Secto Rally Finland 2024
Kesän ehdottomasti odotetuin viikonloppu oli käsillä, ja loppujen lopuksi viikonlopusta tulikin varsin onnistunut, joskin myös parannettavaa jäi tuleville vuosille. Rallia lähdettiin etukäteen spekuloimaan Joonas Lönnin spekulointistriimeissä, joita tuli ennen rallia tehtyä yhteensä reilut 15 tuntia. Keskiviikkona saapuminen Jyväskylään, Nico Valkosen kannatuspaidan haku (oli muuten hieno paita ja hintakin kohtuu edukas!), illalla hieman Fiesta Rally4-simulaattorilla ajoa, runkiakin tuli harjoitettua ja ratti tuli irroitettua kun pikalukite oli unohtunut laittaa kiinni. Illalla käynti Grilli 21:llä, jossa tuli tavattua mm. itse SpectatorPRO! Reissu tuli tehtyä ensin kahden, ja lopulta yhden hengen iskuryhmällä. Tuttuja kyllä oli joka ikisessä paikassa pakalla, joten aika ei käynyt tylsäksi.
Torstai
Herätys 5:30, matkaan hieman kuuden jälkeen. Suunnaksi Ruuhimäen shakedown, P2 parkki. Hieman tuntui rahastukselta maksaa 10 euron parkkimaksu jostain motocrossradan takaosasta, joka muistutti enemmän juuri kynnettyä peltoa, kuin parkkialuetta. Kävely pätkän pikkutien osuudelle, ja nousevaan vasuriin juuri hiekkamontun jälkeen. Samassa paikassa olin ollut toiseen suuntaan ajettaessa SM-sprinttiä katsoessa, joten ajattelin paikan olevan varsin näyttävä. Makeita liippejä kärkiluokan autoilta, Kalle tuli joka kerta kaikista leveimmältä. Muita mainittavia suoritteita Munster, Lappi ja taisipa Gryazinkin tulla ihan näyttävästi. Joskus yhden aikaan siirtyminen seuraavaan risteykseen, jossa katselin muutamat autot. Kun lähdin kävelemään poispäin, niin ensin Gill tuli hieman leveämmin, ja kuulohavaintona sen jälkeen yhdet peruuttelut risteyksestä. Kotona joskus kello 14 aikaan, tykkäsin myös tästä shakedownista!
Kotona evästelyt, ja hieman kolmen jälkeen liikenteeseen kaverin kanssa. Auto saatiin parkkiin Ahdinkadulle, vain reilut 500 metriä Harjun Family Park-sisäänkäynnistä. Jonossa tuli törmättyä jäseneen Reinweib, mukava oli vaihtaa pari sanaa ja saada päiväkirjan ehkä suurimmalle juoksijalle myös kasvot. Portit avautui noin 10 yli, kauhealla kiireellä kohti maalia ja sieltä saikin helposti eturivin. Maalin viihdyttävin anti oli hypyt rengaspinosta, niitä tuli noin nelisen kappaletta. Mukava oli myös nähdä Rally1-autojen renkaiden ja jarrujen lämmittelyä kerrostalojen välissä. Yhdyn kyllä edeltäviin arvioihin, että ei haittaisi nähdä Harju pienellä tauolla. Tai sitten pitää taas keksiä jokin uusi paikka, missä Harjua seurailla. Rally1-autojen jälkeen lähtikin todella iso lössi valumaan poispäin. Odoteltiin Kallio/Pynnönen paria, ja siinä vaiheessa Harjun maalissa oli noin 10 ihmistä, joista tuttuja oli ehkä kahdeksan. Olihan kello toki jo yli kymmenen illalla. Käynti illasta Seppälän Prismassa, jossa rallikansaa oli tekemässä ostoksia. Nukkumaan joskus puolenyön aikaan.
Perjantai
Herätys 5:40, matkaan myös hieman kuuden jälkeen. Saarikkaaseen matka, ja siellä jo aiemmin mainittu 13,7 kilometrin aukkovasen. Tykästyin paikkaan jo kesän alkupuolella incareista, ja päätin että tuota on käytävä kokeilemassa. Jonkun verran paikasta oli puhetta etukäteen, ei nyt mitään älytöntä mutta porukan määrä yllätti silti! Paikassa reilut 200 henkeä, ja kuten tänne kirjoiteltiinkin, saatiin järkkäreiltä hienosti lisää siimaa ulkomutkaan, jotta kaikki mahtuisi. Kyllähän se oli viikonlopun sykähdyttävin urheiluhetki, kun Neuville lyö nelosen tupaan ja eikun vaan pistoon suoraksi. Kieltämättä hieman harmitti, että MM-letkan ensimmäinen kierros jäi vaan 14 ensimmäiseen autoon, mutta kyllä Vetomiehet ja MM-letkan toinen kierros pelastivat päivää. Pistoon mentiin varsin vauhdikkaastikin, tyylikkäin suoritus kyllä turkkilainen kaveri joka löi vaan lisää kaasua. Rigleri kaateli puskia, ja loppupään pumppujaloista menikin neljä peräkkäin pistoon. Saldona 20+ pistoonvetoa (itse laskin 21, joku laski 24), ja saldoina 0+8, kun Vetomiehiä jäi pistoon jumiin.
Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Saarikas 1 – Laukaa 2 – Ruuhimäki 2, mutta ei tuo jäänyt jälkikäteen harmittamaan, että paikassa tuli vietettyä koko päivä. Iso plussa myös paikallisille asukkaille, jotka olivat tehneet metsäautotien päästä opastetun reitin pätkän varteen, ja lankkusillan ojan yli!! Tykkään, tykkään todella paljon!
Lauantai
Lauantaina myöskin herätys 5:30, ja matkaan hieman kuuden jälkeen. Suunnaksi Päijälässä Hännisen paikka, odoteltiin sadetta mitä ei saatu. Näinpä tilanteet jäivät melko vähiin, Gryazin tuli ihan mukavasti ja Ristolaisella oli pienet tilanteet Vetomiehistä. Mukavaa oli silti jutella jaksopäällikön kanssa viereisen talon pihalla rallia seuraten. Kuultiin sieltä esimerkiksi, minkä takia Pihlajakoskea ei ajella enää ralleissa, ja paikallisten seurojen tilanteista.
Ensimmäisen kierroksen jälkeen kaveri päätti suunnata kotia kohti, mutta itselläni oli vielä halua katsella rallia. Jaksopäällikkö kysyi, että voisimmeko viedä ketunlenkille lisää siimaa yhdelle plussa-alueelle. Käveltiin sitten kierrosten välissä ketunlenkin ympäri ajankuluksi. Uria oli muutamissa paikoissa, ja yhdessä risteyksessä oli jälkipään Vetomies ajanut suoraksi, mutta ei löytynyt mitään niin mielenkiintoista, että sinne olisin jäänyt. Mentiin ketunlenkistä joku 500 metriä vastaiseen, jossa oli hyppy + oikea. Hypyn alastuloon oli ojarumpu (ei se foorumikäyttäjä) kaivautunut esiin, ja joku vetomies oli kyntänyt ojaakin. Kyseltiin järkkäriltä, olisiko siimaa mahdollista saada toiselle puolelle tietä, josta näkisi hypyn + seuraavan oikean paremmin kuin 10 metrin päästä tiestä kallion päältä. Paikassa joku 20 ihmistä, ja olipas tässä makeita hyppyjä! Etenkin kärkiautot hyppäsivät varsin mukavasti, Fourmaux etenkin leiskautti varsin pitkälle, samoin Latvala. McErleanin jälkeen alkoikin karmea sade, joka laski yrkkää melko totaalisesti. Kiva paikka oli siltikin tämä, jatkossa pitää mahduttaa hyppyjä ja vauhdikkaampia paikkoja omaan suunnitelmaan enemmänkin!
Sunnuntai
Reissun neljäs herätys kello 5:30, tänään jopa torkutin vartin verran. Suunnaksi Sahloinen-Moksi, ja nyt oli oman paikan hakua. Reissun toinen parkkimaksu, 10 euroa. Ensimmäisen tuplaristeyksen jälkeen ollut talonpiha-oikea, 1,7 kilometriä lähdöstä. Nimesin mutkan toiselta nimeltään hölmö-oikeaksi, mutkaksi joka ei näytä yhtään miltään, mutta jossa olisi pieni piilevä potentiaali ulosajoihin. Paikassa melko vähän porukkaa, yhteensä 20 henkeä. Rally1-autot tulivat paikkaan varsin mukavasti, Fourmaux kaikista leveiten. Solans vähän roikotteli pyörää jo ojassa, ja Creightonilla oli pienet tilanteet. Loppupäässä tultiin jo siistimmin, ulkolaitaan muovautui pieni sorapenkka. Heti viimeisen auton jälkeen nopeata ravia kohti edeltävää risteystä, ehdin hyvin ennen 30 minuutin aikarajaa pois tieltä ja kohti autoa.
Siirtymä kohti Jyväskylää, vastaan Ruoppaantiellä tuli Munster lämmittäen renkaita aggressiivisesti, oli varsin säväyttävä elämys. Ajelin auton parkkiin Haukkalaan, ja kun olin muutaman minuutin kävellyt kohti Laajavuorta, tuli tieto että Kalle on ajanut ulos. Parit perisuomalaiset perkeleet tuli päästeltyä, ja pian alkoikin jo porukkaa valumaan takaisinpäin Laajavuoresta. Laajavuoressa suuntasin alkuosuuden jälkeen olleeseen takapiikkiin isolle tielle, johon odottelin vähän uraa toiselle lenkille. Mitään massiivista uraa ei ensimmäisellä kierroksella ollut tullut, mutta kahteen kertaan ajettuna ura olisi varmasti luvassa. Paikassa porukkaa reilun eturivin verran, ja itsekin sain toiselle lenkille hyvän kuvauspaikan. Varsin erilaisia ajosuoritteita nähtiin tässä paikassa, Kauppisen spinnaus, pari puolispinniä joista matka kuitenkin jatkui, leveitä linjoja, kytkin pohjassa rajoitinta vasten huudatteluja jne. Loppupäässä myös jokkista, kun Hytönen ja Jaakkola ajoivat peräkanaa. Hyvä täsmähaku toiselle kierrokselle, ja erinomainen päätös viikonlopulle!
Reissun arvosanaksi sellainen 8/10. Reissussa 1072 kilometriä autolla, kävelyä reilut 20 kilometriä. Seuraava kisa ehkä lauantaina jo..
Ja 22 minuutin videopläjäys paikoista, olkaa hyvä: