Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9267
Vaikka Herbert hävisi aika-ajoissa Rubensille (Barrichello oli muuten jopa paalupaikalla Magny-Coursissa 1999), niin Herbert oli se, joka toi Stewartille kauan kaivatun voiton Nurburgringillä 1999. Rubens oli muuten kolmas tuossa kisassa.
Stewartin kausi 1999 muistuttaa tietyllä tavalla McLarenin kautta 2021. Nuorempi kuski dominoi pääosin kokeneempaa, mutta kun se yksi voitto tulee, se meneekin muuten kauden ajan heikommin suorittaneelle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Oli työkaverini kanssa taukotilassa juttua, niin hän väitti, ettei Kimi Räikkönen ollut enää sama kuljettaja lajiin palatessaan kahden välivuoden jälkeen.

Sanoin että kyllähän Kimi Lotuksella ajoi erittäin hyvin. Työkaverini sanoi, ettei edes Lotuksella ollut enää se Kimi, joka oli vuosina 2001-2009 ekalla rupeamalla.

Tilastojen valossa tietysti Työkaverini väite pitää paikkansa. Eihän toisella stintillä tauon jälkeen tullut enää kuin kolme GP-voittoa ja kaksi paalupaikkaa.

Mitä mieltä olette, katosiko Kimiltä rallipoluille jotain? Itse mietin tätä, ja varmaan ainakin aika-ajo nopeus kärsi. Jos Lotuksella olisi muutamassa kisassa lähtenyt lähempänä kärkeä, voittoja olisi voinut tulla Lotuksella enemmän kuin ne kaksi.

Olisi hauska kuulla muiden mielipiteitä tästä 😊
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
119
Oli työkaverini kanssa taukotilassa juttua, niin hän väitti, ettei Kimi Räikkönen ollut enää sama kuljettaja lajiin palatessaan kahden välivuoden jälkeen.

Sanoin että kyllähän Kimi Lotuksella ajoi erittäin hyvin. Työkaverini sanoi, ettei edes Lotuksella ollut enää se Kimi, joka oli vuosina 2001-2009 ekalla rupeamalla.

Tilastojen valossa tietysti Työkaverini väite pitää paikkansa. Eihän toisella stintillä tauon jälkeen tullut enää kuin kolme GP-voittoa ja kaksi paalupaikkaa.

Mitä mieltä olette, katosiko Kimiltä rallipoluille jotain? Itse mietin tätä, ja varmaan ainakin aika-ajo nopeus kärsi. Jos Lotuksella olisi muutamassa kisassa lähtenyt lähempänä kärkeä, voittoja olisi voinut tulla Lotuksella enemmän kuin ne kaksi.

Olisi hauska kuulla muiden mielipiteitä tästä 😊
Tietyllä tavalla mielestäni Kimin ura jakautuu McLaren-uraan ja myöhempään. Ensimmäisellä oli äärimmäisen nopea (varmaankin renkaiden sopivuudesta johtuen) ja toisella enemmänkin harkitseva kisapainotteinen kuljettaja.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
119
Itse pidän myös Häkää ehkä kaikkien aikojen nopeimpana kuskina. Tosin vertaaminen esim nykykuskeihin on täysin mahdotonta, mutta oma mielikuva on, että myös nopeampi kuin nykykuskit.
Yhtään Häkkisen nopeutta väheksymättä en voi olla täysin samaa mieltä. Pitkälti mittatikkuna toimii Coulthard, jota vastaan Häkkinen ei ollut mitenkään murskaavan nopea verrattuna vaikka Hilliin, jota taas ei pidetä oikein minään. Häkkinen yllätti kyllästyneen Sennan kerran mutta kyllä Senna taas lopuissa kisoissa näytti kaapin paikan.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
104
Kannattaa ottaa huomioon olosuhteet. Lotus ei ollut ihan huippuauto, ja Ferrarille palattuaan Kimi joutui ajamaan enemmän tai vähemmän kakkoskuljettajan roolissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5496
Tietyllä tavalla mielestäni Kimin ura jakautuu McLaren-uraan ja myöhempään. Ensimmäisellä oli äärimmäisen nopea (varmaankin renkaiden sopivuudesta johtuen) ja toisella enemmänkin harkitseva kisapainotteinen kuljettaja.
McLarenilta on tosin kerrottu, että Kimin mukavuuden eteen tehtiin erittäin paljon töitä. Oliko se anekdootti koskien kautta 2005 siten, että ohjaustehostimia käytiin läpi yhdeksän eri kehitysversiota, jotta saataisiin auto sopimaan Kimin hanskaan. Kimihän jätti myöhemmin Lotuksella muutaman kerran harjoitukset kesken sen takia, että ohjaustehostin ei ollut hänen mieleensä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9267
Lotus-vuosia hehkutetaan paljon, mutta toisaalta kun miettii Kimin menoa toisella Ferrari-jaksolla, herää kysymys oliko auto sitä tasoa, että joku muu kuljettaja olisi voittanut enemmänkin kisoja kuin kaksi. Kyllä Grosjeaninkin suoritukset jäivät kauas noiden kahden vuoden ajoista, seitsemän sen jälkeen ajetun kauden aikana tuli yksi podium Spasta 2015.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
119
Lotus-vuosia hehkutetaan paljon, mutta toisaalta kun miettii Kimin menoa toisella Ferrari-jaksolla, herää kysymys oliko auto sitä tasoa, että joku muu kuljettaja olisi voittanut enemmänkin kisoja kuin kaksi. Kyllä Grosjeaninkin suoritukset jäivät kauas noiden kahden vuoden ajoista, seitsemän sen jälkeen ajetun kauden aikana tuli yksi podium Spasta 2015.
Räikkösellä kävi kyllä todella hyvin paluun kanssa, ja Lotus oli ihan kärkiautoja nuo pari kautta.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
119
Alonson uraa mustamaalaa kausi 2007. Jos Räikkösen sopeutumisvaikeuksia ymmärretään, niin pitää mielestäni ottaa huomioon, että Alonso vaihtoi toiseen talliin ja kokonaan toiselle rengasmerkille ja sai vastaansa autoa ja renkaita valtavasti testanneen superlahjakkuuden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
McLarenilta on tosin kerrottu, että Kimin mukavuuden eteen tehtiin erittäin paljon töitä. Oliko se anekdootti koskien kautta 2005 siten, että ohjaustehostimia käytiin läpi yhdeksän eri kehitysversiota, jotta saataisiin auto sopimaan Kimin hanskaan. Kimihän jätti myöhemmin Lotuksella muutaman kerran harjoitukset kesken sen takia, että ohjaustehostin ei ollut hänen mieleensä.
Ehkä jälkiviisaana voisi sanoa, että Kimin olisi kannattanut ajaa ura loppuun asti McLarenilla. Tiimi osasi tehdä Kimin käteen sopivan auton. Ferrari ei ehkä niinkään, vaikka Kimi tiimissä mestaruuden voittikin.

Varmaan McLarenilla olisi myös mestaruus tullut joko 2007 tai 2008. Ehkä parikin titteliä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Alonson uraa mustamaalaa kausi 2007. Jos Räikkösen sopeutumisvaikeuksia ymmärretään, niin pitää mielestäni ottaa huomioon, että Alonso vaihtoi toiseen talliin ja kokonaan toiselle rengasmerkille ja sai vastaansa autoa ja renkaita valtavasti testanneen superlahjakkuuden.
Näinhän se taitaa olla. Hamilton ei ollut mikään normaali -tulokas, vaan erittäin pätevä jo avaus-kaudellaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Räikkösellä kävi kyllä todella hyvin paluun kanssa, ja Lotus oli ihan kärkiautoja nuo pari kautta.
Vaikea sanoa, miten hyvä Lotus oikein olikaan. Erittäin hyvä auto kyllä, mutta jos verrataan esimerkiksi McLareniin ja Ferrariin, niin missä mentiin.

Red Bullihan oli omaa luokkaansa tuolloin, sen jälkeen tasaisessa nipussa Ferrari, McLaren ja Lotus.

Mercedes oli vasta tulossa huipputiimiksi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3829
Yhtään Häkkisen nopeutta väheksymättä en voi olla täysin samaa mieltä. Pitkälti mittatikkuna toimii Coulthard, jota vastaan Häkkinen ei ollut mitenkään murskaavan nopea verrattuna vaikka Hilliin, jota taas ei pidetä oikein minään. Häkkinen yllätti kyllästyneen Sennan kerran mutta kyllä Senna taas lopuissa kisoissa näytti kaapin paikan.
Olihan se aika murskaavaa mielestäni

Voitot 20-10
Aika-ajot 1998 13-3, joista 9 paalua
1999 13-3, joista 11 paalua
Sitten ero kapenee, mutta Häkästä alkoi jo silloin näkemään, että ei enää ihan paras motivaatio jäljellä.

Mutta hiemanhan nämä on mielipideasioita kuitenkin, jos verrataan muihin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Montoyalla oli urallaan vähän erikoinen taipumus joutua vaikeuksiin kierroksella ohitettavien kanssa.

Interlagosissa 2001 Jos Verstappen kolaroi Montoyan kanssa.

Sitten kaudella 2005 oli parikin tälläistä tapausta. Turkissa ja sitten Spassa.

Tässä Span tapaus, nyt kun tänä viikonloppuna radalla ajetaan.


Tässä vielä toinen muisto Montoyasta ja Spasta kaudelta 2002. Vähän ärräpäitä Montoya silloin suustaan päästi.



Pidittekö muuten tästä vanhasta Bussipysäkistä enemmän, vai onko nykyinen versio parempi?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
119
Olihan se aika murskaavaa mielestäni

Voitot 20-1.
Aika-ajot 1998 13-3, joista 9 paalua
1999 13-3, joista 11 paalua
Sitten ero kapenee, mutta Häkästä alkoi jo silloin näkemään, että ei enää ihan paras motivaatio jäljellä.

Mutta hiemanhan nämä on mielipideasioita kuitenkin, jos verrataan muihin.
Juu ei kausien 1998 ja 1999 osalta voi muuta väittääkään mutta ajoivat tallikavereina 1996-2001, eikä muina vuosina ero ollut tuollainen. Bridgestonen urarenkaat sopivat selkeästi Häkkiselle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Olihan se aika murskaavaa mielestäni

Voitot 20-1.
Aika-ajot 1998 13-3, joista 9 paalua
1999 13-3, joista 11 paalua
Sitten ero kapenee, mutta Häkästä alkoi jo silloin näkemään, että ei enää ihan paras motivaatio jäljellä.

Mutta hiemanhan nämä on mielipideasioita kuitenkin, jos verrataan muihin.
Parhaimmillaan Häkkinen oli aika-ajo spesialisti kyllä. Martin Brundlenkin voitti kaikissa aika-ajossa McLarenilla.

Ehkä mestaruuksien jälkeen Mikan motivaatio vähän katosi, jolloin Coulthard pääsi välillä aika-ajoissa edelle.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
941
Olihan se aika murskaavaa mielestäni

Voitot 20-1.
Aika-ajot 1998 13-3, joista 9 paalua
1999 13-3, joista 11 paalua
Sitten ero kapenee, mutta Häkästä alkoi jo silloin näkemään, että ei enää ihan paras motivaatio jäljellä.

Mutta hiemanhan nämä on mielipideasioita kuitenkin, jos verrataan muihin.
Jos haet voittoja ajalta 97-2001, kuten Häkkisen voittosaldosta voisi päätellä on Coulthardilla kyllä 10 voittoa yhden sijaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3829
Jos haet voittoja ajalta 97-2001, kuten Häkkisen voittosaldosta voisi päätellä on Coulthardilla kyllä 10 voittoa yhden sijaan.
Itse asiassa piti olla 11. Toinen 1 pudonnut epähuomiossa.
Edit
Ja kun laskin tarkemmin, niin 10 voittoa Kuutiolla tosiaan yhteisiltä vuosilta kuten mainitsit.
 
Viimeksi muokattu:

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
941
Yhtä kaikki kyllä Häkkinen Coulthardin noina vuosina murskasi. Coulthardhan taisi varsinkin aika-ajoista todeta, että veti itse aivan maksimaalisen hyvän kierroksen ja sitten tuli Mika ja veti vielä pari kymppää kovempaa. Kävi henkisesti raskaaksi. Taisipa tallikin olla Mikaan päin kallellaan, vaikka tasa-arvoista kohtelua pyrkivätkin järjestämään ja järjestivätkin.
 
Ylös