alussa, tai miksi se ero on niin paljon pienempi, lähes mitätön? Albon antoi mielestäni todella hyvää perspektiiviä joltain joka on oikeasti ollut siinä Maxin vieressä samassa autossa.
Kun Albon ja Perez kertovat kärsivänsä erityisen yliohjaavasta autosta niin käytännössä he kuvailevat nopean auton ominaisuuksia. Tämän auton nopeuden ulosmittaukseen vaaditaan osaava kuski. Kun auto päivittyy, siitä tulee nopeampi ja tämä Red Bullin kohdalla tarkoittaa koko ajan yliohjaavampaa autoa. Ilmeisesti tämä on Red Bullin linjaus miten autosta saadaan nopea ja hyväksi havaittu koska tallista löytyy ainakin yksi siihen kykenevä kuski. Asia hyvin yksinkertainen.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Ihan turhaa jauhamista koko aliohjaus yliohjaus jankkaaminen. Auto on kuitenkin kokonaisuus ja joka asia vaikuttaa.

Oikarinen sanoi jossain, että paras auto mihin tiimi pyrkii on neutraali, koska neutraali on nopein tapa kiertää rata, että auto on silloin huono jos se yliohjaa tai aliohjaa ja siihen ei pyritä tiimeissä. Toki auton karaktäärit sitten helpottaa tiettyjä kuskeja jos on pientä epäbalanssia ja auto tuppaa yliohjaan tai aliohjaan tai säätöikkuna on pieni jne.

Wolf taas kommentoi joskus, että kuskin roolia auton kehitykseen ei pidä aliarvioida eikä yliarvioida myöskään, mutta sillä ei ole niin suurta roolia kuin luullaan.

Kyse on siis kuka pystyy sopeutumaan autoon ja kompensoimaan ajotyylillä tai hyötymään sen heikkouksista. Yliohjaava auto on heikkous vaikka se voi Maxille helpommin sopiakin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
https://www.motorsport.com/f1/news/verstappen-an-understeery-f1-car-will-never-be-quick/10419462/

Verstappen: Impossible for understeery F1 car to be fast

Verstappen also lost qualifying positions (including pole in Jeddah) to team-mate Sergio Perez as the RB18 at that time did not suit his driving style.

This centred on the car being above the 798kg minimum weight limit at the start of the campaign, which added understeer to a package

“Being really overweight created an understeering balance and once we started to get rid of that, it started to be more agile again.

“Not just twitchy but more agile. You could really use the front end. At the end of the day, that’s also how you really drive a fast car.
Kausi 2022. Alkukaudesta Perez oli vielä menossa mukana kun auto oli ylipainoinen, mutta kun autoa laihdutettiin joka teki siitä ketterämmän ja tarkemman/terävämmän niin Perez jäi telineisiin. Toisin sanoen Perez ja muut tallikaverit pärjäisivät kyllä hitaalla ja ylipainoisella autolla Verstappenia vastaan mikä on sanomattakin selvää huono kehityssuunta eikä sillä voiteta mestaruuksia.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Katsoin carloksen haastattelun, niin saas nähdä mitä kaudesta tulee. Mies näyttää hyvin pettyneeltä ja jotenkin murtuneelta. Toki ymmärrettävää kun kaikkien unelmatiimistä tulee käytännössä potkut kun Hamilton ilmoitti haluavansa tulla tiimiin. Kyllähän se varmasti syö itsetuntoa, että tiimi arvostaa leclerciä enemmän mikä on toki järkevä valinta kahden välillä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
Ferrari antaa, mutta se myös ottaa. Sen sai Sainzkin huomata. Sainz liittyi samaan joukkoon kuin Räikkönen ja Vettel, jotka dumpattiin odottamatta, Räikköselle tehtiin tämä kahdesti (e: no toinen kerta ei oikestaan tullut yllätyksenä). Vaikka tallipäälliköt vaihtuvat useimmin kuin hoivakodin asukkaat niin silti kuskien rekrytointi hoituu yhtä kylmästi kuin ennenkin eli siellä isommat pomot heiluttaa naruja.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5669
Ferrari antaa, mutta se myös ottaa. Sen sai Sainzkin huomata. Sainz liittyi samaan joukkoon kuin Räikkönen ja Vettel, jotka dumpattiin odottamatta, Räikköselle tehtiin tämä kahdesti (e: no toinen kerta ei oikestaan tullut yllätyksenä). Vaikka tallipäälliköt vaihtuvat useimmin kuin hoivakodin asukkaat niin silti kuskien rekrytointi hoituu yhtä kylmästi kuin ennenkin eli siellä isommat pomot heiluttaa naruja.
En minä kyllä näe Kimin koskaan tulleen dumpatuksi yllättäen. Ensimmäiselläkin kerralla sitä pohjustettiin huolella median kautta, kun tallin johtoporras voivotteli Kimin motivaatiota jo kesällä 2008. Kimi tiesi jo tuolloin tulevansa saamaan kenkää, ja optio kaudesta 2010 aktivoitiin vain rahallisen korvauksen maksimoimiseksi.

Sainzin tapauksessa mieheltä vedettiin matto jalkojen alta aivan huolella. Ukko on puhunut mediassa mahtavalla itseluottamuksella jatkokuvioistaan samalla kun talli oli jo kulisseissa allekirjoittanut korvaajan kanssa. Vettelin dumppaus oli kyllä myös aika tyly ja jopa tietyssä mielessä selittämätön. Hänet heitettiin pihalle yhden huonon kauden jälkeen vaikka Vettel oli johtanut tallia usean vuoden ajan.
 
Ylös